Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2004, 11:43   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Logisch toch: hoge rente: je betaalt elke maand afbetaling + veel rente
lage rente: afbetaling + weinig rente. In het tweede geval kan je afbetaling dus hoger zijn, en stijgt dus de huizenprijs.
Neen, ik snap de markteconomische wetmatigheid niet. De rente wordt toch niet bepaald door de prijzen van de woningen, maar wel door andere factoren. Of volgen de prijzen de rente? Prijzen lijken me echter eerder te variëren door vraag en aanbod. Als er een vast verband zou zijn tussen rente en woningprijzen, waarom zijn de prijzen veel lager in Wallonië? Hoger in Nederland en Frankrijk? En er tussenin in Vlaanderen... Ik vraag het maar even want van economische wetmatigheden snap ik niet al te veel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 11:49   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Waarschijnlijk omdat meer mensen geneigd zijn te kopen als de rente laag is ; wat op zich het aanbod niet verkleint, maar zeker de prijs opdrijft.
Dat is juist zo merkwaardig: er is tegenwoordig een enorm aanbod. Groot aanbod, lagere prijzen, dacht ik toch. Diezelfde makelaar vertelde me trouwens dat het heel slecht gaat in de sector. Enkel de huizen tot zes miljoen gaan nog redelijk vlotjes de deur uit, maar alles wat er boven zit schuift maar heel traag.
Oud 26 februari 2004, 12:35   #23
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Maar los daarvan moet ik nog het volgende kwijt: in die streek staan er heel veel huizen leeg. In het centrum van Oudenaarde, Eine, Ronse... is het aanbod aan bestaande huizen enorm (vooral alwie in Ronse eens rondkijkt kan er gewoon niet naast zien). Maar iedereen is zo behekst door het idee dat ze een eigen huis moeten bouwen, dat er heel veel bestaande huizen onbewoond leeg staan.
Naar 't schijnt is het niet meer zo plezant om tegenwoordig in het centrum van Ronse te wonen.

Althans dat is wat een Ronsenaar hier enkele dagen op dit forum nog beweerde.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 12:42   #24
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Logisch toch: hoge rente: je betaalt elke maand afbetaling + veel rente
lage rente: afbetaling + weinig rente. In het tweede geval kan je afbetaling dus hoger zijn, en stijgt dus de huizenprijs.
Neen, ik snap de markteconomische wetmatigheid niet. De rente wordt toch niet bepaald door de prijzen van de woningen, maar wel door andere factoren. Of volgen de prijzen de rente? Prijzen lijken me echter eerder te variëren door vraag en aanbod. Als er een vast verband zou zijn tussen rente en woningprijzen, waarom zijn de prijzen veel lager in Wallonië? Hoger in Nederland en Frankrijk? En er tussenin in Vlaanderen... Ik vraag het maar even want van economische wetmatigheden snap ik niet al te veel.
Ik wel: stel je kan 1000 euro per maand afbetalen. Hoe lager de rente is, hoe duurder het huis dat je daarmee kan kopen. En de prijs van huizen wordt bepaald door wat je ervoor kan/wil betalen, omdat de meeste mensen erg kieskeurig zijn... (lang niet alle huizen zijn gewild, zoals je zelf al aanhaalde).
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 13:16   #25
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarschijnlijk omdat meer mensen geneigd zijn te kopen als de rente laag is ; wat op zich het aanbod niet verkleint, maar zeker de prijs opdrijft.
Dat is juist zo merkwaardig: er is tegenwoordig een enorm aanbod. Groot aanbod, lagere prijzen, dacht ik toch. Diezelfde makelaar vertelde me trouwens dat het heel slecht gaat in de sector. Enkel de huizen tot zes miljoen gaan nog redelijk vlotjes de deur uit, maar alles wat er boven zit schuift maar heel traag.
Hangt waarschijnlijk af in welke streek je woont hoeveel er beschikbaar is.
Een doorslaggevende factor vormt daarbij ook nog eens de vraagprijs ; een huis in de Vlaamse ardennen zal minder opbrengen dan net hetzelfde in de rand rond Brussel.
Wat je daar stelt over huizen tot zes miljoen klinkt vrij logisch ; zes miljoen valt nog te lenen bij een bank (reken een 6500/maand per geleend miljoen op 20 jaar)
Het is wel zo dat in die categorie de huizen in verhouding duurder zijn dan in de hogere klassen, moet je eens op letten.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 13:23   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Naar 't schijnt is het niet meer zo plezant om tegenwoordig in het centrum van Ronse te wonen.

Althans dat is wat een Ronsenaar hier enkele dagen op dit forum nog beweerde.
Dat was ongetwijfeld een paar jaar geleden het geval. Toen was de binnenstad van Ronse heel verwaarloosd en weinig aantrekkelijk. Wel is er nog steeds het probleem van het aantal vreemdelingen (heel veel Turken) die 's nachts voor overlast zorgen. Probleem daarbij is dat vele van die mensen uit Brussel komen. Ze hebben iets over de faciliteiten gehoord voor Franstaligen en wanen dat het er aan toegaat zoals in Brussel. Eens ze in Ronse komen wonen, lopen ze met de neus tegen de muur. In Ronse (en het nabijgelegen sterk geïndustraliseerde Oudenaarde) is er geen werk voor eentalige Franssprekenden. En aan de overkant van de taalgrens is er nauwelijks werk. Het resultaat is er ook naar: hun huizen worden slecht onderhouden, er zijn problemen met hun jeugd, enzovoort. Dat maakt het niet natuurlijk niet plezierig om er als Vlaming te gaan wonen.
Oud 26 februari 2004, 18:32   #27
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je daar stelt over huizen tot zes miljoen klinkt vrij logisch ; zes miljoen valt nog te lenen bij een bank (reken een 6500/maand per geleend miljoen op 20 jaar)
Het is wel zo dat in die categorie de huizen in verhouding duurder zijn dan in de hogere klassen, moet je eens op letten.
Zo'n maandelijkse afkorting voor zes miljoen komt op ongeveer 1000 EUR per maand.

Gesteld dat je vanaf nul moet beginnen (geen steun van thuis) betekent dat echter wel dat je met twee mensen over een inkomen van minstens 3.000 EUR netto per maand moet kunnen beschikken.

En dan kom je ineens in de middenklasse terecht.

Onder de zes miljoen koop je vandaag enkel nog krotten en werkmanswoningkjes.

Vroeger kon je daar als kleinverdiener nog een mouw aan passen door een lapje grond te kopen en er dan samen met vrienden en familie een woning op recht te zetten. Wat zeer veel gebeurde in de jaren zestig, zeventig, tachtig. Maar nu zijn al die lapjes grond na dertig jaar bouwen uiteraard volgebouwd. En de prijzen ervan zijn door hun zeldzaamheid zo gestegen, dat je nu nog enkel een grond kan kopen voor de prijs waarvoor je vroeger (omgerekend) grond én woning had.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2004, 20:42   #28
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het klinkt misschien straf, maar ik denk dat als je vandaag in Vlaanderen gladiatorengevechten zou organiseren op leven en dood waarbij de overwinnaar recht heeft op een kavel van 1000m2 dat je hier nog kandidaten voor gaat vinden ook!
Dat zou dan op de koop toe nog een bescheiden bijdrage betekenen aan de oplossing van het probleem van de overbevolking.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be