![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het AN komt hier versterkt, verrijkt uit. Want of het nu een Nederlands Nederlands is of een Belgische Nederlands, maakt niet uit. Het is Nederlands. Punt.
![]() |
![]() |
#422 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zou ook handig zijn mochten alle mensen even groot zijn. Dan moeten we t-shirts en hemden maar in één maat maken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat dat alternatief is, heb ik in deze discussie al meermaals laten weten. Het alternatief is een kunsttaal, niet gebaseerd op natuurlijke talen en daardoor neutraal en speciaal ontworpen om zo snel mogelijk geleerd te krijgen.
Zou het niet geweldig zijn moesten we in het secundaire onderwijs slechts één uur per week moeten besteden aan een vreemde taal om die dan perfect te beheersen en om alle anderen die onderwijs genoten hebben ermee te kunnen verstaan? Ik zie niet in waarom de lingua franca een taal moet zijn waaraan je veel tijd moet besteden om ze te leren en dewelke een bepaald deel van de mensen bevoordeelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
Banneling
|
![]() Jij hebt een glazen bol? En ook: Dat hoeft echt niet. Genoeg voorbeelden van andere talen met sterke regionale variatie en toch één standaardtaal. Kijk maar naar bijvoorbeeld het Arabisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is allemaal wensdenken uit rancune, zoek er niet meer achter.
![]() |
#426 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kom, het idee zelf is een pragmatische oplossing. Alleen zal, punt 1, gans de wereld er zijn schouders moeten onderzetten, en punt 2, het enkele generaties zal duren, vooraleer het proces afgerond is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 |
Partijlid
|
![]() Ik geloof niet in een kunsstaal, ook al is het in theoretisch opzicht zeker heel mooi.
Ook een kunsttaal zou uiteindelijk enorm veel werk zijn om te leren. Hoe gaan we alle ideeën en uitingen erinstoppen die in elke taal zitten? Dat durft nogal eens te verschillen. Wensdenken, vermoed ik. Vertalers zullen nodig blijven om bruggen te bouwen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om een kunsttaal als lingua franca voor contacten tussen iedereen met verschillende moedertalen te laten slagen, is het inderdaad nodig dat gans de wereld er zijn schouders moet onderzetten en dat het enkele generaties zal duren vooraleer het proces afgerond is, is ook juist. Dat is echter bij een natuurlijke taal ook zo. Laatst gewijzigd door Robinus V : 14 juli 2010 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ware het teveel gevraagd om een bronvermelding in te sluiten waaruit blijken zou dat meer dan 90% van de Nederlandstaligen noch het Frans, noch het Engels beroepsmatig nodig heeft? In afwachting: warme weder kwatsch.
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 juli 2010 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke massa? Dat deel Engelstalige die te stom zijn om een andere taal te leren? De massa is de rest hoor, niet de Engelstalige.
Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2010 om 22:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En bovendien onderschat men steeds hoe sterk het Nederlands verspreid is, in hoeveel landen er eigenlijk wel Nederland gesproken wordt. Hoe groot die bevolkingsgroep wel niet is.
Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2010 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Garry : 14 juli 2010 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb het op jou ook Eddy, niet alleen op de persoon die jij terecht wijst.
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Wat u echter niet lijkt te begrijpen is : - het onderscheid tussen gemaakte fouten door moedertaalsprekers, die overigens in ELKE taal voorkomen enerzijds en - de rampzalige niveau op ALLE gebied (grammatica, uitspraak, idiomatiek, iets kunnen vertalen) van mensen die denken een vreemde taal te kunnen ... en die taal is toevallig vaak Engels |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vond Frans een boeiend vak , was er de primus van de klas in en sprak plus schreef het ook graag! Dus ik zou het puur voor mezelf wel spijtig vinden dat ze dat zouden afschaffen aangezien ik door een vak als Frans (ik behaalde altijd minstens 80 %) wel vaak door een deliberatie geraakte want ik had rampzalige cijfers voor wiskundige vakken zoals fysica en wiskunde die daar dan meestal met een 7 % en 10 % stonden genoteerd.
Ik moet wel zeggen dat ik het spreken en gebruiken van de Franse taal redelijk nutteloos vind want sinds ik van school ben , heb ik het hoogstens twee keer hoeven te gebruiken : op een interim job op Brussels Airport (Zaventem) , waar je frappant genoeg normaal geen letter frans hoeft te spreken want is van een vlaams bedrijf , interimbureau etc. En de bazen plus werkgevers zijn ook Nederlandstaligen maar dan heb je nog het werkvolkje ofte je 'collega's' en ja een brusselse marrokaan of turk is denk ik niet eens op de hoogte dat er ook nog een nederlandstalig deel is in België , dus pas ik me gewoon met alle plezier aan , dat is nou iets wat me niet echt zou irriteren aangezien ik redelijk wat Frans kan is werken en communiceren met de Franstaligen absoluut geen probleem , m�*�*r ik heb wel gemerkt dat het andersom niet zo motiverend zou gebeuren om bv in Antwerpen NL te gaan spreken en dat veel mensen niet echt hoog oplopen met bepaalde Franse zaken. Ik zou ook furieus worden mochten ze bv plots een analfabetentaaltje als arabisch of chinees gaan eisen om onder de knie te hebben omdat 'we elkaar dan beter kunnen begrijpen , vlottere communicatie en bla bla bla , een hoop oppervlakkig en soft gezever' . Dus ja verplicht op school , verplicht niet nee maar optioneel wel voor de mensen die Frans wel graag en goed deden op school zoals mij dus ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat je wiskunde in het Frans niet beter is.
![]() |
![]() |
#438 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals, het zijn geen polygloten dat het land nodig heeft (die hebben ze al genoeg), doch wel techniekers en andere werkers (die moeten ze invoeren). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) ?? "+ 80% voor Frans" op 't rapport in 't middelbaar kan inderdaad betekenen dat u het Frans in enigszins bevredigende mate onder de knie hebt, maar helaas ook niet veel méér dan dat.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |