![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#43141 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Gent staat sinds recent een standbeeld van Willem. In Limburg zou dat nooit kunnen zonder dat die na een week naar pis gaat rieken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43142 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder zijn het altijd de Belgen geweest die samenwerking met ons wilden. Nederland blijft liever op afstand staan van de Fransen en de Franse taal, want feitelijk is België een Franse vazalstaat waar Walen het voor het zeggen hebben. Kijk maar naar de huidige regering.... Alles wat de Fransen doen is kennelijk altijd goed...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43143 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43144 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gentenaren waren slim en zagen een groot deel van hun afzetmarkt verliezen met het vertrek van Willem I en wilden dit destijds voorkomen. Vreemd genoeg waren daar de Franstaligen juist voor Koning Willem I.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43145 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Denk dat er steeds minder over Belgische wegen zullen gaan. Duitsland is steeds meer ons favoriete land. Snap ook niet dat men in Frankrijk op een camping gaat zitten bakken in een sleurhut.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43146 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43147 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Getallen spreken voor zich. In Zeeland is men maar wat blij met het toerisme uit Duitsland. Anders is het failliet daar. Mijn vrouw is van Zeeuws -Duitse afkomst. Spreek dus voor je zelf.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43148 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat interessant is. Ikzelf en mijn ouders gaan al jaar en dag vaak genoeg naar Zeeland. Het valt inderdaad wel op hoeveel Belgen er zijn het jaar door tegenwoordig. Mijn grootouders hadden er zelfs een vakantiehuis. Niet alle Belgen zijn hetzelfde. Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43149 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar over Duitsers gesproken, in sommige gedeelten van Duitsland kun je gewoon Nederlands spreken omdat de streektaal daar lijkt op Nederlands of Nedersaksisch. Oostfries of Bremer platt is eenvoudig te verstaan, lijkt ook op Nederlands. Verder zijn Nederlanders te snel geneigd over te stappen op het Duits of het Engels, zelfs wanneer men tracht Nederlands te spreken.. Met Frans kom je hier niet ver, dus de Walen hebben dan een uitdaging mochten ze geen Nederlands, Engels of Duits spreken. Rest ze alleen nog Google translate.. ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 18:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ondanks stootte ik nog op een wikistuk over de Waalse flamingant en Heelnederlander: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucien_Jottrand En voor een revanchist als ik die vindt dat de ontspoorde geschiedenis moet worden teruggebracht op de juiste Dietse sporen is die geschiedkundige navelstaarderij der aktualiteit zelfs van geen enkele tel, Edwin ! https://www.youtube.com/watch?v=KTXo_8e3z0g Ze zeggen zegen komt van boven En dat dingen ons maar overkomen Terwijl we iets groters dromen om nog heen te gaan
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 19:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43151 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus ik huur hier op de grens lekker goedkoop en leef comfortabel, en het zal nog een tijdje langer België blijven. Een grensdorp dat erg positief tegen Nederland aankijkt evenwel. Maar meer Duitsland is zeker wat op mijn planning staat. Totnogtoe ben ik enkel vertrouwd met stukjes van het Rijnland. In een zeker opzicht erg cultureel verwant aan de Lage Landen. Dat sommige Nederlanders niks van Belgen moeten hebben en soms terechte kritiek hebben over onze volksaard, maar wild om zich heen slaan en iedereen over dezelfde kam scheren. Daarvan trek ik me eigenlijk niks aan. Gelukkig komt dat betrekkelijk weinig voor. Ik zeg niet dat jij zo iemand bent he? ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder kom je in en rond Bremen buiten Friese ook veel Hollandse achternamen tegen, wat wel leuk is. Veel Hollanders hebben daar aan de dijkenbouw meegeholpen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43153 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En het stadje Kleef is historisch ook een Nederlandstalige plaats. Kleve in het Duits. Evenmin nog bezocht, al wil ik wel.
Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43154 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nederlanders hebben bijzonder veel krediet in Nordrhein Westfalen en Nedersaksen, de Duitse deelstaten protesteerden tegen het afsluiten van de grens met Nederland. Een oom van, helaas nu overleden, is ook getrouwd met een vrouw uit Bielefeld, Nordrhein Westfalen dus. Die vrouw haar moeder sprak ook Bielefelder platt en kon ook Nederlands begrijpen. Er is heel veel wat ons verbind met onze oosterburen. Zelf heb ik meer voorouders uit Duitsland als België, ofschoon ik ook de verbinding met wat nu België is nog steeds voel.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar de bestuurstaal was er tot Bismarck daarmee komaf maakte weldegelijk Nederlands. Men ziet dat nog in de (oude Nederlandstalige) schrijfwijzen van dorpen als Kevelaer en Straelen. Om de twee jaar ga ik naar een toneelstuk in het dialekt te Kerken. Ik liep daar eens rond om naar de namen te kijken die op de deurbellen stonden en stelde vast dat de familienamen niet beginnen met Von maar met Van. Dat zullen toch wel niet allemaal Nederlandse inwijkelingen zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43156 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maakt niet uit of het al dan niet erbijhoorde in de vraag of ik het wil bezoeken. Het Rijnland hoorde er evenmin ooit bij en toch kom ik er graag en zie ik culturele gelijkenissen met ons. Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Spijtig dat we Kleve niet konden behouden....taalkundig hoort het inderdaad bij het Nederlandse taalgebied. Of liever behoorde, want ook daar is het dialekt een stukje folklore geworden en is men verhoogduitst zoals in de rest van Noord-Duitsland.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43158 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat zie je dan konkreet ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ALEID gravin van KLEEF, ook bekend als Adelheid (gest. na 1238), door haar huwelijk gravin van Holland. Dochter van Dirk II/III, graaf van Kleef (gest. 1172) en Adelheid van Sulzbach (gest. 1189). Aleid van Kleef trouwde in 1186 in Loosduinen met Dirk VII, graaf van Holland (reg. 1190-1203).
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 april 2020 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43160 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gelijkaardige satirische manier van carnavalsvieringen. Geografische proximiteit. Waarschijnlijk beeldt ik me gelijkenissen in, want ik kom echt niet verder dan dit tot mijn schaamte.
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:38. |
![]() |
![]() |