![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Europees Commissaris
|
![]() Zyp, het is een (triestige) wet dat "believers" niet te overtuigen zijn. Niet met kaars, niet met bril. Ik ben toch blij dat er mensen zijn die zich daar niet bij neer leggen. Keep up te good work.
![]() |
#382 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat het werkt heb ik al ruimschoots bewezen denk ik. Maar dat negeer je gewoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dat is net het punt. Dat is nog nooit bewezen. Jij hebt helemaal niks bewezen. Er is nog steeds geen enkel enigszins proper uitgevoerd wetenschappelijk experiment geweest waarbij astrologie beter scoorde dan gewoon random gokken. Géén enkel. Ik herhaal, zoek het Forer effect maar eens op. DAT is waarom mensen zo gretig ja knikken op je analyse. Niet omdat die analyse van je 'correct' is, ze wordt enkel als 'vrij correct' ervaren omwille van een aantal psychologische factoren. That's all there is to it. Je weet toch dat er een vereniging is die 10 miljoen dollar uitlooft voor de eerste persoon die één of andere psi-ability kan bewijzen in een door beide kanten (vereniging en persoon zelf) goedgekeurd wetenschappelijk experiment? En dat nog die 10 miljoen dollar daar nog steeds liggen. ALS ik nu bijvoorbeeld aan de hand van iemands geboortedatum etc. echt een correcte persoonlijkheidsanalyse kon maken, ik zou er toch voor gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het is een trieste wet dat non believers meestal weinig of geen onderzoek hebben gedaan en dat ze kost wat kost mensen die er wil in geloven willen overtuigen. Van mij gelooft iedereen wat hij wilt, ik heb daar niets mee in mijn zakken dat jij of andere non believers in astrologie gelooft. Wel raar hé dat je nooit hebt dat een believer een non-believer wordt. Omgekeerd is dat wel het geval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Overigens, waarom zouden non-believers wetenschappelijk onderzoek doen naar iets waarvan ze denken dat het niet werkt? Da's nogal contraproductief, niet? Waarom zou IK de moeite doen om een wetenschappelijk aanvaardbaar experiment op te zetten als ik al weet dat het resultaat zal zijn dat het niet werkt? Het experiment zal door believers als slecht uitgevoerd of wat dan ook omschreven worden en héél die santekraam blijft populair. Overigens, de vraag hier was toch: Astrologie: Wetenschap of Boerenbedrog? En je zei net zelf nog dat 'niks wetenschappelijk bewezen is'. Dan schieten er van de oorspronkelijke vraag niet veel antwoordmogelijkheden over... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.skepp.be/artikels/debat/h...de-kost-effect "De aanwezigheid van Mars in bepaalde sectoren van de geboortehemel van sportlui was volgens Gauquelin iets groter dan men volgens het toeval mocht verwachten. Dat werd door sommigen - niet door Gauquelin zelf -nogal voorbarig als een bewijs voor de astrologie beschouwd. Hoe dan ook waren zijn bevindingen opmerkelijk en de skeptici wisten lange tijd niet goed wat ze hierover moesten denken. Pas medio de jaren negentig van de afgelopen eeuw, een goede veertig jaar na de publicatie van het effect door de inmiddels overleden Gauquelin, werd ontdekt dat er iets niet klopte met zijn statistieken. Gauquelin was te subjectief geweest bij de selectie van zijn sportlui: bepaalde categorieën sporters waar het Mars-effect weinig opviel (zoals rugbyspelers) waren door hem genegeerd. Het Mars-effect zelf was voor Gauquelin al dan niet bewust een criterium geweest om de "goede" sportlui te selecteren. Een onafhankelijk statistisch onderzoek door het Franse skeptische comité CFEPP vertoonde geen Mars-effect. Dit alles was voldoende om het werk van Gauquelin zo niet naar de prullenmand te verwijzen, dan toch met een heel dikke korrel zout te nemen. Desondanks lijken de astrologen zich daar weinig van aan te trekken. In haar uiterst omstreden proefschrift in de sociologie, dat de Franse astrologe Elizabeth Teissier eerder dit jaar verdedigde, wordt veel aandacht besteed aan het werk van Gauquelin, en dit zonder ook maar één verwijzing naar de bevindingen van het CFEPP. Onwetendheid of slechte wil? Ik weet het niet, maar beide zijn onaanvaardbaar in een doctoraatsthesis. Hoe dan ook hebben astrologen weinig belangstelling voor kritisch onderzoek naar hun leer en hun boeken bevatten daar dan ook geen verwijzingen naar. En doodzwijgen is nog altijd het eenvoudigste middel om kritiek af te weren." http://www.skepp.be/artikels/debat/h...e-lente-effect "Het meest besproken voorbeeld van zo'n ene zwaluw was wellicht het Mars-effect van de Franse astrologie-onderzoeker Michel Gauquelin. De ongelijke verdeling van Mars in de geboortehemel van een groot aantal sportlui was voor de wetenschap jarenlang een raadsel en voor de astrologen het bewijs voor de werking van de astrologie. Uiteindelijk bleek dat het Mars-effect niet herhaald kon worden in ander, meer zorgvuldig uitgevoerd onderzoek. Toch blijven astrologen Gauquelin citeren als "bewijs". Het meest paradoxale is echter dat Gauquelin vele andere mogelijke astrologische relaties heeft onderzocht (zoals de invloed van de tekens van de dierenriem) en daarbij niets gevonden heeft. Dat wordt door de astrologen en zelfs door vele skeptici gewoon vergeten." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Misschien kunnen de aanhangers van astrologie zich nu eens de moeite doen om te lezen? Citaat:
Gewoonweg onbegrijpelijk... Eigenlijk is het dieptriest.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 september 2007 om 21:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#391 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#392 |
Minister
|
![]() Indien zo, ligt dat aan astrologie of aan de toegepaste wetenschappelijke methode? Of aan de manier dat astrologie toegepast werd? Of aan de geteste astrologen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Jij beroept je toch niet op de 'wetenschappelijkheid', hoop ik. Want dit is wel zeer onwetenschappelijk. Onvooringenomenheid, weet je. Citaat:
Wel, weet je het antwoord al? Als het geen vrouwen zijn, zijn het dan mannen? Nu weten we gewoon: de vraag was verkeerd. Zie je tot wat enge logica kan leiden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
hmmm... ff aan herinneren dat de geldprijzen voor onverklaarbare zaken eveneens nog steeds niet in handen is van iemand die sterretjes kijkt en daar toekomst uit haalt.. en voorals nog heb ik nog steeds geen zeer simpel voorbeeldje gezien waar men duidelijk kan aantonen dat de stand der hemellichamen (oorzaak) ,de handelingen, gedachten, gevoelens, of gebeurtenissen (gevolg) aan elkaar vast hangt. Het bewijs van zulke voorspellingen is zer simpel te verifieren, zoals ik al zei, voorspel concrete zaken, die nagekeken kunnen worden... en niet geinterpreteerd zoals de schijn in madame blabla haar bol... lottonummertjes, de exacte datum van overlijden van een bekend persoon, etc... maar 'concrete zaken' blijken niet te lukken, men houd het liever in de zweverige interpretatie sfeer waar men de theorietjes nog eenigzinds kan vverdedigen en concrete zaken kan ontlopen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waar jij nog mee af komt! Dat is toch allang naar de prullenmand verwezen. Je zal met wat straffers moeten afkomen om te overtuigen hoor. In post 339 moet je ook het laatste zinnetje lezen. Toch weer niet 'vergeten' zeker? Trouwens, Skepp, of hun voorgangers, die heb ik 35 jaar geleden al tegengekomen. Er was toen een jezuïet bij die op het sprekersgestoelte vol vuur stond te verkondigen dat niets aangenomen kon worden dat niet wetenschappelijk kon bewezen worden. Waarna hij prompt door de knieën ging omdat iemand uit het publiek vroeg waarom hij dan in god geloofde. Vind jij zulke mensen zó overtuigend? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Als de mensheid doorheen zijn reis van eeuwen in de geschiedenis met die attitude de zaken bezag, men stond nog lichtjaren ver van de ontdekking van bvb elektriciteit... Nee, wetenschap probeert het kaf van het koren te scheiden, de bruikbare, bewezen, aantoonbare en daardoor begrepen zaken van de hersenspinsels. Het enge probleem is dat hetgeen waarin je stellig geloofd het nooit in de eerste groep heeft gebracht... jammer, maar het is zo... Niet venus of mars zullen beslissen of ik vandaag 'mijn nieuwe liefde' ga ontmoeten... Laatst gewijzigd door Zyp : 20 september 2007 om 08:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wel raar hé dat je nooit hebt dat een believer een non-believer wordt. Omgekeerd is dat wel het geval. er komen elke dag nog DUIZENDEN gelovigen bij, die bidden en knielen voor 'god'... god al eens gezien? gehoord? De vaststelling die jij hier dus aanhaalt zegt 0,0 over de 'waarheid' van al dat sterretjes gekijk... het toont enkel aan dat je mensen ook 'en masse' veel kunt wijsmaken... Dit wel ALS uw stelling klopt.... wat eveneens... absoluut niet zeker is. Laatst gewijzigd door Zyp : 20 september 2007 om 08:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dan, ben jij zo zeker dat astrologie sowieso concrete dingen kán voorspellen? Mag ik vragen op wat je je dan baseert? Dat item is namelijk al decenialang punt van discussie tussen geïnteresseerden. |
|
![]() |
![]() |