Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2010, 12:01   #4001
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Klopt, zij zijn dan ook nog zo lang niet gescheiden (1945)

Klopt zij zijn ook niet lang gescheiden geweest (45-89)

Volgens die redenering zijn we Europeanen.

We zijn 180 jaar geleden slechts 16 jaar (kunstmatig) samen geweest, dus weinig relevant om Nederlander genoemd te worden.

Face it.
Vraag aan 100 mensen in de straat wat hun nationaliteit is, en tenzij je heel toevallig shadowke tegen het lijf zou lopen antwoordt iedereen ofwel Belg ofwel Vlaming.
Niemand zal 'Nederlander' antwoorden.
Nagel (spijker) op de kop.
Dat gaat pikken nu.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 16 januari 2010 om 12:01.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 12:01   #4002
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Noord- en Zuid-Koreanen: Koreanen;
Oost- en West-Duitsers: Duitsers;
Texanen en New Yorkers: Amerikanen;
Nederlanders en Vlamingen: Nederlanders.
Ik voel me geen 'Nederlander' in uw betekenis. Ik voel me Limburger, Vlaming en Belg. En velen met mij, zij het dan dat ze niet van dezelfde provincie kunnen zijn. En dan moogt u zoveel theorieën uitdokteren over een gefingeerd groot-Nederland (wat uw volste recht is natuurlijk), dat zal er niet veel aan veranderen.

Trouwens, die 'Verenigde Nederlanden', waar u het zo vaak over hebt, die hebben maar zeer korstondig bestaan. Nauwelijks meer dan 20 jaar. En voor de rest waren wij meer dan 400 jaar gescheiden. En daarom ook voelen vele mensen hier deze verbondenheid ook niet met de Nederlanders. Verbondenheid die u ons op een kunstmatige manier probeert aan te praten. Dat u dat nog steeds niet beseft, dat begrijp ik toch niet goed.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2010 om 12:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 12:03   #4003
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik voel me geen 'Nederlander' in uw betekenis. Ik voel me Limburger, Vlaming en Belg. En velen met mij, zij het dan dat ze niet van dezelfde provincie kunnen zijn. En dan moogt u zoveel theorieën uitdokteren over een gefingeerd groot-Nederland (wat uw volste recht is natuurlijk), dat zal er niet veel aan veranderen.

Trouwens, die 'Verenigde Nederlanden', waar u het zo vaak over hebt, die hebben maar zeer korstondig bestaan. Nauwelijks meer dan 20 jaar. En voor de rest waren wij meer dan 400 jaar gescheiden. En daarom ook voelen vele mensen hier deze verbondenheid ook niet met de Nederlanders. Verbondenheid die u ons op een kunstmatige manier probeert aan te praten. Dat u dat nog steeds niet beseft, dat begrijp ik toch niet goed.
Het beste is er niet meer op te reageren.
Dat soort ideologieën leeft van de tegenstand.
Als je er niet meer op reageert, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je akkoord bent, gaat het vanzelf weer over.
Oud 16 januari 2010, 12:04   #4004
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag aan 100 mensen in de straat wat hun nationaliteit is, en tenzij je heel toevallig shadowke tegen het lijf zou lopen antwoordt iedereen ofwel Belg ofwel Vlaming. Niemand zal 'Nederlander' antwoorden.
Ik vermoed dat, als ik die honderd mensen in de straat tegenkom, een meerderheid van hen 'Vlaming' zou zeggen in plaats van 'Belg'. Uiteindelijk zijn wij allen inwoonders van 't Nederlant.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 12:06   #4005
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat, als ik die honderd mensen in de straat tegenkom, een meerderheid van hen 'Vlaming' zou zeggen in plaats
Dat is weer een andere discussie, maar ik ben blij dat je er mee akkoord gaat dat niemand 'Nederlander' zal antwoorden.
Oud 16 januari 2010, 12:09   #4006
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat, als ik die honderd mensen in de straat tegenkom, een meerderheid van hen 'Vlaming' zou zeggen in plaats van 'Belg'. Uiteindelijk zijn wij allen inwoonders van 't Nederlant.
Dan moet U maar eens afzakken naar onze contreien en de proef op de som nemen.

Houdt U Vlamingen dan echt voor zo dom en kortzichtig ?
Oud 16 januari 2010, 12:14   #4007
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook Limburgers zijn Nederlanders en dat gevoel begint juist nu te leven met het Heel-Limburgse 'Limburg-charter'. Geen theorie, maar een feit.

Citaat:
Ondanks vierhonderd jaar scheiding en ondanks België konden taal, cultuur, identiteit en saamhorigheid in de Nederlanden niet gebroken worden.
Oud 16 januari 2010, 12:17   #4008
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ondanks vierhonderd jaar scheiding en ondanks België konden taal, cultuur, identiteit en saamhorigheid in de Nederlanden niet gebroken worden.
De taal vertoont barsten (maar breekt inderdaad niet)
Cultuur is wel degelijk verschillend.
De identiteit 'Nederlander' is (behalve in beperkte groepen) al lange tijd geleden vergeten geweest.
Saamhorigheid tussen Nederland en Belgie staat (behalve in beperkte groepen) op een laag pitje
Oud 16 januari 2010, 12:23   #4009
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het beste is er niet meer op te reageren.
Dat soort ideologieën leeft van de tegenstand.
Als je er niet meer op reageert, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je akkoord bent, gaat het vanzelf weer over.
Ik hoop dat men mij niet om mijn ideeën op de negeerlijst zet. Mensen kan men bestrijden, ideeën niet. De geest overwint.

Anderzijds stel ik vast dat u en anderen de moed opgeven. Leve de (verenigde) Nederlanden!
Oud 16 januari 2010, 12:24   #4010
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Nee,

Hij is een Belg, net zoals jij en ik.
Wij zijn geen Nederlanders.

Jou zou kunnen argumenteren dat een Nederlander een inwoner was een kunstmatig land in het verleden dat slechts 16 jaar heeft bestaan, maar dat is voltooid verleden tijd en heeft niets meer te maken met het huidig gebruik van het woord 'Nederlander'.
Wij zijn allemaal inwoners van De Nederlanden, The Low Countries, die op dit ogenblik nog gescheiden zijn ingevolge historische gebeurtenissen waarbij de beslissingen genomen werden door vreemde mogendheden. Maar die zowel taalkundig, cultureel als sociologisch vormen wij nog steeds één geheel. Zo bekeken zijn wij inderdaad Nederlanders. Het onderscheid tussen de Vlamingen en de huidige Nederlanders (in de actuele volkenrechtelijke betekenis) is niet groter dan het onderscheid tussen enerzijds de Friezen, de Groningers, de Gelderlanders, de Noord-Brabanders en anderzijds de Hollanders. Net zoals er ook serieuze verschillen zijn tussen West-Vlamingen en Limburgers. Ik mag er niet aan denken dan een typetje zoals system zou circuleren tussen West-Vlamingen.
Oud 16 januari 2010, 12:26   #4011
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is weer een andere discussie, maar ik ben blij dat je er mee akkoord gaat dat niemand 'Nederlander' zal antwoorden.
Dat heb ik niet gezegd.
Oud 16 januari 2010, 12:31   #4012
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
The Low Countries, die op dit ogenblik nog gescheiden zijn ingevolge historische gebeurtenissen waarbij de beslissingen genomen werden door vreemde mogendheden.
Je vergist je vrees ik.
De verenigde nederlanden was een historische gebeurtenis waarbij de beslissingen genomen werden door vreemde mogendheden.

De scheiding was een 'nee' tegen die beslissing,
Oud 16 januari 2010, 12:32   #4013
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet gezegd.
Denk je dan werkelijk dat iemand 'Nederlander' gaat zeggen?
Echt?
Oud 16 januari 2010, 12:37   #4014
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De taal vertoont barsten (maar breekt inderdaad niet)
De wens is de vader van de gedachte. De taal vertoont geen barsten. Integendeel. De Nederlandse taal kent haar regionale variaties die ons behoeden voor een saai en eentonig, ongedifferentieerd taallandschap. Maar barsten? Droom maar verder.

Citaat:
Cultuur is wel degelijk verschillend.
Net zo verschillend als de Noord- en Zuid-Koreaanse cultuur? Net zo verschillend als de Oost- en West-Duitse cultuur? Doe toch niet zo belachelijk.

Citaat:
De identiteit 'Nederlander' is (behalve in beperkte groepen) al lange tijd geleden vergeten geweest.
Onze Nederlandse identiteit, ook die van jou en mij, is deel van de West-Europese identiteit en zij is springlevend in de vorm van taal, (schilder- en beelhouw)kunst, muziek en geschiedenis.

Citaat:
Saamhorigheid tussen Nederland en Belgie staat (behalve in beperkte groepen) op een laag pitje
Nee, ik geloof dat jouw visie op de manier hoezeer Nederland en Vlaanderen met elkaar vervlochten zijn (geraakt), op een te laag pitje staat. Er is zeker saamhorigheid en we zullen daarop nog vaker dan vandaag het geval is een beroep doen, zoals er dagelijks een beroep op ons gedaan wordt op onze Europese saamhorigheid.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 16 januari 2010 om 12:40.
Oud 16 januari 2010, 12:39   #4015
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De scheiding was een 'nee' tegen die beslissing,
De huidige convergentie van Nederland en Vlaanderen is een antwoord op die andere vergissing. Die van 1830 welteverstaan, dixit Louis Tobback.
Oud 16 januari 2010, 12:41   #4016
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij zijn allemaal inwoners van De Nederlanden, The Low Countries, die op dit ogenblik nog gescheiden zijn ingevolge historische gebeurtenissen waarbij de beslissingen genomen werden door vreemde mogendheden. Maar die zowel taalkundig, cultureel als sociologisch vormen wij nog steeds één geheel. Zo bekeken zijn wij inderdaad Nederlanders. Het onderscheid tussen de Vlamingen en de huidige Nederlanders (in de actuele volkenrechtelijke betekenis) is niet groter dan het onderscheid tussen enerzijds de Friezen, de Groningers, de Gelderlanders, de Noord-Brabanders en anderzijds de Hollanders. Net zoals er ook serieuze verschillen zijn tussen West-Vlamingen en Limburgers. Ik mag er niet aan denken dan een typetje zoals system zou circuleren tussen West-Vlamingen.
Dat zogezegde rijk duurde maar 20 jaar....

Arme schapen.....
Oud 16 januari 2010, 12:47   #4017
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zegt u altijd. Maar de Duitstaligen uit Luxemburg en de Franstaligen uit Henegouwen maakten ook deel uit van uw zogenaamde 'Low Countries'. Of laten we maar liever zeggen 'de Lage Landen'! Of 'Les Pays d' en bas'.En die hebben dus ook onze 'geschiedenis'. Dat vergeet u er altijd bij te vertellen. Eigenlijk is België een perfecte miniatuur van de 'Neder Landen' van vroeger. Maar dat laatste zal u wel niet zo aanstaan.

De Lage Landen of de Neder Landen.

Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2010 om 13:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 12:51   #4018
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom zou dat "specimen" niet representatief zijn ?
Omdat dat niet zo is. In de 17 jaar dat ik in NL woon, heb ik welgeteld één Nederlander (eigenlijk een Nederlandse) meegemaakt (op de eerste dag ook nog) die oprecht anti-Vlaams was.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 12:55   #4019
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Vlaanderen en Nederland gaan niet samen ...
Ik was er al lang overtuigd !
Mooie verhaaltje van vandaag :

Op consultatie in Antwerpen ... met een Hollander patient.
"Vlamingen zijn allemaal boeren.
Ik begrijp ze niet.
Ik heb allergie met alles wat Vlaams is."

Mijn antwoord ... :

"Mijnheer,
Ik begrijp U moeillijk en heb geen enkel probleem met Vlaamstaligen.
Ik ben mischien franstalig maar U bent negatief over mijn langenoten !
Wij zijn Belgen, en U bent een boer !"
Die man is een zak. Maar de conclusie die jij aan dit voorval verbindt vind ik zwaar overdreven en tendentieus.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 16 januari 2010 om 12:55.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 12:55   #4020
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Omdat dat niet zo is. In de 17 jaar dat ik in NL woon, heb ik welgeteld één Nederlander (eigenlijk een Nederlandse) meegemaakt (op de eerste dag ook nog) die oprecht anti-Vlaams was.
Andersom is dat wel anders.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be