![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#40961 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er ontgaat u toch een belangrijk element in de hele discussie: de groei naar een grotere eenheid in de Nederlanden is langzaam ontstaan, met heel wat groeipijnen. Er was geen tegenstelling tussen Noord en Zuid daarbij, maar vaak onder de vorstendommen onderling. Zo waren de verhoudingen tussen het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant niet altijd even hartelijk, ook dan wanneer ze "in de hand van de monarch" verenigd waren. Trouwens, wou iedereen in het zuiden bij elkaar? Het Land van Loon was toch bij mijn weten geen onderdeel van de politieke eenheid onder het Huis van Bourgondië. Wel deel van de Nederlanden, maar niet onder dezelfde monarch van Bourgondië, later Spanje en nog later Oostenrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40962 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand tekent voor "Ollands rattachisme", zelfs de Nederlanders niet. Wat mensen als Quercus en mezelf vooropstellen, is een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. En, als de geesten gerijpt zijn, misschien een (con)federale band.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40963 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan kunt u weer repliceren, ja maar dan bestaan de Belgen ook niet. Toch wel, die bestaan al sedert de Oostenrijkse periode en ze werden ook zo benoemd in die tijd. Vlamingen van nu zijn gewoon Nederlandsprekende Belgen. Dat is wat de geschiedenis ons vertelt. Was er geen België ontstaan, er waren ook geen Vlamingen van nu geweest. Edoch, was er geen België ontstaan dan waren er toch al Belgen want de Belgen als bevolking bestonden al vóór de staat België in de Oostenrijkse periode. Vermoedelijk werd het nieuwe staat in 1830 daarom ook 'België' genoemd. Belgie ofte: 'het land der Belgen'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40964 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand heeft trouwens "de Vlamingen van nu geschapen". Het is een identiteitsbesef dat langzaam is gegroeid, net zoals bij andere volkeren eens in hun geschiedenis het geval was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40965 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40966 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40967 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het lijkt er dus sterk op dat de mensen wel beseffen dat zij "elkaar moeten kunnen begrijpen" en dat de kans, dat zij mensen ontmoeten van wel heel wat verder dan hun eigen streekgebied, nu veel groter is dan, pakweg, 50 jaar geleden. Dat zien we vanzelfsprekend ook hele dagen, he? In het zuiden van mijn gemeente passeert de Expresseweg. Dus, wat rijdt er daar allemaal niet op, hé? Polen, Fransen, Engelsen, Duitsers, Nederlanders.. Desnoods zelfs Zwitsers die gewoonlijk niet buitenkomen!! Ge acht het niet voor mogelijk wat er daar allemaal op rijdt! Over dit onderwerp: het valt mij bijvoorbeeld sterk op dat, als ik een Gentenaar aanspreek, ik zijn antwoord niet meer ervaar als zijnde "plat Gents," wat toch een verschrikkelijk taaltje is, nietwaar? Maar, als ik diezelfde Gentenaar dan hoor praten met één van zijn geburen dan hoor ik datzelfde "plat Gents" opnieuw! Heel opmerkelijk is dat! Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40968 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40969 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Niet alles staat op het Internet te lezen, nietwaar? En 50 jaar geleden was er nog zelfs geen Internet. Staat alles uit die tijd dan op het Internet? Dat zou toch wel heel verwonderlijk zijn! Het heeft zelfs geduurd tot in de jaren '90 aleer de eerste kranten in België en Nederland eigen webpagina's en archieven begonnen te ontwikkelen. Nu bestaan er wel tussentijdse scans, ja, maar als ge de hoeveelheid ervan bekijkt vind ik die nog altijd erg beperkt en pover. En hij mag zelfs weten dat ik op datzelfde Internet nog aanwijzingen gevonden heb dat er momenteel, in de omgeving van Hulst, zelfs Nederlands drinkwater België binnenkomt. Waar ik dat gevonden heb weet ik niet meer. Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40970 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Historisch gebeurde de afwatering van het vochtige gebied ten noorden van Assenede via waterloopjes waarvan het water uiteindelijk in de Westerschelde terechtkwam. Toen België zich echter in 1830 van Nederland afscheidde, werden deze waterloopjes door de Nederlanders geblokkeerd. Daardoor kregen de Belgische polders te kampen met enorme vochtigheid. Dit leidde tot grote problemen en had zelfs tot gevolg dat malaria uitbrak ("polderkoorts"). Om het water toch te kunnen afvoeren, werd in 1843 begonnen met het graven van een afwateringskanaal (toen nog met de hand!), dat door het noorden van de provincies Oost- en West-Vlaanderen zou lopen, en dat een verbinding moest leggen met de Noordzee. Door het nieuwe kanaal in het oosten ook te laten aansluiten op het kanaal Gent-Terneuzen, zou bovendien een extra waterweg ontstaan richting zee, wat zeer interessant was, aangezien de Nederlanders ook het kanaal Gent-Terneuzen hadden geblokkeerd. Merk op dat in dit verhaal er (toen al) veel zoetwater afvloeide van de Vlaams-Belgische polders naar Zeeuws-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40971 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40972 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook bij het onderhoud aan de Westerschelde had men geen belang meer bij. Dus weer de vraag, waarom zou je support leveren terwijl je er niets meer aan verdient ? En het zuiden was de facto onafhankelijk. Dit werd dus letterlijk opgevat als ontkoppeling van al wat eerder gemeenschappelijk was. Doet mij een beetje denken aan de Britten. Wel uitstappen maar geen hinder of last ergens van willen hebben. Dat werkt destijds zo niet en nu ook niet.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40973 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wanneer zij het contact zoeken en er winst te behalen is zullen wij voorstellen accepteren. Voor een confederatie is in Nederland ruim 2/3 voorstander. Het is dus Vlaanderen die de stap moet zetten, niet wij.
![]() |
![]() |
#40974 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40975 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Inderdaad heeft die crisis geleid tot het graven van het huidige Leopoldkanaal, oorspronkelijk enkel maar bedoeld als afwateringskanaal, wat het nu nog is. Als extra zeekanaal zal het waarschijnlijk niet bedoeld geweest zijn gezien de geringe breedte van dat kanaal. Het is maar zo breed als een ferme sloot, hoogstens 10 m breed. Maar het ligt er nog altijd en het ontspringt zelfs niet ver van mijn deur. De sloot die achter mijn deur ligt leidt er zelfs nog naartoe, wel eerst langs een nog bredere "watergang." En wat de meeste deelnemers aan dit forum waarschijnlijk ook niet zullen weten is het volgende: al in de jaren '60-'70 waren er Belgische plannen om een nieuw zeekanaal aan te leggen vanaf het toenmalige kanaal Gent-Terneuzen, op Belgisch grondgebied, naar de Belgische kust (Zeebrugge). Ik weet dat omdat er in die jaren landmeters bezig waren op onze eigendom die het traject daarvoor moesten uittekenen. Dat hebben die landmeters ons zelf verteld in die jaren toen wij hen vroegen wat ze daar aan het doen waren. Dat lijkt er mij op te wijzen dat België er in die jaren nog steeds rekening mee hield dat Nederland ooit nog wel eens de Schelde opnieuw kon afsluiten! De plannen liggen weliswaar al jaren in de schuif omdat het project nooit is uitgevoerd, maar de plannen zijn in ieder geval al klaar. En over wat ik hier vertel kondt ge destijds niets in de pers lezen maar iedereen in Assenede wist daar toen wel van. Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40976 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En dat gaat best wel goed. Verder is het initiatief tot samenwerking bijna altijd van Vlaamse of Belgische kant gekomen. We zullen zien hoever de Vlamingen kunnen en willen gaan. 2/3 van de Nederlanders is bereid zelfs een confederatie aan te gaan met Vlaanderen. De grens bepalen niet wij maar de Vlamingen. De tijd zal het verder leren.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40977 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40978 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40979 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hangt er van af wat je onder gemeenschap verstaat.
![]() |
#40980 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voorbeeld: aansluiting bij Nederlandse Taalunie.