![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#4221 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bron: Citaat:
De links spreken bijna allemaal van +40% kWh nettowinst dat is 53 kWh+40% =74 kWh netto Hier de specs van alle roadster versies: (waar de 80 kWh bruto zal zijn, 6 kWh als onaantastbare reserve, ook voor de duurzaamheid) Citaat:
Foto: Tesla plakte bij het oude model S en X ook altijd als modeltype de bruto-kWh-inhoud op de achterkant, de R80 staat dan zeker voor Roadster 80 kWh? Of van Recharge 80? Merk op dat de kleine roadster niet supersnel kon laden of niet voor DC-laden voorzien was, maar het AC-laden is wel met de jaren verbeterd tot 70 Amp, zwaardere omvormer?, link: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...on)#Recharging Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2022 om 11:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze moeten stoppen met batterijen in wagens, levensgevaarlijk!!
Elektrische fiets vliegt in brand zonder duidelijke oorzaak: "hij zat niet in de oplader" https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02...ke-oorzaak-hi/ Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 februari 2022 om 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4224 | |
|
![]() Citaat:
Straf ... de meeste fietsen vliegen in brand aan de banden .... toch? Of een geval van buren nijd en brandstichting misschien? Onze aanbidder van de E-god zal wel een verklaring hebben, gestaafd met tabellen en eindeloze cijferreeksen.
![]() |
![]() |
#4225 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4226 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag laatste dag februari, sinds ergens half februari worden ook de Teslas vanuit China geleverd.
In januari gaat men bijna nergens in Europa amper nieuw ingeschreven Teslas vinden, Tesla haalde in januari met 598 stuks amper 1,1% van de markt van 14 Europese landen (link) Tijd voor een eerste stand februari, welke merken kunnen nu daar genoeg leveren en hoeveel. Stand februari van Spanje-Nederland-Noorwegen-Zweden, of 4 landen die quasi dagelijks geactualiseeerd worden, top 10 merken en modellen: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2022 om 09:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4227 | |
|
![]() Citaat:
Je moet al niet goed in je hoofd zijn om 400/800 volt systemen op de openbare weg te zetten. In je eigen badkamer mag je voor de veiligheid niet boven de 12 volt wisselspanning of 25 volt gelijkspanning gebruiken. Dit is voor vaste toestellen die nooit in een verkeersongeval gaan betrokken worden. ![]() Vervolgens gaat men in een blikken doos op de openbare , op al dan niet nat geregende openbare weg tot 800 volt systemen gebruiken. ![]()
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 februari 2022 om 10:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Micro e-bike JackRabbit voor mee te nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=aNx5FetANEg Citaat:
Handig als je met de ICE niet meer de stad in moogt. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2022 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4229 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4230 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 maart 2022 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oude testen in Duitsland bij 130 kmh en 150 kmh (die max snelheden zijn verboden in andere landen): Tijdens de verbruiksronde (om windinvloed te neutraliseren) op de uitgezochte rustige autobahn moest men 150 kmh rijden om überhaupt 130 kmh gemiddeld te kunnen halen, en 130 kmh rijden om 115 kmh gemiddeld te halen. https://nextmove.de/beitrag/autobahn...ktroauto-welt/ Dat is bijna 3 jaar geleden, de BEVs zijn nu wat zuiniger geworden na hard- en software optimalisaties (hardware voorbeelden zijn betere aerodynamica ook warmtepompen op bepaalde modellen) Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2022 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4232 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vervolg....
Oude testen in Duitsland bij 130 kmh en 150 kmh (die max snelheden zijn verboden in andere landen): Tijdens de verbruiksronde (om windinvloed te neutraliseren) op de uitgezochte rustige autobahn - op een zondag rond Leipzig - moest men 150 kmh rijden om überhaupt 130 kmh gemiddeld te kunnen halen, en 130 kmh rijden om 115 kmh gemiddeld te halen. Citaat:
Ik plakte de videolink hierboven en nog alle beeldjes en cijfers van het verbuik/gemiddelde snelheid, berekend rijbereik enz..., speciaal voor de @ ongelovige thomassen: Citaat:
Indien jullie recente testen willen met de zuinigere versies van 2021 zeg het maar. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2022 om 11:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4233 |
|
![]() Stellantis brengt in 2023 zijn eerste EV onder het merk Jeep. En het model ziet er echt wel heel goed uit.
https://www.caranddriver.com/news/a3...-ram-ev-plans/ ![]()
![]() |
#4234 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik twijfel er niet aan dat Tesla ook dit kwartaal bovenaan staat alhoewel KIA een grote voorsprong heeft van ~1000 wagens. Of VW gaat nog meedoen? 4e kwartaal 2021 was Tesla maar nipt voor VW in deze 4 landen Spanje-Nederland-Noorwegen-Zweden: Citaat:
All 14 countries - Brands Line-Cumulative All-time-by-Quarters All-time best sellers (showing top 8), cumulative registrations by quarter Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2022 om 20:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4235 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() BAS VAN PUTTEN WEBLOGS 22 februari 2022 om 17:00 Die stormweek was behalve irritant ontzettend leerzaam. Je komt er als elektrorijder weer eens achter wat tegenwind doet met je verbruik. Het is een crashdieet voor je accu, de kilometers vliegen eraf. Natuurlijk verbruiken ook benzine- en dieselmotoren onder barre omstandigheden meer dan normaal, maar bij EV’s praat je snel over een toename van 20 tot 30%, en laden geeft zoals bekend iets meer gedoe dan tanken. Op een van de laatste stormdagen breng ik een Mercedes EQB terug van Groningen naar Den Haag. Het wordt een trip met alle ingrediënten van een EV-nachtmerrie: vrijwel uitsluitend snelweg, slagregens, lage buitentemperatuur, wind pal tegen. Franklin beukt frontaal op de auto in. Dan wordt snelladen een heel groot thema. Ik red het wel in één keer, maar liever niet met de staart tussen de benen. Is me in de i3 met nog 5 kilometer over eenmaal overkomen dankzij een defecte snellader langs de A28. Leuk is anders. Voor de EQB heb ik een tussenstop ingepland bij Fastned-station Aalscholver langs de A6 tussen Lelystad en Almere. Het zou daar weleens heel druk kunnen zijn. Er is op snelwegen een rechtstreeks verband tussen windkracht en laadpaaldrukte. Mijn vermoeden blijkt correct. Alle laadpunten zijn bezet. Aalscholver is vooral bij bar weer vaste prik voor automobilisten die vanuit het noorden lange afstanden afleggen. Die zien onderweg exorbitante verbruiksgemiddelden op de boordcomputer en komen hier recupereren voor de rest van hun reis. Verdomd vervelend om dan voor een dichte deur te staan. In de nerveuze manoeuvres van een wachtende Audi e-tron kan ik de ontzetting bijna voelen. Daar heeft iemand haast en hoge nood. Die grote Audi lust normaal gesproken al best veel. Mijn wilde gok is dat hij nu op minstens 30 kWh per 100 kilometer zit, zo niet erger. Mercedes-Benz EQB Mercedes-Benz EQB Voor mij valt de schade mee. De EQB is vrij efficiënt. Erger dan 22 kWh wordt het niet, mits je je voorbeeldig aan de maximumsnelheden houdt. Alarmerend is mijn situatie niet. Ik heb vanaf Aalscholver nog 90 kilometer te gaan met 188 kilometer stroomreserve. Hoewel: Ik vertrok in Groningen met 400 kilometer en van dat theoretische bereik heb ik na 133 kilometer rijden dus al ruim 200 kilometer verspeeld. Als de wind blijft blazen en het nog harder gaat regenen, of ik moet omrijden na een ernstig incident, kan het alsnog kielekiele worden. Het geeft wel aan waar wij stekkerrijders mee dealen; een logistiek complexe situatie. Juist op de routes van en naar de uithoeken van Nederland zou de laadinfrastructuur fors mogen uitbreiden, al wordt daar zichtbaar aan gewerkt. Op naar de volgende stop. Bij de Hackelaar langs de A1 staat gelukkig maar één Kona, dat valt mee. Maar onderweg naar Den Haag zie ik het krioelen bij de Fastned-stations. Ik weet wat mijn opgejaagde, weggeblazen lotgenoten denken: Laat Het Ophouden. De laatste jaren hoorde ik Europese autobobo’s, waarschijnlijk vooral uit frustratie over Tesla, het belang van actieradius frequent relativeren. Snellere laders moesten we hebben – die bij Tesla trouwens ook veel sneller waren. Daar was en ben ik het als ervaringsdeskundige mee eens en tot mijn plezier zie ik de meeste fabrikanten op dit punt grote stappen zetten. Maar je wilt er niet fataal van afhankelijk zijn. Bereik blijft cruciaal. De ondergrens ligt voor EV’s die vaak voor lange ritten worden ingezet toch bij een actieradius van 400, vrees ik. Een stormverbod kunnen we de natuur helaas niet opleggen. De reactie van de mensen heb ik eraf gelaten. Laatst gewijzigd door chris k : 2 maart 2022 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Bjorn Nyland doet al zijn verbruikstesten bij 90 kmh en 120 kmh gemiddeld en geeft alle mogelijke details tijdens zijn verbruiks- en rijbereikstesten. Alle links en video's te vinden via insideevs.com https://insideevs.com/tag/bjorn-nyland/ Dus kom aub niet af met belachelijk gekleurde prutsartikels (beukende tegenwind van storm Franklin ![]() ![]() Van die Mercedes EQB heeft Nyland net een 1000 km wintertest gedaan, zo objectief mogelijk wel te verstaan: (= zo snel mogelijk 1000 km afleggen met x-snelladen onderweg, dus snelladen ook meteen getest) https://insideevs.com/news/570142/me...m-winter-test/ Mercedes-Benz EQB Shines In Bjørn's 1,000 Km Challenge So far, it's the second-fastest 7-seater on long distances. Feb 27, 2022 at 2:10pm ET By: Mark Kane Thanks to a decent range and good fast charging capability, the Mercedes-Benz EQB 350 4Matic (all-wheel-drive version), achieved a good result for a 7-seater in the long-distance test. According to the Bjørn Nyland's 1,000 km (621 miles) challenge, the car completed the distance, at an average temperature of 4°C, in 11 hours and 5 minutes (after some time deductions). Potentially, it could've been several minutes faster if the last charging stop was shorter. It's actually a better result than in the case of the Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC (by 20-minutes), but let's notice also the change in the number of charging stops. During the challenge, the car was charged a total of six times along the way (compared to four in the case of the EQA). It would probably have to drive slower (to lower the energy consumption) if there would be only 4 charging stops. Anyways, it's a good result for a 7-seat vehicle, second only to the Tesla Model X, but better than the NIO ES8. Test conditions (according to Bjørn Nyland): Start: 100% State of Charge (SOC) Temperatures: 0-6°C (4°C on average) Total time: 11 hours and 5 minutes Average speed (total): 90.2 km/h (56 mph) Average energy consumption: 291 Wh/km (468 Wh/mile) Number of stops for charging: 6 Average distance between charging stops: Total: 143 km (89 miles) Excluding the initial segment: 134 km (83 miles) Date / Notes: 18.02.2022 Charging stops: Charging: after 199 km (124 miles) Charging: after 365 km (227 miles) Charging: after 515 km (320 miles) Charging: after 666 km (414 miles) Charging: after 773 km (480 miles) Charging: after 891 km (554 miles) https://www.youtube.com/watch?v=9scbesiwCBk&t=2s ![]() - - - - - - - Bjorn Nyland is na die vele jaren EV-testen, ook zijn banana-box voor de kofferinhoud, een internationale referte geworden. Ff googlen op Mercedes EQB, ik tel al 6 talen op de eerste blz Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2022 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4237 |
Staatssecretaris
|
![]() https://www.autogids.be/autovideos/v...box=1646202356
Elke 200 km wachten waar er zo goed als niets te zien is . |
![]() |
![]() |
![]() |
#4238 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elon Musk legt uit dat nog meer rijbereik helemaal niet prioritair meer is, gewichtsbesparing is dat wel. Het rijbereik-opbod hoeft dus niet meer. +400 mile of +640 km voor de Long Range versies is ruim genoeg.
Als een extra grote en zware batterij met extreem rijbereik (die ze heel zelden zullen rijden - rijpauzes zijn sowieso nodig) hun gelukkiger maakt in hun hoofd moeten ze dan maar een andere EV kiezen dan een Tesla. Dus een NIO ET7 of ET5 met 150 kWh batterijpack zal Tesla niets zeggen, ze mogen die maken en verkopen. Tesla had namelijk ook gemakkelijk een model S kunnen maken met 1000 km rijbereik op een lading, maar die wagen zou dan slechter presteren op alle andere vlakken. De dan bijna dubbel zo zware batterij moet tenslotte altijd mee... Tesla hoopt anderzijds veel gewicht te kunnen besparen met het structureel batterijpack en productie-vereenvoudiging, wie weet kunnen er dan pas weer een tiental kWh meer bij, imo. Tesla meent ook dat de zorgen die zich mensen maken waar ze snel genoeg kunnen opladen in de nabije buurt uiteindelijk helemaal zal verdwijnen. https://www.teslarati.com/tesla-elon...ange-no-sense/ Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2022 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4240 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Aan het opladen elke 200km of 300 km moet men wachten en wachten zoals elke EV tot batterij is 80% is -> niet vol dus +/- 20 min . Je hebt dus ongebruikt tussen 80% en 100% en opladen zoals deze rit op verlaten plaatsen waar er niet veel te doen is ....een parking zonder accommodatie. Een dure auto waar je dingen zo goed als niet gebruikt en wil je die laatste 20% ook gebruiken dan moet je veel langer wachten ....zoals hier eventjes 40 min . Doe dit in een drukke periode moet je nog extra wachten tot er plaats is en dan bol je verder en zie je die voorganger vermoedelijk terug en moet je terug aanschuiven .-> het wachten was in deze rit ook want hij vertrok naar de overzijde. EV's goed voor rond een oplaadstation te rijden ![]() ![]() Laatst gewijzigd door chris k : 2 maart 2022 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |