![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.ps.be/Source/PageContent....D=3261&EntID=1 http://www.ps.be/Source/PageContent....D=3262&EntID=1 PS, er nooit op rekenen dat ik iets niet zal verifiëren: je weet nooit ![]() Jouw amateurisme? chauvinisme? luiheid? domheid? Laatst gewijzigd door filosoof : 25 maart 2007 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() De Duitstaligen, zouden die geen eigen deelstaat kunnen vormen binnen Duitsland? Of een soort autonome substaat nog binnen de naburige deelstaat van Duitsland? ![]()
![]() |
![]() |
#423 |
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Officiële status vh Frans Officieel in:Frankrijk en overzeese gebiedsdelen, Algerije, België, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Canada, Centraal-Afrikaanse Republiek, Comoren, Congo-Brazzaville, Congo-Kinshasa, Djibouti, Equatoriaal-Guinea, Gabon, Guinee, Ivoorkust, Kameroen, Laos, Luxemburg, Madagaskar, Mali, Marokko, Mauritanië, Monaco, Niger, Senegal, Seychellen, Tsjaad, Togo, Tunesië, Vanuatu, Vietnam en Zwitserland. Ook Europese Unie, Italië (Valle d'Aosta), Verenigde Naties en Verenigde Staten (Louisiana). Dit is voldoende om alle vertrouwen te verliezen in Wikipeda. Ik ga heel die lijst niet stuk voorstuk behandelen, maar... In het grootste deel van België is Frans niet officieel, zelfde voor Zwitserland, VSA en Canada en de Europese unie. In Cambodja is Frans onbestaande tenzij enkele Fr namen op enkele officiële gebouwen, zelfde voor Vietnam (gelukkig zijn er nog lekkere Fr broodjes, maar dat is dan ook al). Verder verliest het Fr terrein over heel de wereld (Nl, D, GB, Sp, P, It enz). Dat zijn de feiten die iedereen objectief kan vaststellen. Hopelijk wordt filosoof nu niet te ongelukkig. Maar filosoof kan zich troosten: Nederlands is nog veel minder verspreid zoals iedereen weet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
Minister
|
![]() http://www.ps.be/Source/PageContent....D=3261&EntID=1 != volledig nederlands ...en de nederlandse versie zat goed verstopt, niet?
Engagement tenus -> neérlandais Mijn frans is zo zwak da ik niet eens "engagement tenus" versta, logisch dat ik dan de DEELS nederlandse versie niet vond? www.rwf.be wel lekker eentalig Frans ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.sprachwelt.de/h/0701/index.htm
Stand 2002, bron: http://www.ethnologue.com/ Frans: 12 plaats, uit andere bron: 13 plaats. 10e plaats ook gevonden: Wereldtalen De 10 meest gesproken talen in de wereld: 1. Mandarijn, 1 miljard sprekers 2. Engels, 514 miljoen 3. Hindoestani, 496 miljoen 4. Spaans, 425 miljoen 5. Russisch, 275 miljoen 6. Arabisch, 256 miljoen 7. Bengaals, 215 miljoen 8. Portugees, 194 miljoen 9. Maleis/Indonesisch, 176 miljoen 10. Frans, 129 miljoen Bron: The Futurist (maart/april 2006) "Militair-administratief gezien" (NATO/OTAN) is Frans wel een wereldtaal, ook omdat Frankrijk geen volwaardig lid van de Nato is... ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2007 om 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#427 |
Minister
|
![]() Is van 2002, we zijn nu 2007 .. vergeten dat Frans ieder jaar terrein verliest?
Voor zover ik weet is Frans de moedertaal van mensen uit Québec (Canada), Frankrijk, Wallonië, en paar Zwitsers ![]() Natuurlijk nog een belangrijke cultuurtaal en 2e taal in Midden-Afrika Ik weet weet eigenlijk zelf niet goed of Frans nu de moedertaal is van mensen uit Kameroen, Senegal, Ivoorkust .. ![]()
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 25 maart 2007 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#429 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Vb computers, op reis, ... Als ik op reis ga naar Zuid-Europa zal ik altijd Engels of Duits praten en dat werkt ook. In het hotel is Engels de belangrijkste toeristentaal. Natuurlijk niet voor Frankrijk, maar ik spreek over Spanje, Griekenland, Kroatië, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit de Vandale: U hebt gezocht op engagement: RESULTAAT (maximaal 20 woorden) en·ga·ge·ment (het ~, ~en) 1 verbintenis van een artiest 2 het betrokken zijn bij maatschappelijke en culturele problemen 3 [scherm.] contact tussen de klingen Laatst gewijzigd door filosoof : 25 maart 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Vlaams is niet erkend in belgique en zeker niet in schrift. Net als in het Engels, Duits en jullie geliefd Frans bestaan er sterk regionale dialecten. Men spreekt niet voor niets van "les petits belges" "parler comme un belge" en de Fransen hebben het dan niet over de Vlamingen. Citaat:
Ja he, maar wel de handen boven de lakens. Die zijn nog altijd stijgend en van het vb is ongeveer een 90 % republikein. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Soms kijken mijn kleinkinderen naar animatiefilmpjes op Ketnet, gewoonlijk gedubt in't "Nederlands". Daar versta je geen ballen van maar ja, peuters kunnen toch niet lezen hé !
![]() |
![]() |
#436 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je bvb de serie Baantjer neemt ben je wel blij met die ondertiteling !!
![]() |
![]() |
#437 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er is ook zo een vijfmansvereniging met een manifest uit de Warande, die natuurlijk beter te pruimen vallen door julie.
![]() |
![]() |
#438 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik probeer zelfs de ondertitels te negeren omdat ik perfect versta wat men zegt. Dat men soms West-Vlaams ondertitels als het echt plat is daar kan ik nog inkomen. Maar programma's als Wendy & Verwanten ondertitelen lijkt belachelijk, Wendy spreekt wel voor een stuk West-Vlaams dialect maar is nog perfect te verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
|
![]() Citaat:
Je lijkt me wel zeer overtuigd, maar een echte taalkenner ben je duidelijk niet! Een Limburger uit Nederland spreekt thuis meestal Limburgs dialect. Een Limburger uit Vlaanderen eveneens. Limburgs uit beide delen van Limburg (Nl en Vl) is een Nederlands dialect. Dit maar om aan te tonen dat 'Vlaams' taalkundig eigenlijk niets voorstelt. 'Vlaams' wil gewoon zeggen 'Nederlandssprekende Vlamingen'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik met mijn "Vlaams" nederlands zoals luc het stelt heb het wel nodig.
![]() |