Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: liberalen/libertariers
de VLD is niet liberaal genoeg en ik blijf VB stemmen 5 9,62%
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stemde VB, maar vanaf nu LDD 3 5,77%
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stem LDD 6 11,54%
de VLD is niet liberaal genoeg maar ik stem toch VLD 0 0%
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stem iets anders 12 23,08%
de VLD noemt zich terecht liberaal. 26 50,00%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2007, 21:39   #421
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Het zou me sterk verwonderen mochten er twee libertariërs zijn die exact hetzelfde denken.
Oud 11 augustus 2007, 21:44   #422
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het zou me sterk verwonderen mochten er twee libertariërs zijn die exact hetzelfde denken.
Mij niet.
Oud 12 augustus 2007, 20:35   #423
Ambiorix

Standaard

allé, we kunnen toch benaderend concluderen dat voor de helft van dit forum de VLD de naam liberaal "waardig" is, terwijl de andere helft vindt van niet.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 12 augustus 2007 om 20:35.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2007, 19:16   #424
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
In het begin misschien niet maar als ze veel dialogeren en discussiëren zou men ze enigszins toch op dezelfde golflengte kunnen krijgen.
laurens274 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 15:17   #425
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Mij niet.
Dat zeg je alleen om je eigen stelling te kunnen bewijzen. Snoodaard.
Oud 14 augustus 2007, 15:50   #426
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg je alleen om je eigen stelling te kunnen bewijzen. Snoodaard.
Om te verhinderen dat jouw stelling de mist inging, kon ik toch niet anders dan het er niet mee eens zijn?
Oud 19 augustus 2007, 17:11   #427
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Even deze draad hacken voor een vraag aan onze libertariërs...(discussie ligt toch even plat)

De hypotheekleningenmarkt in Amerika crashte dus onlangs... Deze crash had een directe crash kunnen betekenen van veel meer markten. Wel, ze heeft ook meer ravage aangericht maar dat ter zijde de schade is "beperkt". Waarom deze schade beperkt is is wel opvallend; De europese centrale bank en de fed hebben massaal geld in het systeem gepomp (goedkoop aanbieden) waardoor dit systeem even tot adem kan komen zonder echt helemaal te crashen (dominoeffect). Het zal wel pijn doen aan sommige mensen maar algemeen kunnen we toch stellen dat dit drama (dank je greenspan) beperkt is gebleven (dank je Bernanke).

Als ik goed heb gesnapt (draait zich tot percalion) dan zijn libertariërs TEGEN een centrale bank...right? Nu is de vraag tamelijk voordehandliggend:
"Wat geeft het libertarisme als geheel als geloofwaardige bescherming tegen zo een 'crashen', of is er gewoon geen en moet iedereen zich maar zien te redden?"

alvast bedankt voor een kort antwoordje,

largo_w
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:16   #428
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Even deze draad hacken voor een vraag aan onze libertariërs...(discussie ligt toch even plat)

De hypotheekleningenmarkt in Amerika crashte dus onlangs... Deze crash had een directe crash kunnen betekenen van veel meer markten. Wel, ze heeft ook meer ravage aangericht maar dat ter zijde de schade is "beperkt". Waarom deze schade beperkt is is wel opvallend; De europese centrale bank en de fed hebben massaal geld in het systeem gepomp (goedkoop aanbieden) waardoor dit systeem even tot adem kan komen zonder echt helemaal te crashen (dominoeffect). Het zal wel pijn doen aan sommige mensen maar algemeen kunnen we toch stellen dat dit drama (dank je greenspan) beperkt is gebleven (dank je Bernanke).

Als ik goed heb gesnapt (draait zich tot percalion) dan zijn libertariërs TEGEN een centrale bank...right? Nu is de vraag tamelijk voordehandliggend:
"Wat geeft het libertarisme als geheel als geloofwaardige bescherming tegen zo een 'crashen', of is er gewoon geen en moet iedereen zich maar zien te redden?"

largo_w
Ik deel voor een groot deel hetzelfde standpunt als percalion qua centrale bank. Alleen zou ik de centrale bank wel behouden als een groot depot met geld die niet de economische regulator speelt, geïnspireerd door de politiek. Dus geen marktinterventies, geen renteverhogingen, geen geld bijdrukken. Alleen het geld ter beschikking hebben wanneer er iets fout loopt.
Oud 19 augustus 2007, 17:19   #429
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
Ik deel voor een groot deel hetzelfde standpunt als percalion qua centrale bank. Alleen zou ik de centrale bank wel behouden als een groot depot met geld die niet de economische regulator speelt, geïnspireerd door de politiek. Dus geen marktinterventies, geen renteverhogingen, geen geld bijdrukken. Alleen het geld ter beschikking hebben wanneer er iets fout loopt.
Groot depot met geld??? Leg dat eens verder uit want ik vrees dat ik het niet helemaal snap...
Welk geld?
Ik geloof dat percalion simpelweg een bepaalde hoeveelheid goud gelijkstelt aan een bedrag in baar geld...

Laatst gewijzigd door largo_w : 19 augustus 2007 om 17:20.
Oud 19 augustus 2007, 17:23   #430
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik denk écht neit dat Percalion de goudstandaard weer terug in wilt voeren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:24   #431
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik denk écht neit dat Percalion de goudstandaard weer terug in wilt voeren.
Toch wel

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93432&page=3
Oud 19 augustus 2007, 17:28   #432
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah, idd.

Raar. Dat had ik echt niet verwacht.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 19 augustus 2007, 17:28   #433
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Groot depot met geld??? Leg dat eens verder uit want ik vrees dat ik het niet helemaal snap...
Welk geld?
Ik geloof dat percalion simpelweg een bepaalde hoeveelheid goud gelijkstelt aan een bedrag in baar geld...
Ik ben geen voorstander van de goudstandaard omdat het geen 100% dekking biedt,...
(zie: http://forum.politics.be/showthread.php?t=93432&page=3)
Ik zou liever gewoon hebben dat ze gene frank meer bijdrukken. De geldhoeveelheid die we hebben gewoon met rust laten.

Met geld in een depot bedoel ik een bedrag die de overheid in de centrale bank steekt en het daarbij laat. Als de banken het nodig hebben kunnen ze er zich op beroepen.
Oud 19 augustus 2007, 17:40   #434
largo_w

Standaard

Citaat:
Ik ben geen voorstander van de goudstandaard omdat het geen 100% dekking biedt,...
Dat kan ze volgens mij wel...Ze heeft andere gevaren op zich denk ik zo...terzijde

Citaat:
Oej sorry nu zie ik dat die link gaat over m'n beginvraag (dom van mij). Zal daar verder praten.

Citaat:
Ik zou liever gewoon hebben dat ze gene frank meer bijdrukken. De geldhoeveelheid die we hebben gewoon met rust laten.
Ja maar je moet het systeem af en toe eens oliën he...
Trouwens je zou toch geen deflatie willen hebben; toch?

Citaat:
Met geld in een depot bedoel ik een bedrag die de overheid in de centrale bank steekt en het daarbij laat. Als de banken het nodig hebben kunnen ze er zich op beroepen.
Belastingsgeld? Uitgifte van staatsobligaties?

Dat laatste blijkt me zeer gevaarlijk privé en openbaar mengen.
Oud 19 augustus 2007, 17:46   #435
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat kan ze volgens mij wel...Ze heeft andere gevaren op zich denk ik zo...terzijde

Oej sorry nu zie ik dat die link gaat over m'n beginvraag (dom van mij). Zal daar verder praten.
np, ik doe ook wel eens dom...

Citaat:
Ja maar je moet het systeem af en toe eens oliën he...
Trouwens je zou toch geen deflatie willen hebben; toch?
Toch wel je hebt voortdurend inflatie en deflatie na elkaar. In belgië hebben we nooit geen deflatie omdat er zodanig veel geld wordt bijgedrukt dat we dit nooit kunnen zien.
Oliën, eigenlijk niet.

Citaat:
Belastingsgeld? Uitgifte van staatsobligaties?

Dat laatste blijkt me zeer gevaarlijk privé en openbaar mengen.
Als je de geldhoeveelheid gelijk houdt dan behoudt het ook zijn waarde over de tijd. Dus moet je het niet in staatsobligaties steken.
Oud 19 augustus 2007, 17:47   #436
Percalion

Standaard

Citaat:

largo_w
Dag largo_w,

volgens een grote groep libertariërs (inclusief mezelf) komt die crisis niet zomaar uit de lucht gevallen maar is ze integendeel net het gevolg van manipulatie met de geldhoeveelheid.

Zonder al te theoretisch te worden: banken doen in feite aan massale geldcreatie, en ze worden daarin ondersteund door de centrale bank. Die geldcreatie gebeurt in de vorm van leningen. Nu is het gevolg daarvan dat de rentevoeten kunstmatig laag blijven op korte termijn. Een boel ondernemingen krijgen dus goedkope kredieten en beginnen met heel wat investeringen. We krijgen op die manier een kunstmatige economische expansie. Maar na verloop van tijd beginnen er een heleboel scheeftrekkingen te ontstaan in de economie. Dat is ook logisch: je kan niet zomaar een economie draaiende houden op fictief geld natuurlijk. Het gevolg van de kredietexpansie is onvermijdelijk dat er een kunstmatige expansie is, gevolgd door een recessie waarin de verkeerde investeringsbeslissingen "gecorrigeerd" moeten worden (bedrijven die failliet gaan, investeringen die geliquideerd worden, golven van afvloeiingen...). Dat gaat gepaard met een kredietcontractie.

Ik wil dat gerust eens in 't lang en in 't breed uitleggen, maar je had 'n kort antwoordje gevraagd: volgens heel wat libertariërs en ook mezelf zijn centrale banken en het huidige banksysteem de oorzaak van de crisis. Een stabieler monetair systeem zou zulke op-en-neerbewegingen niet veroorzaken.

Maar nu staan we hier met een crash voor de deur. In zo'n situatie denk ik dat het beste zou zijn, dat de centrale bank inderdaad niet ingrijpt. Het klinkt zeer radicaal en waarschijnlijk zelfs asociaal, maar de economie zal zich het snelst herstellen indien bedrijven failliet kunnen gaan, mensen ontslagen kunnen worden, banken overkop kunnen gaan, prijzen en lonen kunnen dalen.

Of met de woorden van een prominente libertarische econoom:

If government wishes to see a depression ended as quickly as possible,
and the economy returned to normal prosperity, what course
should it adopt? The first and clearest injunction is: don’t interfere with
the market’s adjustment process. The more the government intervenes
to delay the market’s adjustment, the longer and more grueling the
depression will be, and the more difficult will be the road to complete
recovery. Government hampering aggravates and perpetuates
the depression. Yet, government depression policy has always
(and would have even more today) aggravated the very evils it has
loudly tried to cure.
(Murray Rothbard, America's Great Depression, p. 19)

Laatst gewijzigd door Percalion : 19 augustus 2007 om 17:48.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:51   #437
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In the end, we are all dead.
Oud 19 augustus 2007, 17:53   #438
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
In the end, we are all dead.
Amen
Oud 19 augustus 2007, 18:00   #439
largo_w

Standaard

Citaat:
Dag largo_w,

volgens een grote groep libertariërs (inclusief mezelf) komt die crisis niet zomaar uit de lucht gevallen maar is ze integendeel net het gevolg van manipulatie met de geldhoeveelheid.

Zonder al te theoretisch te worden: banken doen in feite aan massale geldcreatie, en ze worden daarin ondersteund door de centrale bank. Die geldcreatie gebeurt in de vorm van leningen. Nu is het gevolg daarvan dat de rentevoeten kunstmatig laag blijven op korte termijn. Een boel ondernemingen krijgen dus goedkope kredieten en beginnen met heel wat investeringen. We krijgen op die manier een kunstmatige economische expansie. Maar na verloop van tijd beginnen er een heleboel scheeftrekkingen te ontstaan in de economie. Dat is ook logisch: je kan niet zomaar een economie draaiende houden op fictief geld natuurlijk. Het gevolg van de kredietexpansie is onvermijdelijk dat er een kunstmatige expansie is, gevolgd door een recessie waarin de verkeerde investeringsbeslissingen "gecorrigeerd" moeten worden (bedrijven die failliet gaan, investeringen die geliquideerd worden, golven van afvloeiingen...). Dat gaat gepaard met een kredietcontractie.

Ik wil dat gerust eens in 't lang en in 't breed uitleggen, maar je had 'n kort antwoordje gevraagd: volgens heel wat libertariërs en ook mezelf zijn centrale banken en het huidige banksysteem de oorzaak van de crisis. Een stabieler monetair systeem zou zulke op-en-neerbewegingen niet veroorzaken.

Maar nu staan we hier met een crash voor de deur. In zo'n situatie denk ik dat het beste zou zijn, dat de centrale bank inderdaad niet ingrijpt. Het klinkt zeer radicaal en waarschijnlijk zelfs asociaal, maar de economie zal zich het snelst herstellen indien bedrijven failliet kunnen gaan, mensen ontslagen kunnen worden, banken overkop kunnen gaan, prijzen en lonen kunnen dalen.

Of met de woorden van een prominente libertarische econoom:

If government wishes to see a depression ended as quickly as possible,
and the economy returned to normal prosperity, what course
should it adopt? The first and clearest injunction is: don’t interfere with
the market’s adjustment process. The more the government intervenes
to delay the market’s adjustment, the longer and more grueling the
depression will be, and the more difficult will be the road to complete
recovery. Government hampering aggravates and perpetuates
the depression. Yet, government depression policy has always
(and would have even more today) aggravated the very evils it has
loudly tried to cure.

(Murray Rothbard, America's Great Depression, p. 19)
Nice EN volledig antwoord...
Bedankt!
Oud 19 augustus 2007, 18:32   #440
Percalion

Standaard

Citaat:
Ah, idd.

Raar. Dat had ik echt niet verwacht.

Verrassing!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be