Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2013, 17:44   #421
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Calvijn was een woekeraar. Begrijpelijk dat de ideeën van dergelijke figuren daar wel aanslaan in Holland.
Staat ook in de bijbel dat je mag woekeren met je talenten.
Overigens zal men in de katholieke kerk dezelfde mening hierover hebben.
Vooral de Jezuieten waren handige jongens op dat gebied.
Oud 2 januari 2013, 18:50   #422
1984!
Banneling

Standaard

Citaat:
Calvinisten zijn achterlijk.
Als er iets achterlijk is is het wel die roomse afgoderij met hun pausen, kardinalen en andere ongure profiteurs die pretenderen in de naam van de Here te mogen spreken. Ik ga dan nog zedig zwijgen over ronduit achterlijke tradities als het celibaat en de verering van afgodsbeelden. Over de bloedige tradities(inquisities, pedofilie...) ga ik al helemaal niets zeggen.
1984! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 19:20   #423
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1984! Bekijk bericht
Als er iets achterlijk is is het wel die roomse afgoderij met hun pausen, kardinalen en andere ongure profiteurs die pretenderen in de naam van de Here te mogen spreken. Ik ga dan nog zedig zwijgen over ronduit achterlijke tradities als het celibaat en de verering van afgodsbeelden. Over de bloedige tradities(inquisities, pedofilie...) ga ik al helemaal niets zeggen.
Wel leuk is dat men in de Scandinavische landen en Duitsland ook protestantse bischoppen kent.
Bovendien is men de PKN kerk niet meer extreem wars van het gebruik van symbolen, zoals kaarsen en afbeeldingen.
Bovendien is men ook niet meer zo star als het gaat om het substantiatieve karakter van het avondmaal door het samengaan met de Luthersen.
Allemaal tekenen van een grootste toekomst één te zijn in Christus naam!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 januari 2013 om 19:20.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 19:30   #424
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://www2.limburg.be/webfiles/pbl/...imburgbest.pdf

Waar ziet gij daar iets van Vlaanderen staan?

Geen bestuurlijke eenheid. Wel een zelfde volk.

Wel vreemd vast te stellen dat Flaminganten van een Vlaams volk spreken louter op basis van standaardtaal. Maar diezelfde Flaminganten gaan beweren dat er geen Limburgse eenheid bestaat, terwijl daar eenzelfde moedertaal gesproken wordt, eenzelfde cultuur, godsdienst, gebruiken enz heersen. Logica is hier hééééééél ver zoek.
Ik ga dat niet beweren, maar hoor dat hier eens van een mede-Limburger:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM in Dromen van een onafhankelijk Limburg. Bekijk bericht

Ik ben zelf geboren en getogen in Zuid Limburg. Mijn vriendin is van Noord Limburg. Grappig genoeg heb ik nog een aantal vrienden uit mijn dorp die ook een vriendin of echtgenote uit Noord Limburg hebben. We zijn het er allemaal over eens dat de mentaliteit in beide regio's duidelijk anders is. Wat eigenlijk ook niet zo vreemd is: het dialect is anders, het landschap is anders, de geschiedenis is anders,...

Wat Nederlands Limburg betreft. Ik denk dat er in de maasregio wel een grensoverschrijdend wij-gevoel bestaat, aan Belgische en Nederlandse kant van Limburg. Maar als ik hier naar het zuiden van de provincie kijk, is er bitter weinig interesse in Nederlands Limburg. Maastricht is goed bekend en veel mensen gaan er ook wel winkelen. Maar voor de rest is die provincie toch voor velen een onbekende hoor.

Voorts heb ik persoonlijk nog niemand ontmoet die serieus pleit voor een onafhankelijk Limburg.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 januari 2013 om 19:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 19:34   #425
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kunt gij mij dat aantonen?
Idd voor "Jacob Van Artevelde": ik vind die kaart nergens. Wel een kaart die daar onrechtstreeks allusie op maakt. Maar dat Vlaanderen zijn dan de katholieke provincies. Met o.a. grote delen van Wallonië, maar zonder het prinsbisdom Luik. Dus weinig overeenkomst met wat men tegenwoordig Vlaanderen (=Vlaamse gewest) noemt.
WIKI:http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamin...de_Lage_Landen :
Veelal door Spanjaarden, Italianen en soms ook door Engelsen werden de Nederlanden aangeduid met "Vlaanderen". In de omgang met hen noemde men zich dan ook wel Vlaming, ook al was men buiten dit graafschap geboren. Met het toenemende belang van Brabant heeft dit hertogdom deze rol ook wel gespeeld, maar nooit in dezelfde mate. Tot in de achttiende eeuw was Vlaanderen een veel gebruikte benaming voor de Nederlanden als geheel.

