Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2010, 12:56   #421
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is dat wel zo? In die tijd waren de ministers toch ook al verantwoordelijk voor het doen en laten van de koning?

Artikel 63 uit de Belgische grondwet van 1830:

Dus Belgie was op z'n minst juridisch verantwoordelijk voor wat Leopold allemaal deed in Congo.
Neen, de minister zijn politiek verantwoordelijk. Niet strafechterlijk. Als uw koningin een moord begaat, dan zijn de Nederlandse ministers ook niet verantwoordelijk. België had niets de maken met de Vrijstaat. Maar er kwam wel heel veel kritiek los in het Belgisch parlement op wat zich daar voordeed. Ook op bepaalde religieuze congregaties was er kritiek. Op de Jezuïeten bijvoorbeeld die de zwarten uitbuitten.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2010 om 13:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 12:58   #422
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, de minister zijn politiek verantwoordelijk. Niet strafechterlijk. Als uw koningin een moord begaat, dan zijn de Nederlandse ministers ook niet verantwoordelijk.
Dat is mischien wel zo. Niettemin was Belgie weldegelijk verantwoordelijk, dat was mijn punt. Iets wat u ontkende.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 12:59   #423
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is mischien wel zo. Niettemin was Belgie weldegelijk verantwoordelijk, dat was mijn punt. Iets wat u ontkende.
België was helemaal niet verantwoordelijk. De Vrijstaat was een persoonlijk bezit van Leopold II.
Oud 2 mei 2010, 13:01   #424
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
België was helemaal niet verantwoordelijk. De Vrijstaat was een persoonlijk bezit van Leopold II.
Nou en? Op eigen grond geldt ook de Belgische wet. Mag je in je eigen tuin wel moorden en verkrachten dan?
Oud 2 mei 2010, 13:03   #425
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou en? Op eigen grond geldt ook de Belgische wet. Mag je in je eigen tuin wel moorden en verkrachten dan?
Als er in Nederland een moord gebeurt, mag het Belgisch gerecht dan optreden? Neen, dat moet het Nederlands gerecht doen.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2010 om 13:03.
Oud 2 mei 2010, 13:07   #426
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet helemaal waar. Zoals ik al zei, de WIC en VOC waren actief in een tijd dat de normen anders waren. Veel landen in Europa hadden kolonies en deden aan slavernij. Nederland schafte de slavernij relatief laat af, maar nog ruim voordat Leopold zijn kolonie verkeeg. Dat was aanwijzing genoeg dat men humaner was geworden. Maar wat de Belgen in Congo deden was echt ongezien in dat tijdsgewricht. Er was niet voor niets wereldwijde verontwaardiging over het beleid van Leopold in Congo. Congo was onder Belgisch bewind de hel op aarde.
En eveneens in het Belgisch parlement! Lees de kamerdebatten van toen. Hetgeen er duidelijk op wijst dat België niet veel te vertellen had in de Vrijstaat Congo.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2010 om 13:30.
Oud 2 mei 2010, 13:36   #427
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet helemaal waar. Zoals ik al zei, de WIC en VOC waren actief in een tijd dat de normen anders waren. Veel landen in Europa hadden kolonies en deden aan slavernij. Nederland schafte de slavernij relatief laat af, maar nog ruim voordat Leopold zijn kolonie verkeeg. Dat was aanwijzing genoeg dat men humaner was geworden. Maar wat de Belgen in Congo deden was echt ongezien in dat tijdsgewricht. Er was niet voor niets wereldwijde verontwaardiging over het beleid van Leopold in Congo. Congo was onder Belgisch bewind de hel op aarde.
U doet precies of een een geweldige prestatie is van Nederland dat ze de slavernij afgeschaft hebben.

Maar ook in het overige zit u grondig fout. Immers, toen België zijn kolonie verkreeg in 1908, toen ging de knevelarij (door Mulatutuli beschreven) de racistische uitbuiting en uitpersing van de inheemse Indonesische bevolking gewoon rustig door. Dus u moet ons geen lessen komen geven inzake burgerlijk bestuur van Belgisch Congo.

Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2010 om 13:36.
Oud 2 mei 2010, 13:41   #428
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U doet precies of een een geweldige prestatie is van Nederland dat ze de slavernij afgeschaft hebben.

Maar ook in het overige zit u grondig fout. Immers, toen België zijn kolonie verkreeg in 1908, toen ging de knevelarij (door Mulatutuli beschreven) de racistische uitbuiting en uitpersing van de inheemse Indonesische bevolking gewoon rustig door. Dus u moet ons geen lessen komen geven inzake burgerlijk bestuur van Belgisch Congo.
Trouwens: de oorlogsmisdaden in Indonesie door Nederlande militairen deden zich nog voor in de periode 1947-1949.
Toen was de crimineel Leopold II al lang dood en begraven.

Ik weet echt niet wat die Hollanders hier mee beogen (met deze discussie bedoel ik).
Willen ze dan toch echt de baddest motherfuckers zijn?
Of willen ze dat de Belgen die titel mogen voeren.
Bangelijke discussie.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 13:43   #429
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als er in Nederland een moord gebeurt, mag het Belgisch gerecht dan optreden? Neen, dat moet het Nederlands gerecht doen.
Ik denk dat maar weinigen buiten Belgie deze redenering zullen accepteren. Volgens de gangbare normen was Belgie gewoon verantwoordelijk voor wat er in Congo gebeurde. Men zal het niet kunnen verkopen dat Belgie onschuldig is vanwege een strikt juridische redenering. Er is ook nog zoiets als morele verantwoordelijkheid. Men wist in Belgie prima waar Leopold mee bezig was. En ze lieten hem gewoon begaan. Dan ben je op z'n minst medeplichtig.
Oud 2 mei 2010, 13:49   #430
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Trouwens: de oorlogsmisdaden in Indonesie door Nederlande militairen deden zich nog voor in de periode 1947-1949.
Toen was de crimineel Leopold II al lang dood en begraven.

Ik weet echt niet wat die Hollanders hier mee beogen (met deze discussie bedoel ik).
Willen ze dan toch echt de baddest motherfuckers zijn?
Of willen ze dat de Belgen die titel mogen voeren.
Bangelijke discussie.
Nogmaals, Nederland heeft zijn fouten erkend. In Belgie wordt de geschiedenis nog steeds vedraaid en verzegen. Daarom is het belangrijk om Belgie er op te blijven wijzen.
Oud 2 mei 2010, 13:53   #431
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, Nederland heeft zijn fouten erkend. In Belgie wordt de geschiedenis nog steeds vedraaid en verzegen. Daarom is het belangrijk om Belgie er op te blijven wijzen.
Zeker in het kader om elkaar zo zwart mogelijk te maken om alle samenwerking tussen beide volkeren tegen te werken
Oud 2 mei 2010, 14:02   #432
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Zeker in het kader om elkaar zo zwart mogelijk te maken om alle samenwerking tussen beide volkeren tegen te werken
Het kan je toch niet ontgaan dat System hier systematische wreedheden vergoelijkt door te wijzen op wreedheden door een ander land?

Ik wist van niets, maar nu ik dit zo lees zie ik dat jullie nog helemaal niets verwerkt hebben. Jullie ontkennen gewoon de boel.

En voor het geval iets niet te ontkennen valt wordt gewezen met het systematische vingertje: "jamaar, de Ollanders waren erger".
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:18   #433
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de voorgaande bladzijdes gelezen en het is echt schandalig waar system mee bezig is. System heeft:
1) Eerder dit jaar in twijfel getrokken dat er zes miljoen Joden door de Nazi's vermoord zijn.
2) In deze draad in twijfel getrokken dat er minimaal vijf miljoen Congolezen over de kling zijn gejaagd.
3) De onzinnige bewering gedaan dat het Nederlandse kolonialisme tien miljoen slachtoffers heeft veroorzaakt zonder bronnen te geven.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 2 mei 2010 om 14:26.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:19   #434
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het kan je toch niet ontgaan dat System hier systematische wreedheden vergoelijkt door te wijzen op wreedheden door een ander land?

Ik wist van niets, maar nu ik dit zo lees zie ik dat jullie nog helemaal niets verwerkt hebben. Jullie ontkennen gewoon de boel.

En voor het geval iets niet te ontkennen valt wordt gewezen met het systematische vingertje: "jamaar, de Ollanders waren erger".
dat is typisch voor het reactionair Belgicisme.
de meeste Vlamingen vallen daar niet meer onder.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:21   #435
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik heb de voorgaande bladzijdes gelezen en het is echt schandalig waar system mee bezig is. System heeft:
1) Eerder dit jaar in twijfel getrokken dat er zes miljoen Joden door de Nazi's vermoord zijn.
2) In deze draad in twijfel getrokken dat er minimaal vijf miljoen Congolezen over de kling zijn gejaagd.
3) De onzinnige bewering gedaan dat het Nederlandse kolonialisme tien miljoen heeft veroorzaakt zonder bronnen te geven.
ja het verbaast mij ook. Ik heb er vannacht bijkans wakker van gelegen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:29   #436
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ja het verbaast mij ook. Ik heb er vannacht bijkans wakker van gelegen.
Kijk, ik begrijp Alboreto's punt nog wel dat deze draad provoverend kan zijn op een Belgisch forum. Desalniettemin zijn systems reacties buiten alle proporties.
Oud 2 mei 2010, 14:31   #437
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Kijk, ik begrijp Alboreto's punt nog wel dat deze draad provoverend kan zijn op een Belgisch forum. Desalniettemin zijn systems reacties buiten alle proporties.
het is meer een Vlaams forum ipv Belgisch.
en België staat toch op springen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:43   #438
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het is meer een Vlaams forum ipv Belgisch.
en België staat toch op springen.
Dat is waar, maar de site eindigt op .be
Oud 2 mei 2010, 14:49   #439
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat we dezelfde woorden gebruiken, maar een andere taal spreken.

Ik probeer het nogmaals uit te leggen.

Mocht deze draad onder de noemer 'Geschiedenis' zijn ondergebracht, dan zou je van mij gelijk krijgen.
Zulke dingen mogen wat mijn part onder de aandacht gebracht worden.

Maar die draad staat nu eenmaal onder 'staatsinrichting' waar het gaat over al dan niet annexatie (uiteindelijk) van België/Vlaanderen bij Nederland.

In dat kader kan deze draad dan ook niet anders aanzien worden als met modder smijten (Kijk eens wat jullie voorouders gedaan hebben, aansluiting is dus beter).

In dat kader zijn de reacties van System niet alleen correct, maar ook relevant, want het toont aan dat de Nederlanders op dat vlak niet beter zijn.

Hou de regel 'do not do to others what you would not like to be done to you' in acht.
Oud 2 mei 2010, 14:51   #440
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat is typisch voor het reactionair Belgicisme.
de meeste Vlamingen vallen daar niet meer onder.
Dat is wellicht een grapje ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be