Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2013, 22:03   #421
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Volg jou redenatie en kan ik me zeker wat bij indenken gezien de handel.
Maar daarmee maken ze ook een politieke keuze, de Noordelijke groep met Duitsland.

Gezien de banden met Frankrijk lijkt het mij dat ze daarmee vanuit politiek oogpunt eerder verlies zullen leiden dan winst boeken?
Zeker als je erbij bedenkt dat de verhouding met Nederland verslechterd is geraakt, plus dat we ons los van België zijn gaan bewegen.
Maar goed mijn beste Adrian hypothetisch gesproken zijn er in mijn ogen 3 scenario's.
Namelijk;
  • 1: Vlaanderen blijft bij België.
  • 2: Vlaanderen als onafhankelijke staat.
  • 3: Onderdeel van de Nederlanden.

1: Indien Vlaanderen onderdeel blijft van België, zal het via België inderdaad de pro Europese en dus pro Franse kaart blijven trekken.
Het punt is echter hoelang kan men dat in Vlaanderen volhouden en het aan de Vlaamse kiezer verkopen. Wetende dat dat ten koste gaat van de Vlaamse havens en werkgelegenheid.

Het is vandaag de dag al moeilijk genoeg om tot een compromis te komen tussen de Walen en Vlamingen binnen de Belgische context, op het gebied van economisch beleid.. juist omdat de belangen en visies zo ver uiteen lopen..

2: Vlaanderen als onafhankelijke staat zal net als elke andere staat zijn plek op het wereldtoneel moeten vinden.
Gezien Vlaanderen zijn sociaal-economisch beleid van vandaag de dag, die vergelijkbaar is met die van Nederland (Trans-Atlantisch georiënteerd, dienstverlening.) liggende aan dezelfde Noordzee Delta. Zal dus ook Vlaanderen een andere kaart moeten trekken qua beleid, dan louter een pro Europese hetzij pro Franse kaart.

Het probleem is echter dat Vlaanderen dan in dezelfde vijver moet gaan vissen als Nederland economisch gezien, terwijl het taalkundig & cultureel (Gent akkoorden) nauw met Nederland verbonden is.

Om dan in deze situatie de "Franse" kaart te blijven trekken, onderwijl Vlaanderen met Nederland een hevige economische concurrentie strijd aan gaat en ter gelijkertijd ook een cultureel & taalkundig verdrag mee moet onderhouden..
Lijkt mij op voorhand een hoofdpijndossier, en dus niet aannemelijk. Vlaanderen zal dan in deze situatie een vergelijkbare koers varen als Nederland op het gebied van Europa en Frankrijk.

Sterker nog het wordt nu min of meer al gedwongen om dat te doen, vanwege de verdragen die Rotterdam al gesloten heeft met Zeebrugge & Luik..

Alleen Antwerpen ligt nog dwars, maar hoe lang houden zij dat buiten de Belgische context nog vol?.

3: Vlaanderen onderdeel van de Nederland is natuurlijk helemaal "koffiedik kijken".. Maar wat voorop staat is dat Vlaanderen binnen deze context meer invloed kan uitoefenen op het te voeren economische beleid, dan nu reeds het geval is..mits men dezelfde economische wereld oriëntatie aanneemt als de rest van de Nederlanden.

Maar in deze context zal het voor Vlaanderen wel makkelijker zijn om een Trans-Atlantische koers te varen.

In mijn bescheiden optiek is het dus alleen in optie 1 dat Vlaanderen een noodgedwongen pro Europa/Frankrijk koers zal moeten varen.
Bij de andere 2 zal dat minder het geval zijn..

Maar goed ik ben benieuwd naar jouw mening..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.

Laatst gewijzigd door Pinda : 10 mei 2013 om 22:15.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2013, 15:33   #422
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Daar waar Vlaanderen en Noord Nederland elkaar ontmoeten ontstaat een synergie met een ongekende omvang. Het feit dat over en weer topmannen op het hoogste niveau in elkaars landen meedraaien en tot tevredenheid van hunzelf als de ondernemingen smaakt naar meer. Juist kruisbestuiving werpt sterkere vruchten af en voorkomt inteelt.
Maar ik begrijp dat sommigen liever navelstaren als over de grenzen heen te kijken...

Vandaag nog in het AD een stuk gelezen van Gerard de Smyter, die ook aangaf dat diplomatie met daadkracht in combinatie met polderen met assertiviteit iets unieks is.
Hij heeft daar ook een studie van gemaakt.
Dat is een argument voor meer samenwerking maar niet voor een samengaan
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2013, 15:50   #423
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Maakt mij niet uit.
Uiteindelijk zal wat samen hoort ook samengaan.
Oud 11 mei 2013, 20:48   #424
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Maar goed mijn beste Adrian hypothetisch gesproken zijn er in mijn ogen 3 scenario's.
Namelijk;

1: Indien Vlaanderen onderdeel blijft van België, zal het via België inderdaad de pro Europese en dus pro Franse kaart blijven trekken.
Het punt is echter hoelang kan men dat in Vlaanderen volhouden en het aan de Vlaamse kiezer verkopen. Wetende dat dat ten koste gaat van de Vlaamse havens en werkgelegenheid.

Het is vandaag de dag al moeilijk genoeg om tot een compromis te komen tussen de Walen en Vlamingen binnen de Belgische context, op het gebied van economisch beleid.. juist omdat de belangen en visies zo ver uiteen lopen..

2: Vlaanderen als onafhankelijke staat zal net als elke andere staat zijn plek op het wereldtoneel moeten vinden.
Gezien Vlaanderen zijn sociaal-economisch beleid van vandaag de dag, die vergelijkbaar is met die van Nederland (Trans-Atlantisch georiënteerd, dienstverlening.) liggende aan dezelfde Noordzee Delta. Zal dus ook Vlaanderen een andere kaart moeten trekken qua beleid, dan louter een pro Europese hetzij pro Franse kaart.

Het probleem is echter dat Vlaanderen dan in dezelfde vijver moet gaan vissen als Nederland economisch gezien, terwijl het taalkundig & cultureel (Gent akkoorden) nauw met Nederland verbonden is.

Om dan in deze situatie de "Franse" kaart te blijven trekken, onderwijl Vlaanderen met Nederland een hevige economische concurrentie strijd aan gaat en ter gelijkertijd ook een cultureel & taalkundig verdrag mee moet onderhouden..
Lijkt mij op voorhand een hoofdpijndossier, en dus niet aannemelijk. Vlaanderen zal dan in deze situatie een vergelijkbare koers varen als Nederland op het gebied van Europa en Frankrijk.

Sterker nog het wordt nu min of meer al gedwongen om dat te doen, vanwege de verdragen die Rotterdam al gesloten heeft met Zeebrugge & Luik..

Alleen Antwerpen ligt nog dwars, maar hoe lang houden zij dat buiten de Belgische context nog vol?.

3: Vlaanderen onderdeel van de Nederland is natuurlijk helemaal "koffiedik kijken".. Maar wat voorop staat is dat Vlaanderen binnen deze context meer invloed kan uitoefenen op het te voeren economische beleid, dan nu reeds het geval is..mits men dezelfde economische wereld oriëntatie aanneemt als de rest van de Nederlanden.

Maar in deze context zal het voor Vlaanderen wel makkelijker zijn om een Trans-Atlantische koers te varen.

In mijn bescheiden optiek is het dus alleen in optie 1 dat Vlaanderen een noodgedwongen pro Europa/Frankrijk koers zal moeten varen.
Bij de andere 2 zal dat minder het geval zijn..

Maar goed ik ben benieuwd naar jouw mening..

Jeff
Beste Jeff. Vast even wat ter discussie (moet zo weg)

Optie 3: lijkt me het beste om te schrappen in deze discussie
- Indien aan de orde vervalt een specifieke EU koers
- Als dit al zou gebeuren een zaak van (zeer) lange termijn
- Als we dit bespreken gaat de discussie binnen no time kapot aan chauvinistisch gezeik en galbakken

Optie 1: lijkt me naar alle waarschijnlijkheid een blijvende EU koers opleveren

Blijft over optie 2;
Van begin af aan heeft België de EU kaart getrokken en had een andere visie dan Nederland op de EU

O Waarom zou dit voor Vlaanderen opeens moeten/kunnen veranderen indien zelfstandig?
Mijns inziens tegenstrijdig. In dat geval zou men in Belgisch verband, als Vlaanderen, altijd een koers gevaren hebben waar men niet achter stond.

O Wat te denken van Brussel?
Wie Brussel in handen heeft, zit dicht bij het vuur en levert miljarden aan inkomsten en werkgelegenheid op.
Die taalkwestie is één, maar de achtergrond gaat om veel geld, inkomsten, werkgelegenheid en EU invloed.
Lukt het Vlaanderen om Brussel te behouden zullen ze mijns inziens meer op een EU kaart blijven gokken.

(Wij gaan voor een lagere EU bijdrage. Voor België zijn hoge EU bijdragen (EU leden) belangrijk. Hoe meer eraan bijgedragen wordt hoe meer het België oplevert)

O Frankrijk
Frankrijk is een grote investeerder. In de strijd tussen Duitsland en Frankrijk zullen ze er alles aan doen de Vlamingen aan hun kant te behouden. Het is tevens een buur.
(Met de andere buur, Nederland, zijn de verhoudingen matig tot slecht.)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 01:24   #425
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Pinda, waarom stijl gij pro-Europa gelijk met pro-Frans?
En bijvb. niet met pro-Duits?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 12:22   #426
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands Limburg moeten inderdaad terug bij België komen omdat dat historich en sociologisch verantwoord is. Alleen is België daar nu nog niet klaar voor. Eerst moet ons land weer unitair worden met provinciale decentralisatie.
Gesproken als een echte imperialist.
Je mag er trots op zijn
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 12:32   #427
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De angst druipt uit uw reactie. Alleen reeds de gedachte aan een samengaan (bv. in een confederatie) van Nederland en Vlaanderen veroorzaakt bij u een ware paniek. Een beetje zoals dat af te lezen valt op het gelaat van de figuur in uw avatar. Tussen haakjes: wie is dat?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 13:16   #428
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De angst druipt uit uw reactie. Alleen reeds de gedachte aan een samengaan (bv. in een confederatie) van Nederland en Vlaanderen veroorzaakt bij u een ware paniek. Een beetje zoals dat af te lezen valt op het gelaat van de figuur in uw avatar. Tussen haakjes: wie is dat?
Toch is het een van de weinige keren dat ik het met hem eens ben. Alle voordelen die men meent te bereiken met een samengaan van Nederland en Vlaanderen, bereikt men ook door nauwer samen te werken. Een volledige fusie is daarvoor niet nodig.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 13:51   #429
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Paniek ?
Ik zie alleen u panikeren hoor.

De Nederlanders zijn buitengesjot en dat blijven ze.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 14:03   #430
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch is het een van de weinige keren dat ik het met hem eens ben. Alle voordelen die men meent te bereiken met een samengaan van Nederland en Vlaanderen, bereikt men ook door nauwer samen te werken. Een volledige fusie is daarvoor niet nodig.
Stelselmatig gaat men voorbij aan de eerste stap. Deze lijkt domweg meestal overgeslagen te worden.
Indien er al sprake van zal zijn, dient Vlaanderen zich eerst af te scheiden (en onafhankelijk worden).
Met je eens een volledige fusie is niet nodig, een (zeer) goede samenwerking daarentegen is een ander verhaal.
Dat er een samengaan uit voort zou kunnen vloeien is een mogelijkheid, maar in dat geval alleen op (lange) termijn.

By the way, wat zijn jou gedachten wat betreft de bovengenoemde punten ter aanzien van Europa, discussiepunt hierboven?
Jeff en Edwin zijn ingehaakt. Zou leuk zijn om een zo neutraal mogelijke discussie op gang te krijgen, zonder het hopeloze onderlinge gezeik.
Hopelijk krijgen we er meer bereid om een gezonde discussie te voeren.
Oud 12 mei 2013, 14:07   #431
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Paniek ?

Zomaar een vraag? Zou je een keer (willen) proberen om aan een gezonde normale discussie deel te nemen,
zonder vooroordelen en chauvinistisch gezeur. Bij deze van harte uitgenodigd
Oud 12 mei 2013, 14:11   #432
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Paniek ?

klopt,het is een mooi voorbeeld van een projectie,
van de mislukte ollander
Oud 12 mei 2013, 14:14   #433
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Zomaar een vraag? Zou je een keer (willen) proberen om aan een gezonde normale discussie deel te nemen,
zonder vooroordelen en chauvinistisch gezeur. Bij deze van harte uitgenodigd
Als u opteert voor een gezonde normale discussie kan het imperialitisch stratego gezever ook maar best weggelaten worden
Oud 12 mei 2013, 14:21   #434
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u opteert voor een gezonde normale discussie kan het imperialitisch stratego gezever ook maar best weggelaten worden
die hollanders zijn toch grote masochisten, ze zouden graag weer eens buiten geschopt worden.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 14:22   #435
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ook u bent uitgenodigd, maar vrees dat het er helaas niet in zit.
Liever opteert u ervoor discussies om zeep te helpen ... jammer

Laatst gewijzigd door Adrian M : 12 mei 2013 om 14:23.
Oud 12 mei 2013, 14:25   #436
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
die hollanders zijn toch grote masochisten, ze zouden graag weer eens buiten geschopt worden.
dit zullen ze ook weer graag ontkennen,zo kennen we ze wel
Oud 12 mei 2013, 14:27   #437
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook u bent uitgenodigd, maar vrees dat het er helaas niet in zit.
Liever opteert u ervoor discussies om zeep te helpen ... jammer
De angst druipt uit uw reactie en veroorzaakt bij u een ware paniek

Laatst gewijzigd door Nvalid : 12 mei 2013 om 14:28.
Oud 12 mei 2013, 14:35   #438
Adrian M

Standaard

Citaat:
De angst druipt uit uw reactie en veroorzaakt bij u een ware paniek
Geen flauw idee waar je het over hebt?
Vroeg je om deel te nemen aan een discussie over België, Vlaanderen en een EU koers.
Oud 12 mei 2013, 15:15   #439
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Namelijk;

Er zijn maar 2 (TWEE!) opties, namelijk de eerste twee.
Het derde is enkel een fantasietje van een zeer kleine minderheid.

Citaat:
Wat een onzin. De EU kadert in het Atlantisch project en Frankrijk is daar evengoed onderhevig aan. Diegene die de scepter zwaait in de EU is de BRD, en de rest volgt. De BRD is zo Atlantisch als maar zijn kan.
Citaat:
Onzin. De industrie verdwijnt uit Vlaanderen net door te veel liberaliseringen.

Citaat:
Waar bemoei jij jou als Hollander eigenlijk mee? De Vlamingen gaan zelf wel hun boontjes doppen.
Citaat:
Inderdaad, en daar hebben we dus geen schoonmoeder voor nodig.

Citaat:
Elk Europees volk en elke Europese staat heeft de PLICHT de Europese kaart te trekken, en dus de vernietiging van de EU, NATO, IMF,... na te streven.

Citaat:
De Groot-Nederlanders in VL zijn te dom om in te zien dat Rotterdam een concurrent is voor Zeebrugge en Antwerpen, en geen partner.

Citaat:
Vlaanderen kiest helemaal niet voor Frankrijk, wat dat al moge betekenen. De belgische topelite die leeft van het bestaan van de belgische staat, de belgische haute finance, is zeer nauw verweven met het Franse grootkapitaal. Vlaanderen heeft vooralsnog zelf geen elite, die wordt stelselmatig kapot gemaakt door belgië. Dat is meteen ook de reden waarom VL nog steeds een deel van belgië is. Vlaanderen kan enkel welvarend blijven en verder uitgroeien ALS het zelf een elite vormt, en niet afhankelijk is van anderen. Op dat vlak is de Nederlandse elite evenzeer een VIJAND.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 15:31   #440
Kylero
Gouverneur

Kylero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

Er zijn maar 2 (TWEE!) opties, namelijk de eerste twee.
Het derde is enkel een fantasietje van een zeer kleine minderheid.

Wat een onzin. De EU kadert in het Atlantisch project en Frankrijk is daar evengoed onderhevig aan. Diegene die de scepter zwaait in de EU is de BRD, en de rest volgt. De BRD is zo Atlantisch als maar zijn kan.

Onzin. De industrie verdwijnt uit Vlaanderen net door te veel liberaliseringen.

Waar bemoei jij jou als Hollander eigenlijk mee? De Vlamingen gaan zelf wel hun boontjes doppen.

Inderdaad, en daar hebben we dus geen schoonmoeder voor nodig.

Elk Europees volk en elke Europese staat heeft de PLICHT de Europese kaart te trekken, en dus de vernietiging van de EU, NATO, IMF,... na te streven.

De Groot-Nederlanders in VL zijn te dom om in te zien dat Rotterdam een concurrent is voor Zeebrugge en Antwerpen, en geen partner.

Vlaanderen kiest helemaal niet voor Frankrijk, wat dat al moge betekenen. De belgische topelite die leeft van het bestaan van de belgische staat, de belgische haute finance, is zeer nauw verweven met het Franse grootkapitaal. Vlaanderen heeft vooralsnog zelf geen elite, die wordt stelselmatig kapot gemaakt door belgië. Dat is meteen ook de reden waarom VL nog steeds een deel van belgië is. Vlaanderen kan enkel welvarend blijven en verder uitgroeien ALS het zelf een elite vormt, en niet afhankelijk is van anderen. Op dat vlak is de Nederlandse elite evenzeer een VIJAND.
We hebben hoe dan ook geen Elite nodig, het is net deze Elite die totaal geen voeling heeft met het vaderland 'deze elite heeft steeds een neo-liberale geaardheid'. De neoliberale operatie die men globaal toepaste was succesvol, maar de patiënten worden systematisch gefrustreerd, verhongeren, en staan onder uitbuiting door corporaties, criminele ondernemingen, en corrupte politici. Kortom, globalisering en neoliberalisme verspreid analytisch soortgelijke criminogene processen die ongelijkheden bevorderen. Hier in België beloofde men dat de wereld zogenaamd vrijer, welvarender, democratischer, leuker en meer gelijk zou worden, mensen ondervinden dat ze armer, meer uitgebuit, en geconfronteerd worden met steeds groter wordende ontberingen.

Dus nee we hebben geen elite nodig, het wereldwijde neoliberalisme en zware criminaliteit gaan hand in hand. Als we praten over grensoverschrijdende criminaliteit, moeten we in gedachten houden dat het niet alleen de stereotiepe allochtonen zijn die de meeste problemen veroorzaken. Het kan eveneens zo zijn dat de grootste dreiging uitgaat van legitieme bedrijven en andere organisaties van buiten de EU.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be