Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2017, 17:33   #381
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vindt u dat de VN kan beslissen boven de hoofden van de betrokken bevolking?
Dat was helemaal niet "boven de hoofden van de betrokken bevolking". Na de strafexpedities door de Romeinen in de eerste Romeins-Joodse oorlog (70 n.C.) en daarna nog eens in de tweede Romeins-Joodse oorlog (132 n.C.) heeft Rome, als externe macht, de Joodse staat ontbonden, er een "ethnic cleansing" toegepast en wat daarna van de bevolking nog overbleef gewoon weggejaagd. Alleen in het noorden (Galilea) werd een beperkte joodse aanwezigheid nog geduld. Gans het gebied (dat heden uit Israël en Jordanië bestaat) is sedertdien onafgebroken bezet geweest door externe mogendheden. De laatste in de rij waren de Britten. Er heeft nooit een zogenaamde "Palestijnse staat" bestaan en al evenmin "Palestijnen". Het was doodeenvoudig een koloniaal gebied (officieel: een gebied dat na WO I onder "mandaat" van de U.K. werd geplaatst) dat bewoond werd door Arabieren en Joden.
Dat de U.N.O. in 1948 een beslissing "boven de hoofden" heeft genomen is gewoonweg te verklaren omdat er ter plekke nog geen staat bestond. En dat was zo sedert de bezetting door Rome.

De U.N.O. heeft in 1947-48 besloten het gebied dan maar tussen de twee categoriën van bewoners (Joden en Arabieren) te verdelen. De Joden waren akkoord maar de Arabieren hebben onmiddellijk vanuit de omringende Arabische zandbakstaten de pas uitgeroepen joodse staat in 1948 aangevallen. Hun opzet was toen grotendeels mislukt. Ze hebben het nogmaals geprobeerd in 1967 met voor hen pijnlijke gevolgen. Net zoals Duitsland in 1945 het verlies van veel grondgebied heeft moeten slikken, zo moeten de Arabieren ook maar aanvaarden dat de gevolgen van hun agressiviteit van 1948 en 1967 niet meer kunnen teruggedraaid worden.

Laatst gewijzigd door quercus : 11 januari 2017 om 17:34.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 17:41   #382
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De gemiddelde Vlaming weet ook niet dat Vlaanderen jaarlijks een fortuin kado geeft aan Wallonië.

Degenen die nu dat nog niet weten zitten met roest tussen hun oren.
Van iedereen wordt verwacht dat hij waakt over zijn centen.
Maar als je ze toch te gemakkelijk krijgt moet je ook niet verwachten dat er veel moeite gedaan wordt om ze te behouden.
In Vlaanderen is het zo.
Beneden de taalgrens doen ze meer moeite om ze te krijgen.
Beide benaderingen maken het verschil.
En boven de taalgrens denken sommigen toch :
Pffft. Het is toch mijn geld niet.
Onder de taalgrens ligt dat ook dit weer anders. Daar denken ze : Pffft. Als we ze een paar koekjes meer geven zingen ze misschien nog een kerstliedje!

Laatst gewijzigd door werkman : 11 januari 2017 om 17:45.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 17:46   #383
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Terrorisme is tegen burgers gericht, van welke kant het dan ook komt.
Het doel van terrorisme is om de bevolking vrees aan te jagen. Dat betekent voor mij dat een terreurdaad niet noodzakelijk 'rechtstreeks' tegen de bevolking moet gericht zijn.

Men streeft meestal ook politieke doelen na. En er hoeven voor mijn part zelfs geen slachtoffers te vallen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 17:49   #384
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat was helemaal niet "boven de hoofden van de betrokken bevolking". Na de strafexpedities door de Romeinen in de eerste Romeins-Joodse oorlog (70 n.C.) en daarna nog eens in de tweede Romeins-Joodse oorlog (132 n.C.) heeft Rome, als externe macht, de Joodse staat ontbonden, er een "ethnic cleansing" toegepast en wat daarna van de bevolking nog overbleef gewoon weggejaagd. Alleen in het noorden (Galilea) werd een beperkte joodse aanwezigheid nog geduld. Gans het gebied (dat heden uit Israël en Jordanië bestaat) is sedertdien onafgebroken bezet geweest door externe mogendheden. De laatste in de rij waren de Britten. Er heeft nooit een zogenaamde "Palestijnse staat" bestaan en al evenmin "Palestijnen". Het was doodeenvoudig een koloniaal gebied (officieel: een gebied dat na WO I onder "mandaat" van de U.K. werd geplaatst) dat bewoond werd door Arabieren en Joden.
Dat de U.N.O. in 1948 een beslissing "boven de hoofden" heeft genomen is gewoonweg te verklaren omdat er ter plekke nog geen staat bestond. En dat was zo sedert de bezetting door Rome.

De U.N.O. heeft in 1947-48 besloten het gebied dan maar tussen de twee categoriën van bewoners (Joden en Arabieren) te verdelen. De Joden waren akkoord maar de Arabieren hebben onmiddellijk vanuit de omringende Arabische zandbakstaten de pas uitgeroepen joodse staat in 1948 aangevallen. Hun opzet was toen grotendeels mislukt. Ze hebben het nogmaals geprobeerd in 1967 met voor hen pijnlijke gevolgen. Net zoals Duitsland in 1945 het verlies van veel grondgebied heeft moeten slikken, zo moeten de Arabieren ook maar aanvaarden dat de gevolgen van hun agressiviteit van 1948 en 1967 niet meer kunnen teruggedraaid worden.
Ik vraag mij af wat jij onder "Staat" begrijpt?

Want wat was volgens jou het Konindom Jeruzalem bij voorbeeld?
Oud 11 januari 2017, 18:24   #385
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Splits...piniepeilingen

Daar zijn al meer dan genoeg peilingen naar gedaan. Degenen die het hoogste percentage weergeven zijn trouwens degene met de laagste betrouwbaarheid...Als je daarvoor al een bron begint te vragen dan heb je echt niet goed opgelet de laatste jaren.

Als je trouwens de verkiezingsuitslagen bekijkt, zie je ook nog steeds dat er geen meerderheid is bij de separatistische partijen. Ook dat zou bij u een belletje moeten doen rinkelen, nee? Of denk je dat er veel separatisten op de tjeeven, liberalen, groenen of sossen stemmen misschien?
Je schijnt een cruciaal element uit het oog te verliezen, de politieke idiotie van de gemiddelde Vlaming.
Maar eerst, ik vraag een bron en jij wijst me op peilingen?

En de verkiezingsuitslag, kijk naar de CD&V, ze hebben een confederalistisch programma. Waarom? Omdat ze denken dat dit hun een aantal Vlaamse stemmen oplevert. Als ze daar dachten dat een unitair programma hen meer stemmen zou opleveren dan had men dat al lang verandert.

Zodus, een stem op een confederaal programma is in effect een separatistische stem, tenslotte gebruiken we de universeel aanvaarde definitie van confederalisme - je weet wel, die van een samenwerkingsverband van onafhankelijke staten. En ja, diegene die denkt dat het ACW Vlaams gezind is die is een politieke idioot, maar zijn stem blijft evenwel separatistisch van aard.

Aldus, het stemmenpercentage in het Vlaamse parlement van N-VA, VB en ACW is een meerderheid. Kom jij nu terug zeggen dat er geen meerderheid voor is want peilingen...
Oud 11 januari 2017, 18:39   #386
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je schijnt een cruciaal element uit het oog te verliezen, de politieke idiotie van de gemiddelde Vlaming.

En de verkiezingsuitslag, kijk naar de CD&V, ze hebben een confederalistisch programma. Waarom? Omdat ze denken dat dit hun een aantal Vlaamse stemmen oplevert. Als ze daar dachten dat een unitair programma hen meer stemmen zou opleveren dan had men dat al lang verandert.
Twee vragen:
- is de gemiddelde burger in andere landen politiek beter geïnformeerd? Zo ja, welke landen?
- pleit u voor de afschaffing van verkiezingen omdat de gemiddelde burger te weinig van politiek weet/wil weten?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 18:42   #387
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel vreemd dat je nu naar bronnen vraagt, terwijl je in 2014 nog zelf zat te argumenteren dat er geen meerderheid voor is met verwijzing naar de voorzitter van het VP Jan Peumans in reactie op de woorden van de Grote Leider dat er "momenteel nog geen draagvlak voor is". Mogen we de GL daarop geloven of net niet ? En is dat in 2017 anders ?

Citaat:
Ach, kijk naar wat de voorzitter van het Vlaamse parlement zei,

Jan Peumans zegt het dit weekend duidelijk in Apache: “het confederalisme is maar een opstap naar ons einddoel een onafhankelijk Vlaanderen.”
BDW durft het zo niet noemen omdat er “nu nog geen draagvlak voor is”. Maar Jan Peumans ontmaskert het omfloerst separatisme: “Natuurlijk zijn wij separatisten. Artikel 1 van onze statuten zijn toch klaar en duidelijk? Wij willen een onafhankelijk Vlaanderen. Punt.”

Citaat:
Dat is een restant van vroeger, en het is gemakkelijker om dat erin te laten staan dan hiervoor een show te moeten opvoeren en het te laten wijzigen op een congres.
Ze zijn op papier confederalist, in hun ideaal zijn ze staatsbehoudende federalisten voor wie hun regeringsdeelname art 1 is van de statuten. Maar bovenal zijn ze tsjeven hee, dus morgen kan alles anders zijn.

Zodus, een stem op een confederaal programma is in effect een separatistische stem, tenslotte gebruiken we de universeel aanvaarde definitie van confederalisme - je weet wel, die van een samenwerkingsverband van onafhankelijke staten. En ja, diegene die denkt dat het ACW Vlaams gezind is die is een politieke idioot, maar zijn stem blijft evenwel separatistisch van aard.

Aldus, het stemmenpercentage in het Vlaamse parlement van N-VA, VB en ACW is een meerderheid. Kom jij nu terug zeggen dat er geen meerderheid voor is want peilingen...[/quote]

Laatst gewijzigd door Pandareus : 11 januari 2017 om 18:48.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 18:46   #388
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zodus, een stem op een confederaal programma is in effect een separatistische stem, tenslotte gebruiken we de universeel aanvaarde definitie van confederalisme - je weet wel, die van een samenwerkingsverband van onafhankelijke staten.
We gebruiken blijkbaar niet de universeel aanvaarde definitie van separatisme.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 18:52   #389
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Aldus, het stemmenpercentage in het Vlaamse parlement van N-VA, VB en ACW is een meerderheid. Kom jij nu terug zeggen dat er geen meerderheid voor is want peilingen...
Xenophon argumenteert dat het ACW separatistisch is, ik denk dat we nu écht vertrokken zijn.

Oud 11 januari 2017, 18:55   #390
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Twee vragen:
- is de gemiddelde burger in andere landen politiek beter geïnformeerd? Zo ja, welke landen?
- pleit u voor de afschaffing van verkiezingen omdat de gemiddelde burger te weinig van politiek weet/wil weten?
1. Dat doet niets ter zake, zoals ik zei is een stem voor een confederalistisch programma per definitie een separatistische stem, los van welke partij/stad/land.

2. Neen. Ik zou de kiezing wel enigszins aanpassen, zo wil ik o.a. burgemeesters rechtstreeks laten verkiezen.
Oud 11 januari 2017, 18:56   #391
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Enkel al het feit dat er hier over die gast geleuterd wordt is een overwinning voor Abou Jahjah.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 18:57   #392
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Xenophon argumenteert dat het ACW separatistisch is, ik denk dat we nu écht vertrokken zijn.

Citaat:

Lees het nog eens, zeker het bold, dat was de essentie.
Oud 11 januari 2017, 18:57   #393
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Dat doet niets ter zake, zoals ik zei is een stem voor een confederalistisch programma per definitie een separatistische stem, los van welke partij/stad/land.

2. Neen. Ik zou de kiezing wel enigszins aanpassen, zo wil ik o.a. burgemeesters rechtstreeks laten verkiezen.
U beschouwt de 'politieke idiotie' van de gemiddelde Vlaming als een probleem. Ik heb daarover twee specifieke vragen gesteld. Ik zie niet in hoe uw twee antwoorden daaraan gekoppeld kunnen worden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 19:07   #394
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel vreemd dat je nu naar bronnen vraagt, terwijl je in 2014 nog zelf zat te argumenteren dat er geen meerderheid voor is met verwijzing naar de voorzitter van het VP Jan Peumans in reactie op de woorden van de Grote Leider dat er "momenteel nog geen draagvlak voor is". Mogen we de GL daarop geloven of net niet ? En is dat in 2017 anders ?
De al dan niet neurotische mening van De Grote Leider bepaalt de realiteit niet.

Verder, ik meen diegene te zijn die altijd achter een bron vraagt voor de bewering, 'er is geen draagvlak voor.' Van mij mag er een referendum komen over Vlaamse onafhankelijkheid dan is de zaak gelijk duidelijk.

Trouwens, ik verwees naar de woorden van Peumans, 'natuurlijk zijn we separatisten,' in reactie op BDW zijn 'we zijn geen separatisten.'
Oud 11 januari 2017, 19:08   #395
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U beschouwt de 'politieke idiotie' van de gemiddelde Vlaming als een probleem. Ik heb daarover twee specifieke vragen gesteld. Ik zie niet in hoe uw twee antwoorden daaraan gekoppeld kunnen worden.
Misschien moet je dan de antwoorden die u wel bevallen zelf schrijven, zo is iedereen tevreden.
Oud 11 januari 2017, 21:18   #396
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees het nog eens, zeker het bold, dat was de essentie.
Sorry Xenophon, maar ik kan er écht niks aan doen dat jij door een dwangmatige redenering rond definities van de term confederalisme het ACW in het hoekje van de separatisten zet.
Woordspelletjes zijn leuk, voor bij de koffie + taart en zo, ten huize Sint-Franciscus bv voor diegenen die nog van deze wereld zijn, voor een paar taalpuristen die enkel naar vorm en niet naar inhoud kijken. Maar daar stopt hert hoor.
De dag dat ACW separatistisch zou worden schijten wij hier allemaal ne floeren aap.
Oud 11 januari 2017, 21:25   #397
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie stelt u voor dat er over zulke zaken beslist?
De Palestijnen natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2017, 21:27   #398
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Ooit taant de macht van de VS en dan is het gedaan met Israël. Dan zal gerechtigheid geschieden.
Oud 11 januari 2017, 21:29   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Enkel al het feit dat er hier over die gast geleuterd wordt is een overwinning voor Abou Jahjah.
Dat is een overwinning van de vrije meningsuiting.
Oud 11 januari 2017, 23:10   #400
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry Xenophon, maar ik kan er écht niks aan doen dat jij door een dwangmatige redenering rond definities van de term confederalisme het ACW in het hoekje van de separatisten zet.
Woordspelletjes zijn leuk, voor bij de koffie + taart en zo, ten huize Sint-Franciscus bv voor diegenen die nog van deze wereld zijn, voor een paar taalpuristen die enkel naar vorm en niet naar inhoud kijken. Maar daar stopt hert hoor.
De dag dat ACW separatistisch zou worden schijten wij hier allemaal ne floeren aap.
Je schijnt me nog niet te begrijpen, ik beweer niet dat het ACW confederalistisch/separatistisch is (het ACW doet dat trouwens zelf). Wat uiteraard een leugen is om de mensen een rad voor de ogen te draaien.

Het ging over de stemmen van de mensen (die politiek niet slimmer zijn) die op het confederalistische programma stemmen. Dat zijn in wezen separatistische stemmen, los van het feit dat het ACW aartsleugenaars/bedriegers/fraudeurs zijn.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 januari 2017 om 23:13.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be