En dat was natuurlijk ongetwijfeld ook zo met betrekking tot het prinsbisdom Luik ondanks dat dat op kaartjes een andere kleur heeft dan de rest van de Nederlanden omdat het een andere vorst had. Maar beiden maakten deel uit van het HRR EN beiden behoorden geografisch tot de Nederlanden. Het is zoals met een Europees land dat geen deel uitmaakt van de EU daarom niet meer een Europees land is.

Uw punt is echter dat Limburg eigenlijk-feitelijk niet tot Vlaanderen behoort wegens het prinbisdom Luik.
Dat Limburg en Luik echter om dezelfde reden niet tot België behoren heb ik ik U echter nog niet horen beweren.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 januari 2013 om 19:58.
Oud 2 januari 2013, 19:53   #426
1984!
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wel leuk is dat men in de Scandinavische landen en Duitsland ook protestantse bischoppen kent.
Dominees zijn geen bisschoppen. De protestantse Kerk kent geen feodale structuur.

Citaat:
Bovendien is men de PKN kerk niet meer extreem wars van het gebruik van symbolen, zoals kaarsen en afbeeldingen.
Bovendien is men ook niet meer zo star als het gaat om het substantiatieve karakter van het avondmaal door het samengaan met de Luthersen.
Allemaal tekenen van een grootste toekomst één te zijn in Christus naam!
Lutheranen zijn een kleine minderheid in Nederland. Ik zelf ben ook geen volbloed calvinist maar eerder presbyteriaans. Onze gemeenten zijn soberder dan de meest protestanse gemeentes.
Oud 2 januari 2013, 21:05   #427
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dominees zijn geen bisschoppen. De protestantse Kerk kent geen feodale structuur.
Lutheranen zijn een kleine minderheid in Nederland. Ik zelf ben ook geen volbloed calvinist maar eerder presbyteriaans. Onze gemeenten zijn soberder dan de meest protestanse gemeentes.
Dominees kunnen ook bischoppen zijn, alleen niet in Nederland.
In de diverse protestantse gemeenschappen kent men "nog" steeds de bisschop, alhoewel de invulling van het ambt niet hetzelfde is als binnen de RK kerk.
Vooral in de Hongaarse reformatorische kerken in Oost Europa kent men nog het ambt van bisschoppen.
En dan niet te vergeten de episcopale en (luthers)evangelische kerken etc..

Moet maar eens naar de volgende link kijken naar het stuk van dr. Kronenburg (emeritus predikant) van de Hervormde kerk:
http://www.refo500.nl/content/files/...e_bisschop.pdf

Maar de presbybeteriaanse kerken zijn weliswaar niet feodaal, maar kennen toch vaak een gelaagde structuur met specifieke bevoegdheden.
Vooral de classis/synode/moderamen is hierbij het middelpunt als het om de leer gaat.
En ja, de functie van diaken/kerkvoogd/moderator komt ook, zij het soms met een andere inhoud, ook voor in de katholieke kerk.
De term presbyter kent men trouwens ook binnen de katholieke kerk....

Dr.
Oud 2 januari 2013, 21:49   #428
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Calvijn was een woekeraar. Begrijpelijk dat de ideeën van dergelijke figuren daar wel aanslaan in Holland.
Ja daarom zijn er ook meer Katholieken in Nederland..
Zucht...

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 01:42   #429
1984!
Banneling

Standaard

Gelukkig ligt de macht bij de gereformeerden en dat weten de katholieken bij het CDA goed genoeg.
Oud 3 januari 2013, 08:31   #430
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gelukkig ligt de macht bij de gereformeerden en dat weten de katholieken bij het CDA goed genoeg.
Dankzij de meer sociaal georiënteerde gereformeerden binnen het CDA is het CDA geen grote speler meer binnen de nationale politiek.
Vooral de PVV heeft nog steeds grote aantalen voormalige conservatieve CDA stemmers in hun midden.
Oud 4 januari 2013, 00:21   #431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel vreemd vast te stellen dat Flaminganten van een Vlaams volk spreken louter op basis van standaardtaal. Maar diezelfde Flaminganten gaan beweren dat er geen Limburgse eenheid bestaat, terwijl daar eenzelfde moedertaal gesproken wordt, eenzelfde cultuur, godsdienst, gebruiken enz heersen. Logica is hier hééééééél ver zoek.
U schraapt hier weer uw eigen hersenspinsels bij elkaar en stelt het voor alsof die uit de koker komen van de "Flaminganten" (sic).

Niets is minder waar natuurlijk. Ik heb nog nooit een "Flamingant" (sic) horen beweren dat onze identiteit bepaald wordt door onze standaardtaal (alleen).

Limburgse eenheid?

a. moedertaal: Hoezo? Is het Limburgs van Venlo dan hetzelfde als dat van Tessenderlo, of dat van Roermond hetzelfde als van Tongeren?
b. godsdienst: In welke tijd leeft u? Is godsdienst dan een referentie om over identiteit te praten? Of zijn alle Limburgers dan katholiek en wie het niet is, is geen Limburger? Is het zoiets?
c. cultuur: welke cultuuruitingen vindt men in heel Limburg en buiten Limburg dan niet?
d. gebruiken: idem als c
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 00:23   #432
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ja daarom zijn er ook meer Katholieken in Nederland..
Zucht...

Jeff
Ik heb dan ook nooit beweerd dat alle kaaskoppen ook calvinistisch zijn. Maar ik beweer wel dat de cultuur van dat landje doordesemd is van dat calvinisme. Met alle gevolgen vandien...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 00:24   #433
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik vraag: geef mij een voorbeeld uit het verleden waar de benaming Vlaanderen betrekking heeft op een gebied dat ongeveer overeenstemt met de grenzen van het Vlaamse gewest.
Waarom zou het heden moeten samenvallen met het verleden? Neem nu een land als Duitsland met zijn wisselende grenzen. Is er dan geen Duitsland? Geen Duitse identiteit?

Wat te denken van een land als Polen dat als een ware accordeon in de loop van zijn geschiedenis groter en kleiner werd en op een aantal momenten van zijn geschiedenis zelfs volledig verdween? Polen bestaat ook niet? Geen Poolse identiteit?
Oud 4 januari 2013, 00:26   #434
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat we gemakshalve het volkskatholicisme kunnen noemen, is eigenlijk niet veel meer dan een verderzetting van heidense tradities en gebruiken. En dus van onze prechristelijke voorouders.
Oud 4 januari 2013, 00:26   #435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soberder? Wat kan er nog soberder dan de witgekalkte kerken van de calvinisten?
Oud 4 januari 2013, 00:27   #436
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Staat ook in de bijbel dat je mag woekeren met je talenten.
Overigens zal men in de katholieke kerk dezelfde mening hierover hebben.
Vooral de Jezuieten waren handige jongens op dat gebied.
De RKK verbood destijds woeker. Calvijn heeft daar mee gebroken.
Oud 4 januari 2013, 00:58   #437
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets is minder waar natuurlijk. Ik heb nog nooit een "Flamingant" (sic) horen beweren dat onze identiteit bepaald wordt door onze standaardtaal (alleen).
Zie deze diskussie vanaf post 132
http://forum.politics.be/showthread.php?t=178720&page=7
Oud 4 januari 2013, 01:11   #438
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waar staat dan zo'n uitspraak? Ik vind die niet.
Oud 4 januari 2013, 01:13   #439
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Verderop ga ik wel in die richting.

Ook bijvb. hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=255
Oud 4 januari 2013, 01:22   #440
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Verderop ga ik wel in die richting.
Niet echt. Over de definiëring op basis van "standaardtaal" lees ik niets.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be