Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2008, 17:02   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

doe zoals ondergetekende:

Eet geen vis of andere "zeevruchten" tenzij onder extreme dwang!

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 17:15   #22
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
doe zoals ondergetekende:

Eet geen vis of andere "zeevruchten" tenzij onder extreme dwang!

Bij mij gaat het wat eenvoudiger, gewoon wat cocktailsaus erbij en ik smikkel.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 20:40   #23
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haram Bekijk bericht
Men zou ook meer moeten investeren in aquacultuur. De bekende zalmkooien in open zeewater zijn daar een voorbeeld van, maar zulks zou ook voor andere commerciëel interessante vis gedaan kunnen worden. Ik geloof dat IJsland en Noorwegen al proefprojecten hebben waarbij o.a. kabeljauw op die manier gekweekt wordt.
Op die manier krijgt de wilde kabeljauw de kans om zich te herstellen van de overbevissing.
der zijn anders al rapportjes die suggeren dat de gekweekte zalm een nefaste invloed heeft op de wilde
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 21:07   #24
Haram
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
der zijn anders al rapportjes die suggeren dat de gekweekte zalm een nefaste invloed heeft op de wilde
Ontsnapte kweekzalm kan voor problemen zorgen ja. O.a. door de verspreiding van de op zalmen levende parasiet gyrodactylus salaris die hele bestanden kan aantasten.
Ook kan kweekzalm paren met wilde zalm waardoor er een hybride ontstaat en de echte wilde zalm uiteindelijk verdwijnt. Kweekzalm is genetisch gezien ook minder goed bestand tegen ziektes en parasieten dan wilde zalm, dus als kweekzalm met wilde zalm paart, zullen die hybriden ook genetisch zwakker zijn.

Moeilijke materie, maar men moet wat. In de toekomst zal de steeds verder groeiende wereldbevolking op één of andere manier toch aan de dagelijkse dosis eiwitten moeten komen en wat er op vaste wal wordt geproduceerd, bereikt allengs het maximaal haalbare, dus zal men toch richting 'zeeboerderijen' moeten gaan kijken.
Haram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 23:49   #25
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zelf eet ik alleen vis die op verantwoorde wijze(onbedreigde soorten, lijnvangst, met grofmazige netten, etc) is gevangen.

Kijk je bij je aankoop van vis dan ook of hij voldoet aan de wettelijk opgelegde minimum afmetingen?

Als wij als sportvisser betrapt worden op 1 visje dat te klein is krijg je een fikse boete,maar massaal ondermaatse vis in de winkels verkopen doen ze wel terwijl de overheid een oogje dicht knijpt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2008, 17:16   #26
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
²

toch vraag ik me af waarom die aquacultuur dan blijkbaar toch niet zo'n even lekker product aflevert dan wildvrij rondzwemmende vissen? Of zou dat aan de smaakgewoonte liggen?
Ik denk dat het aan de voeding ligt; ik veronderstel, meest slacht-afvallen.
Oud 26 juni 2008, 17:20   #27
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
......... Zelf eet ik alleen vis die op verantwoorde wijze(onbedreigde soorten, lijnvangst, met grofmazige netten, etc) is gevangen.
Ik heb zo'n vermoeden dat die herkomst hoegenaamd niet controleerbaar is.
Oud 27 juni 2008, 00:17   #28
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dan ga je weer misbruik krijgen. Oei, die zitten toevallig in m'n net ( en maar doorvissen! )

Zones waar het verboden is om te vissen is dan een beter voorstel.
Wat men vooral moet verbieden is die monsterachtige Japanse vissersboten, echte drijvende vis-fabrieken, die hebben sleepnetten van kilometers lang, en schrapen gewoon heel de zeebodem af. Al wat beweegt in het water blijft erin hangen en gaat kapot. Zij doen de tri, en smijten al wat hun niet interresseert terug overboord.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 00:25   #29
sfinx666
Banneling

Standaard Vis bescherming

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit is al bekend van in de jaren 80,het is een van de redenen waarom ik vermijd vis te eten.....(ondertussen lust ik de smaak en de geur gewoon niet meer,het is gemakkelijk nu).

