Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2018, 18:47   #41241
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik sta er relaxed in, tijd is niet echt een probleem. En tijd heelt ook vaak de wonden.
Tijd is wel een probleem. Want hoe langer staten onverenigd naast mekaar bestaan, hoe groter de verschillen worden tussen de "inwendige huishouding." Die verschillen hoeven daarom nog niet zo groot te zijn, maar ze zijn er wel! Als die staten dan terug samengaan dan gaan daaruit problemen ontstaan. Omdat de oude wetten niet noodzakelijk overeenkomen met de nieuwe eenheidswet. Om een futiel voorbeeld te geven: gaat gij, bij een hereniging van Vlaanderen en Nederland, aan de Vlamingen wijsmaken dat er voor hen plots geen betaalde feestdag meer is voor 11 november (Wapenstilstand) en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart? Daarmee gaat ge geen punten scoren, weet ge? En hoe zit het bijvoorbeeld ook met de huwelijks- en erfeniswetgeving? Ik weet zelf niet waar er verschillen zijn, hoor, maar ik vermoed dat die er wel zijn! Hoe gaat gij dat allemaal overbruggen? Het zou wel eens kunnen gebeuren dat er onderling meer haatgevoelens gaan ontstaan dan er waren ten tijde van de afscheiding. Ik zou dat niet onderschatten, als ik u was. Of gaat ge van Vlaanderen een soort Hongkong maken? Een "speciale administratieve regio?" Ik geloof nooit dat Vlaanderen, of zelfs heel België daar gaan kunnen mee leven.
Ik heb de indruk dat er op dit forum teveel dromers rondhangen en te weinig realisten. Ik weet het ook wel, hoor: Eendracht maakt Macht!! Maar dan moet ge ook wel eerst die eendracht hebben, hé?
Toelichting: de 11de November en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart zijn geen feestdagen in Nederland, wel in België.

Norbert

Laatst gewijzigd door Strandkruier : 10 november 2018 om 19:11.
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 19:03   #41242
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Tijd is wel een probleem. Want hoe langer staten onverenigd naast mekaar bestaan, hoe groter de verschillen worden tussen de "inwendige huishouding." Die verschillen hoeven daarom nog niet zo groot te zijn, maar ze zijn er wel! Als die staten dan terug samengaan dan gaan daaruit problemen ontstaan. Omdat de oude wetten niet noodzakelijk overeenkomen met de nieuwe eenheidswet. Om een futiel voorbeeld te geven: gaat gij, bij een hereniging van Vlaanderen en Nederland, aan de Vlamingen wijsmaken dat er voor hen plots geen betaalde feestdag meer is voor 11 november (Wapenstilstand) en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart? Daarmee gaat ge geen punten scoren, weet ge? En hoe zit het bijvoorbeeld ook met de huwelijks- en erfeniswetgeving? Ik weet zelf niet waar er verschillen zijn, hoor, maar ik vermoed dat die er wel zijn! Hoe gaat gij dat allemaal overbruggen? Het zou wel eens kunnen gebeuren dat er onderling meer haatgevoelens gaan ontstaan dan er waren ten tijde van de afscheiding. Ik zou dat niet onderschatten, als ik u was. Of gaat ge van Vlaanderen een soort Hongkong maken? Een "speciale administratieve regio?" Ik geloof nooit dat Vlaanderen, of zelfs heel België daar gaan kunnen mee leven.
Ik heb de indruk dat er op dit forum teveel dromers rondhangen en te weinig realisten. Ik weet het ook wel, hoor: Eendracht maakt Macht!! Maar dan moet ge ook wel eerst die eendracht hebben, hé?

Norbert
U gaat er van uit dat alles dan dat Vlaanderen en Nederland unitair zal worden, want zo klinkt het? Welnee, vooralsnog confederaal, ieder het zijne.

Nederland was trouwens van oorsprong ook een confederale staat. Ieder afzonderlijk deel had zijn eigen wetten. Best wel grappig: België is ook op weg confederaal te worden.

België was eerst unitair, maar is nu federaal, dus nog 1 stap er vandaan.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 19:16.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 19:23   #41243
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
U gaat er van uit dat alles dan dat Vlaanderen en Nederland unitair zal worden, want zo klinkt het? Welnee, vooralsnog confederaal, ieder het zijne. Nederland was trouwens van oorsprong ook een confederale staat. Ieder afzonderlijk deel had zijn eigen wetten.
Akkoord dat Nederland eerst een confederatie was. Maar wereldwijd is al aangetoond dat confederaties uitgroeien tot federaties!! Want het is vooral "het grote geld" dat daar zijn belang in ziet, hé? En het gewone volk wordt daarbij wel eens verwaarloosd. Zo is bij Bart De Wever VOKA zijn baas! Van het volk spreekt hij niet (of heb ik hem nog niet horen spreken)!
Ik heb de indruk dat u bezig bent met een smokkelroute te bewandelen.

Norbert
Oud 10 november 2018, 19:33   #41244
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tijd is wel een probleem. Want hoe langer staten onverenigd naast mekaar bestaan, hoe groter de verschillen worden tussen de "inwendige huishouding." Die verschillen hoeven daarom nog niet zo groot te zijn, maar ze zijn er wel! Als die staten dan terug samengaan dan gaan daaruit problemen ontstaan. Omdat de oude wetten niet noodzakelijk overeenkomen met de nieuwe eenheidswet. Om een futiel voorbeeld te geven: gaat gij, bij een hereniging van Vlaanderen en Nederland, aan de Vlamingen wijsmaken dat er voor hen plots geen betaalde feestdag meer is voor 11 november (Wapenstilstand) en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart? Daarmee gaat ge geen punten scoren, weet ge?
In de plaats daarvan zijn er dan andere feestdagen. En ik heb zo een vaag gevoel dat het enige wat de Vlamingen zal interesseren, het aantal feestdagen is. Als glijmiddel voor de bevolking zou men dan kunnen uitgaan van het land met de meeste feestdagen, zodat er geen verliezers zijn maar enkel winnaars.
Citaat:
En hoe zit het bijvoorbeeld ook met de huwelijks- en erfeniswetgeving? Ik weet zelf niet waar er verschillen zijn, hoor, maar ik vermoed dat die er wel zijn! Hoe gaat gij dat allemaal overbruggen? Het zou wel eens kunnen gebeuren dat er onderling meer haatgevoelens gaan ontstaan dan er waren ten tijde van de afscheiding. Ik zou dat niet onderschatten, als ik u was.
Analoog met het voorgaande zou men kunnen uitgaan van het "basisprincipe" dat men, (akkoord, simplistisch gesteld) op alle materies die wetgeving invoert die globaal genomen het voordeligste is voor de burger.
Of men zou ook bijvb. kunnen stemmen voor het Vlaamse of het Nederlandse wetboek per materie. Kortom, waar een wil is zal er een weg zijn.

Bovendien heeft Vlaanderen slechts op die terreinen en eigen wetgeving, daar waar waar de materies gefederaliseerd werden. Voor de niet-gefederamiseerde materies wordt dan bij stemming onder de Vlamingen gekozen de Nederlandse wetgeving of de Belgische. Daarna volgt er en stemming door iedereen (Vlamingen en Nederlanders) tussen de Belgische of de Nederlandse wetgeving.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 19:35   #41245
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Nederland was trouwens van oorsprong ook een confederale staat. Ieder afzonderlijk deel had zijn eigen wetten. Best wel grappig: België is ook op weg confederaal te worden.

België was eerst unitair, maar is nu federaal, dus nog 1 stap er vandaan.
Stel er u maar niet teveel van voor! Ik weet dat Wallonië goed op weg is om weer een sterk geïndustrialiseerde deelstaat te worden. Het zou dus wel best eens zo kunnen zijn dat België in de komende 50 jaar terug unitair wordt. Vooral als blijkt dat Vlaanderen stilaan een beetje te duur aan 't worden is om er nog een nieuw bedrijf op te richten. Niets blijft duren, hé? Zo hebben we hier in Vlaanderen al een eerste gemeente waar communisten in de gemeenteraad gaan zetelen (Zelzate). Wie had dat gedacht?

Norbert
Oud 10 november 2018, 19:37   #41246
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Akkoord dat Nederland eerst een confederatie was. Maar wereldwijd is al aangetoond dat confederaties uitgroeien tot federaties!! Want het is vooral "het grote geld" dat daar zijn belang in ziet, hé? En het gewone volk wordt daarbij wel eens verwaarloosd. Zo is bij Bart De Wever VOKA zijn baas! Van het volk spreekt hij niet (of heb ik hem nog niet horen spreken)!
Ik heb de indruk dat u bezig bent met een smokkelroute te bewandelen.

Norbert
Nederland is tot aan Napoleon honderden jaren lang een confederale republiek geweest met een Erf Stadhouder aan het hoofd en een Raadspensionaris als een soort Eerste Minister.

Er waren trouwens ook Stadhouderloze tijdperken. Eigenlijk draaide alles gewoon door in die tijd. Het collectief wist er altijd wel uit te komen.

Dus de eventuele federalisering kan best een aardige tijd duren. Waarom haasten?
Oud 10 november 2018, 19:43   #41247
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Stel er u maar niet teveel van voor! Ik weet dat Wallonië goed op weg is om weer een sterk geïndustrialiseerde deelstaat te worden. Het zou dus wel best eens zo kunnen zijn dat België in de komende 50 jaar terug unitair wordt. Vooral als blijkt dat Vlaanderen stilaan een beetje te duur aan 't worden is om er nog een nieuw bedrijf op te richten. Niets blijft duren, hé? Zo hebben we hier in Vlaanderen al een eerste gemeente waar communisten in de gemeenteraad gaan zetelen (Zelzate). Wie had dat gedacht?

Norbert
België is eigenlijk dankzij de Franstaligen federaal geworden. Vlaanderen is te machtig aan het worden binnen een unitair geheel.

Zo'n 60% van de bevolking in België is Vlaams. Denkt u daadwerkelijk dat zij, de Franstaligen, naar een unitaire staat terug willen gaan?

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 19:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 19:52   #41248
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad niet ondenkbaar dat Wallonië in ekonomisch opzicht terug sterker zal worden dan Vlaanderen. Slingerbewegingen zijn immers inderdaad eigen aan de ekonomische gegevenheden.
Maar of dat zal betekenen dat België dan zal opschuiven richting unitarisme is zeer de vraag. Als er transfers zullen lopen van zuid naar noord ipv het omgekeerde, zou Wallonië voorstander van een splitsing kunnen worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 19:53.
Oud 10 november 2018, 19:52   #41249
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
In de plaats daarvan zijn er dan andere feestdagen. En ik heb zo een vaag gevoel dat het enige wat de Vlamingen zal interesseren, het aantal feestdagen is. Als glijmiddel voor de bevolking zou men dan kunnen uitgaan van het land met de meeste feestdagen, zodat er geen verliezers zijn maar enkel winnaars.

Analoog met het voorgaande zou men kunnen uitgaan van het "basisprincipe"
dat men, (akkoord, simplistisch gesteld) op alle materies die wetgeving invoert die globaal genomen het voordeligste is voor de burger.
Men zou ook bijvb. kunnen stemmen voor het Vlaamse of het Nederlandse wetboek per materie. Kortom, waar een wil is zal er een weg zijn.
Ik zie u hier redeneren voor de "burger." Maar redeneert gij hierin ook op dezelfde manier voor "den werkmensch?" Want in een land zoals het onze is er wel een hemelsbreed verschil tussen een "burger" en tussen een "werkmensch," hé? Ik heb de indruk dat in deze draad de eeuwige(?) tegenstelling tussen links en rechts wel een beetje vergeten wordt. Op het eerste zicht lijkt dat niet te kloppen, maar toch!.. Dit is ook één van de grootste tegenstellingen die ik dagelijks ondervind in de Usenet-nieuwsgroep be.politics.

Norbert
Oud 10 november 2018, 19:54   #41250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toelichting: de 11de November en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart zijn geen feestdagen in Nederland, wel in België.
En? In Duitsland verschillen de feestdagen ook van Land tot Land, net zoals in Zwitserland waar kantons ook een aantal afwijkende feestdagen kennen. Het kan allemaal. Alleen heeft het brein van een engdenkende unitarist daar blijkbaar de grootste moeite mee...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 19:57   #41251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel er u maar niet teveel van voor! Ik weet dat Wallonië goed op weg is om weer een sterk geïndustrialiseerde deelstaat te worden.
U weet dat...

De vraag is maar welke tekenen u ziet voor die industriële heropleving van Wallonië. Is er bijvoorbeeld iets in de plaats gekomen van Caterpillar Gosselies?
Oud 10 november 2018, 20:01   #41252
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is inderdaad niet ondenkbaar dat Wallonië in ekonomisch opzicht terug sterker zal worden dan Vlaanderen. Slingerbewegingen zijn immers inderdaad eigen aan de ekonomische gegevenheden.
Maar of dat zal betekenen dat België dan zal opschuiven richting unitarisme is zeer de vraag. Als er transfers zullen lopen van zuid naar noord ipv het omgekeerde, zou Wallonië voorstander van een splitsing kunnen worden.
Waarom, denkt ge, zijn zij met een dergelijk positief toekomstbeeld, nu nog altijd tegenstander van een splitsing? Ook Wallonië kijkt naar de toekomst, weet ge? En daarin is Vlaanderen misschien wel belangrijker dan ge wel vermoedt.

Norbert
Oud 10 november 2018, 20:04   #41253
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie u hier redeneren voor de "burger." Maar redeneert gij hierin ook op dezelfde manier voor "den werkmensch?" Want in een land zoals het onze is er wel een hemelsbreed verschil tussen een "burger" en tussen een "werkmensch," hé? Ik heb de indruk dat in deze draad de eeuwige(?) tegenstelling tussen links en rechts wel een beetje vergeten wordt. Op het eerste zicht lijkt dat niet te kloppen, maar toch!.. Dit is ook één van de grootste tegenstellingen die ik dagelijks ondervind in de Usenet-nieuwsgroep be.politics.

Norbert
We moeten er inderdaad voor waken dat het groot-kapitaal en het neo liberalisme niet de overhand krijgt.

Wat wel typisch is dat de grens tussen arbeiders en bedienden er nog steeds is in het zuiden, in ieder geval psychologisch. Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw bestaat dat bij ons niet meer.
Oud 10 november 2018, 20:04   #41254
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Juridisch bekeken is iedereen burger. En ik heb het over het grootste aantal burgers. Dat zullen in praktijk dus eerder arbeiders zijn dan fabrieksdirekteurs.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:08.
Oud 10 november 2018, 20:06   #41255
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? In Duitsland verschillen de feestdagen ook van Land tot Land, net zoals in Zwitserland waar kantons ook een aantal afwijkende feestdagen kennen. Het kan allemaal. Alleen heeft het brein van een engdenkende unitarist daar blijkbaar de grootste moeite mee...
En bovendien een vergeetachtige unitarist, want dat is de tweede keer dat ge dat hier stelt/ moet stellen tegen dezelfde forummer.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:17.
Oud 10 november 2018, 20:11   #41256
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom, denkt ge, zijn zij met een dergelijk positief toekomstbeeld, nu nog altijd tegenstander van een splitsing? Ook Wallonië kijkt naar de toekomst, weet ge? En daarin is Vlaanderen misschien wel belangrijker dan ge wel vermoedt.
Met een positief toekomstbeeld koopt de Waalse Jan Modaal niets, die kijkt naar het hier-en-nu en die ziet dat als de sociale zekerheid gesplitst wordt er een verarming optreedt in Wallonië en in zijn portemonee.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:17.
Oud 10 november 2018, 20:17   #41257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen een onafhankelijke staat wordt, komt er dan een torenhoge muur rond, zodanig dat er geen handel meer kan gedreven worden?
Oud 10 november 2018, 20:19   #41258
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Vlaanderen een onafhankelijke staat wordt, komt er dan een torenhoge muur rond, zodanig dat er geen handel meer kan gedreven worden?
Precies, en de treinen zullen dan stoppen op de taalgrens om van Leuven terug te rijden naar Oostende ipv door te rijden naar Luik...? Net zoals dat getoond werd in het hilarische satirische fake-news, jaren terug op de RTBF.
Maar velen zijn daarin gelopen ! Misschien ook wel een standkruier uit Assenede...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2018 om 20:30.
Oud 10 november 2018, 20:28   #41259
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:
België is eigenlijk dankzij de Franstaligen federaal geworden. Vlaanderen is te machtig aan het worden binnen een unitair geheel.

Zo'n 60% van de bevolking in België is Vlaams. Denkt u daadwerkelijk dat zij, de Franstaligen, naar een unitaire staat terug willen gaan?
Ja, dat denk ik, ja! Ik vermoed dat zij zelfs nog de eersten zullen zijn die daar terug naartoe willen! En ge gelooft het misschien niet maar de sympathie in een vernieuwd Belgisch unitarisme is terug aan het groeien, ook in Vlaanderen. En het is in mijn ogen net dat wat de partij van Bart De Wever verhinderd heeft om België, na haar overwinning in de verkiezingen van 2014, te splitsen. Ik heb gehoord dat er in zijn partij eigenlijk geen overwegend deel van de aangesloten leden was die zich de jongste jaren uitgesproken hebben voor de splitsing van België. Ik was daar zelfs niet eens over verbaasd!

Norbert
Oud 10 november 2018, 20:33   #41260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat denk ik, ja! Ik vermoed dat zij zelfs nog de eersten zullen zijn die daar terug naartoe willen!
Dan hebt u geen enkele voeling met Wallonië. Ze willen daar heus niet terug naar het unitair België, want de angst voor Vlaamse dominantie is onder Walen nog steeds bespeurbaar. Buiten de PTB zijn er geen partijen in Franstalig België die afwillen van het federalisme. De PS is de facto een grote sterkmaker op dat vlak. Altijd geweest. Nog altijd. Uit niets blijkt dat deze dominerende partij van koers is veranderd of dat er een koerswijziging op komst is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be