![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41241 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat er op dit forum teveel dromers rondhangen en te weinig realisten. Ik weet het ook wel, hoor: Eendracht maakt Macht!! Maar dan moet ge ook wel eerst die eendracht hebben, hé? Toelichting: de 11de November en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart zijn geen feestdagen in Nederland, wel in België. Norbert Laatst gewijzigd door Strandkruier : 10 november 2018 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41242 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nederland was trouwens van oorsprong ook een confederale staat. Ieder afzonderlijk deel had zijn eigen wetten. Best wel grappig: België is ook op weg confederaal te worden. België was eerst unitair, maar is nu federaal, dus nog 1 stap er vandaan.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41243 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat u bezig bent met een smokkelroute te bewandelen. Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41244 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of men zou ook bijvb. kunnen stemmen voor het Vlaamse of het Nederlandse wetboek per materie. Kortom, waar een wil is zal er een weg zijn. Bovendien heeft Vlaanderen slechts op die terreinen en eigen wetgeving, daar waar waar de materies gefederaliseerd werden. Voor de niet-gefederamiseerde materies wordt dan bij stemming onder de Vlamingen gekozen de Nederlandse wetgeving of de Belgische. Daarna volgt er en stemming door iedereen (Vlamingen en Nederlanders) tussen de Belgische of de Nederlandse wetgeving.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#41245 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41246 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er waren trouwens ook Stadhouderloze tijdperken. Eigenlijk draaide alles gewoon door in die tijd. Het collectief wist er altijd wel uit te komen. Dus de eventuele federalisering kan best een aardige tijd duren. Waarom haasten?
![]() |
![]() |
#41247 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo'n 60% van de bevolking in België is Vlaams. Denkt u daadwerkelijk dat zij, de Franstaligen, naar een unitaire staat terug willen gaan?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41248 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar of dat zal betekenen dat België dan zal opschuiven richting unitarisme is zeer de vraag. Als er transfers zullen lopen van zuid naar noord ipv het omgekeerde, zou Wallonië voorstander van een splitsing kunnen worden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41249 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is maar welke tekenen u ziet voor die industriële heropleving van Wallonië. Is er bijvoorbeeld iets in de plaats gekomen van Caterpillar Gosselies? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41252 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41253 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat wel typisch is dat de grens tussen arbeiders en bedienden er nog steeds is in het zuiden, in ieder geval psychologisch. Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw bestaat dat bij ons niet meer.
![]() |
![]() |
#41254 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41255 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41256 |
Europees Commissaris
|
![]() Met een positief toekomstbeeld koopt de Waalse Jan Modaal niets, die kijkt naar het hier-en-nu en die ziet dat als de sociale zekerheid gesplitst wordt er een verarming optreedt in Wallonië en in zijn portemonee.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41257 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Vlaanderen een onafhankelijke staat wordt, komt er dan een torenhoge muur rond, zodanig dat er geen handel meer kan gedreven worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41258 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar velen zijn daarin gelopen ! Misschien ook wel een standkruier uit Assenede...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41259 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41260 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan hebt u geen enkele voeling met Wallonië. Ze willen daar heus niet terug naar het unitair België, want de angst voor Vlaamse dominantie is onder Walen nog steeds bespeurbaar. Buiten de PTB zijn er geen partijen in Franstalig België die afwillen van het federalisme. De PS is de facto een grote sterkmaker op dat vlak. Altijd geweest. Nog altijd. Uit niets blijkt dat deze dominerende partij van koers is veranderd of dat er een koerswijziging op komst is.
|
![]() |
![]() |