![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=5]Nieuws en recente info ...............[/SIZE][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Er werd beslist op de laatste ledenvergadering om vanaf vrijdag 8 december over te gaan tot werkonderbrekingen en dit iedere vrijdag van 20.00 u tot 22.00 u.[/SIZE][/FONT] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg manneke, doe nu eens normaal...
![]() Of ben ik misschien ook al een dubbelganger? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu tweede luik opentrekken a.u.b. zoals eerder gevraagd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
•Wat was je straf •Waar hebt u opgesloten gezeten •Hoe was je opsluiting, hebt u ook door u schuld op de blok gelegen •Hoe was je houding tegenover de bewakers en medegevangenen •Wat heb je gedaan na je vrijlating ( hulp gezocht? ) •Waarom nu zulke grote haat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ja, alle dagen je stempeltje gaan afhalen zeker!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar wel in voege maar zoals steeds het geval doen ze toch hun zin. Wet Dupont Het parlement heeft enkele weken terug de wet Dupont goedgekeurd die gevangenen duidelijke rechten geeft. Tevreden met die nieuwe wet? Denise: Je moet weten dat België reeds meerdere keren op de vingers getikt op de naleving van de mensenrechten in haar gevangenissen. Nuttig om te weten is over de periode tussen opsluiting en vrijlating, over wat er in de gevangenissen gebeurt, wat de precieze inhoud van die opsluiting is, over rechten en plichten van directie, personeel, én de gedetineerde er in België tot voor kort haast geen wettelijk kader was. De directeurs hebben in het huidig systeem een veel te grote macht. Elke gevangenisdirecteur is God de Vader in zijn instelling. Er zijn wel ministeriële omzendbrieven en reglementen die één en ander regelen maar daar kan en kon je toch vele kanten mee uit. Ik moet wel benadrukken dat er binnen het systeem toch een pak mensen en organisaties met al dan niet (beperkte) middelen al jaren proberen dag in dag uit een menswaardige omgeving uit te bouwen. De intentie van die wet was en is goed maar wat er van overblijft is een lege doos. Alle maatregelen die geld kosten zijn eruit gehaald zoals de invoering van een volwaardig loon voor werkende gedetineerden. Zelfs wat de interne rechten van gevangenen betreft, is alles wat geld kost, geschrapt. De maximumcapaciteit van de gevangenissen bijvoorbeeld, en dat elke gedetineerde het recht zou hebben op een individuele verblijfsruimte is geschrapt. Naar boven
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb gelijk gekregen!
![]() |
![]() |
#390 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Onbekend, Onbekend, Onbekend, Onbekend,!!!!!!! ![]() Wel bekend is: Peter Terryn Blad van en voor gevangenen BRUSSEL - ,,Advocaten, rechters, politici, cipiers. Allen geven ze in de media hun mening over de gevangenis. Maar wij, gedetineerden, hebben er ook wel iets over te zeggen.'' Dat zegt Peter Terryn van het Collectief voor gevangenen. Het Collectief wil gedetineerden een stem geven, onder meer door de publicatie van een driemaandelijks blad, Binnen en Buiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom cipiers zo tegen de wet zijn!
