![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw gevoelen tegenover Brussel, onze hoofdstad? | |||
Ik ben er fier op, en zeker niet beschaamd erover |
![]() ![]() ![]() |
21 | 32,31% |
Ik ben er beschaamd over, en zeker niet fier. |
![]() ![]() ![]() |
47 | 72,31% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees maar gerust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 januari 2019 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
die kunnen geen transfers en geen "chômage éternelle" geven, anders was Wallo-Brux reeds lang aangesloten geweest bij Frankrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zij hebben voor de onafahankelijkheid gekozen van Zuid-Ierland waar zij wel een meerderheid hadden. En geduldig gewacht en nu zal Noord-Ierland na de Brexit komen aankloppen bij Zuid-Ierland. Moesten zij op Noord-Ierland gewacht hebben ,dan waren de Ieren nooit onafhankelijk geworden . Juist zoals Vlaanderen nooit onafhankelijk zal worden als we op Brussel moeten wachten . Enkel zonder Brussel kunnen we binnenkort al onafhankelijk zijn . Brussel zal daarna wel moeten aankloppen om te mogen aansluiten ,maar dan wel op onze voorwaarden . Dus we geven Brussel niet op,integendeel. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 3 januari 2019 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ervaringsdeskundige in grenzen kan ik je het volgende meedelen: ik heb een groot gedeelte van mijn jeugd door mogen brengen op een enigszins vergelijkbare afstand als die van jou met de actuele taalgrens, maar dan wel van een staatsgrens: met die van Nederland. Aan weerskanten van die grens was er niks van separatisme, racisme of xenofobie te merken. Zelfs niet in de sporadische ogenblikken dat ik boter en nog wat van die simpele dingen smokkelde. Een keer per maand, behalve in de winter. Rondje van de tantes, bestellingen noteren, met de fiets een boerenwegel over de grens, en terug ... zo verdiende ik 10 b. frankskes. In weerwil van de grens, waren er sporadisch internationale huwelijken. Mijn vader heeft een tijdje in Nederland gewerkt (en trok daarna tot aan zijn dood, een stukje pensioen daarvan). In de benelux en zelfs in de EU is een landsgrens amper iets meer dan een provincie- of gemeentegrens. Grenzen zijn niet foei. Ze ordenen. Ze vergemakkelijken het maatschappelijke leven dat anders veel chaotischer zou zijn. Overstijg je eigen grenzen, door geen schrik te hebben van politieke grenzen. De hele wereld is dan wel een dorp geworden, hij kan niet bestuurd worden als één dorpje.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 januari 2019 om 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U werpt zelf terecht op dat een landsgrens een goede taalgrens is (cf. Nederland). Ik snap niet waarom u er niet in slaagt die redenering door te trekken naar Brussel. Het rattachisme in het Franstalig landsgedeelte is veel sterker dan het Groot-Neerlandisme in Vlaanderen. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 3 januari 2019 om 17:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral in bedrijven waar Franstalige Belgen onder een Franstalige directie werken botert het altijd niet zo goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met "une fois" of een klassieker "pain français" wordt er ook veel gelachen maar toch hebben de Fransen een zeker respect pour les petits Belges. Maar in de werksfeer kan het nogal botsen. Zelfs een Franstalige Belg heeft soms moeite zich te verdedigen tegen dat Franse woordenspel. Een Fransman kan de gave hebben om iemand beleefd en hoffelijk de grond in te boren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat juist ? Hoe zouden ze het zeggen in Quebec ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() "Qu'est-ce que vous voulez que je foute avec un petit pain?", vroeg de man. In Frankrijk is "un pistolet" in dit context wat mannen in een ziekenhuis nodig hebben om te kunnen plassen. ![]() Ander verhaaltje : kent u de Franstalig Belgische zangeres Angèle? Zeer populair bij de jonge generatie. Ze heeft promotie op de Franse TV gemaakt. Haar album heet "Brol" : ze moest de Fransen uitleggen wat "brol" betekent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |