Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 15:15   #421
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eerder tot de mindere klasse ja, kwa intelligentie en vooral vakkennis.

En goede leerkracht is niet een slim iemand, maar iemand die het goed kan uitleggen. Moet je slim zijn voor wiskunde van de middelbare school te begrijpen ? Banee. Moet je menselijke skills hebben om dat uit te leggen aan een bende pubers ? Ja dat zeker en vast.

Slimme mensen geven les aan de universiteit, want daar wordt de stof zo complex dat dat wel een noodzaak is.
Wat u over vakkennis e.d. beweert klopt langs geen kanten, tenzij je voor een klas bloemzakken staat.

Een goede leerkracht moet inderdaad 'menselijke skills' hebben, maar hij moet ook zijn vakgebied door en door kennen. Als hij/zij er namelijk in geslaagd is bij zijn/haar leerlingen interesse en leergierigheid op te wekken (toch een belangrijk doel van onderwijs, nee?) mag hij/zij zich namelijk verwachten aan de meest uiteenlopende en vaak èrg diepgaande vragen vanwege zijn enthousiast publiek.

Kan hij/zij het zich op d�*t ogenblik veroorloven daar met de mond vol tanden te staan blozen als een papkind?

Ik herinner mij héél goed hoe ongenadig ik kon zijn voor de 'meester' van het zesde leerjaar die 6/10 had behaald voor een overhoring 'Aardrijkskunde' die ik voor hem had opgemaakt (de vragen waren niet eens zo moeilijk), en hoe wij in het laatste jaar van de humaniora met z'n allen de vloer aanveegden met de leraar Engels die dacht dat 'Hakim Bey' een Arabier was. Mijn broer was en is nog steeds een 'crack' in Wiskunde, en ook hij had de vervelende gewoonte erg netelige vragen te stellen aan zijn leraars (en lerares).

'Pubers' onderschatten is gevaarlijk, Tavek. Je kan het geen twee keer doen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:31   #422
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
weet je ga een jaartje boeren in peru, probeer dan eens te overleven in de brousse in zaire, en kom dat nog eens uitleggen van dat werken.. Je bent een cerebrale luxepoes.

je hebt wel gelijk: ik en mijn vrouw zeggen zo van we gaan een nieuw TV-ke kopen voor op de slaapkamer, dan zoeken we de kleinste is goed genoeg die van 66cm, bijna onvindbaar in de winkels. Dan staan we voor de keus, wat gaan we nu doen, we draaien onze euro nog eens om, en ja we wachten nog een beetje... De meeste gezinnen hebben alleen nog flatscrees, wij hebben aub nog geneen flatscreen TV. en wel 2 afdankers van mensen die een flatscreen gekocht hebben. Wat is basic ? De oude TV werkt hé
Dat is best mogelijk, maar u doet er toch verstandig aan die luxepoes niet zonder handschoenen aan te pakken

De Brusselse jungle is uiteraard niet te vergelijken met die in Zaïre, maar er in overleven en er uit geraken is toch ook niet bepaald een makkie.

Het boerenbestaan ken ik dankzij mijn grootouders goed genoeg, en ik heb wel een bijzonder veelzijdig en op de arbeidsconsulenten van de BGDA indruk makend CV bijeen weten te bricoleren, maar bon, 't is u vergeven, gij kent mij niet, nietwaar.

Zo'n tien jaar geleden ging mijn TV-tje er aan, en ik heb toen besloten dat dat eerder een zegen dan een vloek was.

TV kijk ik nu enkel wanneer ik bij vrienden of familie op bezoek ben, en dan word ik meestal vrij snel verzocht mij toch maar te onthouden van commentaar op wat daar allemaal op die konijnenbak voorgespiegeld wordt.

Wie bij mij op bezoek komt, moet zich er bij neerleggen dat het hier altijd 'wéér niks op den TV' is

Oud 26 augustus 2009, 15:31   #423
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat u over vakkennis e.d. beweert klopt langs geen kanten, tenzij je voor een klas bloemzakken staat.

