![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vereniging werkt hoofdzakelijk met schrijfcampagnes waarbij bedrijven, instellingen, verenigingen e.d. massaal worden aangemaand het Nederlands op de eerste plaats te zetten in plaats van het Engels. Soms krijgen leden en/of de vereniging nietszeggende antwoorden, soms evenwel gaat het bedrijf erop in en biedt zijn verontschuldigingen aan. In Rand heeft men de Post al een paar keer op de knieën gekregen doordat die de taalwet had overtreden. Na verontschuldigingen werden reclamefolders uitgedeeld in de passende taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste bedrijven doen dat ook niet. "Nederlands, landstaal" richt zich vooral op bedrijven die te pas en te onpas met Engelse slogans uitpakken, bedrijven en instellingen die de taalwetten niet respecteren (o.m. de Post die al meer dan eens over de schreef is gegaan) e.d. Lofwaardig, al besef ook ik dat het natuurlijk vechten is tegen een wereldwijd verschijnsel dat zich heus niet beperkt tot Vlaanderen of de onmiddellijke buurlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#386 | |
|
![]() Citaat:
onze post moet ook eens aangepakt worden (tie-en-tie-post, sjoer wie ken)
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga genieten van een glaasje Brunello. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat van die gele taxi's in het brusselse was echter de werkelijkheid mijn beste.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens begrijp ik zeer goed dat schrijftaal en gesproken taal “twee verschillende dingen zijn”, in die zin dat u een locale of streektongval enkel in de gesproken taal, en uiteraard niet in de schrijftaal zult weervinden. Dat doet echter totaal niets af aan het feit dat het, ondanks de per streek herkenbare tongval, en zelfs ondanks een per streek mogelijk méér of minder gebruiken van bepaalde woorden en/of uitdrukkingen, toch om één en dezelfde taal gaat. 2. Ik heb, net als u, geen idee hoeveel Vlamingen met de Nederlanders “scheep willen gaan”. Daar bestaan, bij mijn weten, geen betrouwbare cijfers over. Bovendien is dit een vraag die pas relevant wordt op het ogenblik dat België als staat daadwerkelijk uiteenvalt. 3. Sta mij toe voor de volledigheid het volgende toe te voegen aan mijn post 343, waarin ik stel : Belgen bestaan enkel in die zin dat Vlamingen, Walen, en andere Franstaligen die zich geen Waal wensen te noemen in de staat België wonen, en derhalve dezelfde Belgische nationaliteit hebben. Als de staat België ooit zou ophouden te bestaan, bestaan er geen Belgen meer, maar wel nog Vlamingen en Walen, zelfs al zouden die dan respectievelijk de Nederlandse en Franse nationaliteit bezitten. Hun identiteit als Vlaming, Waal, Bruxellois, Limburger, Aalstenaar, Carolien, Antwerpenaar, etc….verandert daarmee geenszins. Enkel hun nationaliteit. Er bestaat weliswaar nog een ander soort « Belgen » : de vreemdelingen die de Belgische nationaliteit verworven hebben, en de in België geboren kinderen van vreemdelingen, die aldus de Belgische nationaliteit verkregen hebben. Zij vormen de uitzondering op de regel, en vallen desgewenst niet onder de noemer “Vlamingen, Walen, en andere Franstaligen die zich geen Waal wensen te noemen”, wijl ze niettemin “Belg” zijn. Zij zullen zich meestal ook geen “Vlaming” of “Waal” noemen, en dat is nogal wiedes : zij hebben uiteraard geen Vlaamse of Waalse roots of achtergrond, en derhalve geen voeling met de bedoelde bevolkingsgroepen. Zij hebben niettemin evenzeer de Belgische nationaliteit, en er kan enig begrip voor worden opgebracht dat zij, als enigen, zelfs een soortement “Belgische” identiteit koesteren, vooral als zij om welkdanige reden of aanleiding hun eigen roots en dus tevens hun eigen daadwerkelijke identiteit hebben afgezworen of deze hen werd ontnomen. Het is dus niet helemaal onlogisch dat zij zich verbeten vastklampen aan dat zelfaangemeten “Belgisch” identiteitsgevoel, zonder hetwelk zij in wezen geheel identiteitsloos zouden zijn. Zo is er op dit forum een in voornoemd geval verkerend persoon actief, die zich weliswaar als fervente Belg voordoet, en om die reden door u en sommige anderen blind wordt nagelopen, maar die een hoofdzondige leugen begaat (één te méér) als hij over België als zijnde het “Land der Vaad’ren” spreekt, vermits België helemaal niet het land zijner vaad’ren is. Maar goed ; dat even terzijde voor de volledigheid. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 8 november 2009 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.arllfb.be/ebibliotheque/c...osse090801.pdf Waar is het probleem ? Ik ben er fier op ! Dit is een deel van onze belgisch identiteit ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
Europees Commissaris
|
![]() Het West-Vlaams is beïnvloed door het Picardisch, bepaalde Limburgse dialecten door het (Luiker)waals.
![]() |
#398 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Identiteit blijft een zeer moeilijk begrip. Zeer veel variabelen spelen er in mee. Ik zelf heb het moeilijk om zo maar aan te nemen dat de Limburgse identiteit dezelfde zou zijn als de Vlaamse identiteit. Maar is het anderzijds niet op dit forum dat ik las dat Limburger en Vlaming hetzelfde is maar dat er wel twee volkeren zijn: Walen en Vlamingen. Allemaal verwarrend. Daarom blijf ik erbij dat het verkeerd is alleen maar op basis van taal andere solidariteitsprincipes en andere organisatievormen met de daarbij behorende extra kosten te willen creëren.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |