Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2010, 18:21   #381
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is wel zo dat er een heel grote groep jonge mensen op straat staan die verplicht naar school moesten gaan maar die er geen snars aan overgehouden hebben bij gebrek aan belangstelling en gedurend van richting te veranderen.
Daar staan ze dan. Ideale helpers in bedrijven maar fiscaal veel te zwaar gewogen.

Tenslotte helper is wat het woord zegt...helpen bij iemand die wel weet wat hij doet. Dingen aangeven, dingen klaarzetten, dingen afwerken...mogelijkheden genoeg meestal om ze bezig te houden.

Indien dit fiscaal voordelig kan zijn voor een bedrijf is dat ook hun groeiende kracht.
Het was vroeger ook zo en toen zijn de bedrijven groot geworden.
Nu zijn de bedrijven zo minimaal mogelijk omwille van de hoge loonkost geworden.
En gaat alles wat niet meteen rendabel meer is gewoon zoveel mogelijk de deur uit. Zo verliezen we een hoop vakkennis om den duur.
Hier heb je ongetwijfeld gelijk in.
De scholen hebben dit ingezien en bieden daarom stages aan.
De school hier in de buurt gaat 1 dag per week met haar leerlingen in een bedrijf werken.
Het theoretisch onderwijs, dat nog steeds onderwezen wordt, wordt beperkt tot een minimum. Jongeren die op deze school het zevende jaar afmaken, hebben een diploma middelbaar onderwijs. Zij hebben meestal onmiddellijk werk.
Oud 26 september 2010, 18:22   #382
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Klopt als een bus.
Sterker nog : wij selecteren niet op diploma's.
Wel op motivatie en leergierigheid. Dat zijn dan ook de mensen die er komen zonder al die getuigschriften en mooie CV's.
Sterker nog : in vele gevallen blijken die rendabeler dan de rest.
En die worden uiteraard ook beloond voor de inzet.
Het moet van twee richtingen komen.
Ik weet natuurlijk niet wat er in uw bedrijf gefabriceerd wordt, maar teveel mensen zonder één graad van scholing .... sta me toe dat ik twijfel.
Oud 26 september 2010, 18:24   #383
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet ?
We lachen er nu nog mee.
Ik heb 22 jaar geleden een advertentie gezet in de koopjeskrant.
Ik zocht werk. 2 Dagen later had ik werk. Zonder diploma. Maar wel met een goeie basiskennis elektromechanica en elektronica.
Ik werk nog steeds op hetzelfde bedrijf. Het is eigenlijk mijn hobby.
En je kan best doorgroeien in zo'n geval. Alleen niet bang zijn om je handen vuil te maken en leren uit wat je doet.
En hoe kwam je aan die "basiskennis"?

Basiskennis electronica, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Oud 26 september 2010, 18:26   #384
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen hoor. Pericles toch, en jij hebt 2 universitaire diploma's?
Ik leg het graag nog eens uit, speciaal voor jou.

Iedere werkgever mag perfect eisen dat de interimkantoren enkel kandidaten selecteren die een bepaald diploma hebben, perfect Nederlands spreken, een bepaalde werk-attitude hebben.
Wat wel verboden is, is eisen dat er geen allochtonen of geen vrouwen of geen andersvaliden of geen ouderen worden doorgestuurd als kandidaat.
Tja en wat gaat dat helpen. Dat interimbureau gaat voor niets werken, want als die baas van dat bedrijf geen allochtonen wil, gaat hij die kandidaten ook niet aannemen.
Die interimbureau's zijn alleen pragmatisch.
In mijn ogen zouden ze slechts racistisch zijn indien ze hetzelfde verzoek van een allochtone werkgever (ik wens geen autochtonen ) zouden weigeren.
Het is met andere woorden die werkgever die zou moeten aangepakt worden.

Laatst gewijzigd door Pericles : 26 september 2010 om 18:28.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 18:27   #385
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Werkgeversbijdragen in relatie tot diploma? Da's ook niet eerlijk tegenover hen die wel een diploma hebben gehaald he.

Een haalbare kaart in mijn gedachte, en eentje die de staat niet teveel zou kosten, is een verlaagde/tenietgedane werkgeversbijdrage gedurende XX maand voor laag-geschoolden die in dienst genomen worden en gehouden na hun "opleidingsperiode".
Dat zou bedrijven, en voornamelijk KMO's de ademruimte geven om gemotiveerde mensen toch de kans te geven on the job training te krijgen.
Natuurlijk, er is een verschil tussen een praktijkopleiding fotolasser en een praktijkopleiding rekkenvuller.

Het leger heeft al een soortgelijk systeem, waarom niet uitbreiden?

Bestaat nu reeds, in de vorm van een IBO contract. De jongere kan tot 25 jaar onder dit contract in dienst gehouden worden.

Citaat:
Individuele beroepsopleiding (IBO)
De individuele beroepsopleiding is een opleiding waarbij een cursist op de werkplek wordt getraind en begeleid. Het bedrijf betaalt geen loon en RSZ, enkel een productiviteitspremie. Na deze opleiding is het bedrijf verplicht om de cursist aan te werven met een contract voor onbepaalde duur
.
Oud 26 september 2010, 18:27   #386
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Die uitspraak is verre van racistisch, maar ik ga er over ophouden , want ge snapt het niet, of ge wilt het niet snappen.
Iets wat voor u "racistisch" is, is voor iemand anders "een correcte weergave van de werkelijkheid"
In dit geval is de werkelijkheid : slecht betaalde jobs raken moeilijk ingevuld en voor goed betaalde zijn er genoeg Belgen kandidaat. Dus : voor die slecht betaalde jobs in te vullen moeten we importeren, voor de andere niet. .
Djezes.
Neen, het ging niet over immigreren.
Is dat al lang dat jij vindt dat wij mensen moeten aantrekken uit het buitenland om die slecht betaalde jobs in te vullen?
Weet het VB dat je zo denkt, en mag dat van hen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 18:28   #387
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens !
Kunnen we er een wetsontwerp van maken ?
Bestaat reeds IBO

Citaat:
Individuele beroepsopleiding (IBO)
De individuele beroepsopleiding is een opleiding waarbij een cursist op de werkplek wordt getraind en begeleid. Het bedrijf betaalt geen loon en RSZ, enkel een productiviteitspremie. Na deze opleiding is het bedrijf verplicht om de cursist aan te werven met een contract voor onbepaalde
duur.
Oud 26 september 2010, 18:30   #388
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Ow wow Seppen, neem maar wat gas terug. Voor ik mijn middelbaar diploma behaalde (ik heb dit later via middenjury gedaan) werd ik ook door interimbureaux van het kastje naar de muur gestuurd.

En dan bedoel ik constant! Terwijl ik echt moeite deed. En de keren dat ik kilometers ver naar één of ander interimbureau moest gaan om een onnozel testje te doen. "We laten u het resultaat nog weten" Je hoort dan niks, en als je uiteindelijk zelf belt, weten ze van niets.

Verschillende mensen die ik ken, en dan vooral als ze laag geschoold zijn, maken dit vandaag de dag nog altijd mee.

Hou daar misschien rekening mee, vooraleer de racismekaart te trekken en de calimero uit te hangen.
Inderdaad.
Oud 26 september 2010, 18:31   #389
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het ging niet over immigreren.
Is dat al lang dat jij vindt dat wij mensen moeten aantrekken uit het buitenland om die slecht betaalde jobs in te vullen?
Er bestaat zoiets als een arbeidskaart hé. Werk gedaan, terug naar het thuisland (zoals dat in vele landen het geval is).
Nee , hier vindt men dat men ze onmiddellijk Belg moet maken.
Oud 26 september 2010, 18:32   #390
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Inderdaad.
En je kan nog altijd terug gaan studeren. Moeilijk maar het is mogelijk. Het enigste wat je nodig hebt is doorzettingsvermogen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 18:35   #391
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die heeft wel de onhebbelijke gewoonte papiertjes te verliezen als het wat lastig wordt.
Wie is dat eigenlijk?
Of bedoelen jullie Wouter Van Bellingen?
Oud 26 september 2010, 18:35   #392
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja en wat gaat dat helpen. Dat interimbureau gaat voor niets werken, want als die baas van dat bedrijf geen allochtonen wil, gaat hij die kandidaten ook niet aannemen.
Die interimbureau's zijn alleen pragmatisch.
Begrijp je nu al wat mag en niet mag?
Iedere werkgever mag perfect eisen dat de interimkantoren enkel kandidaten selecteren die een bepaald diploma hebben, perfect Nederlands spreken, een bepaalde werk-attitude hebben.
Wat wel verboden is, is eisen dat er geen allochtonen of geen vrouwen of geen andersvaliden of geen ouderen worden doorgestuurd als kandidaat.
Citaat:
In mijn ogen zouden ze slechts racistisch zijn indien ze hetzelfde verzoek van een allochtone werkgever (ik wens geen autochtonen ) zouden weigeren.
Het is met andere woorden die werkgever die zou moeten aangepakt worden.
Er werd binnen de overkoepelende organisaties van de interimbureau's dan ook afgesproken om niet in te gaan op die "wensen" van de klanten; maar de namen van die klanten door te geven aan de sociale inspectie.

De interimkantoren die wel ingaan op die "wensen" overtreden evengoed de wet als hun klanten; en mogen dus evengoed aangepakt worden.
Oud 26 september 2010, 18:37   #393
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
*knip* Niet persoonlijk worden a.u.b.

Ga maar uw onzin ergens anders spuien
De enige die onzin ..........
Oud 26 september 2010, 18:42   #394
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er bestaat zoiets als een arbeidskaart hé. Werk gedaan, terug naar het thuisland (zoals dat in vele landen het geval is).
Nee , hier vindt men dat men ze onmiddellijk Belg moet maken.
Neen, hier kunnen ze niet onmiddellijk Belg worden.
Maar het verwondert me dat jij vindt dat wij mensen moeten aantrekken uit het buitenland om die slecht betaalde jobs in te vullen.
Oud 26 september 2010, 18:44   #395
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp je nu al wat mag en niet mag?

Er werd binnen de overkoepelende organisaties van de interimbureau's dan ook afgesproken om niet in te gaan op die "wensen" van de klanten; maar de namen van die klanten door te geven aan de sociale inspectie.

De interimkantoren die wel ingaan op die "wensen" overtreden evengoed de wet als hun klanten; en mogen dus evengoed aangepakt worden.
Kijk, moest ik een interimkantoor leiden dan kan ik mij niet permiteren om zinloos werk te doen. Men kan zo zijn principes hebben, maar in de praktijk werkt dat niet, men moet economisch bezig blijven hé.

Ik verzeker ook bepaalde kategorieën van mensen niet meer (om ecomomische en om veiligheidsredenen).
Oud 26 september 2010, 18:45   #396
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het verwondert me dat jij vindt dat wij mensen moeten aantrekken uit het buitenland om die slecht betaalde jobs in te vullen.
Niet direct belg worden?

Als zelfs de overheid toegeeft dat er gesjoemeld wordt met de aanvragen om de belgische nationaliteit te verwerven.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 18:45   #397
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk mag dat, werk gedaan , terug naar thuisland.
Oud 26 september 2010, 18:48   #398
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Niet direct belg worden?

Als zelfs de overheid toegeeft dat er gesjoemeld wordt met de aanvragen om de belgische nationaliteit te verwerven.
Het is zelfs zo dat , indien later kan bewezen worden dat de identiteit frauduleus werd verkregen, men ze toch niet kan ontnemen.
Only in Belgium.
Oud 26 september 2010, 18:52   #399
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, beste vriend, wij Marokkanen wanneer wij een wagen kopen, zone BMW die kan je gemakkelijk voor heel weinig geld kopen op de tweedehandsemarkt, maar het is toch zo dat ongelovigen het "werken" aanbidden?

Ik bedoel autochtonen heb je die echt leven voor te werken? Terwijl wij, Moslims wij werken voor te leven, werken is niet alles in het leven, geld is geen doel maar een middel, niet meer en niet minder,

Voor mij werkt ook een vrouw, en zij is autochtoon, en ik betaal haar soms gewoon door zonder dat zij iets moet doen, dus alstublieft eh seg,
Ben je plots werkgever.
Wat een wending in het verhaal.
Oud 26 september 2010, 18:54   #400
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, die gast die zo doet tegen jullie, daar is een reden voor,

Ik heb ook in een kantoor gewerkt, ik was de enigste allochtoon in de ganse boite, als een Marokkaanse werknemer zich zo gedraagt, daar moet een latente, een verborgen oorzaak voor zijn, misschien reageert hij op een slechte behandeling, misschien is hij gewoon "slecht" dan moet je hem ontslagen en niet blijven zeuren "marokkanen, dit marokkanen dat"

Ik bedoel "Get over it" wanneer een allochtoonse werknemer vreemd doet, ontsla hem en neem een andere allochtoon aan,

Wanneer ik als bedrijfsleider, bijvoorbeeld een "Echten Belg" zou aannemen, en hij steekt tegen, dan ga ik hem ontslagen, punt, en dan de volgende keer neem ik iemand anders aan die misschien beter of slechter is ongeacht autochtoon of allochtoon,

Ik vind dat het moet kunnen om te gaan bidden in het bedrijf zelf, de Islam is zo gemaakt dat het nooit tegenstrijdig is, met de Belgische wetgeving, gewoon enkel 5 minuutjes gaan bidden is teveel voor jullie?

Ik heb ook vaak met vrouwen gewerkt, en het is algemeen bekend dat vrouwen echt moeilijke collega's zijn, vrouwen gaan veel sneller over tot "verbale en mentale" aggressie, maar wanneer een Marokkaanse man, retalieert en zich verbaal verdedigt, dan is hij ineens "Een vrouwen onderdrukker"

Veel vrouwen overdrijven ook, ik bijvoorbeeld, moest soms voor 20 collega's vanalles doen, zaken die totaal niets met m'n functie te maken hebben,

Ik heb ooit tijdens mijn stage, een vrouwelijke collega aangesproken

Ik: Hallo beste, kan ik je helpen met iets"

Zij (roepend en tierend): Neen ik heb u echt niet nodig, t'is altijd hetzelfde met jullie

Ik reageerde daarop, en ik heb me verbaal verdedigd, maar dan zei ze "Ja uw ware aard komt naar boven" dan zei ik tegen mezelf "Dit moet de toekomstige generatie voorstellen"

Ik heb in een groep van 7 vrouwen gewerkt. Met vrouwen heb je altijd miserie, ze roepen tegen je maar je mag daar niet op reageren of je bent een aggressieveling, ze zitten constant op je kap, ze stalken je op het werk, ze houden je in 't oog, alles wat je doet wordt in 't oog gehouden, de manager stelt zelf een "spion" aan die tot taak heeft de allochtoonse collega extra in 't oog te houden,

De vrouw in de westerse wereld verwacht dat zij lief en goed behandeld moet worden maar zij zelf is zelf niet 100 percent

Hoeveel mannen klagen van "mentale intimidatie, sexuele intimidatie, spelletjes, manipulaties, chantages, geroddel, enz...."
Man man man

Geen woorden voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be