Een goede leerkracht moet inderdaad 'menselijke skills' hebben, maar hij moet ook zijn vakgebied door en door kennen. Als hij/zij er namelijk in geslaagd is bij zijn/haar leerlingen interesse en leergierigheid op te wekken (toch een belangrijk doel van onderwijs, nee?) mag hij/zij zich namelijk verwachten aan de meest uiteenlopende en vaak èrg diepgaande vragen vanwege zijn enthousiast publiek.

Kan hij/zij het zich op d�*t ogenblik veroorloven daar met de mond vol tanden te staan blozen als een papkind?

Ik herinner mij héél goed hoe ongenadig ik kon zijn voor de 'meester' van het zesde leerjaar die 6/10 had behaald voor een overhoring 'Aardrijkskunde' die ik voor hem had opgemaakt (de vragen waren niet eens zo moeilijk), en hoe wij in het laatste jaar van de humaniora met z'n allen de vloer aanveegden met de leraar Engels die dacht dat 'Hakim Bey' een Arabier was. Mijn broer was en is nog steeds een 'crack' in Wiskunde, en ook hij had de vervelende gewoonte erg netelige vragen te stellen aan zijn leraars (en lerares).

'Pubers' onderschatten is gevaarlijk, Tavek. Je kan het geen twee keer doen.

Een leerkracht wiskunde die 20 jaar zijn of haar vak geeft, kan je niet vergelijken met iemand met hetzelfde diploma (master wiskunde) die 20 jaar lang onderzoek heeft gedaan naar numerieke algoritmes. Dat is wat ik wilde zeggen.

Die laatste zal de grenzen van de wiskunde verleggen, terwijl de leerkracht braafjes binnen de gekende lijntjes blijft kleuren. En ja na een aantal jaar, sorry dat ik het zeg, op die paar vervelende vragen na, wordt het routine.

Intelligentie wordt pas echt noodzakelijk als je in ongekend gebied begint te komen met je vak. Opzoeken gaat dan even niet....zelf je theorien formuleren en bewijzen is een kunst.

Nu, de leerkracht heeft ook zijn sterke punten. Maar intelligentie, neen, dat durf ik echt oprecht te betwisten.

Een leerkracht duikt kwa niveau zwaar omlaag na zijn afstuderen. Wat die mensen kwa thesis hebben gedaan zal waarschijnlijk het hoogste en beste zijn wat ze dan in hun leven hebben gedaan.

En ik heb WEL respect voor leerkrachten, en vooral omwille van hun inzet en doorzettingsvermogen om met die jongeren overweg te kunnen. Dat vergt pas skills.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:34   #424
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet zozeer.

Kijk maar eens naar de politiek. Die mensen kunnen zichzelf bijzonder goed verkopen.
Da's geen mensenkennis maar marktkennis.

En van lage kwaliteit ook nog.

Het gaat hier niet om kunnen verkopen. Het gaat om de individuele student aan te voelen, aan de hand van zijn vragen zijn denkpiste te reconstrueren in je hoofd en zo een manier van uitleggen te bedenken die juist die student doet beseffen wat je eigenlijk bedoelt.

En dat, beste Tavek, is een moeilijke taak. Een politicus moet maar wat leuzen verpatsen, een papa hebben die er ook zit, of bij een goede partij zitten. En het lukt hem wel.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:35   #425
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
...en hoe wij in het laatste jaar van de humaniora met z'n allen de vloer aanveegden met de leraar Engels die dacht dat 'Hakim Bey' een Arabier was. .

Ik heb overigens in't middelbaar meerdere leerkrachten al voor schut gezet. Maar ze trokken niet allemaal er iets van aan.
Oud 26 augustus 2009, 15:41   #426
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een leerkracht wiskunde die 20 jaar zijn of haar vak geeft, kan je niet vergelijken met iemand met hetzelfde diploma (master wiskunde) die 20 jaar lang onderzoek heeft gedaan naar numerieke algoritmes. Dat is wat ik wilde zeggen.

Die laatste zal de grenzen van de wiskunde verleggen, terwijl de leerkracht braafjes binnen de gekende lijntjes blijft kleuren. En ja na een aantal jaar, sorry dat ik het zeg, op die paar vervelende vragen na, wordt het routine.

Intelligentie wordt pas echt noodzakelijk als je in ongekend gebied begint te komen met je vak. Opzoeken gaat dan even niet....zelf je theorien formuleren en bewijzen is een kunst.

Nu, de leerkracht heeft ook zijn sterke punten. Maar intelligentie, neen, dat durf ik echt oprecht te betwisten.

Een leerkracht duikt kwa niveau zwaar omlaag na zijn afstuderen. Wat die mensen kwa thesis hebben gedaan zal waarschijnlijk het hoogste en beste zijn wat ze dan in hun leven hebben gedaan.

En ik heb WEL respect voor leerkrachten, en vooral omwille van hun inzet en doorzettingsvermogen om met die jongeren overweg te kunnen. Dat vergt pas skills.
Allez, dan heb ik het geluk dat ik nooit 'voor leraar' heb gestudeerd

Ik heb deze 'luxejob' bemachtigd omdat

1. Nederlands mijn moedertaal is

2. ik een diploma 'hoger onderwijs' (film) in een schuif heb liggen

3. mijn kennis van het Engels, het Duits en het Frans wel meevalt

en

4. "l'Enseignement de la Communauté française de Belgique" wanhopig op zoek was naar leraars Germaanse talen, specialiteit Nederlands.

En dank zij die job leer ik elk jaar wat beter mijn eigen moedertaal kennen, en straks mag - moet - ik ook mijn kennis van het Duits opschroeven.

Ik ben m.a.w. met mijn gat in de boter gevallen, maar dat mocht wel even, na de 12 ambachten en 13 ongelukken die ik al achter de rug had.

Laatst gewijzigd door djimi : 26 augustus 2009 om 15:42.
Oud 26 augustus 2009, 15:48   #427
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

en

4. "l'Enseignement de la Communauté française de Belgique" wanhopig op zoek was naar leraars Germaanse talen, specialiteit Nederlands.

En dank zij die job leer ik elk jaar wat beter mijn eigen moedertaal kennen, en straks mag - moet - ik ook mijn kennis van het Duits opschroeven.

Ik ben m.a.w. met mijn gat in de boter gevallen, maar dat mocht wel even, na de 12 ambachten en 13 ongelukken die ik al achter de rug had.
Ik ken nog zo een paar figuren als u. En die mensen zijn echt gelukkig. Alleen denk ik dat mensen met een diploma natuurkunde, wiskunde en biologie soms wel vloeken....
Oud 26 augustus 2009, 16:00   #428
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken nog zo een paar figuren als u. En die mensen zijn echt gelukkig. Alleen denk ik dat mensen met een diploma natuurkunde, wiskunde en biologie soms wel vloeken....
Ik hoorde van in het begin bijzonder weinig opwekkende geluiden in de leraarskamer, waardoor ik er ook maar zelden meer kwam.

Op de deliberaties moet ik wel aanwezig zijn (en ik zou er ook heengaan als het niet verplicht zou zijn), en ook daar weerklinken heel veel jammerklachten.

Ik denk niet dat 2009-2010 daar veel verandering in zal brengen, maar je weet maar nooit, hé?

Het aantal collega's dat echt gelukkig is kan ik op één hand tellen !

En daar zitten inderdaad geen wiskundigen, biologen of fysici tussen.

Oud 26 augustus 2009, 16:36   #429
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoorde van in het begin bijzonder weinig opwekkende geluiden in de leraarskamer, waardoor ik er ook maar zelden meer kwam.

Op de deliberaties moet ik wel aanwezig zijn (en ik zou er ook heengaan als het niet verplicht zou zijn), en ook daar weerklinken heel veel jammerklachten.

Ik denk niet dat 2009-2010 daar veel verandering in zal brengen, maar je weet maar nooit, hé?

Het aantal collega's dat echt gelukkig is kan ik op één hand tellen !

En daar zitten inderdaad geen wiskundigen, biologen of fysici tussen.
De sfeer in een les talen en een les exacte wetenschappen is compleet verschillend. Niet te vergelijken, zelfs.
Oud 26 augustus 2009, 16:42   #430
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en

Ik sta niet in het onderwijs en ben er ook niet jaloers op.
Ik heb respect voor leerkrachten en het werk dat ze doen, zeker omdat het zo belangrijk is voor de toekomst.

Wat ik wel weet en kan vaststellen is dat het kennis niveau van de jeugd drastisch achteruit gaat. Ze weten zelfs de meeste elementaire zaken niet.
Algelmene ontwikkeling wordt blijkbaar stiefmoederlijk behandeld in het onderwijs en dat vind ik jammer.
Ik zie ook niet echt een toename in de vaardigheden, maar ja hoe kan je over de vaardigheid franse communicatie beschikken als je geen vervoegingen mag ingestamt krijgen.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 17:49   #431
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De sfeer in een les talen en een les exacte wetenschappen is compleet verschillend. Niet te vergelijken, zelfs.
Dat klopt, maar daar ging het niet over, dacht ik.

Oud 26 augustus 2009, 18:02   #432
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Ik zie ook niet echt een toename in de vaardigheden, maar ja hoe kan je over de vaardigheid franse communicatie beschikken als je geen vervoegingen mag ingestamt krijgen.
De jeugd van tegenwoordig heeft wel meer vaardigheden in communicatie dan vroeger. Ze geven zelfs hun gedacht als ge 't niet vraagt ! Vroeger had je daarvoor strafstudie of vloog je buiten.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 18:08   #433
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Ik sta niet in het onderwijs en ben er ook niet jaloers op.
Ik heb respect voor leerkrachten en het werk dat ze doen, zeker omdat het zo belangrijk is voor de toekomst.

Wat ik wel weet en kan vaststellen is dat het kennis niveau van de jeugd drastisch achteruit gaat. Ze weten zelfs de meeste elementaire zaken niet.
Algelmene ontwikkeling wordt blijkbaar stiefmoederlijk behandeld in het onderwijs en dat vind ik jammer.
De oorzaken van dit probleem zou ik niet onmiddellijk kunnen aanwijzen.

Ik vrees dat het reeds - ten allerlaatste - vanaf het begin van de lagere school faliekant verkeerd begint te lopen.

En dat is volgens mij niet enkel te wijten aan de kwaliteit van het onderwijzend personeel.

Oud 26 augustus 2009, 18:09   #434
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De jeugd van tegenwoordig heeft wel meer vaardigheden in communicatie dan vroeger. Ze geven zelfs hun gedacht als ge 't niet vraagt ! Vroeger had je daarvoor strafstudie of vloog je buiten.
En gelukkig maar!

Oud 26 augustus 2009, 18:10   #435
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De oorzaken van dit probleem zou ik niet onmiddellijk kunnen aanwijzen.

Ik vrees dat het reeds - ten allerlaatste - vanaf het begin van de lagere school faliekant verkeerd begint te lopen.

En dat is volgens mij niet enkel te wijten aan de kwaliteit van het onderwijzend personeel.
Eerder leerplannen en tijdsgeest.
Oud 26 augustus 2009, 18:18   #436
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
², veel te weinig fondsen voor het onderwijs, belachelijk veel fondsen voor onbelangrijke zaken in onze maatschappij.
Ik denk niet dat een gebrek aan fondsen het grote probleem is. Even if; de huidige budgettaire toestand betekent dat behouden van de huidige budgetten al een moeilijke zaak wordt. Instinctief - ik ben niet direct specialist in de materie - denk ik niet aan grote besparingen binnen het onderwijs, maar wel aan een serieuze heroriëntering.

1. De bestaande middelen kunnen veel beter gealloceerd worden. Ik denk dan bvb aan het afschaffen of een zeer beperkende numurus clausus invoeren voor een hoop richtingen waar zo goed als geen toekomst in is.

2. De verantwoordelijkheid / kosten van een hoop zaken moeten veranderd worden.

Het is imo bvb niet aan de belastingbetaler om op te draaien voor de kosten om andermans kinderen een basis Nederlands te leren.

Indien de kennis nederlands van kinderen onvoldoende is om hen zonder het algemeen niveau naar beneden te trekken te doen participeren in een klas, dan moeten zij bijles Nederlands krijgen - te financieren door hun ouders. Ingeval deze niet in staat zijn dit te financieren krijgen ze de bijles ook maar moeten zij er later de kosten van terugbetalen.

3. De vaste benoeming moet worden afgeschaft en vervangen worden door een mechanisme dat meer naar dat van de privé neigt. I.e. een goede leraar moet daarvoor beloond worden, een slechte leraar moet uiteindelijk ontslagen kunnen worden. Criteria is daarbij voor mij hoeveel kennis de leraar kan overdragen op een schooljaar vergeleken met wat de gemiddelde leraar kan bij een gelijkaardige klas.

4. Veel meer uitwisseling met de privé-sector/bijscholing. Voor sommige veelal technische vlakken gebeurt dit al, maar het kan m.i. veel ruimer. Idealiter zou op termijn elke leraar geregeld ook in de privé-sector moeten werken. Verplichte bijscholing voor leraars lijkt me ook aangewezen al varieert dat natuurlijk van vak tot vak. Een leraar Latijn zal minder bijscholing nodig hebben dan een leraar informatica.

5. De job van leraar in aanzien verhogen. Machtsmisbruik moet aangepakt worden, maar het moet ook gedaan zijn met ouders en kinderen die quasi ongestraft compleet respectloos met onderwijzend personeel kunnen omgaan.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 18:20   #437
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar daar ging het niet over, dacht ik.
Ik heb de vervelende gewoonte om te reageren per post en niet per gespreksonderwerp.
Oud 26 augustus 2009, 18:43   #438
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik denk niet dat een gebrek aan fondsen het grote probleem is. Even if; de huidige budgettaire toestand betekent dat behouden van de huidige budgetten al een moeilijke zaak wordt. Instinctief - ik ben niet direct specialist in de materie - denk ik niet aan grote besparingen binnen het onderwijs, maar wel aan een serieuze heroriëntering.

1. De bestaande middelen kunnen veel beter gealloceerd worden. Ik denk dan bvb aan het afschaffen of een zeer beperkende numurus clausus invoeren voor een hoop richtingen waar zo goed als geen toekomst in is.

2. De verantwoordelijkheid / kosten van een hoop zaken moeten veranderd worden.

Het is imo bvb niet aan de belastingbetaler om op te draaien voor de kosten om andermans kinderen een basis Nederlands te leren.

Indien de kennis nederlands van kinderen onvoldoende is om hen zonder het algemeen niveau naar beneden te trekken te doen participeren in een klas, dan moeten zij bijles Nederlands krijgen - te financieren door hun ouders. Ingeval deze niet in staat zijn dit te financieren krijgen ze de bijles ook maar moeten zij er later de kosten van terugbetalen.

3. De vaste benoeming moet worden afgeschaft en vervangen worden door een mechanisme dat meer naar dat van de privé neigt. I.e. een goede leraar moet daarvoor beloond worden, een slechte leraar moet uiteindelijk ontslagen kunnen worden. Criteria is daarbij voor mij hoeveel kennis de leraar kan overdragen op een schooljaar vergeleken met wat de gemiddelde leraar kan bij een gelijkaardige klas.

4. Veel meer uitwisseling met de privé-sector/bijscholing. Voor sommige veelal technische vlakken gebeurt dit al, maar het kan m.i. veel ruimer. Idealiter zou op termijn elke leraar geregeld ook in de privé-sector moeten werken. Verplichte bijscholing voor leraars lijkt me ook aangewezen al varieert dat natuurlijk van vak tot vak. Een leraar Latijn zal minder bijscholing nodig hebben dan een leraar informatica.

5. De job van leraar in aanzien verhogen. Machtsmisbruik moet aangepakt worden, maar het moet ook gedaan zijn met ouders en kinderen die quasi ongestraft compleet respectloos met onderwijzend personeel kunnen omgaan.
Wel, dit zijn goede voorstellen.

En wat meer interactie met de prive graag...het kan echt geen kwaad om studenten les te laten krijgen van bvb professionals (die blijk geven van voldoende capaciteiten voor les te geven). Ook in het ASO: een leerkracht wiskunde/fysica moet ook een doorgewinterde wetenschapper uit de industrie kunnen zijn. Nu verliezen die mensen alle ancienniteit en/of hebben ze niet het "vereiste" diploma voor dat vak (we hebben het hier over ingenieurs, natuurkundigen en dergelijke....).

Het is een beetje een beschermd beroep geworden met veel inteelt en weinig interactie met de buitenwereld. De vakscholen vormen hier gelukkig een beetje een uitzondering.
Oud 26 augustus 2009, 19:23   #439
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat meer interactie met de prive graag...het kan echt geen kwaad om studenten les te laten krijgen van bvb professionals
In de technische hogescholen is dat al uitgebreid het geval. Een groot deel van de lectoren en assistenten zijn mensen uit de industrie die er parttime (10/20 ... %) komen doceren. Ik weet het heel goed, want ik doe het zelf ook.
Nadeel is dat je bv 4 uur les geeft per week maar daarnaast ongevraagd en onbetaald ook een hoop administratie en blabla-vergaderingen op je dak krijgt. Om nog te zwijgen van de ellendige hoop paperassen en mails die je net zo goed als de vastbenoemde FT-personeelsleden moet verteren.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 26 augustus 2009 om 19:24.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 20:48   #440
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet zozeer.

Kijk maar eens naar de politiek. Die mensen kunnen zichzelf bijzonder goed verkopen.
Vind dat niet echt een sterk voorbeeld. In de politiek kan je bezwaarlijk van een vrije markt spreken.

EQ is belangrijk, maar intelligentie evenzeer. Wiskunde is in het hoger middelbaar onderwijs al van een niveau dat jan met de pet niet degelijk begrijpt en je kan iets wel van buiten leren en afdreunen voor een klas, maar als je het niet echt begrijpt kan je het onmogelijk goed uitleggen. Differentiaalvergelijkingen anyone?

De invloed van taalleraars die de taal zelf amper beheersen is ook nefast. Het niveau van lessen Frans en zeker Duits dat ik kreeg is achteraf bekeken veelal lachwekkend laag geweest.

Op universitair niveau spelen die problemen veel minder, maar daar is er volgens mij wél een groot gebrek aan EQ en begeestering bij veel docenten.

Het lijkt me ook evident dat iets zwaar fout loopt bij de overgang van middelbaar naar universitair onderwijs. De enorm hoge percentages van mislukkingen in 1e kandidatuur vind ik onaanvaardbaar.

Ik kan begrijpen dat die overgang extra mislukkingen meebrengt ivgm een overgang binnen het middelbaar maar een aantal eenvoudige (én quasi kosteloze) maatregelen zouden dit aantal m.i. sterk doen dalen. Enkele suggesties:

1: algemeen toelatingsexamen voor alle universitaire richtingen. Inrichting van voorbereidende jaren.

2: algemeen opnemen van absenteïsme binnen de les, elke les.

- Indien de student faalt in de examens én bovengemiddeld ongewettigd afwezig was wordt de volledige kost van het studiejaar aangerekend aan de student ipv het inschrijvingsgeld (dat maar een fractie van de werkelijke kosten dekt).

- de ouders wordt maandelijks een absenteïsme rapport van hun zoon/dochter toegestuurd.

Ik schat zelf dat 70% van de mensen die ik heb zien mislukken op universitair niveau, mislukten omdat ze hun tijd verdeden met alles en nog wat, uitgezonderd studeren. Ik heb zelf zo ook een jaar verspeeld.

- proffen worden ook geëvalueerd op het absenteïsme binnen hun lessen.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 26 augustus 2009 om 20:49.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be