Lees lees lees; Bonden Leuven-Centraal dreigen met een staking LEUVEN - De cipiers van Leuven-Centraal dreigen met stakingsacties. Aanleiding is de wet-Dupont, die duidelijkheid moet scheppen over de rechten en plichten van gedetineerden. De vakbonden vrezen dat de uitvoering van de wet-Dupont voor problemen zal zorgen binnen de gevangenismuren. Tuchtprocedures die momenteel in zwang zijn in de Leuvense hoofdgevangenis, zouden niet verenigbaar zijn met bepaalde aspecten van die wet. Een anonieme vakbondsafgevaardigde licht de problemen toe: ,,Stel dat een gedetineerde een aanvaring heeft met de cipiers. Dan krijgt hij een tuchtrapport en zijn celdeur gaat dicht. In een opendeurregime mag die gedetineerde zich echter vrij bewegen in zijn leefgemeenschap, wat tot spanningen kan leiden. Dat is de jongste tijd trouwens al enkele keren voorgevallen.'' Morgen vindt een spoedoverleg plaats met de Leuvense gevangenisdirectie. Om druk op de ketel te zetten, diende het gemeenschappelijk vakbondsfront een stakingsaanzegging in. (gga |
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat alles zo lekker goed en leuk is hebben er dan weeral;
Twee zelfmoorden op tien dagen in gevangenis De voorbije tien dagen hebben drie gevangenen in de Nieuwe Wandeling in Gent een zelfmoordpoging ondernomen. Twee van die pogingen zijn geslaagd. Vorige week nog heeft één van de gevangenen zich verhangen. Ook dit weekend deed zich een incident voor met een gevangene. ,,Jammer genoeg moeten we dit bevestigen'', klonk het gisteren bij de directie. ,,Bij het vallen van het blad en tijdens de eindejaarsperiodes, merken we telkens een toename van de zelfmoordpogingen.'' |
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Archief
2) ex-gedetineerden aan de slag Wie uit de gevangenis komt, heeft het niet altijd makkelijk om een job te vinden. Niet alleen vanwege het strafblad en de vooroordelen, maar vele ex-gedetineerden beschikken ook niet over een (gepast) diploma. Op die manier kan werkloosheid eventueel de oorzaak worden van nieuwe problemen. In september 2001 werd daarom in acht Vlaamse gevangenissen een nieuw programma opgestart dat een brug moet slaan tussen gevangenis en arbeidsmarkt. Dat gebeurt door het aanbieden van beroepsopleidingen. Uit interviews met de gegadigden bleek dat voor de opsluiting 55 procent werkte, 36 procent werkloos was en 6 procent leefde van betalingen van het ziekenfonds. Twee op drie had eerder ook al in de gevangenis gezeten en vier op tien zelfs meer dan een keer. Slechts een minderheid is niet van plan om hun baas van het ‘slechte’ verleden op de hoogte te stellen. De meest gevolgde opleidingen situeren zich in de bouw, in de logistieke sector en in de metaalsector of hadden betrekking op een baan als bediende of in de horeca. De resultaten van het begeleidingsprogramma zijn zeer hoopgevend. Een half jaar na het beëindigen van de opleiding was 47,1 procent van de ex-gedetineerden niet meer ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB, een cijfer dat slechts iets lager ligt dan de uitstroomresultaten in vergelijkbare projecten bij allochtonen (51,6 procent), langdurig werklozen (49,9 procent) en laaggeschoolde mannen (56,5 procent). “Het programma wordt dan ook voortgezet,” verklaart Michael De Blauwe, coördinator bij de VDAB. “Het is de bedoeling om het stelselmatig uit te breiden tot in alle zeventien gevangenissen van Vlaanderen een minimaal aanbod bestaat aan arbeidstoeleiding van gedetineerden.” Aan de bak (van)uit de bak (VDAB-Arbeidsmarkttopic, 1 MB) Wat ze er niet bij zeggen is dat je een heel langdurige straf moet ondergaan. Sta me toe een voorbeeld te geven; Stel u hebt 5 jaar effectief (is langdurig) U kan vrijkomen op 1/3 = 20 maand. Pakweg enkele maanden voor arrest reeds. Dus 20 - voor arrest = overschot. Opleiding meestal 18 maand. U komt niet in aanmerking voor een opleiding!!!!!!!!!!!! En nu?
![]() |
#394 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zorgen dat je niet in de gevangenis terecht komt! Een strafblad heb ik niet, maar heb wel werk bij het Ministerie van Justitie ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan zit je met een beleid waar je ook weer nergens mee komt. Dus wat nu?
![]() |
![]() |
#396 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Na al die jaren en betaalde medewerkers tot in de hoogste kringen en lonen is er uiteindelijk NIKS!
Geef dan allemaal dat loon terug hé. Cipiers mogen het houden, zij brengen tenminste nog het eten rond. Enfin ze lopen achter de fatik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
•Wat was je ervaring met de rechtbank •Wat was je straf •Waar hebt u opgesloten gezeten •Hoe was je opsluiting, hebt u ook door u schuld op de blok gelegen •Hoe was je houding tegenover de bewakers en medegevangenen En, •Wat heb je gedaan na je vrijlating ( hulp gezocht? ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#399 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ja, wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten ![]() Voor u rest er maar één ding: ALLE DAGEN JE STEMPELTJE GAAN HALEN AAN DE DOP ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens wie zou welke hulp geven? Geef eens een bron dat kan nuttig zijn voor anderen misschien. Ik zeg; er bestaat geen hulp! Bewijs het tegendeel.
![]() |