Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2007, 12:30   #21
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Portugal en Ijsland zijn overigens de enige écht taalhomogene landen in Europa.
Fout, Mirandees is in Portugal herkend als minderheidstaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:31   #22
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De beste oplossingen voor dit probleem:

- Brussels Gewest afschaffen en herintegereren in Vlaanderen, met behoud van de huidige taalwetten. Hiermee wordt de band tussen de stad en zijn achterland opnieuw hersteld en ook de Franstaligen in Brussel krijgen hiermee verzekerde garanties op vlak van taal en cultuur.
Vlaams en Waals Brabant tot één provincie (Brussel) maken misschien?
Het probleem is natuurlijk dat beide partijen de huidige provincies niet zullen willen opgeven...
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:37   #23
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De beste oplossingen voor dit probleem:

- Brussels Gewest afschaffen en herintegereren in Vlaanderen, met behoud van de huidige taalwetten. Hiermee wordt de band tussen de stad en zijn achterland opnieuw hersteld en ook de Franstaligen in Brussel krijgen hiermee verzekerde garanties op vlak van taal en cultuur.

- Indien Brussel dit scenario verwerpt, kan een verregaande samenwerkingsvorm (eventueel in een confederaal verband) tussen beide eventueel een uitkomst bieden?
Je 'vergeet' dat het hinterland van Brussel ook in Wallonië ligt. Ik wil nu net af van die toe-eigeningsdrang van Vlaanderen en Wallonië t.a.v. Brussel. Een confederaal model is wel o.k., maar biedt geen oplossing voor het fiscale probleem dat ik aankaartte.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:38   #24
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Die spreken allemaal perfect Nederlands/Spaans, want de openbare zaken zijn door ook meestal in de landstaal, hier hebt je dat absoluut niet, wij zijn het enige land in Europa waar er zo'n groot taalcontrast is. Op zijn minst opmerkbaar.
Dikke kul want van Limburg naar West-Vlaanderen is ook een taal barriere, of ga je nu zeggen dat die alle moeite gaan doen om AN te praten tegen elkaar ? In Engeland zit er ook ongeloofelijk veel verschil tussen de dialecten.

En wat hierboven werd beweert qua Fries en het gewoon Nederlands dat is daar ook een schoolvoorbeeld van.

Laatst gewijzigd door hurycane : 7 december 2007 om 12:39.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:39   #25
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Fout, Mirandees is in Portugal herkend als minderheidstaal.
Volia en ik ben er zeker van dat alle Portugezen met vlijt Mirandees studeren.
Enkel de FRbelgen willen de taal met minder prestige in hun land niet leren
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:40   #26
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Dikke kul want van Limburg naar West-Vlaanderen is ook een taal barriere, of ga je nu zeggen dat die alle moeite gaan doen om AN te praten tegen elkaar ? In Engeland zit er ook ongeloofelijk veel verschil tussen de dialecten.

En wat hierboven werd beweert qua Fries en de gewoon Nederlands dat is daar ook een schoolvoorbeeld van.
Wij verstaan elkaar allemaal, en DAAR gaat het over.

Wij zijn het enige land in Europa waar er geen één taal is waar je heel het land mee door kan.

Laat die zin rustig in je doordringen, besef alle componenten ten volle, lees dan de rest van de discussie en antwoord dan pas.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:40   #27
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Jij gaat NIEMAND vinden met als geboorte taal Mirandees die geen Portugees spreekt!
Oud 7 december 2007, 12:43   #28
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Vroeger spraken alle VL ook FR maar plotseling zijn ze daarvan afgestapt (omdat ze een meerderheid zijn?)
Omdat het algemeen enkelvoudig stemrecht werd ingevoerd.
Oud 7 december 2007, 12:46   #29
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Dikke kul want van Limburg naar West-Vlaanderen is ook een taal barriere, of ga je nu zeggen dat die alle moeite gaan doen om AN te praten tegen elkaar ?
Ze kijken wel naar dezelfde televisiezenders, zonder dat daar ondertiteling in het Limburgs of West-Vlaams aan te pas moet komen.
Oud 7 december 2007, 12:47   #30
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij gaat NIEMAND vinden met als geboorte taal Mirandees die geen Portugees spreekt!
Als Mirandofoon zou ik nogal boos zijn dat ik Portugees moet leren en dat er omgekeerd nooit Portugezen zijn die de moeite doen om mijn taal te leren. Waarom moet ik mij altijd aanpassen?
Als ze het land bijeen willen houden dan moeten ze toch de 2de landstaal kennen; wat is dat nu!

Laatst gewijzigd door straatrue : 7 december 2007 om 12:47.
Oud 7 december 2007, 12:48   #31
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Er zijn maar 15 000 Mirandeestaligen in Portugal, en ze kunnen wellicht allemaal Portugees. Portugees en Mirandees lijken héél goed op elkaar.

Citaat:
Minder prestige? Nederlands is de meest geproken taal binnen België. Wat een nulvergelijking, onze taal vergelijken met Mirandees die ocharme maar vijftienduizend sprekers heeft. De Franstaligen zijn een minderheid in België, en als je dan toch de Franse cultuur en taal van buiten België neemt ... Waarom Belgie dan nog behouden?

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 7 december 2007 om 12:51.
Oud 7 december 2007, 12:50   #32
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Als Mirandofoon zou ik nogal boos zijn dat ik Portugees moet leren en dat er omgekeerd nooit Portugezen zijn die de moeite doen om mijn taal te leren.
Ze verstaan elkaar prima hoor Vergelijk het misschien met Nederlands- en Afrikaanstaligen.

Citaat:
Niettemin is het Mirandees voor Portugezen goed te verstaan en zijn de verschillen maar klein.

Citaat:
Oud 7 december 2007, 12:50   #33
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Als Mirandofoon zou ik nogal boos zijn dat ik Portugees moet leren en dat er omgekeerd nooit Portugezen zijn die de moeite doen om mijn taal te leren. Waarom moet ik mij altijd aanpassen?
Als ze het land bijeen willen houden dan moeten ze toch de 2de landstaal kennen; wat is dat nu!
Blijkbaar willen de Mirandofonen wel bij de portugezen blijven anders zouden ze stoppen met Portugees te leren!

Echt weerleggen lukt niet goed eh?
Oud 7 december 2007, 12:52   #34
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wij zijn het enige land in Europa waar er geen één taal is waar je heel het land mee door kan.

.
In alle landen wordt de grootste taal (& met meest prestige) ook door de meerderheid van de bevolking gesproken.

Enkel in BE de unieke situatie dat het FR (op wereldvlak een vrij grote taal met vrij veel prestige) moet opboksen tegen een kleinere taal met op wereldvlak een kleiner prestige; MAAR de sprekers van die taal zijn wel in de meerderheid.

Dat is juist wat BE zo speciaal maakt.
Indien de verhouding was geweest FR= 70% en NL = 30% dan hadden alle VL FR geleerd en zou FR zonder al te veel morren de lingua franca zijn geweest. Nu is dat anders en zorgt voor moeilijkheden.
Oud 7 december 2007, 12:53   #35
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
In alle landen wordt de grootste taal (& met meest prestige) ook door de meerderheid van de bevolking gesproken.

Enkel in BE de unieke situatie dat het FR (op wereldvlak een vrij grote taal met vrij veel prestige) moet opboksen tegen een kleinere taal met op wereldvlak een kleiner prestige; MAAR de sprekers van die taal zijn wel in de meerderheid.

Dat is juist wat BE zo speciaal maakt.
Indien de verhouding was geweest FR= 70% en NL = 30% dan hadden alle VL FR geleerd en zou FR zonder al te veel morren de lingua franca zijn geweest. Nu is dat anders en zorgt voor moeilijkheden.
Is niet waar, de landen waar een taalminderheid zijn taal ten volle wilde behouden zijn gewoon onafhankelijk geworden! En dat gaat ook gebeuren met de Vlamingen, dan hebben jullie francophonen eindelijk een heel land met één taal.
Oud 7 december 2007, 12:55   #36
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is niet waar, de landen waar een taalminderheid zijn taal ten volle wilde behouden zijn gewoon onafhankelijk geworden!
Voorbeelden?
Oud 7 december 2007, 12:56   #37
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Sta me toe op te werpen dat uw nogal rudimentaire onderverdeling van "Vlaams" en "Belgisch" nationalisme geen steek houdt: ook het Belgische nationalisme moest gekweekt worden met mythes, gemeenschappelijke verhalen en liederen (het volkslied), etc., net zoals een natie die eerder door "volksnationalisme" zou ontstaan zijn. In de praktijk zal een staatsnationalisme ook niet neutraal staan tov elke taalkundige of culturele minder- of meerderheid die er binnen zijn grenzen leeft.
Het is inderdaad niet zwart/wit, maar ik ben wel van oordeel dat het Vlaams-nationalisme meer tendeert naar volksnationalisme dan het Belgisch nationalisme, dat zich immers niet kan beroepen op één taal, een noemenswaardige gedeelde geschiedenis en dies meer. Er zijn uiteraard Belgicisten die ook mythes inroepen, maar zeg eens eerlijk: op hoeveel handen kun je die tellen?

Citaat:
Wat Brussel betreft: er is natuurlijk de invloedssfeer, maar het opzetten van een apart "land" met eigen sociale, culturele, ... instellingen is imho onrealistisch. Je krijgt dan immers gewoon een "België in het klein" met alle problemen vandien. Brussel als administratieve hoofdstad van Europa zie ik zeker zitten, net zoals andere landen ook een soort puur administratieve metropool als hoofdstad hebben. Het karakter van Brussel kan dan in onderling overleg (tussen VL, WA, anderen) tot stand komen, waarbij de aparte landen projecten financieren die in Brussel plaatsgrijpen (dat gebeurt in de praktijk nu toch al).
Dat 'België in het klein' lijkt mij onvermijdelijk. Brussel is een smeltkroes. Er is geen ander nationalisme in Brussel mogelijk dan een liberaal nationalisme. De omliggende gemeenten kunnen zich - en daarin geef ik Bruno Dewever volmondig gelijk - niet Vlaams noemen, en sommigen liggen op de Germaans-Romaanse grens, die geen ondoorlaatbare muur is. Het zijn de facto tweetalige gemeenten juist omwille van de nabijheid van Brussel en die grens. In die zin zullen ze een 'Belgische' look behouden.
Oud 7 december 2007, 12:57   #38
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Voorbeelden?
In de Balkan ga je er genoeg tegenkomen.
Oud 7 december 2007, 13:14   #39
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waar die grenzen juist liggen, is moeilijk objectief te bepalen. Men zou kunnen werken met bestaande cijfers over pendelgedrag en enquêtes over het gebruik van de metropool. Veertig kilometer lijkt me inderdaad overdreven, maar de huidige grenzen schieten m.i. echt wel te kort en zijn het resultaat van een stiefmoederlijke en haast antistedelijke behandeling van de hoofdstad.
Nee, ze zijn het gevolg van het grondwettelijk vastleggen van de deelstaatgrenzen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 december 2007 om 13:15.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 13:14   #40
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waar die grenzen juist liggen, is moeilijk objectief te bepalen. Men zou kunnen werken met bestaande cijfers over pendelgedrag en enquêtes over het gebruik van de metropool. Veertig kilometer lijkt me inderdaad overdreven, maar de huidige grenzen schieten m.i. echt wel te kort en zijn het resultaat van een stiefmoederlijke en haast antistedelijke behandeling van de hoofdstad.
Onzin , grenzen worden politiek bepaald en niet door "sociologen". Vlaanderen zal de uitbreiding verwerpen , en de vlamingen hebben een overgrote democratische meerderheid in dit land . Welke (deel)staat organiseert nu zelf zijn eigen verminking ? Je discours ademt aanvankelijk een zekere redelijkheid uit , maar het venijn zit zoals dikwijls wanneer men zijn eigen redelijkheid nog niet helemaal heeft verwerkt ,in de staart waar men zich wreekt op het onvermijdelijke waar men niet van houdt .
Het is in het belang van Vlaanderen Brussel binnen zijn huidig carcan te houden .
De franstalige brusselaars denken dat het in hun belang is de taalwetgeving in Brussel niet toe te passen en de tweetaligheid van hun gewest bewust te ondergraven - zie het laatste taalrapport over de brusselse administratie . En jij pleit ervoor een stukje vlaanderen waar veel etnisch-culturele franstaligen wonen hieraan op te offeren : no way !
Dat de invloedssfeer van Brussel verder reikt dan zijn huidige grenzen is evident als hoofdstad van Vlaanderen , België en zelfs Europa : er pendelen zelfs mensen bijna dagelijks tussen Brussel en alle andere europese lidstaten .
Als Brussel afspraken wil maken met zijn economisch en cultureel hinterland , zal het samenwerkingsverbanden moeten aangaan met de (deel)staten waartoe dit hinterland behoort , daar is niets mis mee en het zal er zelfs voor zorgen dat de goodwill van alle partners in de toekomst sterker wordt . Goodwill creëer je door zich sterk maar welwillend op te stellen , niet door te abdiceren .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 7 december 2007 om 13:16.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be