![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gezien de oppervlakte is dat al lang niet meer zinnig te doen allemaal. En wat gedaan wordt, is dat waar wanhoop de hoop voorbij is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 |
Minister
|
![]() Meer nog: de radioactiviteit van uranium-238 is om mee te lachen. Het belangrijkste probleem van uranium is de chemotoxiciteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Cesium is een alkali metaal en dus vergelijkbaar, chemisch gezien, met kalium en natrium. Dat maakt goed oplosbare zouten zoals al eerder gezegd. Maw, waar het vochtig is, is dat cesium in oplossing. Er zullen natuurlijk wel biologische affiniteiten zijn voor cesium zoals er biologische affiniteiten zijn voor kalium en natrium, maar als het goed oplosbaar is, wil dat toch wel zeggen dat het in waterig milieu heel mobiel is. Strontium daarentegen is een aardalkali element, en dus vergelijkbaar met calcium. Veel slechter oplosbaar. Het vormt neerslag, kan gemakkelijk uit oplossing verdreven worden behalve in heel zure omgeving, en kan zich dus wel gemakkelijk in vooral alkalische bodems vastzetten. Het zou mij dus serieus verwonderen mocht cesium dat goed oplosbaar is, niet "uitwasbaar" zijn. Strontium, ja, dat is een ander verhaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
Minister
|
![]() Ik geef toe dat ik ook te lui ben om het allemaal op te zoeken, maar ik herinner me wel nog van Aardwetenschappen en milieuchemie dat er wel van die freaky silicaten zijn die vanalles in hun tetraëdische en octaëdrische holtes verrassend goed kunnen vasthouden. ZELFS alkalimetaalionen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Minister
|
![]() Citaat:
① Cesium is een zwaar element en heeft al een deel van zijn alkalimetaaleigenschappen verloren (het is o.m. veel meer polariseerbaar). Eén consequentie is een veranderend complexvormingsgedrag. Toch is dit enkel van belang in oplossingen en niet in bodems. ② Mijn eerste gok was verkeerd: cesium is veel te groot om in wat voor silicaat-hol ook te passen. Toepassingen voor Cs-137 zijn er zeker, maar daar is net de hoge oplosbaarheid en mobiliteit een probleem. ③ Cesium-137 op zich is relatief ongevaarlijk, het is immers een zachte beta-straler. MAAR! 95% van het cesium vervalt naar barium-137m, een aardalkalimetaal dat veel minder mobiel is EN zelf vervalt naar stabiel barium-137 onder vrijzetting van gamma-straling (véél gevaarlijker dus). Maar de halveringstijd van barium-137m is in de orde van minuten, dus een echt antwoord is er nog altijd niet... Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 26 januari 2012 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ok, heb wat huiswerk gemaakt, en Ars, ge hebt gelijk, zeolieten kunnen inderdaad cesium gevangen houden:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had niet door dat cesium ook sterk in de bodem werd geadsorbeerd. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 januari 2012 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De normen zijn verstrengd. Er wordt gevraagd enkele aanpassingen door te voeren. De rest zijn groene verzinsels.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Minister-President
|
![]() Ik had het hele stuk gelezen en ik blijf erbij dat het niet geruststellend klinkt. Mijn mening is helemaal niet veranderd. Een norm die blijkbaar niet streng genoeg was, vind ik gevaarlijk. Ik blijf erbij. Nu ja, er staan geen details bij. Dat wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#416 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Stefanie : 23 februari 2012 om 21:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
Banneling
|
![]() tijd voor nieuwe centrales, liefst thoriumcentrales
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Veel lawaai om niks... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De belangrijkste zaken die uit dat verslag naar voor komen is dat housekeeping wat beter kan, dat ze vragen om een aantal procedures te checken en dat hun actieplan dat ze vorige keer hadden opgesteld nog niet volledig is afgewerkt. Big deal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Minister-President
|
![]() Hier. Dit was in het nieuws vandaag. Ik vind het zeer interessant, maar er staat wel niet bij om hoeveel scans per patiënt het gaat.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Stefanie : 24 mei 2012 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |