Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zal de NVA mee BHV stemmen?
Ja, zeker wel. 24 44,44%
Neen, ze onthouden zich. 30 55,56%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 14:19   #421
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ok, dan denk ik dat ze moeilijk terugkunnen.
Dan zullen ze moeten meestemmen op de 19e, anders krijgt hun geloofwaardigheid een klap.
inderdaad
En sowieso moet CD&V en SP-A mee in bad anders krijgt de Vlaamse regering een klap
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:21   #422
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat zal wel agenderen op de 19e worden en dan stemmen met sintjuttemus ...
Nope, stemmen zal zo snel mogelijk gebeuren. Eerst bespreking in commissie, de erratas en addendums van de franstaligen wegstemmen, en dan het voorstel goedkeuren. Dan gaat het naar de kamer. enz...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:38   #423
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik kan akkoord gaan met je vier eerste punten. Daarna verlies je, volgens mijn onbescheiden mening, de pedalen. Ik wil dit illustreren met één voorbeeldje : mocht De Wever de vleesgeworden slappeling zijn waarvoor je hem verslijt, hoe komt het dan dat de onderhandelingen meer dan 4 maanden aanslepen zonder ook maar de minste hoop op een akkoord?

Je schijnt ook niet te beseffen dat BDW met allerlei gevoeligheden geconfronteerd wordt :

- zijn kiespubliek is niet homogeen samengesteld, het bestaat uit harde nationalisten, anderzijds mensen zonder ideologie die gewoon een staatshervorming willen tot zelfs unitaristen die voor de N-VA stemmen -

- de Vlaamse partijen vertrouwen elkaar niet -

- noord en zuid nog minder.

In dergelijke omstandigheden kan je onmogelijk gelijk welke opdracht tot een goed einde brengen. Een beetje begrip is dan ook noodzakelijk, maar ook d�*t is teveel gevraagd. Soit.

Om te eindigen volgende beeldspraak : indien je bij het minste briesje zeeziek wordt moet je het varen vermijden. Roepen dat het de fout van de kapitein is komt een beetje te gemakkelijk over.
De gevoeligheden waarmee De Wever geconfronteerd wordt, kunnen voor hem geen verrassing zijn. Die kende hij voor hij aan zijn “opdracht” begon, en voor hij zijn stommiteit beging. Méér dan een kleuterexcuusje kunnen die “gevoeligheden” dus niet zijn.

Dat het – ook voor De Wever - niet steeds mogelijk is om een opdracht tot een goed einde te brengen, is een gegeven dat ik zonder probleem aanvaard. Maar het al dan niet “een opdracht tot een goed einde brengen” is een totaal andere zaak dan hetgeen ik aanklaag. De Wever en zijn N-VA hebben een onvergeeflijke fout begaan door plots en zonder enige aanvaardbare reden door de knieën te gaan, en een principiële zwakte te etaleren die de Vlaamse zaak – die zij beweren voor te staan – volstrekt onwaardig is.

U vergoelijkt dat ; ik niet.

Terzijde : als u mij persoonlijk zou kennen, zou u beseffen dat u met uw “zeeziek bij het minste briesje”-stelling in mijnen hoofde geen minder toepasselijke “beeldspraak” had kunnen bedenken. Maar goed, dat vergeef ik u graag.

Wie enerzijds vaststelt dat de Vlamingen in België steeds de overgrote meerderheid hebben uitgemaakt, en anderzijds de in het nadeel van die meerderheid totaal scheefgegroeide Belgische grondwet en diverse wetgeving bekijkt, vraagt zich af hoe zoiets mogelijk is.

Ha ja, zeggen de Vlamingen, dat is de fout van de Franstaligen.

Ik zeg u : het is de overduidelijke fout van de Vlamingen zelf, die kennelijk al te veel zwakte hebben laten blijken, en de fundamentele stommiteiten van hun politieke “leiders” telkens als onbetekenende “briesjes” hebben aanvaard en zelfs goedgepraat.

Ik heb daar geen begrip voor.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 14 oktober 2010 om 14:40.
Gwylan is offline  
Oud 14 oktober 2010, 14:45   #424
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Vrees dat niet alle Vlaamse partijen volgende dinsdag de octopusnota op die manier gaan interpreteren dat ze vóór een agendering van BHV gaan stemmen...
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 14 oktober 2010, 15:13   #425
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De Wever en zijn N-VA hebben een onvergeeflijke fout begaan door plots en zonder enige aanvaardbare reden door de knieën te gaan, en een principiële zwakte te etaleren die de Vlaamse zaak – die zij beweren voor te staan – volstrekt onwaardig is.

U vergoelijkt dat ; ik niet.
Dat is helemaal geen vergoelijking. NVA zegt tegen de franstaligen: "Nu plooien of volgende week agenderen. Aan jullie de keuze" Het stellen van een keihard ultimatum is helemaal geen teken van zwakte en dat bleek dan ook uit de histerische reactie van EDR afgelopen zondag waarbij hij zich zowat buitenspel gezet heeft wat betreft het premierschap.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 14 oktober 2010, 15:14   #426
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Jambon heeft het volgende gezegd;

Opdracht Dewever tem 18e
tot dan doen we geen parlemantaire demarche.
Op 18/10 na verslag bij Koning: evaluatie toestand door NVA bestuur.
geen oplossing voorhanden = stemmen op 19e
Ik heb Jan Jambon alleen maar horen zeggen dat na de 18de "de parlementaire weg nog open ligt". Dat heeft hij zo nog eens herhaald ook. Heeft hij echt ergens gezegd dat ze de 19de de splitsing zouden agenderen ?

Laatst gewijzigd door Zucht : 14 oktober 2010 om 15:14.
Zucht is offline  
Oud 14 oktober 2010, 15:16   #427
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik heb Jan Jambon alleen maar horen zeggen dat na de 18de "de parlementaire weg nog open ligt". Dat heeft hij zo nog eens herhaald ook. Heeft hij echt ergens gezegd dat ze de 19de de splitsing zouden agenderen ?
Wat is de "parlementaire weg" volgens u dan?
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 15:25   #428
MASTERLUKE
Vreemdeling

Standaard

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/po...4_villa-Gennez

Wat gruw ik toch van dat Gennez creatuur...
MASTERLUKE is offline  
Oud 14 oktober 2010, 15:35   #429
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MASTERLUKE Bekijk bericht
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/po...4_villa-Gennez

Wat gruw ik toch van dat Gennez creatuur...
2 én 3

Al dat gespeculeer over de agendering de 18de of de 19de is weer eens zout in de zee kappen. We schieten er niets mee op en we zullen het volgende week wel zien. Er is toch niets nieuws over te melden, tenzij iemand persoonlijke contacten heeft met De Wever of andere prominenten van de NVA.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 14 oktober 2010 om 15:36.
poekieJ is offline  
Oud 14 oktober 2010, 15:48   #430
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typische NVA dubbelzinnigheid. Idem met hun houding ten opzichte van MR.
solidarnosc is offline  
Oud 14 oktober 2010, 16:54   #431
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de "parlementaire weg" volgens u dan?
Nergens heb ik hem een datum voor het voorstel horen noemen. Het kan dus best zijn (waarschijnlijk zelfs) dat ze na maandag eerst een paar dagen moeten evalueren, waarna de koning met een nieuwe opdracht komt die ze de kans van slagen niet mogen ontnemen door BHV naar voor te brengen.....
't was een fout om het niet nú te doen terwijl Bart zelf aan zet is, vind ik toch.
Zucht is offline  
Oud 14 oktober 2010, 17:41   #432
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
2 én 3

Al dat gespeculeer over de agendering de 18de of de 19de is weer eens zout in de zee kappen. We schieten er niets mee op en we zullen het volgende week wel zien. Er is toch niets nieuws over te melden, tenzij iemand persoonlijke contacten heeft met De Wever of andere prominenten van de NVA.
Hier zitten er wel enkele ja
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 17:45   #433
EddyBal

Standaard

Citaat:
Nergens heb ik hem een datum voor het voorstel horen noemen. Het kan dus best zijn (waarschijnlijk zelfs) dat ze na maandag eerst een paar dagen moeten evalueren, waarna de koning met een nieuwe opdracht komt die ze de kans van slagen niet mogen ontnemen door BHV naar voor te brengen.....
't was een fout om het niet nú te doen terwijl Bart zelf aan zet is, vind ik toch.
We zullen zien. Als ik hoor wat er allemaal voor slechts op tafel ligt, dan hou ik mijn hart vast. Uitbreiding van Brussel? Zelfs Didier verschoot dat er zoveel van ZIJN eisen op tafel lagen.

Hopelijk liggen ze op tafel aan de kant van de vuilbak. Maar bevoegdheden in ruil voor Vlaamse grond zie ik echt niet zitten. Dan mogen ze die steken waar de zon nooit schijnt.
EddyBal is offline  
Oud 14 oktober 2010, 17:46   #434
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Aan iedereen die hier 'neen' heeft gestemd: U hebt politiek inzicht.

Zelfs de agendering zat er niet in vandaag... Straf toch voor een partij die nog met ons mee liep te betogen op 22 april 2010 achter de slogan 'BHV genoeg gepraat, splitsing NU'.

Voor die 'nu' en haar prijskaartje zullen we nog even geduld moeten hebben blijkbaar.... en waarom? Het gaat toch maar om een agendering? Het zou gemakkelijk na de 18de oktober op de agenda kunnen komen... dus? Na die 'deadline' waarin Jambon zich verslikte tijdens de 7de dag.

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu erger moet vinden:

A- dat de NVA liever wat draait voor dat ze ageren (als ze al ooit zullen ageren, bij de stemming van de geloofsbrieven toen ze konden zeggen dat de verkiezingen ongrondwettelijk waren onthielden ze zich ook al braafjes...)

B- dat de nva nog steeds doet wat Bracke zei namelijk dat BHV mee de onderhandelingen in moet... TTZ DAT WE HET OP EEN GROTE HOOP MET TOEGEVINGEN GAAN WERPEN!

C- Dat het opblazen van Belziek geen prioriteit heeft....

Arm Vlaanderen, onze rechten gaan blijkbaar nog maar eens verkocht worden.

Laatst gewijzigd door dominatrix : 14 oktober 2010 om 17:47.
dominatrix is offline  
Oud 14 oktober 2010, 17:47   #435
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
op de 7e dag zei hij duidelijk dat ze de 18e gaan evalueren en dat ze dus volgende week wel zullen stemmen
Francis Vere is offline  
Oud 14 oktober 2010, 19:13   #436
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
op de 7e dag zei hij duidelijk dat ze de 18e gaan evalueren en dat ze dus volgende week wel zullen stemmen
Het eerste klopt, het tweede niet noodzakelijk.
poekieJ is offline  
Oud 14 oktober 2010, 19:15   #437
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het eerste klopt, het tweede niet noodzakelijk.
Goed... maar wat dan... Griekse kalender?
Oud 14 oktober 2010, 19:59   #438
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

N-VA kon dus niet eens instemmen met de agendering van BHV. Blij dat ik tijdens de laatste verkiezingen op het VB ben blijven stemmen. De N-VA is namelijk goed op weg om Leterme's geknoei uit 2007 na te bootsen... van uitstel over uitstel tot uiteindelijk afstel.
Herr Oberst is offline  
Oud 14 oktober 2010, 22:02   #439
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is helemaal geen vergoelijking. NVA zegt tegen de franstaligen: "Nu plooien of volgende week agenderen. Aan jullie de keuze" Het stellen van een keihard ultimatum is helemaal geen teken van zwakte en dat bleek dan ook uit de histerische reactie van EDR afgelopen zondag waarbij hij zich zowat buitenspel gezet heeft wat betreft het premierschap.
Mmja, ik weet intussen dat Vlamingen een heel eigen invulling geven aan wat elke democraat ter wereld zonder omwegen als politieke zwakheid omschrijft.

Allez, laat mij nog maar eens een poging wagen om het duidelijk te maken.

Tracht u zich allen eens voor te stellen dat niet de Vlamingen, maar de Franstaligen in België een meerderheid van om en nabij de 60% uitmaken.

Ziet u het zo’n beetje voor u ? Goed dan. En vraagt u zich nu eens zo objectief mogelijk af :

• Zouden de grondwet en alle terzake doende andere Belgische wetgeving er uitzien als nu ? Zou de Vlaamse minderheid in het parlement in even onevenwichtig grote mate vertegenwoordigd zijn als nu met de Franstaligen het geval is ? Zou de Vlaamse minderheid over allerhande van de pot gerukte toeters en (alarm)bellen beschikken om door de Franstaligen bij democratische meerderheid genomen beslissingen te blokkeren ? Zouden de Vlamingen in zesmaal méér gemeenten dan de Franstaligen van “faciliteiten” kunnen genieten ? Etc…etc…

• Zou de Franstalige meerderheid in het parlement welkdanige beslissing die zij bij gewone meerderheid kan nemen ook maar één minuut uitstellen om de Vlamingen te plezieren ?

Als u op deze vragen “ja” antwoordt, dan moet ik u feliciteren : u hebt het wereldrecord politieke naïviteit gebroken. Maar vraagt u zich voor alle zekerheid toch nog eens af of u al was het slechts één politieke beslissing kunt opnoemen die de huidige Franstalige minderheid heeft genomen of goedgekeurd louter om de Vlamingen te plezieren…

Als u voldoende politiek realistisch bent, hebt u op voorgaande vragen “neen” geantwoord.

Welnu, hoe komt het dan dat de Vlaamse meerderheid in België zowat de tegengestelde houding aanneemt die de Franstaligen, zo zij in de meerderheid zouden zijn, zouden aannemen (en laat mij er aan toevoegen : zoals elke meerderheid ter wereld zou aannemen) ??

Ik weet dat het niet leuk klinkt, maar het antwoord is : politieke zwakheid aan Vlaamse kant.

En als er dan per hoge uitzondering al eens een Vlaams politicus in een machtspositie verzeilt raakt waar hij één en ander ten gunste zou kunnen forceren door recht door zee te zijn (ça passe ou ça casse, weet u wel), blijkt die dat andermaal met knikkende knieën niet aan te durven, kwestie van de Franstaligen niet voor het hoofd te stoten. J’accuse : Leterme, en nu De Wever. En dan gaan zelfs een aantal “Vlaamsvoelende” Vlamingen dat nog goedpraten ook.

Nou, sorry heren, maar verwacht niet van mij dat ik zoiets zal verbloemen.
Gwylan is offline  
Oud 14 oktober 2010, 22:06   #440
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mmja, ik weet intussen dat Vlamingen een heel eigen invulling geven aan wat elke democraat ter wereld zonder omwegen als politieke zwakheid omschrijft.

Allez, laat mij nog maar eens een poging wagen om het duidelijk te maken.

Tracht u zich allen eens voor te stellen dat niet de Vlamingen, maar de Franstaligen in België een meerderheid van om en nabij de 60% uitmaken.

Ziet u het zo’n beetje voor u ? Goed dan. En vraagt u zich nu eens zo objectief mogelijk af :

• Zouden de grondwet en alle terzake doende andere Belgische wetgeving er uitzien als nu ? Zou de Vlaamse minderheid in het parlement in even onevenwichtig grote mate vertegenwoordigd zijn als nu met de Franstaligen het geval is ? Zou de Vlaamse minderheid over allerhande van de pot gerukte toeters en (alarm)bellen beschikken om door de Franstaligen bij democratische meerderheid genomen beslissingen te blokkeren ? Zouden de Vlamingen in zesmaal méér gemeenten dan de Franstaligen van “faciliteiten” kunnen genieten ? Etc…etc…

• Zou de Franstalige meerderheid in het parlement welkdanige beslissing die zij bij gewone meerderheid kan nemen ook maar één minuut uitstellen om de Vlamingen te plezieren ?

Als u op deze vragen “ja” antwoordt, dan moet ik u feliciteren : u hebt het wereldrecord politieke naïviteit gebroken. Maar vraagt u zich voor alle zekerheid toch nog eens af of u al was het slechts één politieke beslissing kunt opnoemen die de huidige Franstalige minderheid heeft genomen of goedgekeurd louter om de Vlamingen te plezieren…

Als u voldoende politiek realistisch bent, hebt u op voorgaande vragen “neen” geantwoord.

Welnu, hoe komt het dan dat de Vlaamse meerderheid in België zowat de tegengestelde houding aanneemt die de Franstaligen, zo zij in de meerderheid zouden zijn, zouden aannemen (en laat mij er aan toevoegen : zoals elke meerderheid ter wereld zou aannemen) ??

Ik weet dat het niet leuk klinkt, maar het antwoord is : politieke zwakheid aan Vlaamse kant.

En als er dan per hoge uitzondering al eens een Vlaams politicus in een machtspositie verzeilt raakt waar hij één en ander ten gunste zou kunnen forceren door recht door zee te zijn (ça passe ou ça casse, weet u wel), blijkt die dat andermaal met knikkende knieën niet aan te durven, kwestie van de Franstaligen niet voor het hoofd te stoten. J’accuse : Leterme, en nu De Wever. En dan gaan zelfs een aantal “Vlaamsvoelende” Vlamingen dat nog goedpraten ook.

Nou, sorry heren, maar verwacht niet van mij dat ik zoiets zal verbloemen.
Schitterende post!!
daiwa is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be