![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Natuurlijk, de oppervlakte heeft er alles mee te maken, net als de stand van de maan overigens.. Je (verwerpelijke) logica blijft gewoon dezelfde. Dialecten (of zullen we het op verscheidenheid in het algemeen houden?) zijn verwerpelijk. Alleen is het in Beieren verantwoord omdat dat een groter gebied is. Wat een onzin. Het punt is dat iedereen elkaar moet verstaan, en voormits iedereen in Vlaanderen toch min of meer AN kan is dat geen probleem. Of je dan met een iets anders accent praat en hier en daar eigen woorden en stopwoorden hebt doet er absoluut niet toe. Als u dat achterlijk wilt vinden (of toch zeker minderwaardig) is dat uw zaak, maar dan bewijst u eens te meer dat u de hele wereld op Frankrijk na achterlijk vindt. En zelfs daar.. Maar ja, dat is een schoonheidsfoutje zeker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Met de Belgen wel, maar pas na het einde van België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 |
Minister
|
![]() Uw belachelijke onnozele franskiljone dogma's zijn gewoon te grappig voor woorden en verdienen zelfs geen tegenargumenten, als u als uw eigen prietpraat niet inziet.
En wanneer u toch zwaar de les wordt gespeld, negeert u de Vlaams-gezinde toch ![]() Waarom zou ik dan moeite moeten doen? Franskiljons zijn en blijven franskiljons en daar valt niets meer aan te doen ... Denkt u gerust dat iedere Vlaming zijn eigen dialect spreekt en hun cultuur/tuur inferieur is, ik lig niet wakker van uw fransdolle mening ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de dialecten in Vlaanderen zijn altijd kunnen blijven uiteengroeien omdat men Vlaanderen van in 1830 steeds proberen te verfransen heeft, het Nederlands was minderwaardig, er was dus nauwelijks een eenheidstaal die de dialecten dichter kon brengen.
De dialecten van 1 provincie verschillen minder dan dat je denkt, West-Vlaams is grotendeels het zelfde, op details na, om maar een voorbeeld te geven, Limburgers "zingen" allemaal.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is niet noodzakelijk. Vlamingen moeten zelf, en dringend, leren een onderscheid maken tussen Franstalige Brusselaars (dragers van het kolonialisme en het regime-racisme) en de Walen (vroeger meelopers met het kolonialisme, maar in essentie ook slachtoffers ervan).
Als we dat niet tijdig gaan kunnen, zal het voor ons ook niet goed aflopen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor ons vraagt het een kleine moeite om Limburgers en Antwerpenaren, enz... te begrijpen. Een anderstalige doet dan een inspanning om een kleinere taal met weinig prestige te leren en merkt dan dat er in die taal, die voor hem maar een zakdoek groot is, er nog eens verschillende dialecten zijn die bovendien heel frequent gebruikt worden. = frustrerend Men verwijt aan Fransen ongezond chauvinisme; maar veel Vlamingen hebben ook een kerktorenmentalitieit en denken dat VL het centrum van de wereld is. enfin, als je dat niet wil begrijpen.... Beeld je eens in dat je FR geleerd hebt; maar op een afstand van 200 km in Rijsel, Mons, Namen, enz... voortdurend met een ander dialect geconfronteerd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moet ik er op in gaan? Bah, ik heb nog nooit een Franstalige tegengekomen die mijn Nederlands niet begreep. Wel veel Franstaligen die al heel hun leven tussen de Vlamingen wonen en geen twee zinnen Nederlands verstaan. Dat, mijn beste, is het echte probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik had waarschijnlijk veel sneller Frans geklapt als ze dat niet gedaan hadden, mijn grootouders keken meestal naar Franstalige zenders vandaar. Nieuwsgierig als ik was, viel ik mijn bomma steeds lastig om vertalingen te geven. Neen van dubben blijf/wordt je dom. Laatst gewijzigd door Ovidius : 7 december 2007 om 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar ik denk wel dat die mentaliteit aan het veranderen is en bijv. de kinderen van die FRbelg gaan naar een VL school en worden perfecte VL. En tot slot: alle VL spreken die FRbelg ook in het FR aan, waarom zou hij nog moeite doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Banneling
|
![]() PS : als er schrijffouten in deze tekst staan, stuur gerust een PM want daar word ik liever op gewezen dan dat ik ze laat staan, men is nooit te oud om te leren zeg ik maar . . .
![]() ps maak jij nooit geen fouten. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
Minister
|
![]() Waarom doen hier mensen nog inspanningen om straatrue ervan te overtuigen dat het Nederlands toch niet zo inferieur is? Zijn argumenten zijn argumenten die vroeger de verfransing van Vlaanderen hebbben gerechtvaardigd. Het is allemaal verloren moeite, fransdollen blijven fransdol en zullen altijd neerkijken op de Vlaamse cultuur. Waarom dan nog moeite doen om hem te overtuigen van zijn ongelijk? Ge kunt evengoed een Al-Qaeda lid aansporen om zich te bekeren tot het Jodendom
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar als ik een Franstalige Belg in 2007 was, zou ik het niet dulden dat Vlamingen me in Vlaanderen in het Frans aanspreken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het dringt door. De huidige explosie van anti-Vlaams racisme is daar een bewijs van, en ze is meteen de laatste stuiptrekking van het regime dat in 1830 het land kapot gemaakt heeft en ons afscheurde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Iemand van Tongeren zal moeilijk verstaanbaar zijn voor iemand die uit Achel komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Soms komt ze in contact met een VL die beter FR spreekt dan zij NL en dan lijkt FR toch aangewezen om een goed gesprek te voeren; zeker als het belangrijk is. Taal is tenslotte een communicatiemiddel en geen machtsspel en... gemakzucht speelt ook mee hé. VL die in Durbuy door een Franstalige in het NL worden aangesproken, zeggen ook niet vaak: sorry hoor maar we zijn hier in WL, dus moet er FR gesproken worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |