Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2010, 18:58   #421
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Triestig hoe verzuurd sommige mensen kunnen worden door de politiek. Ik snap eigenlijk ook niet goed hoe sommigen zo verbitterd kunnen geraken door de politieke actualiteit. De politieke gebeurtenissen volgen is voor mij altijd een vorm van ontspanning geweest, en niet van frustratie.

Volgens mij kun je in "de politiek" alles vinden wat je in jezelf hebt: idealisme, altruïsme, boosheid, ondernemingszin, al dan niet selectieve solidariteit, apocalyptische angst, haat, openheid, dodelijk cynisme, domheid, intelligentie... maar het valt me ook op hoeveel mensen er in het volgen van de actualiteit vooral een bevestiging van hun eigen verbittering vinden, en voeding voor hun angst/haat.
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 19:02   #422
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Kent u de namen en de kwaliteitsnorm van die onderzoekbureaus vanbuiten misschien? Kan u die überhaupt weten?
Kom kom, niet zeveren.
De onderzoeken "Wie stemt op welke partij in Vlaanderen in 2007" en "Politieke kwesties en stemgedrag" werden uitgevoerd door Het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (KULAK). Van hen kan je een kwalitatief goed onderzoek verwachten.

Citaat:
1. Dat Vlaanderen voor meer Vlaanderen, en minder België heeft gestemd.

2. Ik insinueerde dat zijn analyse belachelijk is.
1 Waaruit blijkt volgens jouw die tendens. (Indien enkel natte vinger werk; gelieve je te onthouden)
2 Je insinueerde daarbij niet de "heel Vlaanderen" een bepaalde visie had?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 19:55   #423
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik merk hier serieus wat afgunst van lieden die niet echt hoog oplopen met Vlaams Nationalistische partijen.
Als de andere partijen misschien wat meer tijd hadden gestoken in een serieus bestuur, had het nooit zo ver moeten komen.
Maar wees nu voor één keer eens eerlijk ?
Wat hebben die, buiten de gebruikelijke navelstaarderij en narcistisch gezever eigenlijk gedaan ?
Juist. Niets.
Het is niet meer dan normaal dat de Vlaming de prutsers afstraft en anderen een kans geeft.
Voor mijn part mogen de sukkels die dit land om zeep hebben geholpen, op pensioen.
Wel met een 1000 Euro per maand, wel te verstaan.
Maar dat wordt moeilijk. Want dat geld zit al lang in de zakken van fortuinzoekers die hier in België terecht zijn gekomen.
We hebben lang genoeg verwittigd. Het ging er ooit van komen.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 19:57   #424
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De onderzoeken "Wie stemt op welke partij in Vlaanderen in 2007" en "Politieke kwesties en stemgedrag" werden uitgevoerd door Het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (KULAK). Van hen kan je een kwalitatief goed onderzoek verwachten.
Dat is helaas lang niet altijd het geval.

Citaat:
1 Waaruit blijkt volgens jouw die tendens. (Indien enkel natte vinger werk; gelieve je te onthouden)
2 Je insinueerde daarbij niet de "heel Vlaanderen" een bepaalde visie had?
1. Die tendens is duidelijk genoeg. 20 jaar geleden sprak niemand over confederalisme. De VU had federalisme in haar programma staan. Nu zijn er 2 partijen die Vlaamse onafhankelijkheid in hun programma hebben staan waarvan 1 de grootste is. In heel wat kantons halen ze samen een absolute meerderheid.

Maar hey! Je hebt gelijk. We gaan wachten tot een autoriteit zegt wat we ervan moeten denken.

2 Neen. Ik heb trouwens nooit gezegd dat heel Vlaanderen een bepaalde visie heeft. U moet niet denken wat ik heb geschreven. U moet zien wat ik schrijf.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 20:28   #425
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is helaas lang niet altijd het geval.
Die onderzoeken "Wie stemt op welke partij in Vlaanderen in 2007" en "Politieke kwesties en stemgedrag" uitgevoerd door Het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (KULAK); kan je ook nog nalezen.
Waardoor je nog beter kan inschatten hoe betrouwbaar ze zijn.

Citaat:
1. Die tendens is duidelijk genoeg. 20 jaar geleden sprak niemand over confederalisme. De VU had federalisme in haar programma staan. Nu zijn er 2 partijen die Vlaamse onafhankelijkheid in hun programma hebben staan waarvan 1 de grootste is.
Er is 1 seperatistische partij : Het VB
Er is de N-VA die voor separatisme pleitte; maar enige tijd geleden het confederalisme begon te verdedigen (eventueel als tussenstap naar onafhankelijkheid?) en anderzijds sprak van een grote staatshervorming in ruil voor 15 jaar communautaire vrede.
Open-VLD wilde bij de vorige verkiezingen (2007) een staatshervorming "om de muur te versterken"; om de bevoegdheden logischer te hergroeperen. Bij deze verkiezingen wilden ze een confederalisme. Wie weet wat ze een volgende keer willen?

Ben jij zeker dat de kiezer nog weet wat de partij waarvoor ze stemmen, wil op dit vlak?
Weet jij zeker waarom iemand op een bepaalde partij stemt?
Citaat:
In heel wat kantons halen ze samen een absolute meerderheid.
Heel wat kantons? Wat noem jij heel wat?

Citaat:
Maar hey! Je hebt gelijk. We gaan wachten tot een autoriteit zegt wat we ervan moeten denken.
Neen; en op natte vinger werk wacht ik ook niet.

Citaat:
2 Neen. Ik heb trouwens nooit gezegd dat heel Vlaanderen een bepaalde visie heeft. U moet niet denken wat ik heb geschreven. U moet zien wat ik schrijf.
Toch wel. post #404
"terwijl heel Vlaanderen zich verder van uw visie verwijderd."
Oud 16 juni 2010, 23:57   #426
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die onderzoeken "Wie stemt op welke partij in Vlaanderen in 2007" en "Politieke kwesties en stemgedrag" uitgevoerd door Het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (KULAK); kan je ook nog nalezen.
Waardoor je nog beter kan inschatten hoe betrouwbaar ze zijn.
Dank je. Ik zal ze na mijn examens eens doornemen.

Citaat:
Er is 1 seperatistische partij : Het VB
Er is de N-VA die voor separatisme pleitte; maar enige tijd geleden het confederalisme begon te verdedigen (eventueel als tussenstap naar onafhankelijkheid?) en anderzijds sprak van een grote staatshervorming in ruil voor 15 jaar communautaire vrede.
Open-VLD wilde bij de vorige verkiezingen (2007) een staatshervorming "om de muur te versterken"; om de bevoegdheden logischer te hergroeperen. Bij deze verkiezingen wilden ze een confederalisme. Wie weet wat ze een volgende keer willen?
NV-A heeft ook de Vlaamse onafhankelijkheid in zijn programma staan. Er zijn daarom 2 separatistische partijen. NV-A wil er stilletjes naartoe evolueren (wat hoe dan ook gebeurt), VB wil ze sneller (alhoewel ik denk dat hier voor een groot stuk oppositie-strategie inzit, maar dat is een andere discussie.)
Een staatshervorming betekent nu, op deze moment meer bevoegdheden naar de deelstaten. Dat dit wordt verkocht als efficiënter bestuur (en dat is eigenlijk ook zo) of een hergroepering doet niet af aan dat feit.

Ik stel alleen vast dat ook klassieke partijen (VLD en Cd&V) het confederalisme aanhangen terwijl daar vroeger geen sprake van was, zelfs bij de VU niet.

Citaat:
Ben jij zeker dat de kiezer nog weet wat de partij waarvoor ze stemmen, wil op dit vlak?
Weet jij zeker waarom iemand op een bepaalde partij stemt?
Ik weet niet zeker waarom iemand op een bepaalde partij stemt, daarom sprak ik ook van de natte vinger.

Citaat:
Neen; en op natte vinger werk wacht ik ook niet.
Ok, je wacht dus nergens op?
Oud 17 juni 2010, 18:24   #427
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank je. Ik zal ze na mijn examens eens doornemen.

NV-A heeft ook de Vlaamse onafhankelijkheid in zijn programma staan. Er zijn daarom 2 separatistische partijen. NV-A wil er stilletjes naartoe evolueren (wat hoe dan ook gebeurt), VB wil ze sneller (alhoewel ik denk dat hier voor een groot stuk oppositie-strategie inzit, maar dat is een andere discussie.)
Een staatshervorming betekent nu, op deze moment meer bevoegdheden naar de deelstaten. Dat dit wordt verkocht als efficiënter bestuur (en dat is eigenlijk ook zo) of een hergroepering doet niet af aan dat feit.
Wat schreef ik :
"Er is de N-VA die voor separatisme pleitte; maar enige tijd geleden het confederalisme begon te verdedigen (eventueel als tussenstap naar onafhankelijkheid?) en anderzijds sprak van een grote staatshervorming in ruil voor 15 jaar communautaire vrede."

Is dit correct?

Citaat:
Ik stel alleen vast dat ook klassieke partijen (VLD en Cd&V) het confederalisme aanhangen terwijl daar vroeger geen sprake van was, zelfs bij de VU niet.
CD&V wil confederalisme? Dat heb ik gemist. Stond dit in hun programma? Ik dacht dat ze een staatshervorming wilden.

Sedert wanneer wil open-VLD dit?
Ik schreef :
"Open-VLD wilde bij de vorige verkiezingen (2007) een staatshervorming "om de muur te versterken"; om de bevoegdheden logischer te hergroeperen. Bij deze verkiezingen wilden ze een confederalisme."

Is dit correct?

Citaat:
Ik weet niet zeker waarom iemand op een bepaalde partij stemt, daarom sprak ik ook van de natte vinger.
Sta me toe die natte vinger niet zo betrouwbaar te vinden.
Zeker niet wanneer het gokwerk nogal gekleurd is; en geen rekening wil houden met andere mogelijke redenen waarom iemand voor een partij stemt.

Citaat:
Ok, je wacht dus nergens op?
Toch wel.
Oud 17 juni 2010, 18:55   #428
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat schreef ik :
"Er is de N-VA die voor separatisme pleitte; maar enige tijd geleden het confederalisme begon te verdedigen (eventueel als tussenstap naar onafhankelijkheid?) en anderzijds sprak van een grote staatshervorming in ruil voor 15 jaar communautaire vrede."

Is dit correct?
Ja, dat denk ik wel. Ik reken ze echter bij de separatistische partijen aangezien in hun programma een onafhankelijk Vlaanderen staat.

Citaat:
CD&V wil confederalisme? Dat heb ik gemist. Stond dit in hun programma? Ik dacht dat ze een staatshervorming wilden.

Sedert wanneer wil open-VLD dit?
Ik schreef :
"Open-VLD wilde bij de vorige verkiezingen (2007) een staatshervorming "om de muur te versterken"; om de bevoegdheden logischer te hergroeperen. Bij deze verkiezingen wilden ze een confederalisme."

Is dit correct?
Ik denk dat ze beide voor een confederale staat pleitten (voor de verkiezingen weliswaar.) Met die 2 weet je nooit. Daar heb je gelijk in.

Citaat:
Sta me toe die natte vinger niet zo betrouwbaar te vinden.
Zeker niet wanneer het gokwerk nogal gekleurd is; en geen rekening wil houden met andere mogelijke redenen waarom iemand voor een partij stemt.
Het zou bijzonder vreemd zijn als u mijn natte vingerwerk betrouwbaar zou vinden. Toch is dat voor uzelf vaak betrouwbaarder dan "onderzoeken".
Zelf ben ik ook aan zo'n "onderzoek" bezig, en de parate kennis en dus de basis (ik verwacht niet dat je dit snapt, maar het zou ons te ver leiden) van mijn promotor is bedroevend laag. Bovendien worden wetenschappelijke bevindingen nogal eens vaak uitgebreid tot wat nooit is geschreven.
Maar zoals gezegd: ik zal ze binnekort wel eens doornemen.

Citaat:
Toch wel.
Op wat dan?
Oud 17 juni 2010, 18:57   #429
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat denk ik wel. Ik reken ze echter bij de separatistische partijen aangezien in hun programma een onafhankelijk Vlaanderen staat.

Ik denk dat ze beide voor een confederale staat pleitten (voor de verkiezingen weliswaar.) Met die 2 weet je nooit. Daar heb je gelijk in.

Het zou bijzonder vreemd zijn als u mijn natte vingerwerk betrouwbaar zou vinden. Toch is dat voor uzelf vaak betrouwbaarder dan "onderzoeken".
Zelf ben ik ook aan zo'n "onderzoek" bezig, en de parate kennis en dus de basis (ik verwacht niet dat je dit snapt, maar het zou ons te ver leiden) van mijn promotor is bedroevend laag. Bovendien worden wetenschappelijke bevindingen nogal eens vaak uitgebreid tot wat nooit is geschreven.
Maar zoals gezegd: ik zal ze binnekort wel eens doornemen.

Op wat dan?
Op een wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek van bijvoorbeeld Het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (KULAK)
Oud 21 juni 2010, 19:57   #430
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Ze zullen uit die bunker moeten komen als ze een politiek programma willen vinden. De tijd dringt voor ons volk. Niet partijbelang, maar volksbelang telt!
2

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be