![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens zal men in de katholieke kerk dezelfde mening hierover hebben. Vooral de Jezuieten waren handige jongens op dat gebied.
![]() |
![]() |
#422 |
Banneling
|
![]() Als er iets achterlijk is is het wel die roomse afgoderij met hun pausen, kardinalen en andere ongure profiteurs die pretenderen in de naam van de Here te mogen spreken. Ik ga dan nog zedig zwijgen over ronduit achterlijke tradities als het celibaat en de verering van afgodsbeelden. Over de bloedige tradities(inquisities, pedofilie...) ga ik al helemaal niets zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien is men de PKN kerk niet meer extreem wars van het gebruik van symbolen, zoals kaarsen en afbeeldingen. Bovendien is men ook niet meer zo star als het gaat om het substantiatieve karakter van het avondmaal door het samengaan met de Luthersen. Allemaal tekenen van een grootste toekomst één te zijn in Christus naam!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 januari 2013 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 januari 2013 om 19:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Veelal door Spanjaarden, Italianen en soms ook door Engelsen werden de Nederlanden aangeduid met "Vlaanderen". In de omgang met hen noemde men zich dan ook wel Vlaming, ook al was men buiten dit graafschap geboren. Met het toenemende belang van Brabant heeft dit hertogdom deze rol ook wel gespeeld, maar nooit in dezelfde mate. Tot in de achttiende eeuw was Vlaanderen een veel gebruikte benaming voor de Nederlanden als geheel. En dat was natuurlijk ongetwijfeld ook zo met betrekking tot het prinsbisdom Luik ondanks dat dat op kaartjes een andere kleur heeft dan de rest van de Nederlanden omdat het een andere vorst had. Maar beiden maakten deel uit van het HRR EN beiden behoorden geografisch tot de Nederlanden. Het is zoals met een Europees land dat geen deel uitmaakt van de EU daarom niet meer een Europees land is. Uw punt is echter dat Limburg eigenlijk-feitelijk niet tot Vlaanderen behoort wegens het prinbisdom Luik. Dat Limburg en Luik echter om dezelfde reden niet tot België behoren heb ik ik U echter nog niet horen beweren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 januari 2013 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In de diverse protestantse gemeenschappen kent men "nog" steeds de bisschop, alhoewel de invulling van het ambt niet hetzelfde is als binnen de RK kerk. Vooral in de Hongaarse reformatorische kerken in Oost Europa kent men nog het ambt van bisschoppen. En dan niet te vergeten de episcopale en (luthers)evangelische kerken etc.. Moet maar eens naar de volgende link kijken naar het stuk van dr. Kronenburg (emeritus predikant) van de Hervormde kerk: http://www.refo500.nl/content/files/...e_bisschop.pdf Maar de presbybeteriaanse kerken zijn weliswaar niet feodaal, maar kennen toch vaak een gelaagde structuur met specifieke bevoegdheden. Vooral de classis/synode/moderamen is hierbij het middelpunt als het om de leer gaat. En ja, de functie van diaken/kerkvoogd/moderator komt ook, zij het soms met een andere inhoud, ook voor in de katholieke kerk. De term presbyter kent men trouwens ook binnen de katholieke kerk.... Dr.
![]() |
![]() |
#428 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zucht... Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
Banneling
|
![]() Gelukkig ligt de macht bij de gereformeerden en dat weten de katholieken bij het CDA goed genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vooral de PVV heeft nog steeds grote aantalen voormalige conservatieve CDA stemmers in hun midden.
![]() |
![]() |
#431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets is minder waar natuurlijk. Ik heb nog nooit een "Flamingant" (sic) horen beweren dat onze identiteit bepaald wordt door onze standaardtaal (alleen). Limburgse eenheid? a. moedertaal: Hoezo? Is het Limburgs van Venlo dan hetzelfde als dat van Tessenderlo, of dat van Roermond hetzelfde als van Tongeren? b. godsdienst: In welke tijd leeft u? Is godsdienst dan een referentie om over identiteit te praten? Of zijn alle Limburgers dan katholiek en wie het niet is, is geen Limburger? Is het zoiets? c. cultuur: welke cultuuruitingen vindt men in heel Limburg en buiten Limburg dan niet? d. gebruiken: idem als c |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat te denken van een land als Polen dat als een ware accordeon in de loop van zijn geschiedenis groter en kleiner werd en op een aantal momenten van zijn geschiedenis zelfs volledig verdween? Polen bestaat ook niet? Geen Poolse identiteit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wat we gemakshalve het volkskatholicisme kunnen noemen, is eigenlijk niet veel meer dan een verderzetting van heidense tradities en gebruiken. En dus van onze prechristelijke voorouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Soberder? Wat kan er nog soberder dan de witgekalkte kerken van de calvinisten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=178720&page=7
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
Europees Commissaris
|
![]() Verderop ga ik wel in die richting.
Ook bijvb. hier: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=255
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |