Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw gevoelen tegenover Brussel, onze hoofdstad?
Ik ben er fier op, en zeker niet beschaamd erover 21 32,31%
Ik ben er beschaamd over, en zeker niet fier. 47 72,31%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2019, 15:28   #381
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ken niet meteen historische voorbeelden van regio's die aanklopten bij een land met een andere landstaal, met het verzoek om vanwege economische redenen deel te worden van dat land.

Uw droom lijkt me totaal onrealistisch. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zonder Brussel, zijn we Brussel voor altijd kwijt.
Brussel kan alleen niet overleven ,ze zullen wel moeten afkomen .
Wees maar gerust.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:30   #382
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Omdat de Vlaming nu nog in België woont en hij denkt Frans te moeten spreken tegen zijn Franstalige landgenoten .

In een onafhankelijk Vlaanderen zal het Frans van geen tel meer zijn ,
juist zoals het nu al van geen tel meer is in Nederland.
Waarom spreken de Vlamingen dan ook Frans tegen de Fransen ? Dat zijn toch geen landgenoten ? Onlangs zag ik nog (op tv) de Vlaamse weg politie Frans spreken tegen Fransen uit Roubaix ? Ook aan de kust doen ze hard hun best. In hartje Vlaanderen ?? Volgens mij zit de reden ergens anders

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 januari 2019 om 15:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:48   #383
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel kan alleen niet overleven ,ze zullen wel moeten afkomen .
Wees maar gerust.
En waar zullen ze dan aankloppen, bij Vlaanderen dat hen net heeft afgestoten of bij grote broer Frankrijk?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 16:03   #384
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar zullen ze dan aankloppen, bij Vlaanderen dat hen net heeft afgestoten of bij grote broer Frankrijk?
Frankrijk is zelf bijna bankroet,

die kunnen geen transfers en geen "chômage éternelle" geven,

anders was Wallo-Brux reeds lang aangesloten geweest bij Frankrijk.
Oud 3 januari 2019, 16:12   #385
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over regio's waar al dan niet een meerderheid pro/tegen zou zijn. Het is inderdaad correct dat in Barcelona en grote andere delen van Catalonië een meerderheid liever bij Spanje zou blijven.

Ik wou aantonen dat Catalaanse separatisten nooit zelf Barcelona zouden opgeven (indien ze hierdoor akkoord zouden krijgen van Spanje, uiteraard is dit puur hypothetisch) in ruil voor onafhankelijkheid van de rest van Catalonië.

Ik snap niet waarom Vlaams-nationalisten wel hun hoofdstad zouden willen opgeven in ruil voor onafhankelijkheid.

In het geval van Ierland kon ik het nog een klein beetje begrijpen. Zij waren een onderdrukte minderheid die enkel zo onafhankelijkheid konden krijgen voor grote delen van Ierland, met inbegrip van Dublin.

Wat een slappelingen zijn de Vlaams-nationalisten die weigeren hun demografische maar vooral economische meerderheid volop uit te spelen.

Wij zitten in de sterke positie en zouden dan nog territoriale toegevingen doen aan een minderheid?
De Ieren waren geen minderheid in gans Ierland ,wel in Noord-Ierland,.
En zij hebben voor de onafahankelijkheid gekozen van Zuid-Ierland waar zij wel een meerderheid hadden.
En geduldig gewacht en nu zal Noord-Ierland na de Brexit komen aankloppen bij Zuid-Ierland.

Moesten zij op Noord-Ierland gewacht hebben ,dan waren de Ieren nooit onafhankelijk geworden .
Juist zoals Vlaanderen nooit onafhankelijk zal worden als we op Brussel moeten wachten .
Enkel zonder Brussel kunnen we binnenkort al onafhankelijk zijn .
Brussel zal daarna wel moeten aankloppen om te mogen aansluiten ,maar dan wel op onze voorwaarden .
Dus we geven Brussel niet op,integendeel.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 januari 2019 om 16:13.
Oud 3 januari 2019, 16:12   #386
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als lid van het Belgische volk voel ik veel racisme, xenofobie en haat vanwege separatisten die eenzijdig willen een staatsgrens gaan bouwen hier 150 meter verder dan waar ik woon.
Ik heb medelijden met je.
Als ervaringsdeskundige in grenzen kan ik je het volgende meedelen:
ik heb een groot gedeelte van mijn jeugd door mogen brengen op een enigszins vergelijkbare afstand als die van jou met de actuele taalgrens, maar dan wel van een staatsgrens: met die van Nederland.
Aan weerskanten van die grens was er niks van separatisme, racisme of xenofobie te merken.
Zelfs niet in de sporadische ogenblikken dat ik boter en nog wat van die simpele dingen smokkelde. Een keer per maand, behalve in de winter. Rondje van de tantes, bestellingen noteren, met de fiets een boerenwegel over de grens, en terug ... zo verdiende ik 10 b. frankskes.
In weerwil van de grens, waren er sporadisch internationale huwelijken. Mijn vader heeft een tijdje in Nederland gewerkt (en trok daarna tot aan zijn dood, een stukje pensioen daarvan).

