![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vind je dat de mens recht heeft op cognitieve vrijheid? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 80,00% |
Nee. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
Ik weet het nog zo niet. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
Kan me niet schelen. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 6,67% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of je het volgende verhaaltje kent? 'Stel, er is een man aan het verdrinken. De enige manier dat je die kan redden is door over een grasperkje te gaan, waarop duidelijk staat 'Verboden het gras te betreden'. Strikt genomen mag je dit niet doen (eigendom = heilig, etc). Maar de 'oplossing' ligt hem hierin dat je perfect over dat gras mag gaan, die man mag redden, als je achteraf bij de eigenaar gaat om te zeggen 'ik heb dat gedaan, wat is mijn schuld?'. Een iets concretere situatie is 'wat als je weg moet naar het ziekenhuis, voor je vrouw die moet bevallen, maar de enige manier dat je weg kan geraken is een andere auto een beetje krassen/blutsen/aanrijden'. Dan doe je dat toch gewoon, met een briefje onder de ruitenwisser? 't ligt in dezelfde lijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Give me the judgment of balanced minds in preference to laws every time. Codes and manuals create patterned behavior. All patterned behavior tends to go unquestioned, gathering destructive momentum.
Laatst gewijzigd door netslet : 21 november 2007 om 01:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Welke reeks is dat, als ik vragen mag?
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Dune, door Frank Herbert.
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die ga ik hier neerpennen. 'k moet toch donderdag naar de bibliotheek. Hartelijk bedankt.
Nu kruip ik in bed. Morgen zie ik namelijk iemand geweldig. Tot later.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit is een beetje een vulva-poll.
Er zijn twee probleempjes met de vooronderstellingen ervan, die leiden tot de conclusie dat het onderwerp onzinnige prietpraat is. Ten eerste is het heel ideologisch om te stellen dat individuen "rechten" zouden hebben. Individuen hebben alleen rechten binnen een sociale context, nooit als individu op zich. Individuen bestaan trouwens niet, da's maar een term die gebruikt wordt omdat het correcte woord, "dividu" of "multividu", iets moeilijker ligt. Ten tweede, er bestaat dus ook niet zoiets als individuele cognitie of individueel bewustzijn. Er is alleen collectief bewustzijn, precies omdat er geen individuen bestaan, maar alleen maar door en door sociaal gedetermineerde wezens. Intermezzo: het beste bewijs: de taal waarin we dit schrijven ligt "buiten" ons en werd en wordt levendig gehouden door generaties voor ons en generaties na ons; geen enkel individu heeft taal uitgevonden of heeft er eigendom over, het brein geeft het alleen maar door aan anderen. Taalverwerving en taalgebruik zijn essentieel voor het menselijke bewustzijn en de vorming van het dividu; en wie zorgt daarvoor? De gemeenschap. En hoe gebruikt ge taal? Om te communiceren met anderen, niet met uzelf (want anders zoudt ge een totale van de werkelijkheid afgesloten autist zijn). Kortom, het "individu" bestaat niet op zich, maar is alleen maar een netwerk van sociale dynamieken, die het zowel belichaamt als uitdrukt. Het bestaat louter in functie van deze sociale dynamieken, niet in functie van zichzelf. Conclusie: aangezien er dus geen individuen bestaan, noch individuele cognitie ("bewustzijn"), noch rechten voor individuen, kan er dus ook geen "recht" op cognitieve "vrijheid" bestaan. Dat is gelijk vragen of muskusratten in jarretellen belastingen moeten betalen. Leuk beeld, maar wat is de zin ervan?
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij zou dit idealiter onder andere leiden tot een beter en kritischer begrip van wat macht veroorzaakt en is. Want laten we eerlijk wezen, communicatie is potentieel (en volgens mij zelfs meestal) een bewustzijnsveranderende ervaring voor zender en ontvanger. JL Austin bvb heeft interessante dingen geschreven over de idee van taal als een vorm van actie. Zulks een potentiële blootlegging van machtsverhoudingen, daar kan een rechtgeaarde communist toch moeilijk iets op tegen hebben, of zie ik dat verkeerd? Ik zie trouwens niet in hoe een postmoderne maatschappij het trachten vrijwaren van cognitieve vrijheid zou bemoeilijkheden, wel integendeel. Ik zie echter wel mogelijke moeilijkheden opduiken in een posthumanistische samenleving. Mijn vrees is dat die evolutie mogelijks bepaalde bewustzijnservaringen bemoeilijkt of onmogelijk maakt voor een groot deel van de mensen.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Er is best wel wat meer dan dat dat in beleving van het zijn. We gaan toch niet de fout maken om de illusie van bewuste wil te vereenzelvigen met de empirische wil, zeker? Zulks zou ik eerder verwachten van een die hard libertariër.
![]() |
![]() |
#30 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo'n Pete Doherty b.v. moet men dus rustig laten doen, ook al is het een gimmick of pose, ook al is het onder luide aanmoedigingen van een bepaald soort 'publiek', ook al is hij misschien duidelijk verward. Integendeel, zo'n figuren vernietigen iedereen die hen wil helpen. Citaat:
In die instelling verblijft trouwens nog iemand die een zware zenuwinzinking annex coma achter de rug had. Die man kon enkel nog passief reageren. Als je hem een vraag stelde, antwoordde hij wel, maar voor de rest zei hij nooit iets. Bovendien is geen lijn te krijgen in zijn antwoorden: wilt ge buiten gaan ? Ja - Of wilt ge binnen blijven ? Ja - Wat is het nu? Stilte. There's still somebody home, but the curtains are drawn, the lights are out and the door won't open. Communicatie is de basis om te weten wat mensen willen en, ze eventueel te kunnen helpen. Het gaat dus niet alleen om irrationele communicatie maar ook het gebrek eraan. Citaat:
![]() Zelfmoordlijnen is idd. wat te kort door de bocht ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nash heeft met veel vallen en opstaan (20-30 jaar op en af in instellingen gezeten !!) een min of meer normaal leven kunnen opbouwen juist in weerwil van zijn ziekte. Hij had het geluk terug te kunnen vallen op een bijzonder wiskundig talent dat hem een sterk rationele onderbouw gaf om zijn ziekte het hoofd te bieden en hij had zijn vrouw en een paar collega's die hem door dik en dun gesteund hebben. Maar hij is geenszins archetypisch voor de ziekte. Veel schizofrenen zijn zielige invaliden en meestal zwaar gehypothekeerd in hun communicatie met de buitenwereld. En bovendien zijn er zeer weinig mensen die zonder gedegen opleiding de zorg voor dergelijke mensen aankunnen. Nash moest trouwens regelmatig geïnterneerd worden telkens zijn paranoïde zodanig begon op te lopen dat hij mensen iets had kunnen aandoen. Ook zijn vrouw liet hem, tegen zijn wil in, interneren als het werkelijk de spuigaten uitliep. Ik heb de indruk dat je met dit voorbeeld je te veel baseert op A beautiful mind. Dat was een goeie film, hoor. Mijn moeder heeft nog schizofrenen behandeld en vond de acteerprestatie van Russel Crowe verbluffend accuraat. Maar ze vertelde er wel meteen bij dat hij als schizofreen even zeldzaam was als Rainman de autist of Christy Brown de hersenverlamde. De scene in de film waar hij beslist eigenhandig zijn ziekte aan te pakken, tegen het advies van zijn dokters in, was dermate dramatisch dat je de neiging in je voelde opwellen 'go, John, go'. Wel, da's dus nooit gebeurd, hé. Maar voor de film was dat dus een goed gekozen dramatische ontwikkeling om het triomfantelijk einde extra in de verf te zetten (Nobelprijs en staande ovatie). Nash heeft trouwens zelf gesteld dat hij het wel een goede film vond, maar op veel punten ook niet meer dan 'film' was. Hij kon vooral de manier waarop zijn wiskundige ontdekkingen in beeld gebracht werden, zeer goed smaken.
![]() |