![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor een vrije Mark Antwerpen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() De "h" niet uitspreken ook...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Het West-Vlaams is geen taal maar een groep streektalen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tussen zuid en noord en west en oost heel minieme verschillen. In limburg veel meer verschillen. Daarom dat limburgers sneller op AN kunnen overschakelen (uit noodzaak). een Kortijkzaan die in oostende is, kan zijn dialect blijven gebruiken. in limburg kun je die afstand moeilijker overbruggen, hebben ze mij altijd verteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik woon zelf rond Ieper, en vind mijn taal echt een handicap. Hoe ik het ook probeer, mijn Frans komt er wat vettig en plat uit. De Westhoek heeft trouwens het minst aantal werklozen. Of zei iemand dit eerder al? ![]() Maar toch, dit is gewoonweg bespottelijk. W-VL die zich afscheurt..Waarom? Omdat de transfers naar de rest van VL onze groei in de weg staan? ![]()
"Wir fahren fahren fahren auf der Autobahn." Laatst gewijzigd door Pantoffeldiertje : 23 december 2007 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand, maar ook niemand beweert dat er in Vlaanderen geen regionale verschillen zouden bestaan. Die zijn er natuurlijk wel, maar ik zie geenszins wat daar nu zo problematisch aan is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie evenwel geen enkele Westhoekse of West-Vlaamse Beweging die gelijkaardige standpunten projecteert op de Westhoek of West-Vlaanderen. Een eenzaat bent u daarin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al eeuwen bestaat er Friese literatuur. Er bestaat een genormeerd Fries naar spelling, spraakkunst en woordenschat. Zoek dat maar eens voor dat (West-)Vlaams van u... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat uw opmerking over de schoolgaande jeugd betreft, is die slechts correct als het over stadsjeugd gaat. In Brugge, Kortrijk, Roeselare... spreken jongeren inderdaad geen zuiver dialect meer, maar, in tegenstelling tot uw bewering, ook geen "gekuist Antwerps-VTM-soapserie-verkavelingsvlaams". Men gebruikt een verkavelingsvlaams dat nog sterk de kenmerken van het eens dominerende dialect draagt, naar tongval als naar woordenschat. Gaat men echter naar het platteland of naar steden waar het dialect wel een continuïteit vertoont (ik denk aan Oostende, ja, hoe vreemd ook, maar in Oostende spreekt een groot gedeelte van de schoolgaande jeugd nog veel en vaak dialect - Veurne, Poperinge...), dan merk je een andere situatie: veel sterker dialectisch maar, inderdaad, niet meer het zuivere dialect van weleer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://vls.wikipedia.org/wiki/Voorblad |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik had begrepen dat West-Vlaanderen een van de twee dialectbolwerken in de Nederlanden is - de andere is Nederl... euh Oost-Limburg. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat het eerder te maken heeft met het relatief isolement van deze steden (en de streek in het algemeen). Daar waar steden als Brugge, Kortrijk, Gent, Lokeren, Oudenaarde, Waregem... een jonge bevolking heeft die uit zowat alle windstreken van Vlaanderen komt (of daarbuiten) is dat niet het geval in Veurne en Poperinge. Jongeren trekken er eerder weg. D.w.z. de "overblijvers" blijven in eenzelfde dialectbad rondzwemmen en worden heel wat minder geconfronteerd met andere tongvallen of dialecten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds zorgt de voortdurende immigratie in andere plaatsen en gebieden voor een 'vernederlandsing'. De stad Groningen trekt bijvoorbeeld mensen uit heel Nederland aan, al was het maar door de universiteit (derde van NL, na Utrecht en UvA'dam), waardoor het Groningse dialect er verdrongen wordt. En de stad beïnvloedt op haar beurt weer het ommeland, net als honderden jaren geleden het Fries daar onder invloed van de stad werd verdrongen door het Nedersaksisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Veurn-Ambachte oenafhanklik!
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha. En voor wanneer is die partij voor Westhoekse onafhankelijkheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |