Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2011, 11:07   #381
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Mijn woorden niet verdraaien. Er stond "waarschijnlijk".
Liegen brengt je naar de hel Fred ...

Jij hebt dat achteraf aangepast.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : Vandaag om 11:55.
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 11:31   #382
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, je hebt gelijk. Zelf heb ik geen kinderen, maar mijn generatiegenoten (en nog meer de generatie daarna) hebben die kinderen inderdaad zo opgevoed.

Fred.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat kinderen die bijvoorbeeld vanaf 1990 (of nog iets eerder) geboren worden een genetische afwijking hebben, waardoor ze plots een slechte generatie zijn

Nu ja, elke generatie lijkt een rampzalige te zijn. Dat zei men duizenden jaren geleden al, en in '68 ongetwijfeld ook. De mensen die toen rebelleerden (ook de jeugd van tegenwoordig op dat moment) zijn nu volwassen en zullen het waarschijnlijk ook wel hebben over die jeugd van tegenwoordig...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 12:05   #383
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
Liegen brengt je naar de hel Fred ...

Jij hebt dat achteraf aangepast.
Dan heb jij heel snel gereageerd. Ik heb het aangepast voor ik je reaktie las, omdat ik vermoedde wat je zou antwoorden.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 12:19   #384
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat kinderen die bijvoorbeeld vanaf 1990 (of nog iets eerder) geboren worden een genetische afwijking hebben, waardoor ze plots een slechte generatie zijn

Nu ja, elke generatie lijkt een rampzalige te zijn. Dat zei men duizenden jaren geleden al, en in '68 ongetwijfeld ook. De mensen die toen rebelleerden (ook de jeugd van tegenwoordig op dat moment) zijn nu volwassen en zullen het waarschijnlijk ook wel hebben over die jeugd van tegenwoordig...
Zelfs mensen van de generatie na de uwe (35-40 jaar) hebben het over de jeugd van tegenwoordig...

Het beeld is niet fraai...

Zouden de grootste problemen trouwens niet gecreëerd zijn door de generatie van die nu ongeveer 40 jaar is?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 11:21   #385
Tavek
Banneling

Standaard

x 10

Sinds 1975 vertienvoudigde de prijs van een huis, vervijfvoudigde de prijs van een villa en verzesvoudigde de prijs van een appartement, terwijl het algemene prijsniveau maar met een factor 3 steeg.

Vacature.be

Dus jullie hadden het allemaal zoveel moeilijker in den tijd ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 11:39   #386
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
x 10

Sinds 1975 vertienvoudigde de prijs van een huis, vervijfvoudigde de prijs van een villa en verzesvoudigde de prijs van een appartement, terwijl het algemene prijsniveau maar met een factor 3 steeg.

Vacature.be

Als generatie X hebben wij ons huis gebouwd voor het jaar 2000. Tussen de vier en 6 miljoen Belgische frank dan had je al een hele mooie GB, HOB of OB stel de meeste jonge mensen hadden toen een netto inkomen dat schommelde tussen de 42000 en 50000 Belgische frank. Je wil tussen de 4 en 6 miljoen BEF lenen op 20 jaar met een rentevoet van 6% toen betaalde je ook tussen 28 000 en de 40 000 Belgische frank af voor een woning. En dat is ook zwaar!
Oud 24 oktober 2011, 11:41   #387
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Het enige wat ik nu wel merk. Vroeger werd een looptijd van 30 jaar ook verstrekt, meestal aan mensen die het financieel niet zo ruim hadden. Mits meer intresten konden zij ook een eigendom kopen. Nu merk ik wel dat lenen op 30 jaar de normaalste zaak van de wereld begint te worden. En tegenwoordig is het mogelijk om te lenen aan een vaste intrestvoet dat tussen de 3 en 4 % schommelt. Zoveel reden tot klagen hebben jullie toch niet?

Laatst gewijzigd door Frost : 24 oktober 2011 om 11:44.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 11:44   #388
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Als generatie X hebben wij ons huis gebouwd voor het jaar 2000. Tussen de vier en 6 miljoen Belgische frank dan had je al een hele mooie GB, HOB of OB stel de meeste jonge mensen hadden toen een netto inkomen dat schommelde tussen de 42000 en 50000 Belgische frank. Je wil tussen de 4 en 6 miljoen BEF lenen op 20 jaar met een rentevoet van 6% toen betaalde je ook tussen 28 000 en de 40 000 Belgische frank af voor een woning. En dat is ook zwaar!
Nu is het 30 of 40 jaar geworden, 1200-1500 euro netto per maand afbetalen.

Das 60 000 fr per maand op een veel langere periode.
Oud 24 oktober 2011, 11:46   #389
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige wat ik nu wel merk. Vroeger werd een looptijd van 30 jaar ook verstrekt, meestal aan mensen die het financieel niet zo ruim hadden. Mits meer intresten konden zij ook een eigendom kopen. Nu merk ik wel dat lenen op 30 jaar de normaalste zaak van de wereld begint te worden. En tegenwoordig is het mogelijk om te lenen aan een vaste intrestvoet dat tussen de 3 en 4 % schommelt. Zoveel reden tot klagen hebben jullie toch niet?
De enigste reden waarom huizen zo duur kunnen blijven is omdat men de rente zo laag mogelijk houdt.

Wanneer de banken hun rente omhoog doen gaan de babyboomers (de haves) in de problemen komen.
Oud 24 oktober 2011, 11:47   #390
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de vastgoedprijzen swingen de pan uit, tegenwoordig. Je moet zelfs zover niet teruggaan: de vastgoedprijzen zijn zowat verdubbeld op amper 10 jaar tijd.

Citaat:
Neen, maar persoonlijk heb ik pas een huis gekocht toen ik het mij kon permitteren. Ik was toen al de 40 voorbij. Jullie willen alles, hier en nu. Althans die indruk geven jullie. Maar ik begrijp jullie ergens wel hoor, jullie groeiden op in een andere tijd, met veel meer mogelijkheden.

Maar laten we er hier geen generatie oorlog van maken. Tenslotte evolueren we allemaal van kind naar ouderling nietwaar.

Fred.
Oud 24 oktober 2011, 11:50   #391
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de vastgoedprijzen swingen de pan uit, tegenwoordig. Je moet zelfs zover niet teruggaan: de vastgoedprijzen zijn zowat verdubbeld op amper 10 jaar tijd.

Neen, maar persoonlijk heb ik pas een huis gekocht toen ik het mij kon permitteren. Ik was toen al de 40 voorbij. Jullie willen alles, hier en nu. Althans die indruk geven jullie. Maar ik begrijp jullie ergens wel hoor, jullie groeiden op in een andere tijd, met veel meer mogelijkheden.

Maar laten we er hier geen generatie oorlog van maken. Tenslotte evolueren we allemaal van kind naar ouderling nietwaar.

Fred.
Huren kost, evenveel of meer, als een huis, kwa maandlast.

Was dat vroeger ook zo ?
Oud 24 oktober 2011, 11:50   #392
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nu is het 30 of 40 jaar geworden, 1200-1500 euro netto per maand afbetalen.

Das 60 000 fr per maand op een veel langere periode.
Dat is het bedrag dat ik afbetaalde.... maar op 15 jaar. Ik moet je hier gelijk geven, Tavek. 60.000 oude Belgen , 30 jaar aan een stuk is inderdaad loodzwaar.

Fred.
Oud 24 oktober 2011, 11:52   #393
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Huren kost, evenveel of meer, als een huis, kwa maandlast.

Was dat vroeger ook zo ?
Wel, tot 1999 huurde ik het huis dat ik dus later kocht. De huurprijs was rond de 25000 fr. De afbetaling op 15 jaar: zie hierboven.

Fred.
Oud 24 oktober 2011, 12:03   #394
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, tot 1999 huurde ik het huis dat ik dus later kocht. De huurprijs was rond de 25000 fr. De afbetaling op 15 jaar: zie hierboven.

Fred.
Het appartement wat wij nu bewonen kost kwa hypothecaire maandlast 600 euro per maand. De huurprijs daarvoor was 650 euro per maand.

Een huis huren is al snel 1000-1300 euro per maand huur. Geld dat je kwijt bent. Een hypotheek is, voor een HOB snel al hetzelfde.

Lang huren is geld verbranden, een huisbaas rijker maken. Dus dat is not done.
Oud 24 oktober 2011, 12:06   #395
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Bouwen is duurder geworden omdat de grond in Vlaanderen schaars is geworden. Een grote hap uit je budget gaat tegenwoordig naar bouwgrond. In de regio Brugge schommelen de prijzen nu gemakkelijk tussen de 500 en 1000 € per m². Richting Knokke is het 10x zoveel. Ik vermoed dat bepaalde delen in Vlaams-Brabant en Antwerpen nog duurder zijn dan Brugge en ommeland. Dat ga je mij niet horen zeggen. Wie nu wil bouwen en geen steun krijgt van mama of papa mag het vergeten. Tenzij je beiden een enorm nettoloon hebt. Anders is het quasi onmogelijk geworden.
Oud 24 oktober 2011, 12:07   #396
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Bouwen is duurder geworden omdat de grond in Vlaanderen schaars is geworden. Een grote hap uit je budget gaat tegenwoordig naar bouwgrond. In de regio Brugge schommelen de prijzen nu gemakkelijk tussen de 500 en 1000 € per m². Richting Knokke is het 10x zoveel. Ik vermoed dat bepaalde delen in Vlaams-Brabant en Antwerpen nog duurder zijn dan Brugge en ommeland. Dat ga je mij niet horen zeggen. Wie nu wil bouwen en geen steun krijgt van mama of papa mag het vergeten. Tenzij je beiden een enorm nettoloon hebt. Anders is het quasi onmogelijk geworden.
Bouwen is sowieso no go voor ons. Mijn ouders hebben het nog kunnen doen. Maar tegen 150k euro voor een klein lapje grond doen wij het niet hoor.

Ter illustratie, dezelfde grond kostte in 2000 nog maar 25000 euro.
Oud 24 oktober 2011, 12:07   #397
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het appartement wat wij nu bewonen kost kwa hypothecaire maandlast 600 euro per maand. De huurprijs daarvoor was 650 euro per maand.

Een huis huren is al snel 1000-1300 euro per maand huur. Geld dat je kwijt bent. Een hypotheek is, voor een HOB snel al hetzelfde.

Lang huren is geld verbranden, een huisbaas rijker maken. Dus dat is not done.
Jullie mogen toch niet klagen? €600 per maand aan hypotheeklasten?? Of het nu groot of klein is, een eigendom is een eigendom!

Laatst gewijzigd door Frost : 24 oktober 2011 om 12:08.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 12:16   #398
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Een tip voor Tavek.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=162108
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 12:22   #399
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het appartement wat wij nu bewonen kost kwa hypothecaire maandlast 600 euro per maand.
Op 30 of 40 jaar, vermoed ik?
600 Euro is nog goed te doen voor tweeverdieners tenminste.

Citaat:
De huurprijs daarvoor was 650 euro per maand.
Dat is ongeveer wat ik 12 jaar geleden betaalde maar dan wel voor een huis.
Nu is dat dus inderdaad 1000 Euro. Dat is inderdaad veel geld.

Fred.
Oud 24 oktober 2011, 12:31   #400
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik hoop dat, voor de mensen die na mij komen, ik ga er niet meer op wachten, dat zij kunnen profiteren van het "uitsterven" van de babyboomer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be