Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2020, 16:21   #401
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Stond de Belgische overheid, de gehele Belgische politieke klasse en de Belgische politieke structuur al niet in haar onderbroek ten opzichte van gans de wereld?

We hebben het wereldrecord regeringsvormen en we zijn bezig het andermaal te breken. De Belgische politieke klasse geldt als één van de meest corrupte en incompetente ter wereld. Nergens ter wereld zijn er meer parlementen en politieke postjes in één land samengeteld...

We mogen toch trots zijn op dit kluchtlandje, keer op keer worden we internationaal te kakken gezet als een compleet gefaalde staat.
Dat is lang geen nieuw gegeven. Wie de buitenlandse pers een beetje volgt weet dat. De Belgische nationalisten menen desondanks dat ze onze lieve heer bij zijn tenen hebben met hun corrupte vvorstendom.

Met meinen beschieet zich eens eine, zeggen ze in Limburg aan de Nederlands-Limburgse grens.
Oud 4 september 2020, 17:48   #402
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor de rechtbank gaat die blonde flik amper een boete kunnen krijgen.
Ze heeft geen poot uitgestoken naar die Slovaak; ze kan hem dus niet dood genepen hebben.
Die andere flikken waren niet aan het kijken naar haar. Haar Heil-beweging was dus amper een poging tot verspreiding van een haatboodschap.

Ach dat 22-jarig blondje ...
Dan is het goed mogelijk dat juist dat 22-jarig blondje het zwaarst zal gestraft worden. De anderen waren enkel druk bezig hun werk te doen...
Oud 4 september 2020, 18:14   #403
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de rechtbank gaat die blonde flik amper een boete kunnen krijgen.
Ze heeft geen poot uitgestoken naar die Slovaak; ze kan hem dus niet dood genepen hebben.
Die andere flikken waren niet aan het kijken naar haar. Haar Heil-beweging was dus amper een poging tot verspreiding van een haatboodschap.

Ach dat 22-jarig blondje ...
Iedereen heeft het daar nu over. Ze heeft zelf gezegd dat het was omdat de man hen uitmaakte voor nazis.
Een Hitlergroet met twee vingers onder de neus is ook niet direct een ode aan Hitler, eerder ermee lachen.
Gewoon een stomme misplaatste ‘grap’ van een halve puber.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 18:17   #404
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Iedereen heeft het daar nu over. Ze heeft zelf gezegd dat het was omdat de man hen uitmaakte voor nazis.
Een Hitlergroet met twee vingers onder de neus is ook niet direct een ode aan Hitler, eerder ermee lachen.
Ik vind het eerder schokkend dat ze in die omstandigheden een moment vond om de draak te steken met die man zijn miserie eerder dan dat het een parodie was op de Hitlergroet. Maar ja, als je stelt dat 50 het nieuwe 30 is dan zal 22 het nieuwe 12 zijn zeker?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 18:32   #405
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vind ik ook, helaas verkloot dat het ganse context wat er die avond en nacht juist gebeurd is. Zonder die Hitler parodie was dit voorval nooit zo opgeblazen geweest.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 18:45   #406
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Halve puber?

De lat ligt wel erg laag om agent te spelen.

Zou die halve puber niet beter achter de kassa van de lidl zitten, of in 'n hamburgertent?

Daar kan ze haar stand up comedian act voor 'n "live" publiek brengen.
Niet voor 'n halve dode.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 18:52   #407
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Halve puber?

De lat ligt wel erg laag om agent te spelen.

Zou die halve puber niet beter achter de kassa van de lidl zitten, of in 'n hamburgertent?

Daar kan ze haar stand up comedian act voor 'n "live" publiek brengen.
Niet voor 'n halve dode.
Iedereen heeft wel al eens die parodie gedaan, helaas was die kalle zo stom dat te doen in een politie uniform in het oog van een camera.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 4 september 2020 om 19:04.
Oud 4 september 2020, 19:03   #408
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Iedereen heeft wel al eens die parodie gedaan, helaas was die kalle zo stom dat te doen in een politie uniform in het oog van een camera.
Zeker.

Ik had eens 'n Pools vriendje Tommy, die aan de discotheek in Lloret tegen elke Duitser dat gebaar maakte, 2 vingers onder z'n neus, armpje gestrekt en "hlhtlr" mompelde.
Hij deed wel z'n linkerarm in de lucht.
In geen tijd stonden we met z'n allen te "hlhtlr'en" tegen elke Duitser.
Hilarische tijd.
We waren ook halve pubers.

Maar er lag niemand in de buurt dood te gaan eh, en waren ook niet in (politie)functie.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 19:14   #409
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Zeker.

Ik had eens 'n Pools vriendje Tommy, die aan de discotheek in Lloret tegen elke Duitser dat gebaar maakte, 2 vingers onder z'n neus, armpje gestrekt en "hlhtlr" mompelde.
Hij deed wel z'n linkerarm in de lucht.
In geen tijd stonden we met z'n allen te "hlhtlr'en" tegen elke Duitser.
Hilarische tijd.
We waren ook halve pubers.

Maar er lag niemand in de buurt dood te gaan eh, en waren ook niet in (politie)functie.
Ik heb ook eens zo'n voorval gekend. Ik was met een maat met zijn wagen naar Praag gereden. We waren daar in een studentenbuurt en er moet daar een feestje zijn geweest want er liepen redelijk wat dronken Tsjechen rond. Een aantal dacht verkeerdelijk dat de Belgische nummerplaat een Duitse was. Ze strekten hun rechterarm uit en riepen "Njemts" (zo noemt men Duitsers in Slavische landen). Voor een ogenbklik wist ik even niet goed of het verder ging escaleren.
Oud 4 september 2020, 19:25   #410
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het VB zou dus iedere keer dat ze voor nazi's uitgescholden worden de Hitlergroet mogen brengen? Want dat is om te lachen?
Oud 4 september 2020, 19:29   #411
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het VB zou dus iedere keer dat ze voor nazi's uitgescholden worden de Hitlergroet mogen brengen? Want dat is om te lachen?
Met twee vingers onder de neus!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 19:39   #412
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met twee vingers onder de neus!
Ook een goede

https://www.youtube.com/watch?v=yfl6Lu3xQW0
Oud 4 september 2020, 19:52   #413
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

De Slovaakse minister van Buitenlandse Zaken Ivan Korcok vroeg zich af in een reportage op TV hoe Vlamingen zouden reageren in indien dit in Slovakije zou gebeurd zijn met Vlamingen, zelfde reactie van een Slovaakse volksvertegenwoordiger in het EU parlement!!

Op zelfde wijze spreekt gans de wereld weer schande >>> kijkend naar ons, de mensen die leven op Vlaamse bodem. Onze bedrijven zullen weer aan hun collages in het buitenland kunnen uitleggen wat is.... de vraag is of het zal gelooft worden.... wat een beschadiging weer voor mensen die leven op Vlaamse bodem!!!
!
>>> De Franstaligen zijn er dus weer in geslaagd dat de perceptie in de wereld is >>> dat het weer de Vlamingen zijn die de beesten zijn.

Oooooch Pers en TV heeft het over Poetin, Wit Rusland, Venezuela, China, Noord Korea maar het dictatoriaal karakter in het sjoemel merk België word al decennia systematisch genegeerd. Wat i het buitenland en op internet te lezen is is als het Franstalig Belgie aangaat pas Twee dagen later sumier even te horen en te lezen in de Pers en op TV van het sjoemel merk Belgie!!

1/ DE toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, werd in de schijnwerpers gezet om Vlaanderen weer te beschadigen en al corruptie van Franstalige justitie/ + politie zo weer te verdonkeremanen.

2/ Terwijl bewust getreuzeld werd door de "staatsgreep federale regering" met Corona maatregelingen om het niet functioneren van deelstaten te insinueren... doden hebben ze op hun geweten ja!!! Om te kunnen her-federaliseren, om Vlaanderen weer in te bunkeren, te onderwerpen!!!!

Luchthaven Charleroi met agressieve verwijdering... Agressieve repressie Politie zelf met Hitlergroet, wat veel zegt over behandeling van niet Franstaligen.....doofpot operatie van Franstalig justitie/ de procureur des Konings in Charleroi van af de eerste dag!

Sjoemel >>> Heel bewust weigeren de toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, correct op de hoogte te brengen van uit Franstalig dictatoriale paraplusysteem redenering Vlaanderen moet zich niet moeien met ons....via dan maar de scheiding der machten. Maar wel nu het geopenbaard werd met zen allen wijzen naar Vlaanderen met en via toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon.

Tuuuuurlijk, eerst de staatsgreep met de minderheid regeringen en nadien het rek en trek gedoe om een regering te vormen was heel bewust om zo te kunnen Her-Federaliseren. Ook daarom mocht de keuze van het volk niet gekend worden door en wegens nieuwe verkiezingen!

Om Vlaanderen en vooral de keuze van een groot deel van mensen die leven op Vlaamse bodem terug de grond in te boren. De jaren lange strijd voor respect voor mensen die leven in Vlaanderen en zelf beslissing recht van de Vlaamse deelstaat van de kaart te vegen. Vlaanderen terug de jarenlange moeizame verkregen macht af te nemen om zelfstandig te beslissen.

Om zo via sjoemel, net zoals in het verleden de particratie partijen al hebben ze weinig kies resultaten toch de macht te geven .... al is het via de sjoemel achterkamer omweg van de Franstaligen dat decennia lang gebruikt werd tegen de grote meerderheid in dit land >>> de mensen die leven in Vlaanderen.

Terwijl Janbon voor gans de wereld in de spotlichten gezet werd om Vlaanderen met dat nazi volk volgens de Franstaligen >>> weer te beschadigen.

En dan zou men VOORAL willen her-federaliseren om Vlaanderen terug macht te ontnemen, Vlaanderen te her-ketenen met nieuwe wetten en regels!!!!

Vanuit mijn kot als invalide zie ik.... schrijf ik wat ik zie, hoor of lees.... voor mij zal niets veranderen met of zonder federale regering of corona quarantaine.

Ben alleen bezorgt om de toekomst van Vlaanderen en de mensen die er leven wegens gedrag van de collaborateurs in hun streven naar eigen partij macht.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 4 september 2020 om 19:59.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 20:20   #414
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
De Slovaakse minister van Buitenlandse Zaken Ivan Korcok vroeg zich af in een reportage op TV hoe Vlamingen zouden reageren in indien dit in Slovakije zou gebeurd zijn met Vlamingen, zelfde reactie van een Slovaakse volksvertegenwoordiger in het EU parlement!!

Op zelfde wijze spreekt gans de wereld weer schande >>> kijkend naar ons, de mensen die leven op Vlaamse bodem. Onze bedrijven zullen weer aan hun collages in het buitenland kunnen uitleggen wat is.... de vraag is of het zal gelooft worden.... wat een beschadiging weer voor mensen die leven op Vlaamse bodem!!!
!
>>> De Franstaligen zijn er dus weer in geslaagd dat de perceptie in de wereld is >>> dat het weer de Vlamingen zijn die de beesten zijn.
Toch wel vreemd aangezien dat zelfde buitenland immer schijnt te denken dat Belgie een unitair franstalig land is. Het lot vd Vlaming. Immer de lasten nooit de lusten. Een beetje omgekeerd aan de franstalige krekel dus.
Oud 5 september 2020, 17:25   #415
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een heel ander licht, vind ik.
Ze gaan vrij gesproken worden, denk ik.

https://www.standaard.be/cnt/dmf2020...urce=standaard

Citaat:
‘Wat mij verontrustte, was zijn gehuil. Hij huilde als een dier’

Is Jozef Chovanec gestorven door het optreden van de politie of niet? Dit is wat de betrokken agenten en hulpverleners een maand na de fatale nacht op de luchthaven van Charleroi verklaarden aan het Comité P.

Eline Bergmans, Mark Eeckhaut

zaterdag 5 september 2020 om 3.25 uur

Jozef Chovanec met zijn vrouw Henrieta en hun dochtertje in Slovakije. rr
‘We hebben hier wel vaker rare snuiters’

24 februari 2018: Jozef Chovanec wordt van het vliegtuig naar Bratislava gehaald. rr

‘Eerst dacht ik: dat is zo’n drugsverslaafde’, zegt P.T., een 24-jarige inspecteur uit Namen.

‘Hij gedroeg zich aanvankelijk zoals de meeste mensen die opgesloten worden’, verklaart de 31-jarige agente M.A. op 27?maart 2018 aan het Comité P. ‘Eerst boos, op alles bonkend, daarna rustiger om uiteindelijk te gaan slapen.’

Jozef Chovanec wordt op 24 februari 2018 om 19.10 uur opgesloten in een ?*politiecel van de luchthaven van Charleroi nadat hij herrie gemaakt heeft op het vliegtuig naar Bratislava. Als de nachtploeg rond 22 uur op de luchthaven aankomt, zit de Slovaakse man al meer dan twee uur in de cel.

‘Op bewakingsbeelden zien we Chovanec naakt voor de camera. Hij zingt en danst. Dat verbaast ons niet echt, omdat we wel vaker rare snuiters hebben’, zegt F.?V., een 37-jarige politieman uit Borgworm.

Terwijl de politie-inspecteur in een ?*lokaal vlak bij de cellen wat administratief werk doet, hoort hij Chovanec zingen en lachen. ’Mijn collega stelde voor om Chovanec meteen te verhoren, maar de magistraat van dienst beslist om te wachten tot de volgende ochtend, van?*wege het vermoeden dat hij onder ?*invloed was’, zegt F.V.

Om 19.45 uur geeft de dienstdoende parketmagistraat opdracht om een dokter te laten komen. Die moet beslissen of Chovanec de nacht in de cel kan door?*brengen of naar het ziekenhuis moet. De agent van wacht doet dat een kwartier ?*later.
‘Ik denk dat ik niet eens zijn bloeddruk heb genomen’

Chovanec wordt overgebracht naar een politiecel op de luchthaven. rr

Toch duurt het meer dan drie uur voor de arts ter plaatse komt. Drie politiemensen vergezellen dokter C. B. (40) uit Nalinnes om 23.25 uur naar de cel van Chovanec, die lijkt te slapen.

Aan het comité P verklaart de arts dat hij door een ‘communicatieprobleem’ dan pas ter plaatse is.

Jozef Chovanec heeft zijn uitwerpselen in de cel uitgesmeerd. Volgens de aanwezige agenten hangt er zelfs in de gang een ondraaglijke geur. Ook het spionnetje in de deur heeft hij beklad, zodat de agenten hem niet meer kunnen observeren.

De arts stelt zijn diagnose vanuit de deuropening. Daarover verklaart C.B. aan het comité P: ‘Ik denk dat ik wel in de cel ben binnengegaan, maar ik wou geen risico nemen, na wat men mij verteld had over het gedrag van de man.’

Comité P: ‘Hoe hebt u met hem ?*gecommuniceerd?’

Dokter C.B.: ‘Ik zat met een communicatieprobleem, omdat ik niet goed Engels spreek en de man geen Frans. Met wat ik kon zien, had ik niet de indruk dat er een probleem was. Hij was niet erg spraakzaam en leek kalm. De agenten hadden tegenover mij hun vermoeden uitgedrukt dat hij onder invloed was, maar daar zag ik geen aanwijzingen voor. Ik heb hen ?*gezegd dat alleen een bloedstaal in het ziekenhuis daarover zekerheid kon geven. Zijn gedrag leek toen in elk geval niet problematisch. Ik heb wel genoteerd dat zijn pupillen iets verwijd waren.’

Comité P: Welke zorgen hebt u toe?*gediend?

Dokter C.B.: ‘Ik heb niet echt zorgen toegediend. Het ging alleen om een ?*observatie en een anamnese. Ik denk dat ik niet eens zijn bloeddruk heb genomen.’
‘Dodo! Ik wil je niet meer horen’

Chovanec bonkt met zijn hoofd tegen de muren en de deur van zijn cel. Hij bloedt hevig. rr

In het politiekantoor zijn ondertussen drie Slovaakse mannen gearriveerd, onder wie de broer van Jozef Chovanec. ‘Onze officier legt hen uit dat Jozef Chovanec gevochten had met politieagenten’, verklaart M.A. ‘Ze zijn totaal niet verbaasd over zijn gedrag. Volgens hen heeft Chovanec psychische problemen en is hij net ontslagen door zijn baas.’

(Ann van de Steen, de advocate van zijn weduwe, bevestigde dat Chovanec psychische problemen had. Volgens onze informatie had hij recent ook een aanvaring gehad met een vroegere vennoot, red.)

Als de dokter weer weg is, begint Chovanec opnieuw te zingen en te roepen. ‘Wat mij vooral verontrustte, was zijn gehuil. Hij huilde als een dier’, vertelt M.A.. ‘Dat was niet het enige: hij begon uit het toilet te drinken. Zijn blik was leeg, alsof hij buiten zichzelf was. Dan weer begon hij te zingen, dan weer te roepen. Ik vond dat geen normaal gedrag, maar we hadden een attest van een arts die zei dat de man fit genoeg was om de nacht in de cel door te brengen. Wij hebben geen legitimatie om dat attest naast ons neer te leggen.’

F.V. en P.L., die samen team 2 vormen, gaan om 1.28 uur naar de politiecel. ‘Door het kijkgat in de deur zag ik hem staan: zwaar transpirerend. Ik vroeg hem om te gaan slapen. Hij excuseerde zich. “Pardon”, zei hij. We gingen weg’, aldus F.V.

Enkele minuten later klinkt opnieuw gebonk. ‘Ik zei tegen mijn collega’s: ik zal het eens proberen zoals ik thuis doe met mijn kinderen’, zegt F.V. ‘Dodo! Ik wil je niet meer horen tot morgenvroeg!’

Ze knippen het licht uit, Chovanec lijkt gekalmeerd. ‘Ik was zelf verbaasd dat het lukte’, zegt F.V.

Het dodo-effect duurt niet erg lang. Om 4.22 uur komt Chovanec opnieuw uit zijn bed en begint met zijn hoofd tegen de muur en de celdeur te bonken, tot veertig keer toe. Inspecteur P.C., die de ?*camerabeelden ziet aan de balie van het politiegebouw, slaat alarm via de radio.

Om 4.26 uur gaat het licht aan in de cel. Op de bewakingsbeelden is te zien hoe het hoofd van Chovanec helemaal onder het bloed zit.

F.V. en P.L. rennen naar de cel. Vijf politiemannen houden zich klaar om naar binnen te gaan: P.L., F.V., P.T., F.L. en D.L ‘We hebben niet echt overlegd wat we gingen doen. Daar was geen tijd voor. Het was voor ons ook evident dat we naar binnen moesten, om hem te doen stoppen met dat bonken met zijn hoofd tegen de muur. Anders zaten we met een lijk in de cel.’
‘Hij duwt ons alle vijf achteruit’

Vijf agenten proberen de man te bedwingen. Hij wordt geboeid op het bed gelegd. rr

‘Ik schrok toen ik deur opendeed’, zegt F.V. ‘Het gezicht van de man hing onder het bloed. Het was zoveel dat ik niet eens kon zien waar hij bloedde. Zijn ogen ?*waren leeg. Het stonk er verschrikkelijk, naar urine, zweet en uitwerpselen.’

‘Hij was chaud patate’, zegt D.L., een 31-jarige politieman uit Namen.

F.V. gaat als eerste de cel binnen, zijn wapenstok in de rechterhand verborgen achter zijn been. ‘Mijn andere hand hield ik naar voren om de man te tonen dat hij niet mocht bewegen. Jozef Chovanec ?*zette zich in gevechtshouding en kwam onze kant uit. We besloten om de deur weer te sluiten.’

