![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Iemand anders soms ook Romeins Recht gestudeerd? Dan weet je misschien nog over het 'ius gentium' dat de Romeinen - de 'Latijnen'(!) - overal met zich mee konden nemen, zelfs op het grondgebied van andere 'staten'. Overal kon hij beroep doen op het Latijnse recht, in de Latijnse taal. De Germanen daarentegen hadden het 'ius sole', het recht van het grondgebied waarop ze woonden. En die tegenstelling duurt tot op de dag van vandaag en is er de reden van dat we een probleempje als BHV niet opgelost krijgen. Volgens hun eigen logica hebben beide kampen gelijk. Hun logica is gewoon niet compatibel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw "logica" truukje is al te doorzichtig.
![]() |
![]() |
#443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En het wordt bovendien bevestigd door de Belgische Grondwet, die stelt dat alle gemeenten onveranderlijk tot één bepaald taalgebied behoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uiteraard niet. U dacht "als het voor beide partijen van belang is om uit elkaar te gaan, laat ze dan uit elkaar gaan". Wat kon fucking Tsjecho-Slowakije u uiteindelijk schelen. Dan rest natuurlijk de vraag wat fucking België u kan schelen. Ben je een nationalist misschien? Bewaart u een sentimentele herinnering aan koning Boudewijn? Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2008 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U bedoelt dat de doelbewuste, strategische verfransing van Vlaanderen succes kent? Daarin heeft u natuurlijk volkomen gelijk.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2008 om 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wie ben jij soms dat je hier zomaar mijn (ons?) land denkt te komen beledigen? ... Het Wevermanneke misschien? Dat is immers nog zo'n rund dat flipt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() België is een misbaksel dat in 1830 ad hoc werd ineengeflanst om als bufferstaat te dienen tussen Frankrijk en Duitsland. Een functie die al lang overbodig is aangezien die twee landen niet meer op voet van oorlog leven. Ik vraag me af wie hier eigenlijk de bekrompen, reactionaire nationalist is. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2008 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Belgie is een totaal mislukt, gedrocht van een staat waarvan de vervaldatum al LANG overschreden is. Belgie heeft geen enkel nut meer in het Europa van morgen. De EU vervangt het Belgische bestuursniveau waardoor Vlaanderen, Wallonie en Brussel "Belgie" niet meer nodig hebben. Meer nog: het overbodige Belze niveau zorgt er net voor dat er niet meer (degelijk) kan bestuurd worden! Weg met België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Gouverneur
|
![]() Oei, mijn verontschuldigingen, ik wist niet dat dit een gesloten club was voor haatdragende Vlaams-Nationalistische separatisten! Dom van mij dat niet eerder te zien!
Neen, bedankt, jullie Vlaanderen is mij te klein. Niet zozeer in de letterlijke, maar vooral in de figuurlijke betekenis van het woord. Maar geen angst. Ik ben hier weg. Ik besef plotseling dat ik wel wat beters kan doen met mijn tijd. P.S.: 'Si tous les dégoutés s'en vont, il n'y a que les dégoutants qui restent.' |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 december 2008 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het einde van Belgie betekent het einde van Vlaanderen?
Ik betwijfel het, eerder het openbloeien van een vooruitstrevende staat. Het einde van Vlaanderen daarentegen, dat zal wel degelijk het einde betekenen van belgique. |
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
|
![]() Ik denk dat Vlaanderen zichzelf prima kan redden. Al geeft het ontbreken van een 'gezamenlijke vijand' wel nieuwe uitdagingen op zich.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
|
![]() Laïs is/was een groep met enige bekendheid in Wallonië; maar dan vooral omdat ze folk brengen (in een onverstaanbare taal) maar mooi gezongen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
|
![]() Je hebt dan ook al eens in de krant gestaan hé als voorbeeld hoe grof men soms is op fora.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
|
![]() Citaat:
Afrikaans is bovendien geen Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk zijn we hier met z'n allen behoorlijk 'off topic' aan 't gaan, niet?
De beginstelling was 'Het einde van België betekent het einde van Vlaanderen'. Werden daarvoor al ernstige argumenten aangebracht? Voor zover ik weet niet, maar misschien zag ik wel iets over het hoofd.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten hanteert Frankrijk trouwens het "ius soli": alwie in Frankrijk is geboren, is Fransman. En naar taalrecht geldt ook in dat land heel sterk het territorialiteitsbeginsel. Frankrijk, een Romaans land met Germaanse principes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laïs brengt folk - en ook afgeleide genres van folk - in alle mogelijke talen. Ik heb liedjes van hen gehoord in het Nederlands, Frans, Duits, Engels, Occitaans, Baskisch, enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |