Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2020, 23:39   #42681
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een heel goede kijk op de Tachtigjarige Oorlog, en de mogelijke gevolgen tot in onze tijd, komt van historicus Hans Goedkoop in de volgende podcast.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/80-ja...uit-extremisme
U hebt met andere woorden een véél te simplistisch beeld ;...
Inderdaad trek dat laatste schoentje zelf maar aan.
Ik onthoud uit die interessante podcast:

1° Op het einde van de oorlog was nog steeds de meerderheid in het noorden katholiek.

2° Het was een burgeroorlog met overal katholieken en protestanten.
Iets heel anders dus dan een strijd van noord tegen zuid...!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 februari 2020 om 23:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:41   #42682
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad trek dat laatste schoentje zelf maar aan.
Ik onthoud uit die interessante podcast:

1° Op het einde van de oorlog was nog steeds de meerderheid in het noorden katholiek.

2° Het was een burgeroorlog met overal katholieken en protestanten.
Iets heel anders dus dan een strijd van noord tegen zuid...!
In de eerste plaats was het een strijd tegen Spanje, waarbij heel wat invloedrijke katholieke edelen zich tegen de Spaanse koning keerden. Willem van Oranje zal trouwens het grootste tijd van het conflict katholiek blijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:45   #42683
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals: waar staat er iets over het "uitmoorden van katholieken"? Dat was immers uw eerste bewering.
Het staat er wel symbool voor. Want dat is wat Willem precies heeft gedaan. En moest ik het nu alleen zeggen... Ook Nederlandse geschiedkundigen zeggen dit, nu dat de minder fraaie kant van Willem van Oranje wat 'gedetaboeïseerd' wordt. En dus staat het Wilhelmus, in de praktijk dan, meer dan eens symbool voor : dood aan de katholieken! Zo simpel is het.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:48   #42684
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de eerste plaats was het een strijd tegen Spanje, waarbij heel wat invloedrijke katholieke edelen zich tegen de Spaanse koning keerden. Willem van Oranje zal trouwens het grootste tijd van het conflict katholiek blijven.
Volgens de Nederlandse historicus , Hans Goedkoop, was dit helemaal niet zo in de praktijk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:48   #42685
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het staat er wel symbool voor. Want dat is wat Willem precies heeft gedaan. En moest ik het nu alleen zeggen... Ook Nederlandse geschiedkundigen zeggen dit, nu dat de minder fraaie kant van Willem van Oranje wat 'gedetaboeïseerd' wordt. En dus staat het Wilhelmus, in de praktijk dan, meer dan eens symbool voor : dood aan de katholieken! Zo simpel is het.
Graag bewijs uit de tekst dat het Wilhelmus een lied is waarin men het uitmoorden van katholieken bezingt.

Dat was uw bewering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:49   #42686
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Volgens de Nederlandse historicus , Hans Goedkoop, was dit helemaal niet zo in de praktijk.
Wat was "dit niet zo in de prakijk"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:51   #42687
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met uw laatste zin geeft u gewoon toe dat u totaal geen zicht hebt op de Nederlandse situatie. Door mijn contacten met de SSPX weet ik heel goed hoe het in Nederland gesteld is met de katholieke Kerk: die is veel strijdender dan in Vlaanderen, veel traditioneler en heeft nog een veel grotere wervende kracht. Op de paasnacht worden in alle Nederlandse bisdommen steeds weer vele tientallen volwassenen gedoopt. De modernisten gaan natuurlijk achteruit, maar daar hebben ze jammer genoeg zelf voor gezorgd. Hetzelfde patroon zie je bij de protestanten: traditionele gemeenten groeien, modernistische gaan achteruit.
Dat is allemaal naast de kwestie. De katholieken in Nederland hebben zich altijd laten ringeloren door de protestanten. Nu nog, want ze hebben nog altijd als Nederlands volkslied het Wilhelmus. En de held van het Wilhelmus is Willem van Oranje. Willem van Oranje die vele, véle duizenden katholieken heeft vermoord of doen vermoorden. Dat is nu eenmaal het plaatje en mooier hebben we niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 februari 2020 om 23:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:53   #42688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is allemaal naast de kwestie. De katholieken in Nederland hebben zich altijd laten ringeloren door de protestanten. Nu nog, want ze hebben nog altijd als Nederlands volkslied het Wilhelmus. En de held van het Wilhelmus is Willem van Oranje. Willem van Oranje die vele, véle duizenden katholieken heeft vermoord of doen vermoorden. Dat is het plaatje en mooier hebben we niet.
U beweert: het Wilhelmus IS een geuzenlied. Dan vraag ik mij af hoe het komt dat het Wilhelmus meerdere keren per jaar in de kapellen van de SSPX wordt gezongen? De lijn van mgr. Lefebvre is niet onmiddellijk die van toegeeflijkheid...

En u weet geen antwoord.

De reden is heel eenvoudig: het is geen lied tegen katholieken, maar een lied tegen de Spaanse verdrukker.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:54   #42689
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat was "dit niet zo in de prakijk"?
Bekijkt u het filmpje nog eens. Het was niet alleen een strijd tegen de Spanjaarden. Het was een strijd tegen 'jij en mij' . Hans Goedkoop voegt er zelfs aan toe 'zoals in Syrië tijdens die gruwelijke oorlog'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:55   #42690
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de eerste plaats was het een strijd tegen Spanje, waarbij heel wat invloedrijke katholieke edelen zich tegen de Spaanse koning keerden. Willem van Oranje zal trouwens het grootste tijd van het conflict katholiek blijven.
Dat was zeer zeker in het begin het geval.
Maar wisten ze op het einde in die spiraal van wraak en weerwraak nog waarover het eigenlijk ging ?
Van een soort Nederlands nationalisme (avant-la-lettre) tegen Spanje wordt toch weinig of niets gerapporteerd.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 februari 2020 om 23:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:56   #42691
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bekijkt u het filmpje nog eens. Het was niet alleen een strijd tegen de Spanjaarden. Het was een strijd tegen 'jij en mij' . Hans Goedkoop voegt er zelfs aan toe 'zoals in Syrië tijdens die gruwelijke oorlog'.
Aha. We zijn er dus: u geeft al toe dat het inderdaad een strijd tegen de Spaanse macht was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 23:59   #42692
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat was zeer zeker in het begin het geval.
Maar wisten ze op het einde in die spiraal van wraak en weerwraak nog waarover het eigenlijk ging ?
Van een soort Nederlands nationalisme tegen Spanje wordt toch weinig of niets gerapporteerd.
HO kan blijkbaar niet begrepen dat er bij de hele zaak een reeks verschillende lijnen samenkomen maar ook van elkaar verschillen. Het verzet tegen Spanje is heus geen protestants alleenrecht. Ook belangrijke katholieke edelen gaan mee in het verzet. Ook steden, alhoewel in meerderheid katholiek, geen mee in de strijd. Daarnaast is er de hele zaak van de Reformatie die ook meespeelt, naast een algemene ontevredenheid die er heerst over de Kerk. Dat laatste was al aan de orde bij bijvoorbeeld de Nederlandse Devotie, een beweging die sommigen zien als een voorloper van het protestantisme of de reden is geweest waarom het protestantisme zo gemakkelijk en snel wortel heeft geschoten in bijvoorbeeld het graafschap Vlaanderen en bepaalde delen van Brabant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:00   #42693
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U beweert: het Wilhelmus IS een geuzenlied. Dan vraag ik mij af hoe het komt dat het Wilhelmus meerdere keren per jaar in de kapellen van de SSPX wordt gezongen? De lijn van mgr. Lefebvre is niet onmiddellijk die van toegeeflijkheid...

En u weet geen antwoord.

De reden is heel eenvoudig: het is geen lied tegen katholieken, maar een lied tegen de Spaanse verdrukker.

Tja dan heeft wijlen monseigneur Lefebvre maar weinig historisch inzicht verworven tijdens zijn leven in deze aangelegenheid. In ieder geval, de katholieken in 1932 moesten maar weinig hebben van het Wilhelmus als nationale hymne. Zij in ieder geval vonden het te protestants, kortom een geuzenlied. En ik denk dat zij het beter bergrepen dan uw monseigneur.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:02   #42694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tja dan heeft wijlen monseigneur Lefebvre maar weinig historisch inzicht verworven tijdens zijn leven in deze aangelegenheid. In ieder geval, de katholieken in 1932 moesten maar weinig hebben van het Wilhelmus als nationale hymne. Zij in ieder geval vonden het te protestants, kortom een geuzenlied. En ik denk dat zij het beter bergrepen dan uw monseigneur.
Raar dat u plotseling kan peilen in het katholiek gemoed... Ik stel voor dat u komende zondag naar Gerwen rijd en de mensen daar eens uitlegt dat ze het allemaal niet begrepen hebben: dat ze dringend moeten ophouden met het zingen van het Salvum fac regem én het Wilhelmus op de Nederlandse feestdagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:03   #42695
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

[
Citaat:
QUOTE=Jan van den Berghe;9239941]Aha. We zijn er dus: u geeft al toe
Neen we zijn er helemaal niet. U oreert dat het een strijd was tegen de Spanjaarden. Neen, het was veel meer dan dat. Het was letterlijk een strijd tussen u en mij, tussen familieleden en verwanten, tussen de geburen, tussen wijken. Kortom iedereen tegen iedereen, zoals dit vaak het geval is in een burgeroorlog. Want dat was het hier. Bekijkt u het filmpje nog maar eens want ik heb de indruk dat u niet goed geluisterd hebt naar geschiedkundige Hans Goedkoop.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 februari 2020 om 00:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:06   #42696
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[
Neen we zijn er helemaal niet. U oreert dat het een strijd was tegen de Spanjaarden. Neen, het was veel meer dan dat. Het was letterlijk een strijd tussen u en mij, tussen familieleden en verwanten, tussen de geburen, tussen wijken. Kortom iedereen tegen iedereen, zoals dit vaak het geval is in een burgeroorlog. Want dat was het hier. Bekijkt u het filmpje nog maar eens want ik heb de indruk dat u niet goed geluisterd hebt naar geschiedkundige Hans Goedkoop.
Iedere strijd tegen een gevestigde macht (hier: Spanje) brengt verdeeldheid in steden, in gemeenschappen, onder families, zelfs in gezinnen en onder goede vrienden. Het een sluit het ander niet uit.

Schijnbaar ontgaat dat u.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:08   #42697
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[
Neen we zijn er helemaal niet. U oreert dat het een strijd was tegen de Spanjaarden. Neen, het was veel meer dan dat. Het was letterlijk een strijd tussen u en mij, tussen familieleden en verwanten, tussen de geburen, tussen wijken. Kortom iedereen tegen iedereen, zoals dit vaak het geval is in een burgeroorlog. Want dat was het hier. Bekijkt u het filmpje nog maar eens want ik heb de indruk dat u niet goed geluisterd hebt naar geschiedkundige Hans Goedkoop.
U kunt toch niet ontkennen dat het naast een godsdienst oorlog ,
ook een oorlog tegen Spanje was.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Alkmaar

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/het-leids-ontzet

Laatst gewijzigd door cato : 5 februari 2020 om 00:10.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:11   #42698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
U kunt toch niet ontkennen dat het naast een godsdienst oorlog ,
ook een oorlog tegen Spanje was.
Daarnaast gaat het om een armgeworstel tegen de vorstelijke macht die zich als absoluut zag en de regionale macht die de koning slechts in relatie zag tot het zijn eerbiedigen van de wetten en privilegies die zijn voorgangers hadden toegewezen. Het gaat dus ook over een strijd rond de invulling van de rol van koning en regionale overheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:14   #42699
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Raar dat u plotseling kan peilen in het katholiek gemoed... Ik stel voor dat u komende zondag naar Gerwen rijd en de mensen daar eens uitlegt dat ze het allemaal niet begrepen hebben: dat ze dringend moeten ophouden met het zingen van het Salvum fac regem én het Wilhelmus op de Nederlandse feestdagen.
Dat kan wel, maar WO II heeft het Wilhelmus een boost gegeven. Maar strikt genomen is het Wilhelmus een protestants strijdlied. En dat het een calvinist was die het mogelijk schreef:

"In 2016 kwam uit nieuw stylometrisch onderzoek Petrus Datheen naar voren als mogelijke schrijver van de tekst van het Wilhelmus."

Nu die Datheen was een rabiate calvinist. Een radicaal calvinist inderdaad, want hij werd stadspredikant in het toen radicaal calvinistisch Gent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 februari 2020 om 00:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 00:14   #42700
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is allemaal naast de kwestie. De katholieken in Nederland hebben zich altijd laten ringeloren door de protestanten. Nu nog, want ze hebben nog altijd als Nederlands volkslied het Wilhelmus. En de held van het Wilhelmus is Willem van Oranje. Willem van Oranje die vele, véle duizenden katholieken heeft vermoord of doen vermoorden. Dat is nu eenmaal het plaatje en mooier hebben we niet.
Waar is het bewijs van de vele duizenden katholieken die zijn vermoord?

https://www.ru.nl/kdc/weten/geschied...-katholicisme/
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be