Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2007, 15:13   #21
Pies Descalzos
Burgemeester

Pies Descalzos's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pies Descalzos
Standaard

Citaat:
De godsdiensten zouden er beter aan doen, de voortplanting aan banden te leggen, ipv de sex, want de ongeremde en zelfs nog religieus geponsorde vruchtbaarheid vormt de grootste bedreiging voor onze planeet.
En het hoofddoel van een religie is toch, proberen het menselijke lijden te lenigen, te minderen, te voorkomen? Nee?
Het (vroege) boeddhisme is daar het konsekwents en het radikaalst in geweest, of tenminste toch de Boeddha. Die eiste van zijn volgelingen het opgeven van de sex, ook al was het louter voor de voortplanting...
Kortom, de B. gooide lustig het kind met het badwater weg...Daar kunnen
vele andere en latere religies nog een puntje aan zuigen...[
De Boeddha eiste dit enkel van zijn dichte discipels, voor leken was dit natuurlijk niet het geval.
Hij eiste onthouding in functie van het wegvallen van verlangens, omdat verlangens en verwachtingen lijden tot gevolg hebben.
In het geval van leken word dit lijden beperkt door te oefenen in onthechting, zodat het verlies van een partner niet zo zwaar valt.

Laatst gewijzigd door Pies Descalzos : 20 november 2007 om 15:14.
Pies Descalzos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:23   #22
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Meneer Peeters daarentegen ontpopt zich na zijn scheiding als een dikke egoïst. De echtscheiding mondt daardoor uit in een vechtscheiding, en hij neemt niet het minste initiatief zijn kinderen die miserie te besparen. Ook schermt hij hen niet af van zijn eigen promiscuïteit, en promoot dit bij hen zelfs als norm. Op geen enkele andere wijze laat hij ook maar iets blijken van de goede wil die in elk mens zou aanwezig zijn.
Ik zie na mijn laatste vechtscheiding niemand meer. Ook Promiscua niet.
Bid voor mij
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:26   #23
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus wie seks wil, moet maar trouwen? Wie zegt dat iedereen een huwelijk over heeft voor seks?? Hebben mensen geen zelfbeschikkingsrecht om seks te hebben wanneer en met wie zij willen, zonder morele betutteling van gelovigen uit welke bak dan ook?Volgens mij heeft iedereen die daarvoor de wettelijk vastgelegde leeftijd bereikt recht op seks, zonder daarom te moeten kiezen voor een huwelijk!Wie geen kinderen wil heeft mogelijkheden genoeg, seks is ook gewoon genot en daar heeft iedereen recht op, ook wie daarom niet voor een huwelijk kiest.
De centrale vraag in je betoog heb ik eventjes rood geverfd, Zyp.

Het zelfbeschikkingsrecht houdt het recht in zich bij een bepaalde groep al dan niet aan te sluiten. Wanneer de regelgeving binnen die groep je niet (langer) aanstaat, dan garandeert je zelfbeschikkingsrecht je dat je die groep verlaat, zodat diens regels niet langer op je van toepassing zijn.

Tenslotte word je niet als christen of katholiek gebóren he. Laat duidelijk zijn dat dit een keuze is. Vroeger was die keuze niet zo vanzelfsprekend, maar vandaag des te méér, me dunkt. Ook dat je gedoopt bent is géén garantie op het waarnemen van een christelijk engagement. Ouders laten hun zuigelingen dopen opdat hij zou opgroeien tot een goed christen, en niet omdat hij door dat doopsel christen wordt.

Je christelijke "carrière" houdt echt méér in dan je doopsel hoor. Bij je vormsel mag je die doopgelofte zélf herhalen - al betwijfel ook ik of een 12-jarige daarvoor al rijp is. Uiteindelijk is dat ook van ondergeschikt belang, want het is je christelijke engagement, elke dag opnieuw, dat je tot christen maakt, veel méér nog dan een sacrament waarvan de betekenis je grotendeels ontgaat.

Dus kort samengevat: de Kerk biedt een kader waarin seks wordt voorbehouden aan gehuwde partners, en dit als één van de middelen om hun wederzijdse liefde tegenover mekaar te uiten. (De Kerk onderschrijft niét dat seks noodzakelijkerwijze tot kinderen moet leiden, op voorwaarde dat - in geval de geslachtsdaad bedreven wordt - betrokkenen zich beperken tot natuurlijke middelen van anticonceptie, zoals coïtus interruptus bvb.) Wie zich in dit kader niet kan terugvinden, wordt door de Kerk het zelfbeschikkingsrecht niet betwist zich uit de groep terug te trekken, zodat hij zich aan dit kader niets meer hoeft te laten gelegen.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:31   #24
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos Bekijk bericht
De Boeddha eiste dit enkel van zijn dichte discipels, voor leken was dit natuurlijk niet het geval.
Hij eiste onthouding in functie van het wegvallen van verlangens, omdat verlangens en verwachtingen lijden tot gevolg hebben.
In het geval van leken word dit lijden beperkt door te oefenen in onthechting, zodat het verlies van een partner niet zo zwaar valt.
Ik moet de Boeddha toegeven dat hij, in tegenstelling tot mijn moeder bv ("het leven is lijden, de wereld is slecht"), tenminste een oplossing voorstelde voor dat allesoverheersende lijden in de wereld. Verlost van sex en voortplanting ben je natuurlijk al van véél lijden verlost, maar ja, je hebt nog altijd het inconvénient d'être né, daar valt niet veel aan te versassen, ik ben maar een biljartballetje dat door de keu van mijn vader in beweging is gezet. En dat pijnlijk botsend doorrolt tot het balletje stopt met rollen en botsen , terwijl ik me onderweg toch ook nog eens van veel genot en blauwe plekken ontzegd heb...sexueel genot...en van voortplanting...Wie zal zeggen wie meer en minder lijdt???
Oud 20 november 2007, 15:42   #25
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Dus wie seks wil, moet maar trouwen? Wie zegt dat iedereen een huwelijk over heeft voor seks?? Hebben mensen geen zelfbeschikkingsrecht om seks te hebben wanneer en met wie zij willen, zonder morele betutteling van gelovigen uit welke bak dan ook?Volgens mij heeft iedereen die daarvoor de wettelijk vastgelegde leeftijd bereikt recht op seks, zonder daarom te moeten kiezen voor een huwelijk!Wie geen kinderen wil heeft mogelijkheden genoeg, seks is ook gewoon genot en daar heeft iedereen recht op, ook wie daarom niet voor een huwelijk kiest.
Ook voor jou: het begrip zelfbeschikkingsrecht houdt in dat je zelf je eigen normen en waarden mag kiezen, zonder dat iemand anders je daarin afremt - met dien verstande dat jouw normen en waarden niet bedreigend mogen wezen voor anderen.

Maar zelfbeschikkingsrecht houdt absoluut niét in dat je een groep, waarvan je deel uitmaakt, gaat opzadelen met jouw eigen normen en waarden, zonder rekening te houden met die van anderen. Wanneer je je niet meer in de gemeenschappelijke normen en waarden binnen die groep kan terugvinden, dan behou je je nog steeds het recht voor je van die groep te distantiëren.
Oud 20 november 2007, 15:43   #26
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
Ik moet de Boeddha toegeven dat hij, in tegenstelling tot mijn moeder bv ("het leven is lijden, de wereld is slecht"), tenminste een oplossing voorstelde voor dat allesoverheersende lijden in de wereld. Verlost van sex en voortplanting ben je natuurlijk al van véél lijden verlost, maar ja, je hebt nog altijd het inconvénient d'être né, daar valt niet veel aan te versassen, ik ben maar een biljartballetje dat door de keu van mijn vader in beweging is gezet. En dat pijnlijk botsend doorrolt tot het balletje stopt met rollen en botsen , terwijl ik me onderweg toch ook nog eens van veel genot en blauwe plekken ontzegd heb...sexueel genot...en van voortplanting...Wie zal zeggen wie meer en minder lijdt???
Open een topic over Boeddhisme Ik zal veel bijdragen leveren
Oud 20 november 2007, 15:45   #27
david1968
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Volgens mij heeft iedereen die daarvoor de wettelijk vastgelegde leeftijd bereikt recht op seks... seks is ook gewoon genot en daar heeft iedereen recht op
Een mens heeft geen rechten, want wij hebben er nog niet eens voor gekozen om te bestaan. U bent wel vrij om te doen wat u wil. Of de keuze die u daarbij maakt, goed is, hangt niet van godsdiensten of wetten af, maar van de betekenis van ons bestaan (die eventueel wel door godsdiensten of wetten kan weergegeven worden).
david1968 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:50   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Open een topic over Boeddhisme Ik zal veel bijdragen leveren
Ik ben er een beetje op uitgekeken,op het Boeddhisme. Slechtverlicht, weet je wel...
Maar misschien is Maf goed verlicht???

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 november 2007 om 15:55.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 15:54   #29
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david1968 Bekijk bericht
Een mens heeft geen rechten, want wij hebben er nog niet eens voor gekozen om te bestaan. U bent wel vrij om te doen wat u wil. Of de keuze die u daarbij maakt, goed is, hangt niet van godsdiensten of wetten af, maar van de betekenis van ons bestaan (die eventueel wel door godsdiensten of wetten kan weergegeven worden).
Ik kies er niet voor om te bestaan, dus.... ik heb geen rechten?
In onze maatschappij hebben wij wel degelijk rechten, of we daar nu voor kiezen of niet, we hebben ze.
Oud 20 november 2007, 15:56   #30
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
In onze maatschappij hebben wij wel degelijk rechten, of we daar nu voor kiezen of niet, we hebben ze.
Akkoord.

We hebben zelfs het recht om van onze rechten af te zien, het recht om van onze rechten af te zien incluis...
Oud 20 november 2007, 17:07   #31
david1968
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Die rechten zijn eigenlijk beperking van vrijheid. Bijvoorbeeld: het recht op leven. Wat wil dat zeggen? Dat je niemand mag doden. Leven doe je sowieso al. Wat nog. Het recht op onderwijs. Dat wil zeggen dat niemand mij mag hinderen als ik lessen ga volgen. Studeren kan ik ook uit eigen vrije beweging. Daar heb ik geen recht voor nodig. Seks mag vanaf X jaar oud. Seks hebben met iemand kan ik sowieso ook zonder zo'n wet of recht. Recht zorgt ervoor dat ik niet gestraft wordt door de maatschappij, als het ware dat de maatschappij mij de gunst verleent dat ik vrij mag zijn. Maar vrij om te doen wat ik wil ben ik sowieso al.
Oud 20 november 2007, 17:18   #32
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david1968 Bekijk bericht
Die rechten zijn eigenlijk beperking van vrijheid. Bijvoorbeeld: het recht op leven. Wat wil dat zeggen? Dat je niemand mag doden. Leven doe je sowieso al. Wat nog. Het recht op onderwijs. Dat wil zeggen dat niemand mij mag hinderen als ik lessen ga volgen. Studeren kan ik ook uit eigen vrije beweging. Daar heb ik geen recht voor nodig. Seks mag vanaf X jaar oud. Seks hebben met iemand kan ik sowieso ook zonder zo'n wet of recht. Recht zorgt ervoor dat ik niet gestraft wordt door de maatschappij, als het ware dat de maatschappij mij de gunst verleent dat ik vrij mag zijn. Maar vrij om te doen wat ik wil ben ik sowieso al.
Ja ervanuit gaande dat je sowieso al leeft, mag niemand je doden.
Het recht op onderwijs is er voor kinderen die om maatschappelijke of familiale redenen ervan weerhouden worden om onderwijs te volgen.
Het recht op seks ken ik niet...
Oud 20 november 2007, 17:25   #33
david1968
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het recht op seks ken ik niet...
Citaat:
Volgens mij heeft iedereen die daarvoor de wettelijk vastgelegde leeftijd bereikt recht op seks
Oud 20 november 2007, 19:08   #34
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Volgens mij heeft iedereen die daarvoor de wettelijk vastgelegde leeftijd bereikt recht op seks
En kinderen, mogen die dan geen "doktertje" meer spelen?
Oud 20 november 2007, 19:10   #35
Pies Descalzos
Burgemeester

Standaard

Ja maar ik bedoel staat het recht op seks ook in de rechten van de mens of niet?
Oud 20 november 2007, 20:50   #36
david1968
Vreemdeling

Standaard

Ik denk van niet. Maar voor mijn redenering was dat bijkomstig. Mensenrechten gelden op grotere schaal dan landelijke rechten.
Oud 21 november 2007, 02:56   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
De islam springt daar als volgt mee om: "ge pakt u een kind van om en bij de negen jaar". Zo heeft ons geleerd de profeet (Wieske zallem naaien).
Veel voortplanten zal daar dus niet aan te pas komen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Kijk, ik zal het je makkelijker maken:

ik ben racist en daar ben ik fier op. Al wat een kleurtje heeft, werkt op mij als een rode lap op een stier.

Allez, begin maar te citeren...
22/10/2007, 12:39
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 03:00   #38
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
De seksuele rem dateert al van eeuwen vóór het ontstaan van het christendom en de islam.

De oude Grieken hielden er, samen met de Etrusken, eerder vrije regels op na. Huwelijken werden even makkelijk ontbonden als gesloten, en homohuwelijken werden als normaal beschouwd. Ook knapenliefde werd veelvuldig bedreven.

Met de verdere ontwikkeling van de filosofie onder impuls van Plato en Aristoteles verschenen de eerste twijfels nopens de vrije seksbeleving. Zo veroordeelde Plato scherp het bedrijven van seks met jonge knapen, en pleitte hij voor het louter niet-seksueel beleven van een relatie tussen volwassene en jongere. Overigens vindt in die gedachtegang de term "platoonse liefde" zijn oorsprong.

De Romeinen, erfgenamen en uitdragers van de Griekse en de Etruskische cultuur, waren van oorsprong veel minder cultureel geïnteresseerd. De Romeinen waren in de eerste plaats boerenmensen met gezond boerenverstand. Ze waren veel praktischer ingesteld, namen enkel die elementen over van de buurtbeschavingen die hen praktisch uitkwamen, en keken neer op wat hen minder voor de hand lag. Zo vonden zij de seksbeleving van Grieken en Etrusken nogal "verwijfd" en bezondigden zij zich daarom niet aan knapenliefde.

Wie dus meent dat het christendom (en/of de islam) debet is aan de seksuele rem, is eraan voor de moeite. Die rem is wel degelijk enkele eeuwen ouder.

Saillant detail in de geschiedenis is dat de renaissance op gang kwam in Firenze, en niet in Rome. Firenze ligt in Toscane, en dat was de bakermat van de Etrusken, die in het Latijn ook "Tusci" werden genoemd waarvan de naam "Toscane" werd afgeleid, alsook de naam van het middeleeuws Italiaans dat "Toscaans" werd genoemd. De renaissance vormde zo niet alleen de wedergeboorte van de oude Romeinse cultuur, doch eveneens die van de oude Etruskische.

Want de zeden in het Firenze van de 13e eeuw waren plots heel wat vrijer dan overal elders in Italië en Europa - ook de seksuele zeden. Homoseksualiteit en pederastie waren plots weer "in", zonder dat de Kerk daar veel kon (of wilde) tegen uitrichten. Kunst en cultuur bloeiden als nooit tevoren, precies omdat kunstenaars vrij waren van alle oude taboes. En vele kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders traden maar al te graag op als mecenas, waarbij ze al die seksuele uitspattingen maar op de koop toe namen.
http://www.havredesglaces.eastkingdo...ticle&artid=11
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 08:13   #39
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Volgens mij wél.

Maar het zou me verbazen dat een gelovige voor een niet-gelovige zou gaan bidden die op geen enkele, maar op geen enkele wijze blijk geeft een mens van goede wil te zijn.
Hoe? Waar is de onmetelijke barmhartigheid naar toe? Slagzinnetjes voorgekauwd door anderen als :' vergeef ze heer, ze weten niet wat ze doen', zijn van geen tel meer?

Enkel gelovigen zijn mensen van goede wil? 'Goede' mensen zitten altijd vooraan in de kerk? Laat mij u zeggen, proefondervindelijk getest blijkt dat NIET te kloppen.

Citaat:
Laat het me verduidelijken met een voorbeeld. Meneer Janssens is niet gelovig, en is evenmin zinnens het te worden. Hij is gescheiden. Wel engageert hij zich sterk tegenover zijn kinderen, en doet hij een oprechte poging om de spanningen met zijn ex zo min mogelijk een rol te laten spelen. Zijn seksuele leven is eerder promiscue geworden na zijn scheiding, en de partners passeren dan ook aan de lopende band.

Maar zich bewust van de gevoelens van zijn kinderen tegenover zijn eigen promiscuïteit doet hij een oprechte poging om hen er zo weinig mogelijk mee te confronteren, hen er zelfs voor af te schermen. Daarmee toont hij toch dat hij een mens van goede wil is, ook al is hij ongelovig.
Lijkt mij meer 'common sense' dan goede wil. Maar ,'what's in a name'....

Citaat:
Voor zo iemand zou ik dus wel durven bidden. Waarom niet?
Wie weet is mr. Jansense de grootste klootzak op deze aardkloot wanneer hij door de deuren van zijn werkplaats is gegaan...

Citaat:
Meneer Peeters daarentegen ontpopt zich na zijn scheiding als een dikke egoïst. De echtscheiding mondt daardoor uit in een vechtscheiding, en hij neemt niet het minste initiatief zijn kinderen die miserie te besparen. Ook schermt hij hen niet af van zijn eigen promiscuïteit, en promoot dit bij hen zelfs als norm. Op geen enkele andere wijze laat hij ook maar iets blijken van de goede wil die in elk mens zou aanwezig zijn.

Voor zo iemand zou ik al veel moeilijker een gebed tot God wagen? Niet uit angst voor God. Immers, het oordeel over meneer Peeters laat ik zonder veel scrupules over aan God, zonder dat meneer Peeters ook maar op één goed woordje mijnerzijds hoeft te rekenen. (Evenmin ga ik meneer Peeters bekladden bij God.)
Terwijl mr. Peeters mss in allerlei vzw zonder beloning elke week zijn best doet voor de minsten der minsten.

Citaat:
Dit is mijn eigen, hoogst persoonlijke invulling van de barmhartigheid Gods die zich zelfs niet door religieuze grenzen laat beknotten. Het idee leeft bij vele christenen, maar of het echt deel uitmaakt van de officiële kerkleer, daarover heb ik mijn twijfels.
Laat mij u zeggen, veeg u onderkant eens goed af met de 'officiele kerkleer' na een paar dagen buikloop. De regeltjes en 'wetten' zijn niet meer dan een hoop gebakken lucht. Als u ervan overtuigd bent dat u god eert door 's nachts in een donker bos tegen een boom te gaan pissen terwijl u een variant van het onze vader reciteert, WIE kan u dan ongelijk geven?
Raar kijken zal men doen, net zoals men nu naar sommige rituelen ook raar kijkt. Maar u bent dan niet meer 'verkeerd' of 'goed' bezig dan iedereen anders op deze aardkloot. Dans rond een altaar, of rond een boom, sla jezelf met zwepen, of steek je eigen oog uit, er zal niet veel veranderen.

Dus, waarom zou u gaan bidden voor iemand anders? Na eeuwen proefondervindelijk te moeten vaststellen dat er geen antwoord komt van de entiteit die iedereen 'god' noemt, zal ook u biden geen verschil maken. Is het dan niet beter om in geval van mr Janssens trachten ECHT te helpen, door bvb praten, hulp bij de kinderen, het huishoudelijk werk etc. Is het niet beter om in geval van mr. Peeters zijn blikveld te focussen op het probleem : namelijk het open en bloot losbandig sexueel leven voor ogen van zijn kinderen, mss zelfs therapie, of een weg zoeken, tonen waarmee hij zijn blijkbaar grote lust op sexueel gebied op een kindvriendelijke manier kan oplossen?

DAN zou er effectief een verschil gemaakt zijn... of getracht zijn te bekomen... Wat hoopt u en zovele anderen te bereiken met bidden voor zulke mensen? Dat god uit zijn troon of bed komt :'Ah, weer een oproep van een der mijnen om iemand op het rechte(re) pad te helpen', springt in zijn vliegende wolk met v12 turbo en komt de zaken even rechtzetten? Of dat jezus in de kerk waarin u het gebed voert even de nagels uit zijn handen en voeten trekt en even met de trein en bus naar 'het probleemgeval' thuis een klapke gaat doen?

Wie toont er met dat bidden dan eigenlijk goed wil... diegene die gaat bidden natuurlijk, want die WIL goed doen, maar DOET het uiteindelijk niet, hij wilt het enkel.... Tis een beetje zoals de reclame toen zei : 't'zijn diegene die er het meeste over spreken (over goed doen en ervoor bidden) , die er uiteindelijk het minste van eten ( effectief DOEN, kan ook niet, bezig met bidden)....

Laatst gewijzigd door Zyp : 21 november 2007 om 08:21.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 11:45   #40
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben er een beetje op uitgekeken,op het Boeddhisme. Slechtverlicht, weet je wel...
Maar misschien is Maf goed verlicht???
Nee, ik ben ook slecht verlicht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be