Hun officier gaat een schild halen. ‘Het idee is dat we de man met het schild naar achteren proberen te duwen. Maar toen we de cel binnengingen, zette hij zich weer in gevechtshouding: zijn linkerschouder vooruit, zijn rechterbeen naar achteren. We proberen hem achteruit te duwen, maar als hij het schild raakt, is hij het die ons met vijf wegduwt. Dan besef ik: dit wordt erg moeilijk’, vertelt F.V.

Het lukt de agenten om Chovanec met het schild in een hoek te drijven. Ze gooien het schild aan de kant om hem te boeien. ‘We proberen zelf ook onze kalmte te bewaren. Niemand van ons roept’, zegt F.V. ‘Ik probeer nog altijd met hem te praten in het Frans en het Engels. Calme-toi, keep quiet, zen …’

F.V. en P.L. trekken Chovanec op het bed. Volgens de agenten schreeuwt de man het uit. ‘Ik merk dat we hem te strak geboeid hebben. We beslissen de boeien te vervangen door colsonbandjes. Als we dat doen, wordt de arrestant echt razend.’

Het is 4.35 uur. ‘Zijn benen zijn nog vrij en hij blijft schoppen’, zegt F.L., een 27-jarige inspecteur uit Namen. ‘We ?*gebruikten colsonbandjes om zijn enkels aan elkaar te binden. De eerste brak hij. Daarna gebruikten we de colsonbandjes van de militairen die steviger zijn, maar zelfs dan kon hij nog altijd bewegen.’
‘Hij doet de Duits’

Een ijzingwekkend beeld: een agente brengt de Hitlergroet. rr

‘We zien geen andere mogelijkheid dan op hem te gaan zitten’, vervolgt F.V. ‘Ik zet eerst mijn linkerknie in zijn knieholte. Twee collega’s houden respectievelijk zijn voeten en zijn schouders vast. Op dat ?*moment zijn we met z’n drieën, maar we kunnen hem amper in bedwang houden. Ik kan moeilijk mijn evenwicht bewaren, omdat het bed vrij hoog is. Ik zet mijn rechterknie in zijn knieholtes en plaats mijn linker op de matras. Mijn handen hou ik in zijn taille. Hij blijft ondertussen roepen en zingen in het Slovaaks. Als we de druk verlagen, duwt hij ons allebei ?*omhoog. Hij roept “pipi, pipi” en plast ?*tegen mijn benen. Op dat moment zitten we allemaal al onder het bloed en de uitwerpselen.’

Comité P: ‘Waarom konden jullie de cel niet verlaten toen Jozef Chovanec ?*geboeid op het bed lag?’

Inspecteur F.V.: ‘Hij had monsterlijk veel kracht. Eén politieman was niet ?*genoeg om hem in bedwang te houden. Hij had van het bed kunnen vallen op de betonnen vloer of opnieuw met zijn hoofd tegen de muur gaan bonken.’

Comité P: ‘Waarom hebben jullie een deken gebruikt?’

Inspecteur F.V.: ‘Het deken moest ons beschermen tegen het bloed dat door ?*onze kleren dreigde te sijpelen. Maar het kon ook de nek van de man beschermen. Ik wil benadrukken dat ik zelf zijn gezicht bijna altijd kon zien. Het enige moment dat het deken over de ogen van de man lag, is toen een brandweerman binnenkwam. Om de een of andere reden raakte de arrestant daardoor in een razernij. Mijn collega legde het deken over zijn ogen om hem te kalmeren.’

Er worden twee brandweermannen ?*opgeroepen om de medische toestand van Chovanec te herevalueren. Maar als die om 4.42 uur de cel binnenkomen, oordelen ze dat er een mug-arts bijgehaald moet worden. ‘We hebben aan de pompiers gevraagd of alles goed zat met zijn ademhaling’, zegt D.L. ‘Een van hen heeft toen gezegd dat er geen probleem was. Een vrouwelijke collega is het grootste deel van de tijd aan zijn hoofd blijven staan om te kijken of hij kon ademen.’

F.V.: ‘Toch blijft Chovanec op dat moment lachen en zingen. Dat brengt ons aan het lachen. Ik kan niet goed uitleggen waarom het grappig is, omdat we hem ?*eigenlijk niet begrijpen. Maar zijn houding doet ons lachen. Hij zingt en op een bepaald moment zing ik met hem mee. Ik wil ook benadrukken dat, vóór de injectie om 5.04 uur, de man op geen enkel ?*moment het bewustzijn heeft verloren. Integendeel: de crisis wordt alleen erger. Hij raakt meer en meer opgewonden en verzet zich steeds harder.’

Om 4.50 uur maakt F.V. met zijn rechterhand een duivelsteken: een gesloten vuist met de wijsvinger en pink gestrekt.

‘Collega’s in de gang vroegen me of het nog ging, of ik nog volhield. Ik wilde zeggen: “het is rock-’n-roll hier’, een ironische manier om te antwoorden op een idiote vraag. Je ziet immers hoe rood ik ben aangelopen en hoe erg ik zweet. Dat gebaar was ironisch bedoeld en had verder geen enkele betekenis.’

Zijn collega’s verklaren dat F.V. het gebaar wel vaker maakt bij dagelijkse gesprekken.

Om 5.01 uur brengt de 22-jarige inspectrice R.V. de Hitlergroet. Ze strekt haar rechterarm en imiteert met haar linkerhand een klein snorretje onder haar neus.

M.A.: ‘Die man begon plots Duits te praten, of een taal die erop lijkt. Het deed ons aan Louis de Funès denken (Franse acteur, red.) die Adolf Hitler imiteert.’

Als iemand vanop de gang vraagt wat Chovanec allemaal zegt, zegt R.V. ‘Hij doet de Duits’ en brengt ze die groet. ‘In de gang heb ik haar meteen aangesproken en gezegd dat ze dat niet mocht doen’, zegt haar collega M.A. ‘Ze zei pardon.’
‘Direct na de inspuiting werd zijn biceps zo zacht als boter’

Een verpleegster geeft Chovanec een spuit. Even nadien heeft hij geen hartslag meer. rr

Drie minuten later arriveert het mug-team, een vrouwelijke arts en verpleegster L.F. De politiemensen houden ?*Chovanec op dat moment al 33 minuten op het bed vastgeklemd. ‘Het was voor ons een enorme opluchting dat de hulpdiensten er waren’, zegt inspecteur D.L.

De dokter vraagt de verpleegster om een verdovingsmiddel in de bil van Chovanec te spuiten. ‘We zeiden nog: vergis je alsjeblieft niet’, zegt F.V. ‘Op dat ?*moment zaten we daar allemaal met onze billen omhoog.’

Om 5.04 uur zet L.F. de spuit. ‘We ?*waren verrast dat de injectie zo snel effect had’, zegt F.V. ‘Ik hield zijn rechterbiceps met mijn linkerhand vast. De hele interventie lang was die helemaal opgespannen, bijna onmiddellijk werd die arm zo mals als boter. Ik vroeg of dat normaal was en of we onze greep konden loslaten. De verpleegster zei van wel. Toen zagen we dat de man helemaal ko was.’

Zeker drie agenten verklaren tegenover de onderzoekers van het Comité P in bijna identieke bewoordingen dat een van de vrouwen van het mug-team dan het volgende zegt:

D.L.: ‘Een van de twee, ik weet niet wie, zei toen: “We gaan deze dosis geven en als hij een hartaanval doet, zal dat voor niemand een groot verlies zijn”.’

M.A.: ‘Ik weet niet meer of het de dokter of de verpleegster was, maar een van de twee zei: ‘We gaan deze dosis geven en als we hem kwijt zijn, zal dat voor niemand een groot verlies zijn.’

‘Ze zei dat op een cynische toon’, zegt ook F.L. ‘Dat lijkt me niet zo abnormaal in hun job, waarin ze vaak ernstige interventies doen. Op dat moment choqueerde het me niet echt, maar later toen de andere collega’s erover spraken, besefte ik pas de volledige draagwijdte van die zin.’

Verpleegster L.F. verklaart daarover iets anders. ‘De agenten lagen nog altijd op de patiënt. Ik vertrouwde hen, want zij waren er om hem te controleren. Toen ik de spuit zette, zag ik dat de agenten hem meteen loslieten. Ik heb toen geroepen dat het enkele minuten duurt voor de ?*medicatie werkt.’

Het is woord tegen woord, want de ?*bewakingscamera neemt geen geluid op. Om 5.08 uur is te zien hoe de brandweerlui Jozef Chovanec reanimeren op het bed. Verschillende aanwezigen zeggen in hun verklaring aan Comité P dat ze dat vreemd vonden, omdat een reanimatie normaal op een harde ondergrond moet gebeuren.

Een minuut later is te zien hoe de Slovaakse man uit de cel wordt gedragen. In de gang wordt de reanimatie verdergezet. Twintig minuten later is er opnieuw een hartslag, dankzij de defibrillator in de ?*politiepost. Jozef Chovanec wordt naar het ziekenhuis Marie Curie gebracht, waar hij in een kunstmatige coma wordt gehouden. Drie dagen later wordt hij doodverklaard.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2020, 17:48   #416
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een heel ander licht, vind ik.
Ze gaan vrij gesproken worden, denk ik.

https://www.standaard.be/cnt/dmf2020...urce=standaard
Ik vind het bepaald vreemd dat de getuigenissen over wat " of de dokter of de verpleegster gezegd hebben, ik weet niet meer wie" nogal eensluidend zijn.

Beetje te zelfs.

Volgens mij zijn dat recente (afgesproken) verklaringen.
Oud 5 september 2020, 19:47   #417
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik vind het bepaald vreemd dat de getuigenissen over wat " of de dokter of de verpleegster gezegd hebben, ik weet niet meer wie" nogal eensluidend zijn.

Beetje te zelfs.

Volgens mij zijn dat recente (afgesproken) verklaringen.
Derde zin in de quote (zin uit de titel van het krantenartikel):

Dit is wat de betrokken agenten en hulpverleners een maand na de fatale nacht op de luchthaven van Charleroi verklaarden aan het Comité P.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2020, 19:51   #418
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Derde zin in de quote (zin uit de titel van het krantenartikel):

Dit is wat de betrokken agenten en hulpverleners een maand na de fatale nacht op de luchthaven van Charleroi verklaarden aan het Comité P.
Het lijken me toch afgesproken verklaringen te zijn.
Oud 5 september 2020, 20:42   #419
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Luchthaven Charleroi, beveiliging Charleroi, Politie, verplegers, opgetrommelde dokter, Parket Namen, Justitie .....allemaal omgekocht kiesvee dat al decennia gestuurd word door PS en MR om Vlamingen buiten hun doen te houden. Daarom ging over gans de lijn dit schandaal in de doofpot.

Gans de wereld spreekt weeral schande, maar volgt de verwijzende perceptie vinger van de Franstaligen naar een Vlaamse persoon. Waardoor het weer lijkt alsof wij, de Vlamingen weer het crapuul zijn!

En zou NU er zelfs een dictatoriale federale regering ingesteld moeten worden dat 10 jaar regeert (Poetin/ Trump /Erdogan toestand) om Vlaanderen terug al zijn door de jaren heen duur betaalde zelfstandigheid die tot op heden hebben terug af te nemen.

Einde democratie dus, repressie voor 10 jaar om alles naar hun hand te zetten, de Vlamingen weer te ketenen.

Om zo de particratie terug te herstellen zoals in het verleden..... zonder Vlaamse inbreng!!!

Net als de corona blunders werd alles uit gelijnd met als een doel Her-Federaliseren!!!....
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 5 september 2020 om 20:45.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2020, 00:16   #420
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Praat het maar goed....

Maar moest de "halve puber" nu ergens banden gehad hebben met het Vlaams belang,hadden we u wel een héél andere melodie horen spelen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be