Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2020, 17:14   #43141
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

In Gent staat sinds recent een standbeeld van Willem. In Limburg zou dat nooit kunnen zonder dat die na een week naar pis gaat rieken.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 18:26   #43142
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat versje duidt er nu net op dat men Willem niet onvoorwaardelijk weg wilde.

"die" is weeral een grove veralgemening.

Wanneer waren "die Vlamingen" overigens wél kontent ? Afgezien van tijdens Karel Van Loreinen en Maria Theresia ?
Na 1830 waren er ook pogingen tot staatsgreep en volksopstanden. Met dien verschille echter dat de machtshebbers toen vlak onder de neus der agitatoren zaten in de plaats van in Madrid, Wenen of Den Haag en dus korter en sneller op de (kontra)revolutionaire bal konden spelen om de opstandspogingen in de kiem smoren.
Met dat doel werd zelfs een tijd de vrije meningsuiting en de persvrijheid geschorst, ondanks die "liberale grondwet" die echter al snel niet meer een vodje papier leek.
Niet te verwonderen dat de revolutionair van het eerste uur, Depotter, al snel stelde dat men van de regen in de drop terecht was gekomen en men zich de revolutie maar beter had bespaard, en men de situatie maar beter nog een beetje had uitgezweet.
Denk ook niet dat Nederland ambities heeft met België, het is feitelijk een gesloten hoofdstuk.

Verder zijn het altijd de Belgen geweest die samenwerking met ons wilden.

Nederland blijft liever op afstand staan van de Fransen en de Franse taal, want feitelijk is België een Franse vazalstaat waar Walen het voor het zeggen hebben. Kijk maar naar de huidige regering....

Alles wat de Fransen doen is kennelijk altijd goed...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 18:28   #43143
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk ook niet dat Nederland ambities heeft met België, het is feitelijk een gesloten hoofdstuk.

Nederland blijft liever op afstand staan van de Fransen en de Franse taal, want feitelijk is België een Franse vazalstaat waar Walen het voor het zeggen hebben. Kijk maar naar de huidige regering....

Maar wel klagen over onze snelwegen als hinderlijke doorgang naar Frankrijk voor op vakantie.
Oud 26 april 2020, 18:32   #43144
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In Gent staat sinds recent een standbeeld van Willem. In Limburg zou dat nooit kunnen zonder dat die na een week naar pis gaat rieken.
Gentenaren waren slim en zagen een groot deel van hun afzetmarkt verliezen met het vertrek van Willem I en wilden dit destijds voorkomen. Vreemd genoeg waren daar de Franstaligen juist voor Koning Willem I.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:32.
Oud 26 april 2020, 18:34   #43145
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar wel klagen over onze snelwegen als hinderlijke doorgang naar Frankrijk voor op vakantie.
Denk dat er steeds minder over Belgische wegen zullen gaan. Duitsland is steeds meer ons favoriete land. Snap ook niet dat men in Frankrijk op een camping gaat zitten bakken in een sleurhut.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:35.
Oud 26 april 2020, 18:35   #43146
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk dat er steeds minder over Belgische wegen zullen gaan. Duitsland is steeds meer ons favoriete land.
Om een vriendin van me uit Walcheren te citeren: "Ik heb duizendmaal liever Belgen dan Duitsers"

Spreek dus voor jezelf.
Oud 26 april 2020, 18:36   #43147
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Om een vriendin van me uit Walcheren te citeren: "Ik heb duizendmaal liever Belgen dan Duitsers"

Spreek dus voor jezelf.
Getallen spreken voor zich. In Zeeland is men maar wat blij met het toerisme uit Duitsland. Anders is het failliet daar. Mijn vrouw is van Zeeuws -Duitse afkomst. Spreek dus voor je zelf.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:38.
Oud 26 april 2020, 18:38   #43148
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Getallen spreken voor zich. In Zeeland is men maar wat blij met het toerisme. Anders is het failliet daar.
Grappig dat je het zegt. Het gesprek ging over de recente tendens van een groeiend Belgisch toerisme in Zeeland. Duitsers nemen vaak aan dat iedereen hun taal spreekt. Nu, voor veel Nederlanders zijn we het verlengde van hun cultuur en vice versa. Sommige Nederlanders zien het anders, maar dat zijn individuen.

Wat interessant is. Ikzelf en mijn ouders gaan al jaar en dag vaak genoeg naar Zeeland. Het valt inderdaad wel op hoeveel Belgen er zijn het jaar door tegenwoordig. Mijn grootouders hadden er zelfs een vakantiehuis.

Niet alle Belgen zijn hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 18:40.
Oud 26 april 2020, 18:53   #43149
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Grappig dat je het zegt. Het gesprek ging over de recente tendens van een groeiend Belgisch toerisme in Zeeland. Duitsers nemen vaak aan dat iedereen hun taal spreekt. Nu, voor veel Nederlanders zijn we het verlengde van hun cultuur en vice versa. Sommige Nederlanders zien het anders, maar dat zijn individuen.

Wat interessant is. Ikzelf en mijn ouders gaan al jaar en dag vaak genoeg naar Zeeland. Het valt inderdaad wel op hoeveel Belgen er zijn het jaar door tegenwoordig. Mijn grootouders hadden er zelfs een vakantiehuis.

Niet alle Belgen zijn hetzelfde.
Wat mij betreft zijn alle toeristen welkom in Nederland, dus ook Vlamingen en Walen.

Maar over Duitsers gesproken, in sommige gedeelten van Duitsland kun je gewoon Nederlands spreken omdat de streektaal daar lijkt op Nederlands of Nedersaksisch.
Oostfries of Bremer platt is eenvoudig te verstaan, lijkt ook op Nederlands.

Verder zijn Nederlanders te snel geneigd over te stappen op het Duits of het Engels, zelfs wanneer men tracht Nederlands te spreken..

Met Frans kom je hier niet ver, dus de Walen hebben dan een uitdaging mochten ze geen Nederlands, Engels of Duits spreken. Rest ze alleen nog Google translate..

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:57.
Oud 26 april 2020, 18:56   #43150
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Lucien Jottrand

Citaat:

Nederland blijft liever op afstand staan van de Fransen en de Franse taal, want feitelijk is België een Franse vazalstaat waar Walen het voor het zeggen hebben.
Kijk maar naar de huidige regering....
Ach, de huidige situatie is maar een voetnoot in het streven der Nederlandse Integratie die eigenlijk dateert sedert de eerste scheiding in 1648.
Ondanks stootte ik nog op een wikistuk over de Waalse flamingant en Heelnederlander: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucien_Jottrand

En voor een revanchist als ik die vindt dat de ontspoorde geschiedenis moet worden teruggebracht op de juiste Dietse sporen is die geschiedkundige navelstaarderij der aktualiteit zelfs van geen enkele tel, Edwin !

https://www.youtube.com/watch?v=KTXo_8e3z0g
Ze zeggen zegen komt van boven
En dat dingen ons maar overkomen
Terwijl we iets groters dromen om nog heen te gaan

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 19:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2020, 18:57   #43151
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft zijn alle toeristen welkom in Nederland, dus ook Vlamingen en Walen.

Maar over Duitsers gesproken, in sommige gedeelten van Duitsland kun je gewoon Nederlands spreken omdat de streektaal daar lijkt op Nederlands of Nedersaksisch.

Verder zijn Nederlanders te snel geneigd over te stappen op het Duits of het Engels, zelfs wanneer men tracht Nederlands te spreken..

Met Frans kom je hier niet ver, dus de Walen hebben dan een uitdaging mochten ze geen Nederlands, Engels of Duits spreken. Rest ze alleen nog Google translate..
Meer dan toerist. Ik werk in Nederland (en mag gelukkig daarvoor nog de grens over in deze tijden) en was van plan naar Nederland te emigreren dit jaar. Jammer genoeg ga ik geen vast contract krijgen zolang corona woedt, mag niet van het hoofdbureau. Geen lening voor deze kerel dit jaar en dus ook geen koophuis.
Dus ik huur hier op de grens lekker goedkoop en leef comfortabel, en het zal nog een tijdje langer België blijven. Een grensdorp dat erg positief tegen Nederland aankijkt evenwel.

Maar meer Duitsland is zeker wat op mijn planning staat. Totnogtoe ben ik enkel vertrouwd met stukjes van het Rijnland. In een zeker opzicht erg cultureel verwant aan de Lage Landen.

Dat sommige Nederlanders niks van Belgen moeten hebben en soms terechte kritiek hebben over onze volksaard, maar wild om zich heen slaan en iedereen over dezelfde kam scheren. Daarvan trek ik me eigenlijk niks aan. Gelukkig komt dat betrekkelijk weinig voor. Ik zeg niet dat jij zo iemand bent he?

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:03.
Oud 26 april 2020, 19:02   #43152
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Meer Duitsland is zeker wat op mijn planning staat. Totnogtoe ben ik enkel vertrouwd met stukjes van het Rijnland. In een zeker opzicht erg cultureel verwant aan de Lage Landen.
Aan de tot stand koming van de Statenbijbel hebben ook twee Oostfriesen meegeholpen. Verder, bijna alle Nederlandse protestantse kerken gaan terug tot hun oprichting in de stad Emden in Oost Friesland, dat nu Duits is.

Verder kom je in en rond Bremen buiten Friese ook veel Hollandse achternamen tegen, wat wel leuk is. Veel Hollanders hebben daar aan de dijkenbouw meegeholpen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 19:08.
Oud 26 april 2020, 19:05   #43153
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Aan de tot stand koming van de Statenbijbel hebben ook twee Oostfriesen meegeholpen. Verder, bijna alle Nederlandse protestantse kerken gaan terug tot hun oprichting in de stad Emden in Oost Friesland, dat nu Duits is.
En het stadje Kleef is historisch ook een Nederlandstalige plaats. Kleve in het Duits. Evenmin nog bezocht, al wil ik wel.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:07.
Oud 26 april 2020, 19:11   #43154
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En het stadje Kleef is historisch ook een Nederlandstalige plaats. Kleve in het Duits. Evenmin nog bezocht, al wil ik wel.
Kleverländisch is een Frankisch dialect dus staat nog dichter bij het Nederlands als het Nedersaksisch in Duitsland. Ook daar kon ik gewoon Nederlands spreken en kwam ik een Viszaak uit Spakenburg tegen...

Nederlanders hebben bijzonder veel krediet in Nordrhein Westfalen en Nedersaksen, de Duitse deelstaten protesteerden tegen het afsluiten van de grens met Nederland.

Een oom van, helaas nu overleden, is ook getrouwd met een vrouw uit Bielefeld, Nordrhein Westfalen dus. Die vrouw haar moeder sprak ook Bielefelder platt en kon ook Nederlands begrijpen. Er is heel veel wat ons verbind met onze oosterburen. Zelf heb ik meer voorouders uit Duitsland als België, ofschoon ik ook de verbinding met wat nu België is nog steeds voel.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 19:21.
Oud 26 april 2020, 19:15   #43155
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer hoorde Kleve ooit bij de Nederlanden...?
Maar de bestuurstaal was er tot Bismarck daarmee komaf maakte weldegelijk Nederlands. Men ziet dat nog in de (oude Nederlandstalige) schrijfwijzen van dorpen als Kevelaer en Straelen.
Om de twee jaar ga ik naar een toneelstuk in het dialekt te Kerken. Ik liep daar eens rond om naar de namen te kijken die op de deurbellen stonden en stelde vast dat de familienamen niet beginnen met Von maar met Van.
Dat zullen toch wel niet allemaal Nederlandse inwijkelingen zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 19:32.
Oud 26 april 2020, 19:19   #43156
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wanneer hoorde Kleve ooit bij de Nederlanden...?
Integraal nooit zover ik weet, maar in 1615 werd het even bezet door de Nederlandse Republiek. En het lokale dialect is er nog steeds Nederfrankisch en wordt tot het Nederlands gerekend. Er waren ook bekende Nederlanders die er vandaan komen. Het is erg verwoven met naburig Nijmegen en dat is wel Nederlands.

Maakt niet uit of het al dan niet erbijhoorde in de vraag of ik het wil bezoeken. Het Rijnland hoorde er evenmin ooit bij en toch kom ik er graag en zie ik culturele gelijkenissen met ons.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:23.
Oud 26 april 2020, 19:23   #43157
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Pruisisch Vlaanderen.

Citaat:
Integraal nooit zover ik weet, maar in 1615 werd het bezet door de Nederlandse Republiek. En het lokale dialect is er nog steeds Nederfrankisch en wordt tot het Nederlands gerekend.

Maakt niet uit of het al dan niet erbijhoorde in de vraag of ik het wil bezoeken. Het Rijnland hoorde er evenmin ooit bij en toch kom ik er graag en zie ik culturele gelijkenissen met ons.
Pruisisch Vlaanderen noemt men dat.
Spijtig dat we Kleve niet konden behouden....taalkundig hoort het inderdaad bij het Nederlandse taalgebied.
Of liever behoorde, want ook daar is het dialekt een stukje folklore geworden en is men verhoogduitst zoals in de rest van Noord-Duitsland.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 19:33.
Oud 26 april 2020, 19:27   #43158
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Rijnland hoorde er evenmin ooit bij en toch kom ik er graag en zie ik culturele gelijkenissen met ons.
Wat zie je dan konkreet ?
Oud 26 april 2020, 19:29   #43159
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Pruisisch Vlaanderen noemt men dat.
Spijtig dat we Kleve niet konden behouden....taalkundig hoort het inderdaad bij het Nederlandse taalgebied.
Of liever behoorde, want ook daar is het dialekt een stukje folklore geworden en is men verhoogduitst zoals in de rest van Noord-Duitsland.
Al veel eerder waren er connecties tussen Kleef en Holland:

ALEID gravin van KLEEF, ook bekend als Adelheid (gest. na 1238), door haar huwelijk gravin van Holland. Dochter van Dirk II/III, graaf van Kleef (gest. 1172) en Adelheid van Sulzbach (gest. 1189). Aleid van Kleef trouwde in 1186 in Loosduinen met Dirk VII, graaf van Holland (reg. 1190-1203).

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 19:33.
Oud 26 april 2020, 19:36   #43160
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat zie je dan konkreet ?
Gelijkaardige satirische manier van carnavalsvieringen. Geografische proximiteit. Waarschijnlijk beeldt ik me gelijkenissen in, want ik kom echt niet verder dan dit tot mijn schaamte. Toch erg populair bij Nederlanders en Belgen niettemin. Je kan de stad Aken zelfs zien vanuit het Drielandenpunt en de uitdrukking 'het in Keulen horen donderen' is iedereen wel gekend. Vertrouwdheid met de streek is toch een onderdeel van onze cultuur op z'n minst.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be