Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 27 november 2007, 10:23   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
grootste gevaal is dat er tssn nu en 2009 een corridor Wal-Bxl gecreëerd wordt ...
Dat de Franstalige Vlamingen dit zullen proberen is een vaststaand feit, maar....

...maar zelf met dat die corridor zullen ze Bxl niet behouden, want voor de Walen is Bxl helemaal geen intersante regio.
Zij kunnen immers de kosten verbonden aan deze regio niet betalen.
Vergeet immers niet dat juist door de aanwezigheid van de Europese regering en de Nato men daar ook extra kosten heeft aan beveiliging.
En als de Vlaamse regering er weg trekt en de federale regering met al haar instellingen ophoud te bestaan, dan heeft die regio gewoon geen inkomsten meer, maar wel nog een enorme kostenlast door beide boven vernoemde instellingen en door de vele vreemdelingen die in deze regio verblijven en op de SZ teren. In Bxl is namelijk 1/4 van de bevolking werkloos of leefloontrekker.

En geloof het vrij, de Brusselse franstalige kiezers zijn voor de Waalse politici enkel intersant om hun aantal en macht te vergroten, maar eens ze daar zelf voor moeten opdraaien, laten zij Bxl gewoon vallen als een baksteen.
Jantje is offline  
Oud 27 november 2007, 10:24   #22
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat die Leterme geen schaamte kent zeg, vergelijk zijn nota met zijn verkiezingsbeloftes.
Het is inderdaad intriest. Zelfs bij Verhofstadt was het niet zo flagrant want in tegenstelling tot de Guy slikt den Yves zijn woorden in nog voor hij een regering op poten heeft.
Kaal is offline  
Oud 27 november 2007, 10:28   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik vind dat we die 'grotere groep' moeten steunen en aanmoedigen.
Doe ik ook.
Zonder resultaat.
Oud 27 november 2007, 10:30   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
In de tijd van Dehaene ging dat inderaad zeker op.
Als het van Leterme afhangt gaat dezelfde vlieger ook nu weer op.
Oud 27 november 2007, 10:30   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat de Franstalige Vlamingen dit zullen proberen is een vaststaand feit, maar....

...maar zelf met dat die corridor zullen ze Bxl niet behouden, want voor de Walen is Bxl helemaal geen intersante regio.
Zij kunnen immers de kosten verbonden aan deze regio niet betalen.
Vergeet immers niet dat juist door de aanwezigheid van de Europese regering en de Nato men daar ook extra kosten heeft aan beveiliging.
En als de Vlaamse regering er weg trekt en de federale regering met al haar instellingen ophoud te bestaan, dan heeft die regio gewoon geen inkomsten meer, maar wel nog een enorme kostenlast door beide boven vernoemde instellingen en door de vele vreemdelingen die in deze regio verblijven en op de SZ teren. In Bxl is namelijk 1/4 van de bevolking werkloos of leefloontrekker.

En geloof het vrij, de Brusselse franstalige kiezers zijn voor de Waalse politici enkel intersant om hun aantal en macht te vergroten, maar eens ze daar zelf voor moeten opdraaien, laten zij Bxl gewoon vallen als een baksteen.
met Brussel zou Frankrijk wel eens heel geïnteresseerd kunnen zijn, zonder is dat me dunkt niet t geval ...
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 10:35   #26
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
o.a. met MGrammens denk ik dat die drie beter apart opkomen LDD kan libertaire kiezers bereiken die een moreel conservatief VB nooit kan binnenhalen, en ook NVA is een valabel alternatief voor VB dat voor velen nog een stap te ver is ... apart opkomen, maar met een (geheim?)pakt voor Vlaamse staatsvorming lijkt me dan ook effectiever.
Grammens heeft allicht zijn eigen agenda.

Ik denk dat een grote nieuwe formatie veel efficiënter zal zijn, alleen al op electoraal vlak. Een stevig Vlaamsgezinde formatie, liberaal en lichtjes conservatief van inslag, zonder de zwarte kantjes van het Belang, en die alle Vlaamsgezinden buiten het Belang groepeert. De juiste plaats voor Vlaanderen, binnen of buiten België, zou haar core business zijn.

De aantrekkingskracht van zo'n formatie zou enorm zijn.

Dat Belangers dat niet zo graag zouden zien, kan ik begrijpen, maar is mijn zaak niet.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 10:37   #27
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Indien het kartel uit elkaar valt, is het binnen twee jaar gedaan met België zoals het nu bestaat. Want dan krijgen we in 2009 een regering in Vlaanderen van N-VA/LDD/VB-Vlott. En die roepen zonder twijfel de Vlaamse onafhankelijkheid uit en stoten de Walen en de federale regering gewoon af. Vergeet niet dat die partijen nu al meer dan 35% van de stemmen hebben behaald in Vlaanderen.
Het niet houden aan de beloftes en het opnieuw knielen voor de Walen na al de ellende die de Vlamingen nu al 175 dagen moeten ondergaan, zal niet in dank afgenomen worden.
Pas op, zo'n vaart zal het niet lopen. De partijen die je genoemd hebt kunnen op de stem van één Vlaming op drie rekenen. Om een meerderheid te krijgen moeten minstens 15% kiezers zich van de traditionele partijen afkeren. Om een dergelijke politieke tsunami te veroorzaken heb je meer nodig dan wat er nu gebeurd. Een verschuiving van 5-7% lijkt me meer realistisch. Dit kan genoeg kunnen zijn om het land te doen barsten, maar het zal niet via een onafhankelijkheidsverklaring in het Vlaams parlement gebeuren.

Citaat:
Hoe dan ook, de Walen zullen altijd aan het kortste eindje trekken, is het niet nu, dan is het na de regionale verkiezingen in 2009.

Het is aan de Walen nu om te buigen of sterven.
Dit is zeker. De Walen zijn op alle vlakken de zwakste partij. Het enige waar ze nog op kunnen inspelen is de onwil van de Vlaamse traditionele partijen om België op het spel te zetten.
Kaal is offline  
Oud 27 november 2007, 10:38   #28
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het is inderdaad intriest. Zelfs bij Verhofstadt was het niet zo flagrant want in tegenstelling tot de Guy slikt den Yves zijn woorden in nog voor hij een regering op poten heeft.
Dat deed VHS ook hoor, in zijn parallelle formatie-onderhandelingen, ondermeer met Guy Spitaels destijds. Erger nog, hij ging gewoon naar Spitaels met een lijstje van snoepjes die de PS kon krijgen als VHS premier mocht worden. Bij Leterme komt het (deels) naar buiten, terwijl VHS het beter binnenskamers kon houden, dat is het verschil.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 november 2007 om 10:39.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 10:40   #29
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Doe ik ook.
Zonder resultaat.
Ge zijt voor ne god die seffens loont?

Volhouden, ze zijn op de goede weg en wij hebben hen ook nodig.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 10:40   #30
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat deed VHS ook hoor, in zijn parallelle formatie-onderhandelingen, ondermeer met Guy Spitaels destijds. Erger nog, hij ging gewoon naar Spitaels met een lijstje van snoepjes die de PS kon krijgen als VHS premier mocht worden. Bij Leterme komt het (deels) naar buiten, terwijl VHS het beter binnenskamers kon houden, dat is het verschil.
Ok dan. Mijn aandacht ging toen vooral naar "het sociaal-ecomische". Vandaar.
Kaal is offline  
Oud 27 november 2007, 10:45   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
met Brussel zou Frankrijk wel eens heel geïnteresseerd kunnen zijn, zonder is dat me dunkt niet t geval ...
Frankrijk heeft voor Bxl totaal geen interesse, want zij weten ook dat die stad binnen het jaar enkel geld zou kosten en hen enorme problemen zou bezorgen.
Frankrijk is namelijk geen Nato-land en de Nato zou dus binnen het jaar verhuizen.
De EU zou kiezen voor een vaste stek in 1 Franse stad en niet langer pendelen.
De Belgische administratie heeft opgehouden te bestaan en dus nog een pak werklozen meer afgeleverd.
En de Vlaamse administratie zou verhuizen naar een Vlaamse stad.
Met bijkomend gevolg dat ook de huidige MN die er zetelen, zouden verhuizen samen met de EU administratie.
En Bxl is na de onafhankelijkheid een gewone dode stad zoals je er vele vind in Afrika en Latijns-Amerika.
Een stad zonder eigen economie of zonder eigen overlevingskansen.
En na korte tijd zelfs een stad die door de huidige rijke bewoners verlaten word en in verval gaat.
Jantje is offline  
Oud 27 november 2007, 10:46   #32
defred1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik denk wel dat hij een punt heeft. Als NVA; LDD; en Vlaams Belang in kartel zouden opkomen gaan ze ongeloofelijk hard aangepakt worden in de media, dat zou ook tot desastreuse resultaten kunnen leiden.

Veel beter zouden ze daarom op voorhand afspraken maken.
defred1 is offline  
Oud 27 november 2007, 10:49   #33
defred1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Op het partijbureau ging de CD&V alvast vrij vlot overstag. Het schaarde zich 'min of meer' achter de nota.
Wat de mandatarissen en de achterban in de federale pap te brokkelen hebben zullen we gauw genoeg weten.

Het ziet er in alle geval NIET naar uit dat Leterme zich aan deze woorden zal houden:

Ik denk eerlijk gezegd (en hoop het ook) dat het nu aan de NV-A is om de kastanjes uit het vuur te halen. CD&V heeft het vorige keer gedaan en nu is het aan NV-A. Leterme kan dan aan gaan zeggen: "Sire het lukt niet" en de handdoek in de ring gaan gooien. Als dit scenario er zou komen, kunnen ze oppositie gaan voeren tot in 2009 en keihard terugslaan.

Laatst gewijzigd door defred1 : 27 november 2007 om 10:50.
defred1 is offline  
Oud 27 november 2007, 10:50   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
bull ... Grammens rijdt niet in opdracht, hij neemt geregeld het VB op de korrel trouwens, en geloof me dat zijn striemende artikels.

Citaat:
Ik denk dat een grote nieuwe formatie veel efficiënter zal zijn, alleen al op electoraal vlak. Een stevig Vlaamsgezinde formatie, liberaal en lichtjes conservatief van inslag, zonder de zwarte kantjes van het Belang, en die alle Vlaamsgezinden buiten het Belang groepeert. De juiste plaats voor Vlaanderen, binnen of buiten België, zou haar core business zijn.

De aantrekkingskracht van zo'n formatie zou enorm zijn.

Dat Belangers dat niet zo graag zouden zien, kan ik begrijpen, maar is mijn zaak niet.
alweer die insinuatie VB'ers

leg mij liever eens uit hoe je die moreel libertair progressieve LDD kiezer in één partij krijgt met de moreel conservatieve NVA kiezer. die twee in één partij of kartel duwen hercreëert gewoon de oude VU ... met dezelfde inherente splitsingbodem in zich ... die geforceerde bundeling zou ons een generatie terugslaan // maar idd die formatie zou aanslaan ongetwijfeld, maar apart zouden ze ook aanslaan, en wellicht nog meer kiezers kunnen aanspreken ... laat ze in alle onafhankelijkheid opkomen maar een pakt sluiten !

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 november 2007 om 10:54.
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 10:50   #35
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1 Bekijk bericht
Als NVA; LDD; en Vlaams Belang in kartel zouden opkomen
Dat zou ook niet interessant zijn, ik weet niet waar je dat haalt. Ik mik op een nieuwe formatie met NVA en LDD als kern, plus Vlaamsgezinden uit VB en CD&V.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 10:53   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1 Bekijk bericht
Ik denk eerlijk gezegd (en hoop het ook) dat het nu aan de NV-A is om de kastanjes uit het vuur te halen. CD&V heeft het vorige keer gedaan en nu is het aan NV-A. Leterme kan dan aan gaan zeggen: "Sire het lukt niet" en de handdoek in de ring gaan gooien. Als dit scenario er zou komen, kunnen ze oppositie gaan voeren tot in 2009 en keihard terugslaan.
ik help het u hopen ... maar je onderschat de kracht van de vakbondsvleugel in de CVP denk ik
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 10:54   #37
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als de NVA en de CD&V trouwens ook dit voorstel objectief bekijken, dan moeten ze gewoon neen zeggen.
Als er al iets uit die conventie komt dan is het de uitbreiding van brussel en wat wetten om dingen voorgoed federaal te maken. Echt een schande. Ge peis toch niet dat Madame Non bij iets anders zo goed gezind zou zijn.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 27 november 2007 om 10:54.
godisanidiot is offline  
Oud 27 november 2007, 10:57   #38
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1
Als NVA; LDD; en Vlaams Belang in kartel zouden opkomen
Dan zal toch eerst BDW moeten verdwijnen want de man leeft om het VB te bestrijden, want het VB, dat zijn de slechten.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 27 november 2007, 10:58   #39
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Frankrijk heeft voor Bxl totaal geen interesse, want zij weten ook dat die stad binnen het jaar enkel geld zou kosten en hen enorme problemen zou bezorgen.
Frankrijk is namelijk geen Nato-land en de Nato zou dus binnen het jaar verhuizen.
Volgens mij ben je verkeerd. Wallonië en Brussel zijn wel degelijk interessant voor Frankrijk. Wallonië omdat het het soortgelijk gewicht van Frankrijk binnen de EU zou vergroten en Brussel omdat het de prestige van Frankrijk ten goede komt indien zij erin zouden slagen om de hoofdstad van Europa in te palmen. Het zou geld kosten, jawel, maar Frankrijk is veel groter dan België. Als Vlaanderen op eigen houtje WL en Brussel kan dragen dan kan Frankrijk dat zeker.

President Sarkozy heeft gezegd dat hij een volwaardig van de NAVO wil worden.

Het is niet zeker wat de EU zou kiezen. Niet iedereen zou opgetogen zijn met een concentratie van alle instellingen in één Franse stad (Brussel). Frankrijk heeft lang geprobeerd om alle instellingen naar Straatsburg te halen en is daar niet in geslaagd. Het feit dat Brussel NIET in Frankrijk lag was net één van de argumenten om de Raad en de Commissie daar te vestigen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 27 november 2007 om 11:00.
Kaal is offline  
Oud 27 november 2007, 10:58   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgische administratie heeft opgehouden te bestaan en dus nog een pak werklozen meer afgeleverd.
En de Vlaamse administratie zou verhuizen naar een Vlaamse stad.
Met bijkomend gevolg dat ook de huidige MN die er zetelen, zouden verhuizen samen met de EU administratie.
En Bxl is na de onafhankelijkheid een gewone dode stad zoals je er vele vind in Afrika en Latijns-Amerika.
Een stad zonder eigen economie of zonder eigen overlevingskansen.
En na korte tijd zelfs een stad die door de huidige rijke bewoners verlaten word en in verval gaat.
Vergeet niet dat het tot stand brengen van Wallo-Brux maar één doel dient: het aantrekkelijk maken van deze regio voor moederland Frankrijk. Wallo-Brux k�*n immers niet op eigen benen staan. Hapt Frankrijk dan hééft het zijn gedroomde EU-stek, zonder er de nadelen van voor de eigen, Parijse voordeur te vegen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be