![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3981 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3982 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Euh ja... ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3983 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In bezit maar nog niet gelezen
![]() ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3984 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan "Les chansons de Bilitis" begonnen en ik verveel me nu al.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3985 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die heb ik ook beide gelezen nog niet zo lang geleden. Dat boek over Frans Vlaanderen vond ik steengoed. Dat over de duivel iets minder, herinnerde me zelfs niet meer het gelezen te hebben.
![]() |
#3986 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rubin en Schwanitz - Nazi's, islamisten en het moderne midden oosten.
![]() Het boek wordt genegeerd en bekritiseerd omdat het zou suggereren dat de moefti van Jeruzalem de nazi's aanzette tot de Holocaust. Ik las het daar niet echt in en dat zou ook helemaal niet kloppen. Je moet wel heel veel buiten beeld laten om zoiets te beweren. Wat ik er wel in las en wat ik voorheen niet wist - ik kreeg hier op het forum wel ooit die ene foto van Hitler en de moefti onder ogen - is dat er enorm veel contacten waren tussen de moefti maar ook andere machtige Arabieren en de moffen, dat die contacten er al waren van voor de Eerste Wereldoorlog, dat er zeer veel Duitse (en van de Joden gestolen) middelen gingen naar het financieren van het antisemitische islamisme (sommige van die organisaties bestaan vandaag nog), dat veel van de Arabieren die met de nazi's samenwerkten en hun aanhangers later enorm veel invloed gehad hebben in het midden oosten en dat er veel meer nazi's naar het midden oosten vluchten na de Tweede Wereldoorlog dan naar Zuid-Amerika. Duitsland en de nazi's zijn voor een groot stuk medeschuldig aan de neergang van de secularisatie van de islamwereld. Dick Harrison - Gevallen grootmachten ![]() Op een of twee inzichten na enkel interessant als geschiedkundige opfrissing en nog net leesbaar voor een geschiedenisboek maar ook niet meer. L.P. Hartley - Facial Justice ![]() Na een derde wereldoorlog leven groepen mensen een tijd ondergronds in een egalitaire samenleving. Het verhaal gaat over een eerste groep die terugkeerde naar het aardoppervlak en er een nieuwe samenleving begint. Die wordt geleid door een onzichtbare dictator die de samenleving voor ongelijkheid behoedt maar daar uiteindelijk zover in gaat vrouwen aan te porren hun uiterlijk te laten aanpassen zodat niemand uit de toon valt. Een vrouw wil haar mooie uiterlijk echter niet verliezen en komt in opstand. Zeer droog geschreven maar hoe verder ik in het boekje las hoe meer het me aanstond. Het hele verhaal gaat over de psychologie van de mens had ik de indruk.
![]() |
#3987 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wil ook lukken, zo net na het lezen van facial justice.
![]() |
#3988 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kom het nu pas te weten: het Wereldtijdschrift van Elsschot heeft dus echt bestaan en is nu in facsimile te koop.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241212_95767100 ![]() Wel stevige prijs.
![]() |
#3989 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3990 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het blijkbaar even gehad met non-fictie.
Pieter Waterdrinker - Duitse bruiloft Ik kan er mijn vinger niet opleggen maar Waterdrinker is echt een ongelooflijk goed schrijver wiens boeken lezen als een trein. Zijn verhalen roepen tegenstrijdige emoties op en springen van verhaallijn naar verhaallijn zonder dat het moeilijk wordt te volgen. De ene moment zijn ze duister en somber en de volgende grappig en vrolijk. Net als in Tsjaikovskistraat 40 proberen de meest uiteenlopende personages elkaar of zichzelf vanalles wijs te maken en bestaat de werkelijkheid veelal uit toevalligheden en misverstanden. Dit verhaal gaat over een bruiloft tussen een zoon uit een Nederlands en dochter uit een Duits gezin. Beide gezinnen worstelen nog met de naweeën van de Tweede Wereldoorlog. Boualem Sansal - 2084 ![]() Niet uitgelezen. Religie komt echt mijn strot uit. Hoe inventief of satirisch men er ook mee omgaat. Boualem Sansal - Onvoltooide geschiedenis ![]() Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over twee zonen die hun wel en wee in dagboeken neerschreven nadat hun vader vermoord werd in de Algerijnse burgeroorlog en ze ontdekten dat hij een gevluchte nazibeul was. Aangrijpend en met veel psychologisch inzicht geschreven maar in de vertaling is denk ik een deel fraaie taalvirtuositeit verloren gegaan.
![]() |
#3991 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pieter Waterdrinker - Lenins Balsem
![]() Over een Nederlander die zijn weg zoekt in het Rusland van net na de val van het communisme, begin jaren 1990. Een kluchtig en tegelijk somber verhaal. Ik hou niet enkel van de inhoud maar ook van de vlotte schrijfstijl van Waterdrinker, niet te wollig maar toch ook niet zonder kleur. Niet veel schrijvers kunnen dat.
![]() |
#3992 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3993 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de romans die ik tot nu toe las wordt in ieder geval serieus wat afgezopen.
![]() |
#3994 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verdeel momenteel mijn aandacht tussen "L'anthologie érotique de SAS" en de autobiografie van Garibaldi.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3995 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het tweede deel van Thomas Manns Toverberg. Voorlopig interessanter dan het eerste deel met dank aan de ideeënstrijd tussen Naphta en Settembrini.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 3 januari 2025 om 12:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3996 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een soort middeleeuwse reisgids, |
![]() |
![]() |
![]() |
#3997 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() in bestelling want momenteel uitverkocht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3998 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#3999 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb deze een tijdje laten liggen (zoals zovele boeken
![]() Uiterst interessant. Ik dacht dat er van die periode weinig bekend was. Blijkt helemaal niet waar, die geschiedenis is dankzij recentelijk ‘ontdekte’ en vertaalde documenten bijna van minuut tot minuut te volgen.
![]() |
#4000 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan die ook tweedehands origineel voor enkele euro’s kopen.