In de benelux en zelfs in de EU is een landsgrens amper iets meer dan een provincie- of gemeentegrens.

Grenzen zijn niet foei. Ze ordenen. Ze vergemakkelijken het maatschappelijke leven dat anders veel chaotischer zou zijn.

Overstijg je eigen grenzen, door geen schrik te hebben van politieke grenzen. De hele wereld is dan wel een dorp geworden, hij kan niet bestuurd worden als één dorpje.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 16:57   #387
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb medelijden met je.
Als ervaringsdeskundige in grenzen kan ik je het volgende meedelen:
ik heb een groot gedeelte van mijn jeugd door mogen brengen op een enigszins vergelijkbare afstand als die van jou met de actuele taalgrens, maar dan wel van een staatsgrens: met die van Nederland.
Aan weerskanten van die grens was er niks van separatisme, racisme of xenofobie te merken.
Zelfs niet in de sporadische ogenblikken dat ik boter en nog wat van die simpele dingen smokkelde. Een keer per maand, behalve in de winter. Rondje van de tantes, bestellingen noteren, met de fiets een boerenwegel over de grens, en terug ... zo verdiende ik 10 b. frankskes.
In weerwil van de grens, waren er sporadisch internationale huwelijken. Mijn vader heeft een tijdje in Nederland gewerkt (en trok daarna tot aan zijn dood, een stukje pensioen daarvan).

In de benelux en zelfs in de EU is een landsgrens amper iets meer dan een provincie- of gemeentegrens.

Grenzen zijn niet foei. Ze ordenen. Ze vergemakkelijken het maatschappelijke leven dat anders veel chaotischer zou zijn.

Overstijg je eigen grenzen, door geen schrik te hebben van politieke grenzen. De hele wereld is dan wel een dorp geworden, hij kan niet bestuurd worden als één dorpje.
Mooi verhaaltje. Maar naar wat gaat je voorkeur ? Naar die gesloten grens met Nederland of naar de huidige open grens met Nederland ? Is er sinds die grens er niet meer is meer chaos ? Heeft niet iedere vorm van vrijheid een prijs ? Is samenwerken niet interessanter dan mekaar tegenwerken ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 januari 2019 om 16:58.
Oud 3 januari 2019, 16:58   #388
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zij hebben voor de onafahankelijkheid gekozen van Zuid-Ierland waar zij wel een meerderheid hadden.
En geduldig gewacht en nu zal Noord-Ierland na de Brexit komen aankloppen bij Zuid-Ierland.

Moesten zij op Noord-Ierland gewacht hebben ,dan waren de Ieren nooit onafhankelijk geworden .
Juist zoals Vlaanderen nooit onafhankelijk zal worden als we op Brussel moeten wachten .
Brussel zal daarna wel moeten aankloppen om te mogen aansluiten ,maar dan wel op onze voorwaarden .
Gans het land was toen het Verenigd Koninkrijk.

U werpt zelf terecht op dat een landsgrens een goede taalgrens is (cf. Nederland). Ik snap niet waarom u er niet in slaagt die redenering door te trekken naar Brussel.

Het rattachisme in het Franstalig landsgedeelte is veel sterker dan het Groot-Neerlandisme in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 januari 2019 om 17:00.
Oud 3 januari 2019, 17:18   #389
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot nu toe heeft nog niemand me deftig kunnen uitleggen waarom een gebied wel zonder geweld zou kunnen verfransen maar niet zou kunnen vernederlandsen.

Gebieden die eens Nederlands waren maar nu achter een Franse/Franstalige staatsgrens zitten (zoals Frans-Vlaanderen) zullen nooit meer worden vernederlandst.

Als er een staatsgrens loopt tussen Brussel en Vlaanderen, zal Brussel ook nooit meer vernederlandsen.
Hoe zal u dwingen Franstaligen hun moedertaal en hun basiscultuur te verwerpen? Denkt u echt dat ze zich zullen laten doen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 17:27   #390
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gans het land was toen het Verenigd Koninkrijk.

U werpt zelf terecht op dat een landsgrens een goede taalgrens is (cf. Nederland). Ik snap niet waarom u er niet in slaagt die redenering door te trekken naar Brussel.

Het rattachisme in het Franstalig landsgedeelte is veel sterker dan het Groot-Neerlandisme in Vlaanderen.
Dat klopt niet. Ik ken verschillende Franstaligen die niet hoog oplopen met Fransen omdat de Fransen nogal een grote eigendunk hebben. Vooral in het zakenleven botst dat. Soms uit gewoonte zeg ik soixante-dix of quatre-vingts-dix tijdens een bespreking. Onmiddellijk krijg ik doorgaans een repliek: vous êtes devenu Français monsieur ….?
Vooral in bedrijven waar Franstalige Belgen onder een Franstalige directie werken botert het altijd niet zo goed.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 17:29   #391
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ik me niet vergis was het in Mei 2019 ?
Oud 3 januari 2019, 17:32   #392
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat met de verfranste rand? Ook afgeven?

Vlaanderen zo klein mogelijk?

Anna List merkt terecht op dat zonder Vlaams toezicht, de problemen in Brussel verder zullen exploderen.

Hoe denkt u die tegen te houden en te vermijden dat deze zich verspreiden richting Aalst, Mechelen of Leuven? Een muur rond Brussel?
De Rand is en blijft Nederlandstalig. Het feit dat heel veel Franstaligen er wonen, verandert er niets van.
Oud 3 januari 2019, 17:32   #393
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat klopt niet. Ik ken verschillende Franstaligen die niet hoog oplopen met Fransen omdat de Fransen nogal een grote eigendunk hebben. Vooral in het zakenleven botst dat. Soms uit gewoonte zeg ik soixante-dix of quatre-vingts-dix tijdens een bespreking. Onmiddellijk krijg ik doorgaans een repliek: vous êtes devenu Français monsieur ….?
Vooral in bedrijven waar Franstalige Belgen onder een Franstalige directie werken botert het altijd niet zo goed.
Belgisch Frans is dan ook een licht andere taal dan het Franse Frans. Un machin of un bazar is iets wat in Frankrijk nog altijd voor heel wat hilariteit zorgt.
Oud 3 januari 2019, 17:36   #394
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het allergrootste probleem, nog wel.
Iets tegen cyclo-cross?
Oud 3 januari 2019, 17:49   #395
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Belgisch Frans is dan ook een licht andere taal dan het Franse Frans. Un machin of un bazar is iets wat in Frankrijk nog altijd voor heel wat hilariteit zorgt.
Met "une fois" of een klassieker "pain français" wordt er ook veel gelachen maar toch hebben de Fransen een zeker respect pour les petits Belges. Maar in de werksfeer kan het nogal botsen. Zelfs een Franstalige Belg heeft soms moeite zich te verdedigen tegen dat Franse woordenspel. Een Fransman kan de gave hebben om iemand beleefd en hoffelijk de grond in te boren
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 17:50   #396
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet spreken de Zwitsers ook van "Septante" & "Nonante".
Is dat juist ?
Hoe zouden ze het zeggen in Quebec ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 17:52   #397
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik herinner me het verhaaltje van een Franstalig Belgische vrouw op TV - het middagspel van Nagui op de Franse TV voor degenen die het kennen - die nu in Frankrijk woont en werkt. Ze is er verpleegkundige. Een zieke man vroeg hem eens "un pistolet" en ze ging............een broodje in de keuken halen.
"Qu'est-ce que vous voulez que je foute avec un petit pain?", vroeg de man.
In Frankrijk is "un pistolet" in dit context wat mannen in een ziekenhuis nodig hebben om te kunnen plassen.

Ander verhaaltje : kent u de Franstalig Belgische zangeres Angèle? Zeer populair bij de jonge generatie. Ze heeft promotie op de Franse TV gemaakt. Haar album heet "Brol" : ze moest de Fransen uitleggen wat "brol" betekent.
Oud 3 januari 2019, 17:53   #398
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hoe zal u dwingen Franstaligen hun moedertaal en hun basiscultuur te verwerpen? Denkt u echt dat ze zich zullen laten doen?
Hoe is Brussel verfranst?
Oud 3 januari 2019, 17:55   #399
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een al wat ouder artikel (2008):

https://www.tijd.be/nieuws/archief/h...k/7890329.html
Oud 3 januari 2019, 17:56   #400
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Voor zover ik weet spreken de Zwitsers ook van "Septante" & "Nonante".
Is dat juist ?
Hoe zouden ze het zeggen in Quebec ?
"Huitante" of "Octante" voor "Tachtig".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be