![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Omdat het goedkoper is als het opslaan van commodity in een pakhuis.
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de desbetreffende criteria zijn: 'er mag in geen enkel geval, nooit van zijn leven', geldcreatie zijn, dan kunnen we een akkoord vinden, me dunkt.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat dan zo'n belangrijk argument? 'Het is goedkoper'?
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Dat goud plots het betaalmiddel wordt, hoeft niet te betekenen dat alle productieprocessen waar goud gebruikt wordt, moeten stilvallen natuurlijk. Ik denk bovendien dat een systeem waarbij goud het betaalmiddel is, bankbiljetten 100% gedekt en zichtrekeningen full-reserve, de centrale bank en aanverwante instellingen en reguleringen de grote schroothoop van de geschiedenis opkunnen. Ook dat is een grote kostenbesparende maatregel. Daar komt nog bovenop dat je aan een goudstandaard, indien die standaard volledig gedepolitiseerd is (en daar pleit ik voor), niets k�*n veranderen. Dat heeft serieuze voordelen, vooral omdat de kans klein is dat politici zullen kunnen weerstaan aan geknoei met een fiat-systeem.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() percalion,
wat is uw mening over het volgende, en betrouw je het? http://www.e-gold.com/e-gold.asp?cid=484483 |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In summary: Ge probeert een symptoom van politieke inmenging in de geldvoorraden te bestrijden via een nodeloze omweg.
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Ik streef naar een efficiente staat. Er zijn betere oplossingen voor dit probleem dan het herinvoeren van de middeleeuwen.
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Je kan dit binnen een fiduciare standaard bekomen door het onmogelijk te maken geld bij te drukken, en de rentevoet te laten bepalen door de markt.
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Helaas, niemand weet hoeveel geld er in omloop is, niemand hoeveel er verdwijnt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Ah? Allee, overal een zakenkabinet dan, ipv een politieke administratie. Voor de VS zou dat niet veel verschil maken, trouwens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Bijna mee eens. Beter nog: Ge probeert een symptoom van economisch onjuiste politieke inmenging in de geldvoorraden te bestrijden via een nodeloze omweg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Wat ik op 17 aug. – in weinig gesofisticeerde bewoordingen - al stelde:
Citaat:
http://tijdblogs.typepad.com/bbb/2007/08/minsky-en-zijn-.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is inherent aan de huidige PP (politiek/private) versie van het kapitalisme. Lees: de parasiet van de WVS op de vrije markt, creeërt deze crisissen.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
![]() Citaat:
Als banken (inclusief de centrale banken) momenteel duizenden tonnen goud hebben opgeslagen liggen in pakhuizen, dan gaat het toch niets veranderen als we beslissen om vanaf nu alle financiële verrichtingen te tellen in gold ounces. Het goud kan zelfs blijven liggen waar het ligt, met elektronische clearingsystemen. Ik denk dat die kosten die je bedoelt, dus in grote mate sunk costs zijn. Citaat:
Dat zijn weldegelijk serieuze besparingen. Het opslaan van commodities gebeurt nu ook al; misschien zal dit in toenemende mate gebeuren onder een commodity standard. Dan nog moeten we opportuniteitskost in rekening brengen: als er geknoeid wordt met het geld- en kredietsysteem, zorgt dit voor serieuze problemen. Als je die kosten in rekening neemt, komt de goudstandaard m.i. als grote winnaar uit de bus. Citaat:
