Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2008, 14:41   #441
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Lichtelijk...

edit: waaróm maakte Willy Peers dat goedkoop en mogelijk? Waarom? Wat was het gevolg voor hem? Wat kloeg hij aan?
Ik vind dat niet meteen terug...zeg eens?
Oud 5 november 2008, 14:41   #442
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Je kunt een maatschappij niet in één keer omver werpen. Je moet beginnen vanuit de situatie waar je zit en dat is nu eenmaal die mannenwereld, je kunt wel blijven werken om die maatschappij meer te veranderen en uiteindelijk te komen tot een manier van leven waarin zowel mannen als vrouwen hun weg kunnen vinden. We leven hier ook nog altijd in een mannenmaatschappij, maar er wordt aan gewerkt.

Ja, ik heb daar al van gehoord...
Er wordt aan gewerkt. Wat vind je van de numerus clausus aan de faculteiten geneeskunde?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 14:54   #443
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt aan gewerkt. Wat vind je van de numerus clausus aan de faculteiten geneeskunde?
nog niet van gehoord?
Oud 5 november 2008, 14:59   #444
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog niet van gehoord?
Hoe nog niet van gehoord? Je weet toch dat mensen die geneeskunde willen gaan studeren eerst een toelatingsexamen moeten afleggen?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 5 november 2008, 15:01   #445
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe nog niet van gehoord? Je weet toch dat mensen die geneeskunde willen gaan studeren eerst een toelatingsexamen moeten afleggen?
ja, maar wat is dan de link met gender of sekse?
Oud 5 november 2008, 15:02   #446
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, maar wat is dan de link met gender of sekse?
Ha! We gaan er komen. Stilaan. Waarom werd dat toelatingsexamen ingevoerd?
Oud 5 november 2008, 15:03   #447
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha! We gaan er komen. Stilaan. Waarom werd dat toelatingsexamen ingevoerd?
omdat er te veel studenten waren?
Oud 5 november 2008, 15:04   #448
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat er te veel studenten waren?
Naar wiens oordeel? Nadenken he Nelle, nadenken
Oud 5 november 2008, 15:06   #449
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar wiens oordeel? Nadenken he Nelle, nadenken
Er waren te veel vrouwelijke studenten volgens de mannelijke proffen?
Oud 5 november 2008, 15:09   #450
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier het gevoel dat een vrouw wel goed behandeld wordt. Mijn eigen ervaring met een mannelijke gyneacoloog is wat op een sisser afgelopen, maar mijn huisdokter aan de andere kant is een zalige man. Ik denk dat dat eigenlijk van vrouw tot vrouw afhangt welk geslacht van gyneacoloog je wil. Maar een dokter blijft voor mij een dokter.

Wat abortus betreft, dat ligt moeilijk, ten eerste ben ik nog steeds niet echt een grote voorstander van abortus (hier ben ik wat rechts in he) omdat de meeste abortussen gebeuren uit eigen belang in die zin dat het is omdat de vrouw er niet klaar voor is (aan 25 jaar) of er geen plaats meer is...maar er bestaan nu toch genoeg middelen om te voorkomen dat je zwanger wordt. Een ongelukje kan altijd en ik heb daar begrip voor, maar er gebeuren toch veel ongelukjes als je de cijfers bekijkt. En voor je het vraagt een vrouw die verkracht is en zwanger is mag van mij abortus plegen ja...

Maar lichamelijk gezien denk ik dat vrouwen toch redelijk geaccepteerd worden, behalve misschien door de grootste feministen zelf, die vinden dat vrouwen gelijk zijn aan mannen.
"De vrouw" is biologisch gezien superieur aan de man. O.a. iis het zo dat ze langer leven & dat er minder psychische en fysische ziektes en afwijkingen voorkomen bij vrouwen. Anderzijds is het zo dat de man doorgaans meer kracht heeft en bepaalde psychische capaciteiten heeft die de vrouw mist of waarover ze in mindere mate beschikt. "Zeg niet te gauw : het is weer een vrouw.."

Abortus is (goddank) niet verplicht. Iedereen die "tegen abortus" is hoeft niet aan abortus te doen. Laat het ons daarom simpel houden & geef de vrouw het laatste woord, voor zover de door haar gewenste abortus niet strijdig is met puur medische belangen (te laattijdig..). Een goede neutrale voorlichting is vanzelfsprekend : abortus is en blijft een zeer ernstige ingreep,
die risiko's inhoudt.

Van zodra men als mening stelt dat abortus in principe zou moeten verboiden zijn, maar dat daarop uitzonderingen mogelijk zijn, ondermijnt men het beslissingsrecht van de vrouw en komen juristen om de hoek piepen, die we in dit verband beter weglaten (juristen zijn schone zaken om ons te vermaken).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 15:15   #451
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er waren te veel vrouwelijke studenten volgens de mannelijke proffen?
Nee wacht. Er waren volgens bestaande artsen teveel potentiële meeëters om hun beperkte taart op te eten. Er moest dan een soort filter, een stop ingevoerd worden. Hoe meer artsen, hoe minder groot het stuk taart. Toen waren de meeste studenten nog mannelijk. Nu zijn ze voor ongeveer 60% vrouwelijk.

Blijkt nu dat die vrouwen het artsenberoep anders invullen dan de mannen dat doen, terwijl heel de idee van die numerus clausus en de manier waarop het artsenberoep ingevuld zou kunnen worden binnen tien jaar ofzo, gebaseerd waren op mannelijke visies... Werken van 8u 's morgens tot 10u 's avonds bijvoorbeeld. En dat zien die vrouwen doorgaans toch niet zitten zeker. Komen ze daar vertellen dat ze ook tijd willen voor hun partner, kinderen... En ze starten meer en meer groepspraktijken... Daar hadden die mannen niet aan gedacht.

Gevolg: er gaan misschien wel te weinig artsen zijn binnen zoveel jaar...
Oud 5 november 2008, 15:17   #452
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
"De vrouw" is biologisch gezien superieur aan de man. O.a. iis het zo dat ze langer leven & dat er minder psychische en fysische ziektes en afwijkingen voorkomen bij vrouwen. Anderzijds is het zo dat de man doorgaans meer kracht heeft en bepaalde psychische capaciteiten heeft die de vrouw mist of waarover ze in mindere mate beschikt. "Zeg niet te gauw : het is weer een vrouw.."

Abortus is (goddank) niet verplicht. Iedereen die "tegen abortus" is hoeft niet aan abortus te doen. Laat het ons daarom simpel houden & geef de vrouw het laatste woord, voor zover de door haar gewenste abortus niet strijdig is met puur medische belangen (te laattijdig..). Een goede neutrale voorlichting is vanzelfsprekend : abortus is en blijft een zeer ernstige ingreep,
die risiko's inhoudt.

Van zodra men als mening stelt dat abortus in principe zou moeten verboiden zijn, maar dat daarop uitzonderingen mogelijk zijn, ondermijnt men het beslissingsrecht van de vrouw en komen juristen om de hoek piepen, die we in dit verband beter weglaten (juristen zijn schone zaken om ons te vermaken).

het eerste deel, daarin geef ik je gelijk.

Wat abortus betreft, ik heb ooit naast een meisje gezeten die 22 jaar was en al 5 abortussen achter de rug had, ik moet eerlijk zeggen dat ik gedegouteerd was. In principe mag een vrouw van mij daar idd zelf over beslissen maar voorkomen is beter dan genezen (allé niet letterlijk pakken in dit geval he), er zijn methoden genoeg...
Oud 5 november 2008, 15:20   #453
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee wacht. Er waren volgens bestaande artsen teveel potentiële meeëters om hun beperkte taart op te eten. Er moest dan een soort filter, een stop ingevoerd worden. Hoe meer artsen, hoe minder groot het stuk taart. Toen waren de meeste studenten nog mannelijk. Nu zijn ze voor ongeveer 60% vrouwelijk.

Blijkt nu dat die vrouwen het artsenberoep anders invullen dan de mannen dat doen, terwijl heel de idee van die numerus clausus en de manier waarop het artsenberoep ingevuld zou kunnen worden binnen tien jaar ofzo, gebaseerd waren op mannelijke visies... Werken van 8u 's morgens tot 10u 's avonds bijvoorbeeld. En dat zien die vrouwen doorgaans toch niet zitten zeker. Komen ze daar vertellen dat ze ook tijd willen voor hun partner, kinderen... En ze starten meer en meer groepspraktijken... Daar hadden die mannen niet aan gedacht.

Gevolg: er gaan misschien wel te weinig artsen zijn binnen zoveel jaar...
Ah daar had ik nog niets van gehoord, interessant...mja da's wel een probleem natuurlijk...hoewel ik eigenlijk wel een vriendin heb die in die situatie zit
Oud 5 november 2008, 15:47   #454
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah daar had ik nog niets van gehoord, interessant...mja da's wel een probleem natuurlijk...hoewel ik eigenlijk wel een vriendin heb die in die situatie zit
Wat ik uiteindelijk maar wil zeggen, is dat we heel veel zaken als evident beschouwen, dat doen we onbewust omdat we het zo gewoon zijn, maar dat als je even verder gaat kijken, er vaak rare dingen boven komen drijven... Waar we niet aan denken doorgaans.

Alé, heel het liberale gedachtengoed is nog zo'n goed voorbeeld. In die tijd van Locke, 17de eeuw, was heel die ideologie er voor de man, niet voor de vrouw. Daar werd nauwelijks over gesproken. Rationaliteit, vrijheid, zelfontplooiing waren er voor de man, niet voor de vrouw. En dan komt daar in de 18de eeuw toch wel Mary Wollstonecraft...
Oud 5 november 2008, 15:49   #455
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik uiteindelijk maar wil zeggen, is dat we heel veel zaken als evident beschouwen, dat doen we onbewust omdat we het zo gewoon zijn, maar dat als je even verder gaat kijken, er vaak rare dingen boven komen drijven... Waar we niet aan denken doorgaans.

Alé, heel het liberale gedachtengoed is nog zo'n goed voorbeeld. In die tijd van Locke, 17de eeuw, was heel die ideologie er voor de man, niet voor de vrouw. Daar werd nauwelijks over gesproken. Rationaliteit, vrijheid, zelfontplooiing waren er voor de man, niet voor de vrouw. En dan komt daar in de 18de eeuw toch wel Mary Wollstonecraft...
Dit is de "Nelle leer iets bij"-draad aan het worden precies...nee daar heb je wel gelijk in, ik had daar zo nog niet bij stil gestaan.
Oud 5 november 2008, 15:54   #456
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is de "Nelle leer iets bij"-draad aan het worden precies...nee daar heb je wel gelijk in, ik had daar zo nog niet bij stil gestaan.
Je moet echt eens zoeken naar dat boekje van Mary Wollstonecraft. Dat is ongelooflijk... Er zijn nog goeie werken, maar dat is toch fundamenteel... zelfs nog redelijk actueel (uit de 18de eeuw!)
Oud 5 november 2008, 16:00   #457
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de vrouw er niet klaar voor is (aan 25 jaar)
Wanneer is iemand klaar om kinderen te krijgen?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 5 november 2008 om 16:02.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 16:03   #458
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Wanneer is iemand klaar om kinderen te krijgen?
nooit...ik denk niet dat je ooit het gevoel hebt dat je klaar bent om kinderen te krijgen. Maar aan de andere kant denk ik wel dat eens het kind er is je wel merkt dat je er klaar voor bent. Maar daar echt een leeftijd ofzo op plakken dat vind ik moeilijk...Een vriendin voelde haar pas klaar aan 35 jaar een andere vriendin aan 18 jaar dus ja...een zeer persoonlijke beslissing.
Oud 5 november 2008, 16:05   #459
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nooit...ik denk niet dat je ooit het gevoel hebt dat je klaar bent om kinderen te krijgen. Maar aan de andere kant denk ik wel dat eens het kind er is je wel merkt dat je er klaar voor bent. Maar daar echt een leeftijd ofzo op plakken dat vind ik moeilijk...Een vriendin voelde haar pas klaar aan 35 jaar een andere vriendin aan 18 jaar dus ja...een zeer persoonlijke beslissing.
Dus je wil zeggen:
nooit klaar ... tot je ze hebt?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 5 november 2008 om 16:05.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 16:06   #460
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Dus je wil zeggen:
nooit klaar ... tot je ze hebt?
zoiets ja, je kunt wel het gevoel hebben van het mag komen, maar helemaal klaar, er zullen er wel zijn die daar van overtuigd zijn. Ah ja, ik weet niet wat andere mensen denken he
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be