Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2022, 09:31   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard Europese nieuwe wagen van het jaar, electrische wagens domineren

De KIA EV6 werd tot auto van het jaar verkozen, bij de 39 kanshebbers/deelnemers zaten zelfs 18 BEV-modellen.

Daarvan kwam een finale shortlist van zeven wagens, waarvan 6 electrische, met de KIA EV6 als uiteindelijke winnaar.

De Peugeot 308 III, als enige ICE van die zeven, werd nog vierde. Model 2021 of 3e generatie, drie versies: diesel, benzine, benzine plug-in hybride

Uitslag: | ~ bruikbare energie en-of tankinhoud

1. KIA EV6 (279 punten) | 54 kWh / 72,5 kWh
2. Renault Megane E-Tech (265 punten) | 60 kWh
3. Hyundai Ioniq 5 (261 punten) | 54 kWh / 70 kWh

4. Peugeot 308 III (191 punten) | 53 l diesel / 53 l benzine / 40 l benzine + 11 kWh (12,4 kWh bruto) **50 kWh in 2023
5. Skoda Enyaq iV (185 punten) | 58 kWh / 77 kWh
6. Ford Mustang Mach-E (150 punten) 68 kWh / 88 kWh
7. Cupra Born (144 punten) 45 kWh / 58 kWh / 77 kWh

Citaat:
https://businessam.be/kia-ev6-verkoz...-van-het-jaar/

Kia EV6 verkozen tot Europese Wagen van het Jaar

De Kia EV6 is tot Europese ‘Wagen van het Jaar’ verkozen. De Zuid-Koreaanse wagen liet in de einduitslag een reeks andere volledig elektrische auto’s achter zich. Het is de eerste keer sinds de lancering van de verkiezing in 1964 dat Kia, onderdeel van de Hyundai Group, als overwinnaar uit de bus komt.

De Kia EV6 ging in de rangschikking de Renault Megane E-Tech Electric en de Hyundai Ioniq 5 vooraf.

Shortlist

In totaal namen 39 wagens aan de wedstrijd deel. Er verschenen dit keer zeven wagens op de shortlist voor de verkiezing. De jury, bestaande uit bijna zestig professionele journalisten, duidde de Kia EV6 met een totaal van 279 punten uiteindelijk als winnaar aan.

De Renault Mégane E-Tech (265 punten) bezette met een kleine voorsprong op de Hyundai Ioniq 5 (261 punten) de tweede plaats. Daarna volgen de Peugeot 308 (191), de Skoda Enyaq iV (185), de Ford Mustang Mach-E (150) en de Cupra Born (144).

Opmerkelijk is de aanwezigheid van achttien elektrische wagens op de originele deelnemerslijst. Uit die groep zouden zes modellen voor de shortlist worden geselecteerd. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de verkiezing dat de elektrische aandrijving een dergelijke dominantie kon laten optekenen.

Toenemende verkoop

Op de shortlist was alleen de Peugeot 308 nog met een traditionele verbrandingsmotor uitgerust. Peugeot heeft wel een plugin-hybride van het model en heeft plannen om van het type een **volledig elektrische versie op de markt te brengen.

De dominantie die de elektrische wagens in de rangschikking laten blijken, kan worden gelinkt aan de snelle doorbraak die de aandrijving momenteel op de Europese markt kent.

Steeds meer chauffeurs kiezen, vaak onder meer aangemoedigd door incentives van overheden, voor een elektrische aandrijving. Vorig jaar haalden elektrische en hybride modellen op de Europese automarkt voor de eerste keer een grotere verkoop dan wagens met dieselmotoren.

Het is trouwens niet de eerste keer dat de jury duurzame inspanningen bekroont. Elf jaar geleden ging de trofee immers naar de Nissan Leaf. Het jaar daarop werd de Chevrolet Volt/Opel Ampera tot overwinnaar uitgeroepen. Ook drie jaar geleden werd met de Jaguar I-Pace een elektrische aandrijving bekroond.
n.b. de **puur electrische versie van deze Peugeot 308 III of e-308 komt in 2023 met bruikbare 50 kWh (5 kWh meer dan bij de e-208). De uitslag was dan alvast 7 BEV bij de top 7.

Directe links, jury : https://www.caroftheyear.org/jury.php (de stemmen van Rusland werden geschrapt maar had geen invloed op de uitslag)

39 kanshebbers: https://www.caroftheyear.org/winners...candidates.php

7 genomineerden: https://www.caroftheyear.org/winners/2022/nominees.php

Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2022 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2022, 18:57   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Na deze uitslag gaan er mss meer mensen aan een BEV denken tegen 2030.

Verleden jaar december zeiden toch al 52% van "de Belgen" een BEV te kopen tegen 2030. Enkel in Vlaanderen is dit aandeel wel hoger.

Slechts 29% van "de Belgen" zeht NEE om een BEV te kopen tegen 2030, kan veranderd zijn na de gepeperde brandstofprijzen van de laatste maand...

De meest nee-zeggers zijn 55 plussers (34%), bij de mensen onder 34 jaar was dit slechts 23,7 %.

De rest van de context laat ik aan de journalisten van autogids over. (en hun glazen bol)

Citaat:
29% van de Belgen zegt nee tegen elektrische auto's

GESCHREVEN DOOR FRÉDÉRIC KEVERS OP 20.12.2021

Volgens een recente enquête wijst 29% van de Belgen de elektrische auto af. Dit veto is meer uitgesproken bij 55-plussers en bij Franstalige Belgen. Maar 52% van de Belgen zegt een EV te zullen kopen tegen 2030.

Uit een iVox-enquête in opdracht van BNP Paribas Fortis blijkt dat de Belgen verdeeld blijven over de elektrische auto. Terwijl 52% van de 1.000 ondervraagden van plan is om tegen 2030 een elektrische auto te kopen, weigert 29% categoriek om op dit type aandrijving over te schakelen. Deze resultaten moeten echter worden genuanceerd.

Het algemene percentage mensen dat het niet ziet zitten een elektrische auto te kopen, vertegenwoordigt een ‘nationaal’ gemiddelde van 29%, maar die weigering blijkt meer uitgesproken te zijn bij 55-plussers: 34%, terwijl dat voor de ondervraagden onder de 34 jaar slechts 23,7% is. Uit de enquête blijkt ook dat meer Franstalige Belgen tegen zijn dan Nederlandstaligen: 35,5 tegenover 24,2%. Vlaanderen wil trouwens het verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor doen ingaan vanaf 2029.

(...)

Financiële onzekerheid

Hoewel het ‘ecologische’ aspect voor 34% van de respondenten een van de drie belangrijkste redenen is om een elektrische auto te kopen, is het financiële aspect natuurlijk het grootste struikelblok. Naast de hoge prijs van elektrische voertuigen, die 70% van de mensen afschrikt, voeden twee andere belangrijke factoren de angst van toekomstige kopers: bezorgdheid over de actieradius (61,7%) en het gebrek aan openbare oplaadpunten (61,4%). Logischerwijs hebben de prioritaire verwachtingen dus betrekking op een snellere oplaadtijd (61,3%) en een verlaging van de prijs van wallboxen (55,5%). Maar over het algemeen is er een duidelijk verschil tussen Vlaanderen (37,1%) en Wallonië (23,7%) met betrekking tot de TCO – Total Cost of Ownership – wat een belangrijk argument zou worden om over te schakelen op de elektrische auto.

Concreet lijkt het erop dat een sterke toename van elektrische wagens in België zal afhangen van drie belangrijke factoren: de veralgemening, vanaf 2026, van dit type voertuig voor bedrijfswagens, wat de tweedehandsmarkt zal voeden en tot een prijsdaling zal leiden in de periode 2028-2030; de toename van de gebruiksflexibiliteit van elektrische wagens (actieradius, oplaadsnelheid, enzovoort) en de ontwikkeling van openbare oplaadinfrastructuren. Kortom, België is niet klaar om zich gewillig en enthousiast te bekeren tot ‘emissievrije’ mobiliteit, zoals gesteund – of opgelegd – door de politieke autoriteiten.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2022 om 18:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 11:12   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Iedere zelfstandige en iedereen die zijn onkosten inbrengt zal EV gaan.
Met harde fiscale hand worden ze GEDWONGEN.

Je kan ook niet van SUCCES spreken maar van DICTATUUR.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 11:42   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iedere zelfstandige en iedereen die zijn onkosten inbrengt zal EV gaan.
Met harde fiscale hand worden ze GEDWONGEN.

Je kan ook niet van SUCCES spreken maar van DICTATUUR.
De zakdoeken om te huilen zijn vanaf nu in de index opgenomen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 11:59   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zouden de Oekraïner tot aan de grens van Polen geraakt zijn in een EV?

Don't think so.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 15:09   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zouden de Oekraïner tot aan de grens van Polen geraakt zijn in een EV?

Don't think so.
Hulpje: Kiev naar Lublin met een Chevy Bolt, 638 km op 9,5 uur.
https://abetterrouteplanner.com/?pla...4-e9904b15cabe

Ze konden zelfs gratis laden in de buurlanden van Oekraïne:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...kraine-rusland

Stroom ga je nog overal vinden, naftstations zullen eerder geplunderd zijn in oorlogsgebied (of leeg = geen bevoorrading), of te gevaarlijk om te tanken.

Ik schat het aantal EV in Oekraïne op een dikke 30.000.
Namelijk een extrapolatie van de cijfers uit deze bron:
Citaat:
https://en.thepage.ua/news/electric-...-2021top-sales
9 April 2021 11:30 Auto news
Ukrainian electric vehicle market revives after winter hibernation

Author Serhii Sukhovskii

According to official data, 1,659 electric vehicles were registered in Ukraine in the first three months. On the one hand, this is 3% more than last year, but 6% less than in the previous quarter.

There are also small changes regarding the popularity of brands. On the one hand, like a year, two, and three years ago, electric cars Nissan Leaf are in the lead, but in the last quarter they were almost caught up by Chevrolet Bolt, and by the end of March it was completely ahead. If Leaf was chosen by 405 buyers (-35%), then Bolt—by 393 (+ 493%). Today, these two models have a 24% market share. The third place belongs to the more premium Tesla (18%) with its hatchbacks Model 3 and Model S.

In total, 23,700 electric vehicles are now registered in Ukraine, with an average age of 5 years.
Tijdens de eerste drie maanden van 2021 of in de regel het slechtste (winter)kwartaal kwamen er zelfs 1.659 bij. Per jaar 2021 mag men dan zeker met 10.000 rekenen. Dus bijna 33k. Tesla zullen nu wel 20% van de recente EVs uitmaken (vooral model 3).

Bij de oude Leafs met 30 - 40 kWh pack zal het iets langer duren, maar ze komen er wel.
Met de Chevy Bolt en Tesla helemaal geen probleem.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2022 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 15:36   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Van Kiev naar polen.
In vogelvlucht 751 km.

Ze zullen er dus nooit geraken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 15:40   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Van Kiev naar polen.
In vogelvlucht 751 km.

Ze zullen er dus nooit geraken.
Je bent al helemaal tureluut.

nope, poepsimpel.

Kiev naar Lublin, hoofdstad Oekraine en grote stad in Polen liggen op 638 km van mekaar via hoofdwegen.

https://abetterrouteplanner.com/?pla...e-8c15ea4c7edb op 9,5 uur als de snelladers nog OK zijn met een Chevrolet Bolt, met een Tesla mogelijk sneller.

Kiev naar Chelm is nog een pak minder, 541 km.
QED: https://www.google.com/maps/dir/Kiev...51.1431232!3e0

Met een ICE die niet volgetankt is zal het veel moeilijker zijn. En wie weet houden de Russen je nog tegen om je diesel of benzine op te eisen, is snel afgetapt hoor.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2022 om 15:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 00:09   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.313
Standaard

Zou de nikkelschaarste een domper kunnen zetten op de elektrificatie van wagens?

Nikkelschaarste kan stekkerauto duurder maken

Ik zal mijn benzinewagentje nog maar wat bijhouden alvorens ik de aankoop van een elektrische wagen zou kunnen gaan overwegen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 10:59   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zou de nikkelschaarste een domper kunnen zetten op de elektrificatie van wagens?

Nikkelschaarste kan stekkerauto duurder maken

Ik zal mijn benzinewagentje nog maar wat bijhouden alvorens ik de aankoop van een elektrische wagen zou kunnen gaan overwegen.
Er is geen nikkelschaarste. Titel is al fout. En Rusland levert maar 9,2% van "het nikkel" wereldwijd.

Neen dus, er zijn immers batterijen met weinig nikkel en ook helemaal zonder nikkel.

En moest er ooit nikkelschaarste komen zal de recyclage van nikkel gewoon wat lonender zijn.

De mijnen die niet in Rusland liggen gaan weer snel opleven aan die prijzen. Wow binnenkort stuikt de prijs weer ineen. Wedden?

Nikkel uit Rusland? 250.000 ton op 2,7 miljoen ton wereldwijd, dat is 9,2%, veel is dat niet, zelfs Indonesië levert met 1 miljoen ton 4 maal meer dan Rusland , ook de Filippijnen levert met 370.000 ton al ruim meer. Dan nog al de andere landen.

Bron en grafiek:
Citaat:
https://de.statista.com/statistik/da...nach-laendern/

Minenproduktion von Nickel nach den wichtigsten Ländern 2021

Veröffentlicht von M. Hohmann, 02.02.2022

Die Statistik zeigt die Minenproduktion von Nickel nach den wichtigsten Ländern im Jahr 2021¹. Die Produktion von Nickel aus Minen in Indonesien erreichte im genannten Jahr einen Wert von rund eine Millionen Tonnen. Im Jahr 2021 belief sich die weltweite Nickelproduktion auf rund 2,7 Millionen Tonnen.
Citaat:
Ik zal mijn benzinewagentje nog maar wat bijhouden alvorens ik de aankoop van een elektrische wagen zou kunnen gaan overwegen.
Wegens het zoveelste onzin-artikel?

Als je graag verder 2€/liter voor de benzine wilt betalen...nog minder gas geven gaat moeilijk, nog minder kms rijden mogelijk wel?

Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2022 om 11:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be