Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2010, 09:17   #421
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hetgeen ertoe zal leiden dat AN als standaardtaal langzaam zou kunnen verdwijnen.
Eén grote standaardtaal voor Europa zou dan toch wel handig zijn.
Ik denk net andersom.
Het AN komt hier versterkt, verrijkt uit.
Want of het nu een Nederlands Nederlands is of een Belgische Nederlands, maakt niet uit. Het is Nederlands. Punt.
Oud 14 juli 2010, 11:41   #422
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetgeen ertoe zal leiden dat AN als standaardtaal langzaam zou kunnen verdwijnen.
Het zou ook handig zijn mochten alle mensen even groot zijn. Dan moeten we t-shirts en hemden maar in één maat maken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:15   #423
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wens U veel sukses met het vinden van een alternatief.
Wat dat alternatief is, heb ik in deze discussie al meermaals laten weten. Het alternatief is een kunsttaal, niet gebaseerd op natuurlijke talen en daardoor neutraal en speciaal ontworpen om zo snel mogelijk geleerd te krijgen.

Zou het niet geweldig zijn moesten we in het secundaire onderwijs slechts één uur per week moeten besteden aan een vreemde taal om die dan perfect te beheersen en om alle anderen die onderwijs genoten hebben ermee te kunnen verstaan?

Ik zie niet in waarom de lingua franca een taal moet zijn waaraan je veel tijd moet besteden om ze te leren en dewelke een bepaald deel van de mensen bevoordeelt.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:56   #424
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij hebt een glazen bol? En ook: Dat hoeft echt niet. Genoeg voorbeelden van andere talen met sterke regionale variatie en toch één standaardtaal. Kijk maar naar bijvoorbeeld het Arabisch.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 14:58   #425
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het is allemaal wensdenken uit rancune, zoek er niet meer achter.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 15:31   #426
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Wat dat alternatief is, heb ik in deze discussie al meermaals laten weten. Het alternatief is een kunsttaal, niet gebaseerd op natuurlijke talen en daardoor neutraal en speciaal ontworpen om zo snel mogelijk geleerd te krijgen.

Zou het niet geweldig zijn moesten we in het secundaire onderwijs slechts één uur per week moeten besteden aan een vreemde taal om die dan perfect te beheersen en om alle anderen die onderwijs genoten hebben ermee te kunnen verstaan?

Ik zie niet in waarom de lingua franca een taal moet zijn waaraan je veel tijd moet besteden om ze te leren en dewelke een bepaald deel van de mensen bevoordeelt.
Iets meer dan een halve eeuw terug, hoorde men nogal eens spreken over "esperanto". In Nederland iets meer dan in Belgie. Maar sindsdien is er toch eerder stil rond.
Maar kom, het idee zelf is een pragmatische oplossing. Alleen zal, punt 1, gans de wereld er zijn schouders moeten onderzetten, en punt 2, het enkele generaties zal duren, vooraleer het proces afgerond is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 17:27   #427
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof niet in een kunsstaal, ook al is het in theoretisch opzicht zeker heel mooi.

Ook een kunsttaal zou uiteindelijk enorm veel werk zijn om te leren. Hoe gaan we alle ideeën en uitingen erinstoppen die in elke taal zitten? Dat durft nogal eens te verschillen.

Wensdenken, vermoed ik. Vertalers zullen nodig blijven om bruggen te bouwen?
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 18:50   #428
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iets meer dan een halve eeuw terug, hoorde men nogal eens spreken over "esperanto". In Nederland iets meer dan in Belgie. Maar sindsdien is er toch eerder stil rond.
Maar kom, het idee zelf is een pragmatische oplossing. Alleen zal, punt 1, gans de wereld er zijn schouders moeten onderzetten, en punt 2, het enkele generaties zal duren, vooraleer het proces afgerond is.
Hoewel Esperanto goed bedoeld was door L. Zamenhof als neutrale lingua franca, ben ik het niet helemaal met de neutraliteit van die taal eens. Ik ga het echter niet aanvallen, maar een taal met een woordenschat die gebaseerd is op andere talen kan niet neutraal zijn, ook al probeer je woorden uit zo veel mogelijk andere talen over te nemen. Persoonlijk zou ik het liefst een andere kunsttaal willen invoeren, maar Esperanto steun ik al veel meer dan Engels of een andere natuurlijke taal.

Om een kunsttaal als lingua franca voor contacten tussen iedereen met verschillende moedertalen te laten slagen, is het inderdaad nodig dat gans de wereld er zijn schouders moet onderzetten en dat het enkele generaties zal duren vooraleer het proces afgerond is, is ook juist. Dat is echter bij een natuurlijke taal ook zo.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 14 juli 2010 om 18:51.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 18:51   #429
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Quatsch, meer dan 90 % van de Nederlandstaligen heeft deze talen beroepsmatig niet nodig.

Zij breken de potten dan ook niet.

Ware het teveel gevraagd om een bronvermelding in te sluiten waaruit blijken zou dat meer dan 90% van de Nederlandstaligen noch het Frans, noch het Engels beroepsmatig nodig heeft?

In afwachting: warme weder kwatsch.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 juli 2010 om 18:53.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 21:45   #430
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doet er uiteindelijk weinig toe. Uiteindelijk zijn ze voor "de massa" in het Engels beschikbaar.
Welke massa? Dat deel Engelstalige die te stom zijn om een andere taal te leren? De massa is de rest hoor, niet de Engelstalige.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2010 om 22:03.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 21:52   #431
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik denk net andersom.
Het AN komt hier versterkt, verrijkt uit.
Want of het nu een Nederlands Nederlands is of een Belgische Nederlands, maakt niet uit. Het is Nederlands. Punt.
En bovendien onderschat men steeds hoe sterk het Nederlands verspreid is, in hoeveel landen er eigenlijk wel Nederland gesproken wordt. Hoe groot die bevolkingsgroep wel niet is.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2010 om 22:04.
Oud 14 juli 2010, 21:57   #432
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het zou ook handig zijn mochten alle mensen even groot zijn. Dan moeten we t-shirts en hemden maar in één maat maken.
Misschien had Hitler beter de oorlog gewonnen, dan had Opel Antwerpen niet moeten sluiten want dan reden we allemaal met een Volkswagen en was er van Opel Antwerpen nooit sprake geweest.

Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2010 om 22:00.
Oud 15 juli 2010, 00:20   #433
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Niet waar.

Tuurlijk maakt (bijna) iedereen fouten bij z'n moedertaal. Maar vrijwel elke moedertaalspreker kan met z'n taal spelen. Die gemaakte fouten zijn dus van een heel ander allooi dan die van iemand die een vreemde taal spreekt en fouten maakt.

Iemand die Nederlands als vreemde taal leert zal misschien minder snel "hij word" schrijven in plaats van "hij wordt" omdat de grammatica eringeramd wordt. Maar eer die vreemdeling alle nuances en alle idiomen in alle bereiken van het leven kent ... oei oei oei ...

Uw argument is dus naast de kwestie.
U hebt gewoon géén idee van de slechte taalkennis van de massa. En van de taalgebruiken die in de standaard als fout worden omschreven. Het inrammen van de taal is in de technische richtingen heel wat minder dan jij je kan voorstellen, dan in de humaniora, waar we zelfs verplicht buiten de lessen, dixie moesten gaan volgen...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 00:34   #434
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
U hebt gewoon géén idee van de slechte taalkennis van de massa. En van de taalgebruiken die in de standaard als fout worden omschreven. Het inrammen van de taal is in de technische richtingen heel wat minder dan jij je kan voorstellen, dan in de humaniora, waar we zelfs verplicht buiten de lessen, dixie moesten gaan volgen...
Gevaarlijkst is niet dat dat we niet kennen, maar dat dat we denken te kennen, maar het compleet mis hebben.

Ik heb het op jou ook Eddy, niet alleen op de persoon die jij terecht wijst.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:02   #435
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik heb er maar al te goed een idee van

Wat u echter niet lijkt te begrijpen is :

- het onderscheid tussen gemaakte fouten door moedertaalsprekers, die overigens in ELKE taal voorkomen enerzijds

en

- de rampzalige niveau op ALLE gebied (grammatica, uitspraak, idiomatiek, iets kunnen vertalen) van mensen die denken een vreemde taal te kunnen ... en die taal is toevallig vaak Engels
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 23:49   #436
Patrick Bateman
Vreemdeling

Patrick Bateman's schermafbeelding

Standaard

Ik vond Frans een boeiend vak , was er de primus van de klas in en sprak plus schreef het ook graag! Dus ik zou het puur voor mezelf wel spijtig vinden dat ze dat zouden afschaffen aangezien ik door een vak als Frans (ik behaalde altijd minstens 80 %) wel vaak door een deliberatie geraakte want ik had rampzalige cijfers voor wiskundige vakken zoals fysica en wiskunde die daar dan meestal met een 7 % en 10 % stonden genoteerd.

Ik moet wel zeggen dat ik het spreken en gebruiken van de Franse taal redelijk nutteloos vind want sinds ik van school ben , heb ik het hoogstens twee keer hoeven te gebruiken : op een interim job op Brussels Airport (Zaventem) , waar je frappant genoeg normaal geen letter frans hoeft te spreken want is van een vlaams bedrijf , interimbureau etc. En de bazen plus werkgevers zijn ook Nederlandstaligen maar dan heb je nog het werkvolkje ofte je 'collega's' en ja een brusselse marrokaan of turk is denk ik niet eens op de hoogte dat er ook nog een nederlandstalig deel is in België , dus pas ik me gewoon met alle plezier aan , dat is nou iets wat me niet echt zou irriteren aangezien ik redelijk wat Frans kan is werken en communiceren met de Franstaligen absoluut geen probleem , m�*�*r ik heb wel gemerkt dat het andersom niet zo motiverend zou gebeuren om bv in Antwerpen NL te gaan spreken en dat veel mensen niet echt hoog oplopen met bepaalde Franse zaken. Ik zou ook furieus worden mochten ze bv plots een analfabetentaaltje als arabisch of chinees gaan eisen om onder de knie te hebben omdat 'we elkaar dan beter kunnen begrijpen , vlottere communicatie en bla bla bla , een hoop oppervlakkig en soft gezever' .
Dus ja verplicht op school , verplicht niet nee maar optioneel wel voor de mensen die Frans wel graag en goed deden op school zoals mij dus
Patrick Bateman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 00:18   #437
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Bateman Bekijk bericht
Rampzalige cijfers voor wiskundige vakken zoals fysica en wiskunde die daar dan meestal met een 7 % en 10 % stonden genoteerd.
Ik hoop dat jij nooit onze minister van begroting wordt.
Ik vermoed dat je wiskunde in het Frans niet beter is.
Oud 17 juli 2010, 00:45   #438
Patrick Bateman
Vreemdeling

Patrick Bateman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik hoop dat jij nooit onze minister van begroting wordt.
Ik vermoed dat je wiskunde in het Frans niet beter is.
Ik heb dan ook Dyscalculie, is een aandoening waarbij rekenen en wiskunde op zich al obstakels vanaf de lagere school teweegbrengt. En ja wiskunde kan je nog beter aan het eerste beste domme Blondje overlaten dan aan mij , want ik zal er wel niet veel van terecht brengen
Patrick Bateman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 15:17   #439
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Welke massa? Dat deel Engelstalige die te stom zijn om een andere taal te leren? De massa is de rest hoor, niet de Engelstalige.
Dat deel dat genoeg verstand heeft om te beseffen dat het land er geen belang bij heeft, dat de massa (dit gedeelte dat werkt, dat innoveert, dat zorgt dat de economie draait) meerdere talen kent (buiten de moedertaal en het engels).
Nogmaals, het zijn geen polygloten dat het land nodig heeft (die hebben ze al genoeg), doch wel techniekers en andere werkers (die moeten ze invoeren).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 20:14   #440
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Bateman Bekijk bericht

1) ... een brusselse marrokaan of turk is denk ik niet eens op de hoogte dat er ook nog een nederlandstalig deel is in België

2) ... een analfabetentaaltje als arabisch of chinees ...
1) ?

2) ??

"+ 80% voor Frans" op 't rapport in 't middelbaar kan inderdaad betekenen dat u het Frans in enigszins bevredigende mate onder de knie hebt, maar helaas ook niet veel méér dan dat.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be