![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4021 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad
![]() Citaat:
Een beetje hetzelfde verschil als tussen België en Frankrijk, Duitsland en Engeland (met uitzondering van de taal) Akkoord.
![]() |
![]() |
#4022 |
Banneling
|
![]() Ik had er bijwijlen zo een vermoeden van dat u lang in Nederland woonde. Hoe zou dit toch maar komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4023 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4024 |
Europees Commissaris
|
![]() De anti-Nederlandse haat, die de Vlamingen met de belgicistische paplepel letterlijk en figuurlijk is ingegoten, verdwijnt als sneeuw voor de zon nu steeds meer Vlamingen mondiger worden en de ware aard van België en de Belgische geschiedvervalsing ontdekken.
Zelfs Marc Van Peel wordt weer vrienden met de Zeeuwen. Als dat geen goed teken is? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4025 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, dat is het verleden en daar hoeft niet steeds maar opnieuw op teruggekomen te worden. We leven verdomme in 2010, niet 1830. En in 2010 wordt er over la Belgique niet meer gedacht zoals in de 19e eeuw. Dit koekoeksland is een constructie en een fictie die zijn tijd heeft gehad. Het politiek bewustzijn in Vlaanderen ziet er helemaal anders uit dan 180 jaar geleden. Je kunt best pogen actuele toestanden te verklaren uit het verleden. Tenminste als je daartoe voldoende eerlijkheid kunt opbrengen. Maar je kunt zelden vanuit het verleden de toekomst gaan voorspellen.
![]() |
![]() |
#4026 | |
|
![]() Citaat:
Een tegenstand tegen het 'herenig' echter wel, maar dat mag je niet verwarren met haat. Ik heb enkele goede vriendinnen. Maar het feit dat ik niet met een van hen wil trouwen wil daarom niet zeggen dat ik haar haat, verre van. Het mag dan ook als vanzelfsprekend worden gezien dat ik me tegen een opgedrongen huwelijk sterk zou verzetten, maar nog steeds wil dat niet zeggen dat ik die vriendin haat.
![]() |
![]() |
#4027 |
|
![]() Dat is vrij irrelevant.
Het 'nee' komt nog steeds van de Belgen. In die tijd spraken ze Frans, nu Vlaams, maar het blijft een nee, sorry.
![]() |
#4028 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik begrijp het wel. Pleidooien die tot doel hebben de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen te benadrukken en uit te vergroten, dienen slechts Belgische belangen. Daar trappen de Vlamingen echt niet meer in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4029 |
Staatssecretaris
|
![]() Toen ik begin jaren 90 in België woonde, ben ik op een zondag een Frans-Canadese kennis van me in Brussel gaan opzoeken. Toen we trek kregen, gingen we beleg halen bij een slagerij in de buurt. Ik sprak de slager en zijn vrouw in het Nederlands aan en kreeg antwoord in dezelfde taal. Mijn kennis was even verbaasd dat ik het meteen raak had, maar zei vervolgens: "Het kan ook niet anders, een Franstalige zou zijn winkel niet op zondag openhouden".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4030 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik zou zeggen: probeer het gerust. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4031 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4032 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4033 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4034 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De verschillen zijn er gewoon, zowel in taal, cultuur als geschiedenis. Dit ontkennen is de waarheid geweld aandoen.
![]() |
![]() |
#4035 | |
|
![]() Citaat:
de mentaliteit, taal, cultuur en geschiedenis van NL en VL zijn bijna dezelfde. tussen VL en WL is ze juist groter. WL is al eeuwen gericht op Parijs. VL niet. Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 januari 2010 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4036 | |
|
![]() Citaat:
en in 1815 hebben ze dan diezelfde juridische fictie samen gegooid met Nederland en een nog grotere juridische fictie gemaakt (waar in 1830 een einde kwam). Face it. Ik zeg niet dat dit forum representatief is voor de maatschappij, maar als je hier de tegenstellingen leest in meningen tussen Nederland en België, en hoe je daar mee om gaat. Hoe hoop je die dan in realiteit op te lossen?
![]() |
![]() |
#4037 | |
|
![]() Citaat:
Van alle contacten die ik al heb gehad met Franstalige Belgen kan ik me geen enkel moment herinneren waar ik dacht dat we verschilden met elkaar. We delen een geschiedenis en cultuur en hun kijk op de wereld klopt met die van ons. En vooral dat laatste is iets dat ik van Nederlanders niet kan zeggen.
![]() |
![]() |
#4038 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4039 | |
|
![]() Citaat:
je kletst dus weer uit je nek. Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 januari 2010 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4040 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien heeft de Republiek een collage gemaakt van enkele provincies en daar later de Generaliteitslanden met oorlogsgeweld aan toegevoegd. Generaliteitslanden die lang schandalig werden behandeld door diezelfde Republiek. Dus volledig aan mekaar gelijmd, heel dat huidige Nederland! Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2010 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |