Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2023, 09:14   #43801
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Rusland zou de toetreding van deze landen uiteindelijk moeten aanvaarden.
Ik ben blij dat je er ook zo over denkt.

Citaat:
De NAVO zou raketten kunnen plaatsten op een steenworp van Moskou of de omsingeling van je belangrijkste marinebasis bijvoorbeeld.
Waren er plannen in die richting ?

Citaat:
Het Westen betaalt de Oekraïense rekeningen en ondersteunt de invasie verder met training, intel, moderne apparatuur, gepantserde voertuigen, tanks, munitie, jets, etc. De Oekraïense elite passeert aan de kassa en de Oekraïners zelf, die mogen slechts als kanonnenvoer figureren.
Dat is anno 2023. Waren er voor 2014 plannen van het westen om Rusland binnen te vallen ?
Citaat:
Maar Medvedev is niet de enige die spreekt over een nucleaire escalatie, het staat gewoon in de Russische militaire doctrine hoor.
Dat is gewoon wat met spierballen rollen en poging tot intimidatie. Ik zou er eerlijk gezegd niet van verschieten indien Rusland niet meer in staat is om een nucleair wapen te gebruiken wegens gebrek aan expertise.
Citaat:
Dit mag je zelf even opzoeken want die lijst is behoorlijk lang.
Nee dank je, ik doe enkel mijn eigen huiswerk.

Citaat:
Ik zal je alvast op weg helpen en een vrij onschuldig voorbeeldje geven: “20 members of Congress personally invest in top weapons contractors that'll profit from the just-passed $40 billion Ukraine aid package.”
https://www.businessinsider.com/cong...22-3?r=US&IR=T
Dus ? Bij elke oorlog zijn er behoorlijk wat mensen die eraan verdienen. Dat betekent niet dat zij verantwoordelijk zijn voor de oorlog.

Het is Poetin die de verdragen opgezegd heeft en Oekraïne al twee maal binnengevallen heeft. Niemand anders.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2023, 09:58   #43802
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Wie nu nog doet alsof er geen imperialistische motieven zijn vanuit Rusland mbt de invasie van Oekraine is even naief als de mensen die nu nog steeds vasthouden aan het idee dat de VS Iraq heeft aangevallen owv MWD.

Allez jongens, doe toch niet flauw. Lees gewoon de transcipts van Putin's speeches de afgelopen 6-12 maanden. Duidelijker kan het niet...
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts
Oud 4 augustus 2023, 10:18   #43803
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel kijk:
Kadhafi ofandere dictators die ineens beginnen terreur te sponseren, of drugs te verkopen en andere lucratieve zever, kun je wel eens opruimen ? Wat is er daar nu fout aan?

"Het leven is vandaag de dag buitengewoon moeilijk in Libië", zegt de Nederlandse ambassadeur Eric Strating. Vijf jaar na de dood van oud-dictator Muamar Kadhafi lijkt de chaos in het land groter dan ooit.

Inmiddels vijf jaar na de dood van de kolonel is de chaos groter dan ooit in het land met 26 miljoen wapens en 6 miljoen inwoners. Libië is uiteengevallen en verschillende milities bevechten elkaar. Ook wordt er hardnekkig gestreden met strijders van IS. In het land is het niet meer veilig, ook niet voor Strating.

“Ooit was Libië een olierijk land met een van de hoogste levensstandaarden in Afrika. Gezondheidszorg en onderwijs waren gratis, maar inmiddels is het leven in Libië zwaar voor de 'normale' burger.”

En in Iraq ging het niet veel beter...

Key Findings
- There have been between 280,771-315,190 Iraqi civilians killed by direct violence since the U.S. invasion.
- The actual number of civilians killed by direct and indirect war violence is unknown but likely much higher.
- Life-threatening damage to Iraqi health care and other infrastructure has not been repaired: civilians are still dying in significant numbers.

“In sum, the costly removal of a brutal tyrant who threatened his own citizens and neighboring countries won no applause, earned no gratitude, established no reliable ally, and produced no lasting strategic benefit.”

https://www.rand.org/blog/2013/03/th...nce-sheet.html
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2023, 10:32   #43804
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel kijk:
Kadhafi ofandere dictators die ineens beginnen terreur te sponseren, of drugs te verkopen en andere lucratieve zever, kun je wel eens opruimen ? Wat is er daar nu fout aan

Maar nogmaals daar is geen invasie gebeurd van 1000 tanks - 10.000 kruisraketten - 200.000 troepenmacht - 20.000 artillerie met 60.000 granaten per dag - 500 hospitalen opgeblazen - 500 scholen aangevallen - steden van de kaart gevaagd

we zoeken het NATO equivalent van:
-land invasie met grote troepenmacht
- bezetten van dat land
- inlijven voor eeuwig als nieuwe provincie

het type invasie zoals:
- Nepal
- Georgie /Moldova / krim / kuril eilanden

het antwoord is ?
Dat de vraag irrelevant is in geopolitieke en mensenrechten context. Elke oorlog wordt gevoerd met de middelen ter beschikking gegeven een context. Luchtbombardementen of tanks is niet het grote verschil. Respect voor burgerbevolking wel bijvoorbeeld. Ook daar scoort het westen slecht.

Het 'westers' imperium kan best verdwijnen. Dit zeg ik als westerling. De reden zijnde repressie van de mensheid.

Laatst gewijzigd door Bach : 4 augustus 2023 om 10:35.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2023, 10:39   #43805
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de macht van vrede te houden, is negatief voor gunter
"de macht" om vrede te houden.

Peace, through the barrel of a gun.

Uiteraard is dat negatief.
Oud 4 augustus 2023, 10:42   #43806
gunter5148

Standaard

Citaat:
de nato doet dat niet zoetje
"zoetje."

ad hominem.
Oud 4 augustus 2023, 10:48   #43807
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Wie nu nog doet alsof er geen imperialistische motieven zijn vanuit Rusland mbt de invasie van Oekraine is even naief als de mensen die nu nog steeds vasthouden aan het idee dat de VS Iraq heeft aangevallen owv MWD.

Allez jongens, doe toch niet flauw. Lees gewoon de transcipts van Putin's speeches de afgelopen 6-12 maanden. Duidelijker kan het niet...
http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts
Het Amerikaans imperialisme heeft inderdaad concurrentie op mondiaal vlak gekregen. Zij die dit ontkennen zijn erg naïef.

Dat hebt gij scherp opgemerkt!
Oud 4 augustus 2023, 10:49   #43808
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat de vraag irrelevant is in geopolitieke en mensenrechten context. Elke oorlog wordt gevoerd met de middelen ter beschikking gegeven een context. Luchtbombardementen of tanks is niet het grote verschil. Respect voor burgerbevolking wel bijvoorbeeld. Ook daar scoort het westen slecht.

Het 'westers' imperium kan best verdwijnen. Dit zeg ik als westerling. De reden zijnde repressie van de mensheid.
Ik weet nu niet meteen of russisch imperialisme een "goed" alternatief is.

Zoals elders al gezegd, ik ben groot voorstander van verregaande devolutie van macht.
Oud 4 augustus 2023, 10:51   #43809
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Dat is anno 2023. Waren er voor 2014 plannen van het westen om Rusland binnen te vallen ?
Waren er voor 2014 plannen van Rusland om Oekraïne binnen te vallen?

Ex-French President Francois Hollande’s admission that the Minsk Accords were used to give Kiev and Western countries a break and beef up the Ukrainian army.
Hollande who participated in coordinating the set of measures on implementing the Minsk Accords in 2015 confirmed the statements made by ex-German Chancellor Angela Merkel that these agreements were needed to give Kiev time to prepare for an armed conflict. She expressed doubt that at that time NATO states would have been able to support Kiev to the extent that they do now.

https://tass.com/world/1558201

The sin qua non of modern Ukrainian nationalism is the designation of Russia as eternal enemy. The Ukrainian state will never be secure until the Russian state is destroyed. War with Russia, therefore, is to be welcomed because it will “arouse the militaristic spirit of the nation,” a point also made by several Ukrainian government officials.
The tragedy of Ukraine. (Nicolai N. Pertro)
Oud 4 augustus 2023, 10:51   #43810
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Het Amerikaans imperialisme heeft inderdaad concurrentie op mondiaal vlak gekregen. Zij die dit ontkennen zijn erg naïef.

Dat hebt gij scherp opgemerkt!
Het gaat u misschien verbazen, maar er zijn dus effectief nog redelijk wat forummers die de imperialistische ambities van Rusland ontkennen of negeren.
Oud 4 augustus 2023, 10:56   #43811
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Het gaat u misschien verbazen, maar er zijn dus effectief nog redelijk wat forummers die de imperialistische ambities van Rusland ontkennen of negeren.
Inderdaad.

Het zal U misschien verbazen dat er nog redelijk wat forummers zijn die het bestaan van het Amerikaans (of angel-saksisch, of neo-con, whatever) imperium ontkennen.
Oud 4 augustus 2023, 11:03   #43812
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waren er voor 2014 plannen van Rusland om Oekraïne binnen te vallen?

Ex-French President Francois Hollande’s admission that the Minsk Accords were used to give Kiev and Western countries a break and beef up the Ukrainian army.
Hollande who participated in coordinating the set of measures on implementing the Minsk Accords in 2015 confirmed the statements made by ex-German Chancellor Angela Merkel that these agreements were needed to give Kiev time to prepare for an armed conflict. She expressed doubt that at that time NATO states would have been able to support Kiev to the extent that they do now.

https://tass.com/world/1558201

The sin qua non of modern Ukrainian nationalism is the designation of Russia as eternal enemy. The Ukrainian state will never be secure until the Russian state is destroyed. War with Russia, therefore, is to be welcomed because it will “arouse the militaristic spirit of the nation,” a point also made by several Ukrainian government officials.
The tragedy of Ukraine. (Nicolai N. Pertro)
Lees jij je eigen berichten eigenlijk ? Nergens wordt vermeld dat het westen of Oekraïne van plan waren om Rusland aan te vallen. Nergens.
Oud 4 augustus 2023, 11:09   #43813
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A compelling case can be made to develop a NATO's missile defence system in response to the advancement of missile technology and the danger of nuclear weapons. However, this development also undermines Russia's retaliatory capacity, and consequently heightens the offensive potential of nuclear weapons. This article explores the offence/defence posture of NATO's missile defence plans in terms of both capabilities and strategy. It is argued that NATO is incrementally increasing the strength and reach of its missile defence components, while rejecting any international treaty to regulate and limit their future expansion. This corresponds with a strategy of achieving invulnerability through counterforce and utilising NATO as an ‘insurance policy’ against Russia, to be activated when conflicts arise.

The offensive posture of NATO's missile defence system
Glenn Diesen and Conor Keane
Oud 4 augustus 2023, 11:19   #43814
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A compelling case can be made to develop a NATO's missile defence system in response to the advancement of missile technology and the danger of nuclear weapons. However, this development also undermines Russia's retaliatory capacity, and consequently heightens the offensive potential of nuclear weapons. This article explores the offence/defence posture of NATO's missile defence plans in terms of both capabilities and strategy. It is argued that NATO is incrementally increasing the strength and reach of its missile defence components, while rejecting any international treaty to regulate and limit their future expansion. This corresponds with a strategy of achieving invulnerability through counterforce and utilising NATO as an ‘insurance policy’ against Russia, to be activated when conflicts arise.

The offensive posture of NATO's missile defence system
Glenn Diesen and Conor Keane
Opnieuw: ik doe enkel mijn eigen huiswerk, dus dat random copy & paste gedoe waar de lezer blijkbaar de één of andere connectie moet vinden, maakt geen indruk.

Verdedig je standpunt op een duidelijke manier in je eigen woorden, al dan niet met een link erbij.
Oud 4 augustus 2023, 11:26   #43815
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zijn eigenlijk geen invasies met 2000 tanks en 100.000 soldaten te noemen ? is eerder allemaal op het niveau van een losgeslagen president eens op zij, plaats zetten ?
https://en.wikipedia.org/wiki/2003_i...invaded%20Iraq.

Meer dan dat, maar ze noemden het ook geen oorlog maar een operatie, operatie "vrijheid".
Enige verschil is dat Irak een arm derde wereldland was en dat niemand hen wapens gaf of op andere manieren hielp. Iedereen die hen wilde helpen zou "next" zijn, waarschuwden de VS.
Deze invasie was een enorme overtreding van het internationaal recht, en de rechtstreekse aanleiding van de creatie van IS, die leidde tot meer dan een miljoen doden. Niemand werd er ooit voor gestraft.

Ze zijn wel inventief onze Amerikaanse vrienden, ik stel voor dat de Russen ook een kaartspel maken met de kopstukken van het Kiev-regime, en een prijs op hun kop zetten, "dead or alive".

Laatst gewijzigd door tomm : 4 augustus 2023 om 11:28.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2023, 11:31   #43816
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
In plaats van zich te vermeien in de eigen (Westerse) nestbevuiling, bedenk het volgende :
de Amerikanen namen het af van de Mexicanen, de Mexicanen vd Spanjaarden, de Spanjaarden van de Indianen ...
So what ?
En de Russen nemen terug wat van hen is. So what?
Oud 4 augustus 2023, 11:34   #43817
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat waren ook geen tot de tanden bewapende tegenstanders met grote legers.

Die houding... 'een losgeslagen president eens op zijn plaats zetten'. Zonder VN mandaat. Die plaats zijnde een zitje in het hiernamaals zelfs (Khadaffi , Hussein...) De minachting en hoogmoed in dat woordgebruik en dat gecombineerd met een gebrek aan informatie en zelf de wil zich terdege te inforneren alvorens te oordelen, misschien past het wel samen.
Ik denk nu wel dat de Russen voor de kopstukken van het losgeslagen Kiev-regime ook al een plaatsje in de hel gereserveerd hebben.
Oud 4 augustus 2023, 11:58   #43818
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opnieuw: ik doe enkel mijn eigen huiswerk, dus dat random copy & paste gedoe waar de lezer blijkbaar de één of andere connectie moet vinden, maakt geen indruk.

Verdedig je standpunt op een duidelijke manier in je eigen woorden, al dan niet met een link erbij.
Moet ik nu echt je handje vasthouden?

Citaat:
Citaat:
Na Maidan verdween Oekraïne als bufferstaat waardoor de Russen zich genoodzaakt zagen om hun strategische belangen te beschermen en de Krim te annexeren.
Een toetreding tot de NAVO zou betekenen dat men in Oekraïne een ‘missile defence system’ kan installeren. Nu dat mag geen probleem zijn, toch?

“NATO's missile defence program illustrates the ambiguous relationship between offensive and defensive weaponry. It can be used defensively against an attack or, conversely, it can support a nuclear first-strike by eliminating the second-strike capabilities of an opponent.”

https://www.sciencedirect.com/scienc...67067X18300175
Oud 4 augustus 2023, 12:12   #43819
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon wat met spierballen rollen en poging tot intimidatie. Ik zou er eerlijk gezegd niet van verschieten indien Rusland niet meer in staat is om een nucleair wapen te gebruiken wegens gebrek aan expertise.
Ah! Dan is dit probleem ook van de baan.
Oud 4 augustus 2023, 12:13   #43820
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
... imperium ...

< Een rijk of imperium is een staat die voortkomt uit de verovering of onderwerping van een aantal andere staten of volkeren... >

&

<...

Een recent onderscheid dat wordt gemaakt is dat tussen staten die een rijk zijn (bv. Rusland) en staten die een rijk hebben (bv. het Verenigd Koninkrijk met het Britse Rijk). Voor die laatste is het minder lastig hun rijk te verliezen zonder het kernland fundamenteel te moeten herconceptualiseren...

>

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijk_(staat)

Net als de USA beantwoorden ook China als Rusland perfect aan het signalement van een 'imperium' als 'een (omvangrijke) staat die zich ook uitstrekt buiten de traditionele etnische en sociale grenzen van de eigen machtsbasis' (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Imperium).

Eigenlijk vind ik het au fond doodjammer dat niet de héle wereld grondig 'besmet' is geworden met het soort gedachtengoed dat op 1 augustus 1291 leidde tot https://nl.wikipedia.org/wiki/Bondsbrief_van_1291

Een (al bij al schamele) troost vind ik nog in de verhalen over de: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trickster

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 augustus 2023 om 12:17.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be