Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2009, 21:57   #381
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik wil u best geloven, maar zegt u me dan eens: welke zijn de wapenfeiten van deze fameuze vereniging waarvan u lid bent.
De vereniging werkt hoofdzakelijk met schrijfcampagnes waarbij bedrijven, instellingen, verenigingen e.d. massaal worden aangemaand het Nederlands op de eerste plaats te zetten in plaats van het Engels. Soms krijgen leden en/of de vereniging nietszeggende antwoorden, soms evenwel gaat het bedrijf erop in en biedt zijn verontschuldigingen aan. In Rand heeft men de Post al een paar keer op de knieën gekregen doordat die de taalwet had overtreden. Na verontschuldigingen werden reclamefolders uitgedeeld in de passende taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 21:59   #382
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vereniging werkt hoofdzakelijk met schrijfcampagnes waarbij bedrijven, instellingen, verenigingen e.d. massaal worden aangemaand het Nederlands op de eerste plaats te zetten in plaats van het Engels. Soms krijgen leden en/of de vereniging nietszeggende antwoorden, soms evenwel gaat het bedrijf erop in en biedt zijn verontschuldigingen aan. In Rand heeft men de Post al een paar keer op de knieën gekregen doordat die de taalwet had overtreden. Na verontschuldigingen werden reclamefolders uitgedeeld in de passende taal.
Ik zie overigens niet in waarom een Engels bedrijf hier in Vlaanderen een Engelse tekst moet rondsturen, zelfs met een Vlaamse tekst erbij. Neen, dat bedrijf moet een folder uitbrengen in de officiële taal. En dat is hier in Vlaanderen Vlaams, of (zuid) Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 22:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:01   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie overingens niet in waarom een bedrijf hier in Vlaanderen een Engelse tekst moet rondsturen, zelfs met een Vlaamse erbij. Neen dat bedrijf moet een folder uitbrengen in de officiële taal. En dat is hier in Vlaanderen Vlaams, of (zuid) Nederlands.
De meeste bedrijven doen dat ook niet. "Nederlands, landstaal" richt zich vooral op bedrijven die te pas en te onpas met Engelse slogans uitpakken, bedrijven en instellingen die de taalwetten niet respecteren (o.m. de Post die al meer dan eens over de schreef is gegaan) e.d. Lofwaardig, al besef ook ik dat het natuurlijk vechten is tegen een wereldwijd verschijnsel dat zich heus niet beperkt tot Vlaanderen of de onmiddellijke buurlanden.
Oud 7 november 2009, 22:05   #384
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De meeste bedrijven doen dat ook niet. "Nederlands, landstaal" richt zich vooral op bedrijven die te pas en te onpas met Engelse slogans uitpakken, bedrijven en instellingen die de taalwetten niet respecteren (o.m. de Post die al meer dan eens over de schreef is gegaan) e.d. Lofwaardig, al besef ook ik dat het natuurlijk vechten is tegen een wereldwijd verschijnsel dat zich heus niet beperkt tot Vlaanderen of de onmiddellijke buurlanden.
Ik vind dit een zeer goed initiatief.
Oud 7 november 2009, 22:09   #385
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U lost het wel gemakkelijk op. Natuurlijk zitten er vreemde talen in onze taal. Dat kan ook niet anders. Maar de verengelsing gaat van het Nederlands gaat toch zeer snel. En ik hoor daar geen enkel Vlaamsgezinde tegen protesteren. Het vaak ook een kwestie van wat inventief te zijn. Bijvoorbeeld wij hebben nu het woord televisie opgenomen in onze taal. Goed, geen probleem. Maar de Afrikaners hebben een wwoord gevonden voor televisie dat kort aansluit bij hun Nederlands namelijk: 'beeldradio'. Of 'moltrein' voor 'metro'. Dat noem ik nu gewoon knap gevonden. En die bij dat laatste woord nog twijfelt of 'Afrikaans' wel of niet Nederlands is, die is zo blind als een mol.
correct
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:13   #386
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunnen jullie de vleugels uitslaan naar Nederland?

onze post moet ook eens aangepakt worden (tie-en-tie-post, sjoer wie ken)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:21   #387
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U weet niets omtrent mijn kennis van Wallonië.
Er zijn sterk uiteenlopende dialecten ook in Wallonië. Iemand die een dialect spreekt uit het Doornikse zal niet zo vlot begrepen worden in Seraing. Een beetje zoals West-Vlaams in Limburg. Maar dan:

Jamaar, wat is het nu, Waals of Frans of Waals Frans? Als het Waals is, dan is het dialect. Als het Waals Frans is, dan is het Frans, maar gesproken met een Waalse tongval. Zoals Nederlands met een Vlaams accent.
U bent vermoeiend.

