Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2007, 19:41   #21
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De 'g' niet kunnen uitspreken is geen 'streektaal', maar een spraakgebrek. Punt.
Foei
Oud 23 december 2007, 19:49   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Voor een vrije Mark Antwerpen!

lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:05   #23
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De 'g' niet kunnen uitspreken is geen 'streektaal', maar een spraakgebrek. Punt.
De "h" niet uitspreken ook...
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:06   #24
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Het West-Vlaams is geen taal maar een groep streektalen...
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:09   #25
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Het West-Vlaams is geen taal maar een groep streektalen...
Ik denk dat W-VL het grootste dialect is in VL.

Tussen zuid en noord en west en oost heel minieme verschillen. In limburg veel meer verschillen.
Daarom dat limburgers sneller op AN kunnen overschakelen (uit noodzaak).

een Kortijkzaan die in oostende is, kan zijn dialect blijven gebruiken.

in limburg kun je die afstand moeilijker overbruggen, hebben ze mij altijd verteld.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:32   #26
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een sneer van een Brabander naar een West-Vlaming. Vlaemsche eenheid? Mijn botten, ja.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 21:46   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En dat vind ik jammer maar helaas heb je gelijk. Mijn neven en nichten spreken nog weinig echt dialect. Ik vertik het en spreek 'espress' zo plat mogelijk met hen. Toch vreemd dat ze je dan een beetje als boer bekijken. Ik vrees dat het onderwijs de grootste schuldige is bij het teloor gaan van ons schoon dialect.
Zie het langs de positieve kant: zo kunnen de Franskiljons straks niet meer komen aandraven met het nepargument dat Vlaanderen de enige regio ter wereld is waar men geen standaardtaal hanteert.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 22:02   #28
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Waar wachten we op - Wanneer stichten we het Westhoek Onafhankelijkheids Front?
Dat worden schitterend congressen. En JOA widder zin voa nen onafhankelijken Westhoek en JOA wider zin teegn den islamisering vant westen.

Ik woon zelf rond Ieper, en vind mijn taal echt een handicap. Hoe ik het ook probeer, mijn Frans komt er wat vettig en plat uit.

De Westhoek heeft trouwens het minst aantal werklozen. Of zei iemand dit eerder al?

Maar toch, dit is gewoonweg bespottelijk. W-VL die zich afscheurt..Waarom? Omdat de transfers naar de rest van VL onze groei in de weg staan?

Laatst gewijzigd door Pantoffeldiertje : 23 december 2007 om 22:04.
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 22:02   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Volgens Vlaamse unitaristen bestaan er geen noemenswaardige verschillen binnen het Vlaamse Gewest. Dat is hun officieel dogma.
De twee eerste zinnen bevatten al een loeier van een leugen en zijn in hoge mate leugenachtig.

Niemand, maar ook niemand beweert dat er in Vlaanderen geen regionale verschillen zouden bestaan. Die zijn er natuurlijk wel, maar ik zie geenszins wat daar nu zo problematisch aan is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 22:04   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een halve eeuw geleden zeiden de Belgische unitaristen ook dat een autonoom Vlaams Gewest onmogelijk was en dat wie streefde naar een autonomer Vlaams Gewest een simplist was. Het is haar ondertussen zuur opgebroken. De Vlaamse Beweging is ondertussen even blasé en zelfvoldaan geworden als de voormalige Franstalige bourgeoisie, en dit zal haar op haar beurt ook ooit nog eens zuur opbreken.
Een halve eeuw geleden bestond er een Vlaamse Beweging (die nog steeds verder gaat ten andere) die naar autonomie van Vlaanderen streefde.

Ik zie evenwel geen enkele Westhoekse of West-Vlaamse Beweging die gelijkaardige standpunten projecteert op de Westhoek of West-Vlaanderen. Een eenzaat bent u daarin.
Oud 23 december 2007, 22:07   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we beginnen met streven naar meer autonomie binnen de bestaande kaders en naar een streektaalstatuut voor het West-Vlaams naar Fries model. Daarna zien we wel.
Fries behoort niet tot de Nederlandse taal. (West-)Vlaams wel.

Al eeuwen bestaat er Friese literatuur. Er bestaat een genormeerd Fries naar spelling, spraakkunst en woordenschat. Zoek dat maar eens voor dat (West-)Vlaams van u...
Oud 23 december 2007, 22:12   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wat de West-Vlaamse dialecten betreft,die staan gelukkig veelal te boek en op band,want ze zijn in het dagelijks leven ongeveer dood.
Dialectspreker zijnde en op de grens van West- en Oost-Vlaanderen wonende moet ik u volkomen tegenspreken. In het dagelijkse leven zijn West- als Oost-Vlaamse dialecten springlevend.

Wat uw opmerking over de schoolgaande jeugd betreft, is die slechts correct als het over stadsjeugd gaat. In Brugge, Kortrijk, Roeselare... spreken jongeren inderdaad geen zuiver dialect meer, maar, in tegenstelling tot uw bewering, ook geen "gekuist Antwerps-VTM-soapserie-verkavelingsvlaams". Men gebruikt een verkavelingsvlaams dat nog sterk de kenmerken van het eens dominerende dialect draagt, naar tongval als naar woordenschat. Gaat men echter naar het platteland of naar steden waar het dialect wel een continuïteit vertoont (ik denk aan Oostende, ja, hoe vreemd ook, maar in Oostende spreekt een groot gedeelte van de schoolgaande jeugd nog veel en vaak dialect - Veurne, Poperinge...), dan merk je een andere situatie: veel sterker dialectisch maar, inderdaad, niet meer het zuivere dialect van weleer.
Oud 23 december 2007, 22:31   #33
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Dat worden schitterend congressen. En JOA widder zin voa nen onafhankelijken Westhoek en JOA wider zin teegn den islamisering vant westen.

Ik woon zelf rond Ieper, en vind mijn taal echt een handicap. Hoe ik het ook probeer, mijn Frans komt er wat vettig en plat uit.

De Westhoek heeft trouwens het minst aantal werklozen. Of zei iemand dit eerder al?

Maar toch, dit is gewoonweg bespottelijk. W-VL die zich afscheurt..Waarom? Omdat de transfers naar de rest van VL onze groei in de weg staan?
Wikipedia is al mee

http://vls.wikipedia.org/wiki/Voorblad
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 22:33   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Waarmee?
Oud 23 december 2007, 22:51   #35
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dialectspreker zijnde en op de grens van West- en Oost-Vlaanderen wonende moet ik u volkomen tegenspreken. In het dagelijkse leven zijn West- als Oost-Vlaamse dialecten springlevend.

Wat uw opmerking over de schoolgaande jeugd betreft, is die slechts correct als het over stadsjeugd gaat. In Brugge, Kortrijk, Roeselare... spreken jongeren inderdaad geen zuiver dialect meer, maar, in tegenstelling tot uw bewering, ook geen "gekuist Antwerps-VTM-soapserie-verkavelingsvlaams". Men gebruikt een verkavelingsvlaams dat nog sterk de kenmerken van het eens dominerende dialect draagt, naar tongval als naar woordenschat. Gaat men echter naar het platteland of naar steden waar het dialect wel een continuïteit vertoont (ik denk aan Oostende, ja, hoe vreemd ook, maar in Oostende spreekt een groot gedeelte van de schoolgaande jeugd nog veel en vaak dialect - Veurne, Poperinge...), dan merk je een andere situatie: veel sterker dialectisch maar, inderdaad, niet meer het zuivere dialect van weleer.
Het is waarschijnlijk niet toevallig dat net in de Westhoeksteden Veurne en Poperinge het dialect sterker staat?

Ik had begrepen dat West-Vlaanderen een van de twee dialectbolwerken in de Nederlanden is - de andere is Nederl... euh Oost-Limburg.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 23:05   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het is waarschijnlijk niet toevallig dat net in de Westhoeksteden Veurne en Poperinge het dialect sterker staat?
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het relatief isolement van deze steden (en de streek in het algemeen). Daar waar steden als Brugge, Kortrijk, Gent, Lokeren, Oudenaarde, Waregem... een jonge bevolking heeft die uit zowat alle windstreken van Vlaanderen komt (of daarbuiten) is dat niet het geval in Veurne en Poperinge. Jongeren trekken er eerder weg. D.w.z. de "overblijvers" blijven in eenzelfde dialectbad rondzwemmen en worden heel wat minder geconfronteerd met andere tongvallen of dialecten.
Oud 23 december 2007, 23:22   #37
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het relatief isolement van deze steden (en de streek in het algemeen). Daar waar steden als Brugge, Kortrijk, Gent, Lokeren, Oudenaarde, Waregem... een jonge bevolking heeft die uit zowat alle windstreken van Vlaanderen komt (of daarbuiten) is dat niet het geval in Veurne en Poperinge. Jongeren trekken er eerder weg. D.w.z. de "overblijvers" blijven in eenzelfde dialectbad rondzwemmen en worden heel wat minder geconfronteerd met andere tongvallen of dialecten.
Interessant! In zekere zin geldt voor Oost-Limburg hetzelfde, hoewel daar in de glorietijd van de mijnbouw wel heel wat mensen van buitenaf naartoe trokken en er daardoor in Heerlen bijv. weinig of geen dialect gesproken wordt. Voor het huidige Limburg geldt echter dat er weinig immigratie uit de rest van Nederland is, de bevolking loopt zelfs langzaam terug.

Anderzijds zorgt de voortdurende immigratie in andere plaatsen en gebieden voor een 'vernederlandsing'. De stad Groningen trekt bijvoorbeeld mensen uit heel Nederland aan, al was het maar door de universiteit (derde van NL, na Utrecht en UvA'dam), waardoor het Groningse dialect er verdrongen wordt. En de stad beïnvloedt op haar beurt weer het ommeland, net als honderden jaren geleden het Fries daar onder invloed van de stad werd verdrongen door het Nedersaksisch.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 23:55   #38
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Dórum ook! - wieder zin an appart vo'k en én nietnt te doein da soerte va "Vlómingen" zolek of daze zehn, da vo'ksje da ni éns vlamsch klapt ma da bucht vanen Antwerps.

Veurn-Ambachte oenafhanklik!
Oud 24 december 2007, 00:24   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Dórum ook! - wieder zin an appart vo'k en én nietnt te doein da soerte va "Vlómingen" zolek of daze zehn, da vo'ksje da ni éns vlamsch klapt ma da bucht vanen Antwerps.

Veurn-Ambachte oenafhanklik!
Aha. En voor wanneer is die partij voor Westhoekse onafhankelijkheid?
Oud 24 december 2007, 00:32   #40
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Aha. En voor wanneer is die partij voor Westhoekse onafhankelijkheid?
Ahter de roeie revolusche... Aje teegn toene ni teegn de meure gzet zit, meugje meij doein; teminste ajejen integreert, vaneigenst

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be