![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 | |
|
Minister
|
Citaat:
We weten alleszins dat Johannes de jongere broer was van Jakobus (Major). En bovendien konden Zebedeüs en Salomé wel meer dan twee zonen hebben gehad, waardoor Jakobus verscheidene jaren ouder zou kunnen geweest zijn dan Johannes. Maar zelfs het leeftijdsverschil tussen beide Jakobussen doet weinig terzake. De bijnaam Major heeft waarschijnlijk meer te maken met het belang dat aan desbetreffende apostel wordt toegekend in de evangelies. Samen met Petrus en Johannes is Jakobus Major de enige getuige van Jezus' gedaanteverandering op de Taborberg. Vooral deze drie apostelen zijn prominent aanwezig in de evangelies, terwijl de anderen (waaronder Jakobus Minor) veel meer op de achtergrond blijven. Zo kennen we uiteraard de drie "groten": Petrus, Johannes en Jakobus Major. Terzijde komen ook nog Andreas en Thomas (de ongelovige) tersprake, samen met Levi (de tollenaar-evangelist ook bekend als Matteüs) en Bartholomeüs (ook Natanaël genoemd) die door zijn vriend Filippus ertoe bewogen wordt zich eveneens bij Jezus' groep aan te sluiten. En dan nog de verrader: Judas Iskariot. Blijven in de Bijbel verder relatief onbekend: Jakobus Minor (nomen est omen), Simon de IJveraar en Judas Taddeüs. |
|
|
|
|
|
|
#402 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen maar daar kun je niets mee. (blauw) Dus Maria is zwanger voordat ze huwde (of ging samenwonen). Daar zijn we het dus over eens. Dan kom jij met je geloof 'Maria is zwanger van de Heilge Geest'. Ik kan daar niets meer, temeer omdat ik me dat ook niet goed kan voorstellen: een 'ontvangenis door de Geest'. Nog iets: je moet me maar verbeteren. Behalve het verhaal van Mozes komt het woord adoptie nergens voor in de Bijbel. Of zie ik dit verkeerd? En zo ja, kun je mij dan aanduiden waar dat staat? Ik bedoel dus een voorbeeld uit het O.T. waar een jood een andere jood adopteert. Ik ben die passage nooit tegengekomen maar misschien jij wel. En zo leer ik iets bij. (groen) Daar ben ik het uiteraard mee eens. Ik sluit ook niet uit dat Jozef een degelijk persoon is geweest.Maar echt zeker ben ik hier ook niet van omdat we hierover geen degelijke informatie hebben. Laatst gewijzigd door system : 10 februari 2007 om 19:51. |
|
|
|
|
|
|
#403 | |||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En we hebben ondertussen al wel een tijdje met mekaar van gedachte gewisseld, zodat je weet wat ik onder "geloven" versta. Citaat:
Citaat:
Maar dat ontbreekt nu eenmaal, omdat soortgelijke litteraire genres toendertijd niet bedreven werden zoals kroniekschrijvers vandaag dat doen. Neem nu de Romeinse geschiedschrijvers, zoals Tacitus. Of het verslag van Julius Caesar over de Gallische oorlog. Naar hedendaagse normen zijn dat evenmin "degelijke" bronnen, wegens "tendentieus". Geen evangelist pretendeert een naar hedendaagse normen "degelijke" bron te zijn. Wel zijn het getuigenissen zoals die door de eerste volgelingen van Christus werden verteld en opgeschreven in een tijdspanne van zowat 30-100 jaar na Zijn kruisdood. En het is niet omdat ze niet "degelijk" zijn dat ze niet oprecht zouden zijn, of niet geloofwaardig (in de letterlijke betekenis van het woord). |
|||||
|
|
|
|
|
#404 | |
|
Banneling
|
Citaat:
P.S. Als ik een opmerking maak die wat vervelend overkomt ,is het nooit om te kwetsen natuurlijk. Daar moeten we tegenkunnen. Laatst gewijzigd door system : 10 februari 2007 om 22:23. |
|
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Minister
|
Citaat:
... handelt de Bijbel vaak over heel gewone mensen, en zijn de auteurs ons meestal onbekend. In elitaire milieus was de clan, de familie belangrijker dan bij gewone lui. Vandaar dat ook het fenomeen adoptie veelvuldiger aan bod kwam in lectuur die over de elite handelde dan in tekstmateriaal dat heel vaak over gewone mensen gaat. Kijk maar hoe in het evangelie er weinig woorden worden vuilgemaakt aan de adoptie van Jezus door Jozef. Dat maakt het gegeven niet onwaarschijnlijker dat adoptie ook onder gewone mensen wel degelijk een courante praktijk was. En dat is van alle tijden en alle culturen. In de streek waar ik woon, placht het vroeger nogal eens voor te komen dat een weduwe werd "overgenomen" door een jongere broer van haar overleden echtgenoot. Mijn vader heeft zijn natuurlijke vader nooit gekend, maar diens jongere broer huwde vrij snel na diens dood mijn grootmoeder. De drie reeds geboren kinderen erkende hij als waren ze van hemzelf. Of daar veel woorden aan werden vuilgemaakt? Neen! Men deed het gewoon en men sprak er niet veel over. |
|
|
|
|
|
|
#406 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Jij beweert dat dit wel het geval is, jij gaat uit van een hypothese naar analogie met andere volkeren. En dat sluit goed aan bij datgene wat jij poneert. Maar wat jij beweert quod est demonstrandum. We kunnen hier alweer weinig mee. Het joodse volk in Judea was nu juist apart en hield zich zo weinig mogelijk op met de 'heidenen' en zeker met hun gebruiken. Nu zelfs indien het zo zou zijn, dan zegt het NT hier in ieder geval ook niets over en jij haalt toch graag het NT aan om te bewijzen dat het zo was. Over adoptie wordt niets gezegd van om het even wie. Het argument dat er niets over gezegd zou zijn omdat het zo courant was? Daar kun je alles mee bewijzen. En we weten niet of het zo courant was. Laatst gewijzigd door system : 10 februari 2007 om 22:53. |
|
|
|
|
|
|
#407 | |
|
Minister
|
Citaat:
Adoptie komt trouwens wel voor in het OT, namelijk bij Esther (zij het binnen de (biologische) familie). Het argument dat "tot het geslacht van X behoren" ook zou kunnen gebeuren door middel van adoptie vereist trouwens niet dat dit een courant gebruik zou zijn. |
|
|
|
|
|
|
#408 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#409 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
In de elite is het begrip "familie", "clan", "geslacht" of hoe je het ook noemen wil belangrijk. In niet-elitaire milieus veel minder. Dus schrijft men er ook niet over, wanneer het over gewone lui gaat. Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het gegeven niet echt cultuur- of tijdgebonden is. Adoptie kan belangrijk zijn in situaties waarin familieverbondenheid sterk speelt. Familieverbondenheid speelt sterk in milieus die elitair zijn of die zich elitair wanen. Daarbuiten is het van weinig tel. Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#410 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 februari 2007 om 23:04. |
|
|
|
|
|
|
#411 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De Kerk in Oost en West heeft met dit woord geen enkel probleem gehad, daar men dit steeds gezien heeft dat het hier ofwel ging om halfbroers uit een eerder huwelijk van Jozef, ofwel als toen gebruikelijke omschrijving voor de bevestiging van een familiale of geestelijke band met Jezus. Gelieve ook eens te lezen: http://www.newadvent.org/cathen/08280a.htm http://www.newadvent.org/cathen/02767a.htm Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 11 februari 2007 om 07:27. |
||
|
|
|
|
|
#412 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hier nog eens een andere vindplaats (vers 3): http://www.intratext.com/IXT/LAT0001/_PU1.HTM http://www.intratext.com/X/LAT0001.htm |
|
|
|
|
|
|
#413 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 februari 2007 om 07:42. |
|
|
|
|
|
|
#414 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hier nog een andere vindplaats (lees de titel: "[FONT=Palatino Linotype]Hieronymi Vulgata")[/FONT]: http://www.fh-augsburg.de/~harsch/Ch.../hie_vn00.html Hier valt vers 3 te lezen: http://www.fh-augsburg.de/~harsch/Ch...e_vn02.html#06 Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 11 februari 2007 om 07:41. |
|
|
|
|
|
|
#415 | |
|
Banneling
|
El Flamenco
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#416 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#417 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.fh-augsburg.de/~harsch/Ch.../hie_v000.html |
|
|
|
|
|
|
#418 |
|
Banneling
|
U moet dit als gelovige zeggen.
Laatst gewijzigd door system : 11 februari 2007 om 07:58. |
|
|
|
|
|
#419 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik stel vast dat u allerlei zaken de Kerk in het algemeen en de RKK in het bijzonder aanwrijft. Gaande van vertalingsverboden tot foutieve vertalingen. Als uw stellingen weerlegd worden, begint u iedere keer weer over iets anders.
Nu beweert u dat Hiëronynimus doelbewust een verkeerde vertaling neerschreef en dat de Kerk dit in haar uitgaven altijd heeft blijven doen. Ik leg u evenwel de tekst voor van de Vulgaat. Daar staat "frater", "broer" dus. Niet wat u beweert. Kunt u dan misschien de eerlijkheid hebben gewoon toe te geven dat u verkeerd zat? |
|
|
|
|
|
#420 |
|
Banneling
|
Ik beschouw u verhalen als eerder gratuit.
U kunt toch niet in onze tijd afkomen met magische verhalen van een verschijning van een engel die een jonge vrouw komt vertellen dat zij gaat zwanger worden van god. We leven in de 21ste eeuw. Laatst gewijzigd door system : 11 februari 2007 om 08:08. |
|
|
|