Ik ga genieten van een glaasje Brunello.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:24   #388
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kunnen jullie de vleugels uitslaan naar Nederland?

onze post moet ook eens aangepakt worden (tie-en-tie-post, sjoer wie ken)
Dat zou ongetwijfeld een goede zaak zijn. Wie weet, piepen we ooit over de grens!
Oud 7 november 2009, 22:26   #389
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent vermoeiend.

Ik ga genieten van een glaasje Brunello.
doe dat en laat de volwassenen met rust.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:33   #390
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Straks gaat u het nog geloven ook nog. Moest de Franse benaming er nog staan voor de zeilclub in Knokke, we zouden de flaminganten horen fulmineren. Wees daar maar zeker van.
Altijd maar veronderstellen en dan Uw wensen voor werkelijkheid nemen....

Dat van die gele taxi's in het brusselse was echter de werkelijkheid mijn beste....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:00   #391
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Altijd maar veronderstellen en dan Uw wensen voor werkelijkheid nemen....

Dat van die gele taxi's in het brusselse was echter de werkelijkheid mijn beste....
Niks te veronderstellen. Feiten.
Oud 7 november 2009, 23:37   #392
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niks te veronderstellen. Feiten.
Bewijs Uw feit......
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 00:07   #393
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet wel begrijpen dat schrijftaal een gesproken taal 2 totaal verschillende dingen zijn.

En trouwens, wat een vlaamse oen wil met de Hollanders scheep gaan ? Hoeveel % ?
1. Vermits we het over Nederlands als taal hebben : "Vlaamse" wordt, net als bijvoorbeeld "Waalse" of “Belgische” met een hoofdletter geschreven. Een fout die u, als het om Vlaanderen en de Vlamingen gaat, graag opzettelijk maakt, heb ik al gemerkt. Niettemin is het een taalfout.

Overigens begrijp ik zeer goed dat schrijftaal en gesproken taal “twee verschillende dingen zijn”, in die zin dat u een locale of streektongval enkel in de gesproken taal, en uiteraard niet in de schrijftaal zult weervinden. Dat doet echter totaal niets af aan het feit dat het, ondanks de per streek herkenbare tongval, en zelfs ondanks een per streek mogelijk méér of minder gebruiken van bepaalde woorden en/of uitdrukkingen, toch om één en dezelfde taal gaat.

2. Ik heb, net als u, geen idee hoeveel Vlamingen met de Nederlanders “scheep willen gaan”. Daar bestaan, bij mijn weten, geen betrouwbare cijfers over. Bovendien is dit een vraag die pas relevant wordt op het ogenblik dat België als staat daadwerkelijk uiteenvalt.

3. Sta mij toe voor de volledigheid het volgende toe te voegen aan mijn post 343, waarin ik stel :

Belgen bestaan enkel in die zin dat Vlamingen, Walen, en andere Franstaligen die zich geen Waal wensen te noemen in de staat België wonen, en derhalve dezelfde Belgische nationaliteit hebben. Als de staat België ooit zou ophouden te bestaan, bestaan er geen Belgen meer, maar wel nog Vlamingen en Walen, zelfs al zouden die dan respectievelijk de Nederlandse en Franse nationaliteit bezitten. Hun identiteit als Vlaming, Waal, Bruxellois, Limburger, Aalstenaar, Carolien, Antwerpenaar, etc….verandert daarmee geenszins. Enkel hun nationaliteit.

Er bestaat weliswaar nog een ander soort « Belgen » : de vreemdelingen die de Belgische nationaliteit verworven hebben, en de in België geboren kinderen van vreemdelingen, die aldus de Belgische nationaliteit verkregen hebben.

Zij vormen de uitzondering op de regel, en vallen desgewenst niet onder de noemer “Vlamingen, Walen, en andere Franstaligen die zich geen Waal wensen te noemen”, wijl ze niettemin “Belg” zijn.

Zij zullen zich meestal ook geen “Vlaming” of “Waal” noemen, en dat is nogal wiedes : zij hebben uiteraard geen Vlaamse of Waalse roots of achtergrond, en derhalve geen voeling met de bedoelde bevolkingsgroepen. Zij hebben niettemin evenzeer de Belgische nationaliteit, en er kan enig begrip voor worden opgebracht dat zij, als enigen, zelfs een soortement “Belgischeidentiteit koesteren, vooral als zij om welkdanige reden of aanleiding hun eigen roots en dus tevens hun eigen daadwerkelijke identiteit hebben afgezworen of deze hen werd ontnomen.

Het is dus niet helemaal onlogisch dat zij zich verbeten vastklampen aan dat zelfaangemeten “Belgisch” identiteitsgevoel, zonder hetwelk zij in wezen geheel identiteitsloos zouden zijn.

Zo is er op dit forum een in voornoemd geval verkerend persoon actief, die zich weliswaar als fervente Belg voordoet, en om die reden door u en sommige anderen blind wordt nagelopen, maar die een hoofdzondige leugen begaat (één te méér) als hij over België als zijnde het “Land der Vaad’ren” spreekt, vermits België helemaal niet het land zijner vaad’ren is.

Maar goed ; dat even terzijde voor de volledigheid.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 8 november 2009 om 00:11.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 00:56   #394
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou ongetwijfeld een goede zaak zijn. Wie weet, piepen we ooit over de grens!
Er bestaat ook een Stichting Taalverdediging...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 01:00   #395
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is geen zaak van goedpraten of afkeuren, maar gewoon een vaststelling. Er zitten meer Franse woorden in onze taal dan Engelse. En ondanks al die Franse woorden is onze taal niet ten onder gegaan (weze opgemerkt: ik ben een groot voorstander van purismen).
En het belgisch frans is beinvloed door het nederlands ...
http://www.arllfb.be/ebibliotheque/c...osse090801.pdf
Waar is het probleem ?
Ik ben er fier op !
Dit is een deel van onze belgisch identiteit !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 01:03   #396
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
En het belgisch frans is beinvloed door het nederlands ...
http://www.arllfb.be/ebibliotheque/c...osse090801.pdf
Waar is het probleem ?
Ik ben er fier op !
Dit is een deel van onze belgisch identiteit !
Wat heeft dat met identiteit te maken? Het Nederlands is ook beïnvloed door het Engels. Wilt u daar nu ook identitaire conclusies aan verbinden?
Oud 8 november 2009, 01:10   #397
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het West-Vlaams is beïnvloed door het Picardisch, bepaalde Limburgse dialecten door het (Luiker)waals.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 14:57   #398
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat met identiteit te maken? Het Nederlands is ook beïnvloed door het Engels. Wilt u daar nu ook identitaire conclusies aan verbinden?
Taal heeft toch met identiteit te maken. Het Nederlands is meer door het Engels beïnvloed dan het Duits. De Nederlandse identiteit zal mede hierdoor verschillen van de Duitse identiteit.

Identiteit blijft een zeer moeilijk begrip. Zeer veel variabelen spelen er in mee. Ik zelf heb het moeilijk om zo maar aan te nemen dat de Limburgse identiteit dezelfde zou zijn als de Vlaamse identiteit. Maar is het anderzijds niet op dit forum dat ik las dat Limburger en Vlaming hetzelfde is maar dat er wel twee volkeren zijn: Walen en Vlamingen. Allemaal verwarrend.

Daarom blijf ik erbij dat het verkeerd is alleen maar op basis van taal andere solidariteitsprincipes en andere organisatievormen met de daarbij behorende extra kosten te willen creëren.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 18:20   #399
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
doe dat en laat de volwassenen met rust.
U hebt vast moeten Googelen om te weten wat Brunello uberhaupt is, tesamen met de overgrote meerderheid van de Hollanders hier.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 18:33   #400
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
U hebt vast moeten Googelen om te weten wat Brunello uberhaupt is, tesamen met de overgrote meerderheid van de Hollanders hier
Ne sei tanto sicuro, Enrico?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be