De visserij is helemaal niet meer "wetenschappelijk" mogelijk,Quota's(ondanks al hun beperkingen mogen we blij zijn dat ze bestaan) zijn al "opgebruikt" in een paar maanden.Grote vissersboten gaan dan de Westkusten van Afrika leegplunderen.Een deel van die arme dompelaars die met boten proberen Europa te bereiken zijn onderandere werkloze vissers,hun eigen visgronden leegesleept door ONZE boten.....

Ondertussen wordt ook al gevist op honderden meters diepte.De vissen die daar gevangen worden zijn tientallen jaren oud,en hun reproduktie nog veel minder dan haring,kabeljauw,enz........de ramp breidt uit.....

De nadruk die nog steeds in veel restaurants ,met de komende feestperiode,gelegd wordt op vis- en kreeftgerechten is daarom een regelrechte perversie.....Zelfs de veeteelt is nog milieuvriendelijker vergeleken hiermee.....

woestijnen bestaan ook onder water....en voor de west-europese kusten zijn die door de mens gekreeerd...
Wat men moet doen is gebieden creëren waar geen boten kunnen varen. Vooral voor de kusten, waar de vis zich komt voortplanten. In Amerika zwieren ze daar hun oude autowrakken in zee, en laten oude boten zinken na er al het zwaar metaal, en andere vervuilende zaken, afgehaald te hebben. In enkele maanden zijn die wrakken gekoloniseerd door schelpdieren, dat worden kunstmatige grotten, waar de vissen zich kunnen voortplanten en in opgroeien. Moest een idioot daar een sleepnet uitwerpen, zou zich dat daar stukscheuren. Japanners werpen grote holle betonnenblokken in de zee, voor de kusten bij hun thuis, met hetzelfde doel.
Oud 27 juni 2008, 00:30   #30
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
Wat men moet doen is gebieden creëren waar geen boten kunnen varen. Vooral voor de kusten, waar de vis zich komt voortplanten. In Amerika zwieren ze daar hun oude autowrakken in zee, en laten oude boten zinken na er al het zwaar metaal, en andere vervuilende zaken, afgehaald te hebben. In enkele maanden zijn die wrakken gekoloniseerd door schelpdieren, dat worden kunstmatige grotten, waar de vissen zich kunnen voortplanten en in opgroeien. Moest een idioot daar een sleepnet uitwerpen, zou zich dat daar stukscheuren. Japanners werpen grote holle betonnenblokken in de zee, voor de kusten bij hun thuis, met hetzelfde doel.
Drastisch, maar lijkt mij wel effectief. Misschien echter moeilijk toepasbaar in de relatief ondiepe Noordzee met veel opschuivende grondmassa en zich verplaatsende ondiepten; de wrakken zullen zich wellicht op een paar plaatsen gaan concentreren.
Oud 27 juni 2008, 00:35   #31
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=willem1940NLD;3530240]Drastisch, maar lijkt mij wel effectief. Misschien echter moeilijk toepasbaar in de relatief ondiepe Noordzee met veel opschuivende grondmassa en zich verplaatsende ondiepten; de wrakken zullen zich wellicht op een paar plaatsen gaan concentreren.[/QUOTE]
Als dat gebeurt, zal ook de vis zich daar concentreren. Maar hij zal veilig zitten.
Oud 27 juni 2008, 00:44   #32
willem1940NLD

Standaard

[quote=sfinx666;3530248]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Drastisch, maar lijkt mij wel effectief. Misschien echter moeilijk toepasbaar in de relatief ondiepe Noordzee met veel opschuivende grondmassa en zich verplaatsende ondiepten; de wrakken zullen zich wellicht op een paar plaatsen gaan concentreren.[/QUOTE]
Als dat gebeurt, zal ook de vis zich daar concentreren. Maar hij zal veilig zitten.
Jawel, maar het vele geschuif kan misschien wrakken in vaarroutes doen belanden.

Bekende plekken met wrakken zijn bij hengelsporters zeer in trek.

