Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2010, 18:38   #401
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
De Vlaemsche identiteit is een figment of sommigens mind.

Zonder een stevige kennis van het Frans en het Engels vrees ik dat men weinig potten breken zal in het beroepsleven. Tenware natuurlijk dat de Vlaemsche identiteit (waar, waar?) er juist in bestaat, weinig potten te willen breken.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 13 juli 2010 om 18:40.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 19:08   #402
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Zonder een stevige kennis van het Frans en het Engels vrees ik dat men weinig potten breken zal in het beroepsleven.
Quatsch, meer dan 90 % van de Nederlandstaligen heeft deze talen beroepsmatig niet nodig.

Zij breken de potten dan ook niet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:21   #403
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar zit uw fout.
Onze 1ste grondstof is het Belgisch Bier.
Bier is een afgewerkt product. Geen grondstof.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:28   #404
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik spreek ook geen Italiaans maar enkele Italiaanse woorden leren als u naar Italië gaat, is door de bevolking geapprecieerd. Met die woorden bedoel ik bijvoorbeeld "si", "no", "buon giorno", "buona sera", "prego", "grazie mille", enz.... Als ik in een restaurant of een café in Italië ben, zal ik altijd mijn bestelling in het Italiaans te maken. Het is een kwestie van beleefdheid. En wat hun gerechten betreft, is het helemaal niet moeilijk : pizza blijft pizza, spaghetti blijft spaghetti.
Ma, sono ancora tante altre piatti.
Oud 13 juli 2010, 22:38   #405
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als iedereen Engels brabbelt, dan kan iedereen, ook zij die last hebben met het aanleren van vreemde talen, zich behelpen met enkel de kennis van twee talen (moedertaal
en het Engels).
Dan blijft natuurlijk de vraag, waarom Engels en waarom niet Frans of Chinees als tweede taal. Wel omdat Engels nu al officieel de wetenschappelijke taal is, en mi, wegens zijn eenvoudige structuur, relatief gemakkelijk aan te leren is.
Allé, om het anders te zeggen. Vind het veel logischer dat wij Engels zouden brabbelen, dan dat wij Frans zouden gaan brabbelen (want hier gaat het uiteindelijk om).
Als het om logisch zijn te doen is, zou het veel veeeeeel logischer zijn dat we Russisch zouden leren als tweede taal. Of hebben die geen wetenschappers misschien? Er zijn minstens 50 verschillende bevolkingsgroepen die Russisch als moedertaal hebben. waar staat ge daar tegen,over met uw koeterEngels. En nog een keertje, voor het geval je het in mijn vorige post gemist zou hebben, heel dat gebied vormt samen met ons mini klein Europatje van kust mijn gat, één groot blok. Maar ja, als ge perse slaafje van Amerika wil blijven, mij niet gelaten hoor.
Oud 13 juli 2010, 22:51   #406
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Ik ben geen taalpurist in die zin dat ik verlang dat elk lettertje, elke uitspraak en elk idioom 100% volgens het boekje moeten. Maar ik sta wel kritisch tegenover "talenkennis" en tegenover mensen die bepaalde talen als moeilijk of makkelijk afdoen.

Typisch voor mensen die niets van Engels (of taal in het algemeen) afweten zijn uitspraken zoals "Engels is simpel". Wie ernstig Engels heeft geleerd, weet dat Engels zeer complex is, zo moeilijk dat het volledig willen beheersen bijna een onmogelijke opgave is. Wie zich tussen mensen bevindt die je als kenners van taalkunde kan kwalificeren (docenten, vertalers, ...) zal dat alleen maar bevestigd krijgen!

Ik zie dat je nu zegt "Basisengels" ... in plaats van "Engels". Da's al een heel ander verhaal, uiteraard. De allereerste basis van Engels is inderdaad makkelijker dan die van de meeste andere talen... maar daar stopt "een taal leren" dan ook voor het gros van de mensen. Ze zijn tevreden als ze zich bij een koffieklets kunnen redden en als ze een aantal zaken kunnen zeggen. Net daarom die wijdverspreide illusie dat Engels makkelijk zou zijn.
Een belachelijke stelling die je verdedigt. Volgens jouw eigen regels zijn er een groot percentage van de native speakers die niet eens in aanmerking komen Voor een "kennis van het engels" diploma.

Trouwens : ooit naar de taalstrijd gekeken? Daar gaat het dan om onze EIGEN taal en volgens jou buizen die dus allemaal op eigen taal.

Pas je standaard dus maar aan.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:52   #407
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als het om logisch zijn te doen is, zou het veel veeeeeel logischer zijn dat we Russisch zouden leren als tweede taal. Of hebben die geen wetenschappers misschien? Er zijn minstens 50 verschillende bevolkingsgroepen die Russisch als moedertaal hebben. waar staat ge daar tegen,over met uw koeterEngels. En nog een keertje, voor het geval je het in mijn vorige post gemist zou hebben, heel dat gebied vormt samen met ons mini klein Europatje van kust mijn gat, één groot blok. Maar ja, als ge perse slaafje van Amerika wil blijven, mij niet gelaten hoor.
Russen hebben uiteraard ook wetenschappers. Maar die publiceren ook in het Engels
Maar nogmaals. Het gaat hem om, ofwel het frans, ofwel het engels,
als tweede taal in Vlaanderen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:58   #408
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Dat is uiteindelijk hetgeen ik bedoel: Als iedereen naast zijn moedertaal Engels leert als tweede taal dan kan iedereen met iedereen communiceren waar ook op de wereld. Als de wereld toch moet globaliseren is het nuttig dat er ook 1 wereldtaal is. En daarnaar gaan we ook evolueren, daarom dat in de toekomst andere talen leren aan belang gaat inboeten.
Ja, en als mijn kat een koe was kon ik ze melken bij de kachel.

Nochmaals; hoe groot denk je dat het Russisch sprekende deel van die wereld is? Horen die ook bij die "iedereen"? Dacht ge nu echt dat ge die zo ver gaat krijgen dat die Engels gaan leren. Zelfs onder de grootst geleerde koppen daar moet ge al ver gaan zoeken om er eentje tussen te vinden die drie woorden Engels kan, laat staan dat ze het zouden willen gaan leren.
Oud 13 juli 2010, 23:00   #409
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Russen hebben uiteraard ook wetenschappers. Maar die publiceren ook in het Engels
Publicaties die door vertalers zijn omgezet in het Engels, ja .
Oud 13 juli 2010, 23:03   #410
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen van beiden is interessant aangezien het altijd in Europa een bron van frustraties zal teweeg brengen, juist zoals dit al gedurende heel het bestaan van België het geval is tussen het Frans en het Nederlands.
Oud 13 juli 2010, 23:06   #411
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Maar pour te distinguer, il faut parler français en met een beetje Frans, on passe partout. Met alle problemen van vandaag tot gevolg. Naief dat hij was.
http://www.youtube.com/watch?v=oFl2rR-K82U

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 juli 2010 om 23:07.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 00:00   #412
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Een belachelijke stelling die je verdedigt. Volgens jouw eigen regels zijn er een groot percentage van de native speakers die niet eens in aanmerking komen Voor een "kennis van het engels" diploma.

Trouwens : ooit naar de taalstrijd gekeken? Daar gaat het dan om onze EIGEN taal en volgens jou buizen die dus allemaal op eigen taal.

Pas je standaard dus maar aan.
Niet waar.

Tuurlijk maakt (bijna) iedereen fouten bij z'n moedertaal. Maar vrijwel elke moedertaalspreker kan met z'n taal spelen. Die gemaakte fouten zijn dus van een heel ander allooi dan die van iemand die een vreemde taal spreekt en fouten maakt.

Iemand die Nederlands als vreemde taal leert zal misschien minder snel "hij word" schrijven in plaats van "hij wordt" omdat de grammatica eringeramd wordt. Maar eer die vreemdeling alle nuances en alle idiomen in alle bereiken van het leven kent ... oei oei oei ...

Uw argument is dus naast de kwestie.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 01:10   #413
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Niet waar.

Tuurlijk maakt (bijna) iedereen fouten bij z'n moedertaal. Maar vrijwel elke moedertaalspreker kan met z'n taal spelen. Die gemaakte fouten zijn dus van een heel ander allooi dan die van iemand die een vreemde taal spreekt en fouten maakt.

Iemand die Nederlands als vreemde taal leert zal misschien minder snel "hij word" schrijven in plaats van "hij wordt" omdat de grammatica eringeramd wordt. Maar eer die vreemdeling alle nuances en alle idiomen in alle bereiken van het leven kent ... oei oei oei ...

Uw argument is dus naast de kwestie.
Vind ik ook. Nog maar simpelweg het verschil tussen "noemen & heten" Hoeveel wordt daar niet tegen gezondigd. Of enig en enigste. Eniger dan enig dus
Oud 14 juli 2010, 01:49   #414
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Denk niet dat deze strategie enige kans op succes gaat hebben.
Nederlanders zijn het immers gewoon hun zin te krijgen.
Daarom zeggen ze nu na 180 jaar nog steeds dat Vlaanderen een Provincie is van Nederland.....

U herinnert zich wellicht nog de uitspraken van wijlen Saddam Hoessein uit Irak inzake Koeweit ? Koeweit was ook een Provincie van Irak.....

Dat beloofd, maar de Amerikanen komen ons vast helpen.
Nochtans wordt Belgisch Nederlands/Vlaams meer en meer erkend als een natiolect.

bron
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 03:12   #415
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doet er uiteindelijk weinig toe. Uiteindelijk zijn ze voor "de massa" in het Engels beschikbaar.
Oud 14 juli 2010, 03:12   #416
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 14 juli 2010 om 03:13.
Oud 14 juli 2010, 03:12   #417
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 14 juli 2010 om 03:16.
Oud 14 juli 2010, 06:20   #418
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind ik ook. Nog maar simpelweg het verschil tussen "noemen & heten" Hoeveel wordt daar niet tegen gezondigd. Of enig en enigste. Eniger dan enig dus
Zoals Magriet Hermans in het Duits

Ich heise Magriet
Oud 14 juli 2010, 08:01   #419
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Quatsch, meer dan 90 % van de Nederlandstaligen heeft deze talen beroepsmatig niet nodig.

Zij breken de potten dan ook niet.
Gaat u nooit naar het buitenland? In uw leven zijn er andere aspecten dan uw beroep.

Laatst gewijzigd door Everytime : 14 juli 2010 om 08:02.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 08:59   #420
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Nochtans wordt Belgisch Nederlands/Vlaams meer en meer erkend als een natiolect.

bron
Hetgeen ertoe zal leiden dat AN als standaardtaal langzaam zou kunnen verdwijnen.
Eén grote standaardtaal voor Europa zou dan toch wel handig zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be