Het gaat me niet alleen om het politieke karakter van central bankers. Zelfs goedbedoelende central bankers kunnen onmogelijk het geldbeleid "geschikt" bepalen. Het is in wezen hetzelfde fiasco als van (andere) centrale planning, denk ik. Volgens mij hoeft er geen geldbeleid te zijn, zoiets is eerder nefast.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Het vervangen van geld dat verloren gaat is bijvoorbeeld niet echt zo noodzakelijk, dat gaat niet om gigantische bedragen (zeker niet in een commodity-systeem ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Wat Minsky betreft, zijn analyse loopt voor een groot deel gelijk met die van de Oostenrijkse School. Het verschil is alleen dat Minsky beweert dat de instabiliteit "inherent" is. Het hangt er vanaf wat je daarmee bedoelt. In het huidig systeem is dat inderdaad zo, maar het hoéft niet zo te zijn. Het Minsky-mechanisme verdwijnt wanneer full-reserve-banking ingevoerd wordt, omdat op die manier kunstmatige kredietexpansie onmogelijk wordt. For post-Keynesians such as Minsky, what matters is the particular institutional setup of the economy. They argue that Minsky's Financial Instability Hypothesis (FIH) is only applicable to a modern capitalist economy. In short, the FIH is not a general theory as such but is institutionally specific. In a less complex capitalist economy the transformation toward fragility would not occur, so they hold. The post-Keynesian school however, advises that this does not mean that a simpler capitalism could not experience instability. For post-Keynesians such as Minsky, what matters here is that, in the present institutional setup, banks can create unbacked credit; this fact validates Minsky's theoretical framework. But what is it in the modern capitalistic framework that enables banks to engage in the reckless expansion of credit that makes this system unstable? ... So while Minsky's story accurately describes the present financial-market turmoil, it does not provide any satisfactory explanation based on previously established and identified phenomena. It arbitrarily puts the blame for instability on the capitalistic economy without even making the slightest attempt to establish a logical verification for this claim. http://dev.mises.org/story/2787
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Zelfs al zou je een goudstandaard invoeren, dan heb je nog steeds een bankwezen nodig.
Citaat:
Citaat:
Of toch niet? Citaat:
Minsky heeft soortgelijks en wat uitgewerkter geformuleerd wat een nitwit als ik ook al had bedacht: Citaat:
Ik wil de kapitalistische economie niet afschaffen. Dat zou gezien eerdere pogingen heel onverstandig zijn. Maar ik zou het willen vergelijken met de strijd tegen doping. Laat je de doping vrij, dan zullen topsporters zo graag willen winnen dat ze grote risico’s nemen met de kans op doden (Tommy Simpson). Dat kan niet de bedoeling van sport zijn, zelfs niet van autosport, en er zullen maatregelen worden genomen om de kans op ongelukken te minimaliseren. Bij de dopingproblematiek kan dat door doping te verbieden. Er zullen steeds nieuwe maatregelen en nieuwe verfijndere opsporingsmethoden moeten worden ontwikkeld om de kans op dopinggebruik zo klein mogelijk te maken. Dat er doping wordt gebruikt, valt natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. Zo kan bij het financiële, in het bijzonder het bancaire systeem ook maatregelen worden genomen die de kans op financiële crises verkleinen. Daar zal je niet in één keer in slagen. Langzamerhand echter denk ik dat zulke maatregelen kunnen worden genomen die de kans op financiële crises steeds kleiner zullen maken. Bijvoorbeeld bij de invoering van de euro hebben de EU landen afspraken in het stabiliteits- en groeipact gemaakt over hun economisch beleid. Belangrijke maatregelen waren een maximaal begrotingstekort van 3%, een maximale overheidsschuld van 60% en een streven om de inflatie te beperken tot 2%. Deze maatregelen hebben mede gezorgd voor een florissante gelijkmatige economische ontwikkeling in Europa in de laatste jaren. Laat je daarentegen de economische en financiële krachten vrij spel, dan kan dat een ontzettende boost geven, maar even vaak en meestal langduriger een economische neergang. Ik verkies een systeem van gelijkmatige economische groei boven een sterk fluctuerend systeem. Vandaar mijn geloof in de stelling dat er economisch juiste maatregelen kunnen worden genomen op centraal niveau. Dat is niet ipso facto knoeiwerk. |
||||
![]() |
![]() |