Het lijkt mij echter de vraag of we werkelijk grote wrakken-velden in de Noordzee kunnen creëren zonder gevaar voor de nuttige en nodige scheepvaart.

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...issen&where=nl

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 juni 2008 om 00:46.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2008, 01:18   #33
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=willem1940NLD;3530262]
Citaat:
Jawel, maar het vele geschuif kan misschien wrakken in vaarroutes doen belanden.

Het lijkt mij echter de vraag of we werkelijk grote wrakken-velden in de Noordzee kunnen creëren zonder gevaar voor de nuttige en nodige scheepvaart.

Doe het dan met betonblokken zoals in Japan. Als die zwaar genoeg zijn zullen ze niet zo snel bewegen. Denk ik...
Oud 27 juni 2008, 01:18   #34
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=willem1940NLD;3530262]
Citaat:

Doe het dan met betonblokken zoals in Japan. Als die zwaar genoeg zijn zullen ze niet zo snel bewegen. Denk ik...
Oud 27 juni 2008, 01:40   #35
willem1940NLD

Standaard

[quote=sfinx666;3530283]
Citaat:
Ja, begreep ik ook wel; maar dat zullen dan in onze gebieden denk ik wel vreselijk grote dingen moeten zijn willen ze boven de bodem blijven uitsteken want ook te kleine wrakken verdwijnen zo wel eens ondergronds. Nou ja, er zullen best wel techneuten over die opties reeds hebben nagedacht.

De natuurlijke zandverplaatsingen voor onze kust lijken mij nogal ingewikkeld, hele stukken strand en duin verdwijnen soms zomaar.
Oud 27 juni 2008, 08:33   #36
sfinx666
Banneling

Standaard

[quote=willem1940NLD;3530292]
Citaat:
Ja, begreep ik ook wel; maar dat zullen dan in onze gebieden denk ik wel vreselijk grote dingen moeten zijn willen ze boven de bodem blijven uitsteken want ook te kleine wrakken verdwijnen zo wel eens ondergronds. Nou ja, er zullen best wel techneuten over die opties reeds hebben nagedacht.

De natuurlijke zandverplaatsingen voor onze kust lijken mij nogal ingewikkeld, hele stukken strand en duin verdwijnen soms zomaar.
Wat denkt u van dit: enorme holle blokken beton die op een zo groot mogelijk oppervlak liggen, om te vermijden dat ze in de bodem zakken, verankerd met zeer dikke kettingen, en zeer zware ankers. Die ankers zullen in de bodem verdwijnen, en de blokken op hun plaats houden...
Oud 27 juni 2008, 14:38   #37
willem1940NLD

Standaard

[quote=sfinx666;3530433]
Citaat:
Wat denkt u van dit: enorme holle blokken beton die op een zo groot mogelijk oppervlak liggen, om te vermijden dat ze in de bodem zakken, verankerd met zeer dikke kettingen, en zeer zware ankers. Die ankers zullen in de bodem verdwijnen, en de blokken op hun plaats houden...
Ik denk dat het veel ingewikkelder is.

Enige voorbeelden van grote natuurkrachten zijn waarneembaar aan Zeeweringen en Wadden, die moeilijk intact en op hun plaats te houden zijn; (on)diepten en stroom/vaar-geulen verplaatsen zich spontaan. Vlak ook de Scheldemond/Zeeland niet uit.

Wij zullen dit moeten overlaten aan Techneuten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordzee

Citaat:
wikipedia, Noordzee: .....
Hoewel het tegenwoordig vaste eilanden zijn, zijn waddeneilanden nog steeds in beweging (wandelen). Op het Oostfriese Juist zijn bijvoorbeeld sinds 1650 vijf verschillende Kerkpleinen geweest, aangezien de kerk steeds verplaatst moest worden in verband met de veranderende vorm van het eiland. Juist bestond vroeger ook uit 2 verschillende eilanden, maar deze groeiden uiteindelijk aan elkaar.
In 2005 moet in Nederland de grens van Friesland met Groningen worden gecorrigeerd in verband met de verplaatsing van Schiermonnikoog over de provinciegrens.
.......
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsbossche_Zeewering

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 juni 2008 om 14:45.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be