Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2008, 18:22   #441
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
totaal niet waar, Vlamingen weten dat en passen zich overal aan. gaan ze in Wallonië wonen, dan spreken ze Frans, gaan ze in China wonen, leren ze Chinees.
Kijk, daar zitten we weer met dat 'droit du sol' dat zo Germaans is als maar kan zijn. En die tegenstelling gaat héél ver terug.
Iemand anders soms ook Romeins Recht gestudeerd? Dan weet je misschien nog over het 'ius gentium' dat de Romeinen - de 'Latijnen'(!) - overal met zich mee konden nemen, zelfs op het grondgebied van andere 'staten'. Overal kon hij beroep doen op het Latijnse recht, in de Latijnse taal.
De Germanen daarentegen hadden het 'ius sole', het recht van het grondgebied waarop ze woonden.
En die tegenstelling duurt tot op de dag van vandaag en is er de reden van dat we een probleempje als BHV niet opgelost krijgen.
Volgens hun eigen logica hebben beide kampen gelijk. Hun logica is gewoon niet compatibel.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 18:33   #442
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Kijk, daar zitten we weer met dat 'droit du sol' dat zo Germaans is als maar kan zijn.
Onzin. Alle landen ter wereld passen het "droit du sol" toe, inclusief de Romaanse landen. Ik dacht niet dat Frankrijk al veel gemeenten afgestaan heeft omdat er een belangrijke minderheid anderstaligen woont.

Uw "logica" truukje is al te doorzichtig.
Oud 15 december 2008, 18:39   #443
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Onzin. Alle landen ter wereld passen het "droit du sol" toe, inclusief de Romaanse landen. Ik dacht niet dat Frankrijk al veel gemeenten afgestaan heeft omdat er een belangrijke minderheid anderstaligen woont.

Uw "logica" truukje is al te doorzichtig.
En het wordt bovendien bevestigd door de Belgische Grondwet, die stelt dat alle gemeenten onveranderlijk tot één bepaald taalgebied behoren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 18:41   #444
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is het niet logischer onze Belgische structuur te behouden en dan zonder cultureel minderwaardigheidscomplex ons demografisch en economisch overwicht uit te spelen, i.p.v. ons onder onze kerktoren te gaan verschansen zoals de Vlaams-Nationalisten dat willen?
Toen Tsjecho-Slowakije zichzelf in 1993 vreedzaam opsplitste in Tsjechië en Slowakije, zat je dan ook zo te jammeren?

Uiteraard niet. U dacht "als het voor beide partijen van belang is om uit elkaar te gaan, laat ze dan uit elkaar gaan". Wat kon fucking Tsjecho-Slowakije u uiteindelijk schelen.

Dan rest natuurlijk de vraag wat fucking België u kan schelen. Ben je een nationalist misschien? Bewaart u een sentimentele herinnering aan koning Boudewijn?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2008 om 18:51.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 18:44   #445
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Toen Tsjecho-Slowakije zichzelf in 1993 vreedzaam opsplitste in Tsjechië en Slowakije, zat je dan ook zo te jammeren?
'Not In My Back Yard'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 18:45   #446
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
wat ze de Franstaligen verwijten zouden ze graag zelf uitvoeren: een streek vernederlandsen.
Heimelijk zijn ze jaloers op Maingain omwille wat wat hij met zijn FDF bereikt.
U bedoelt dat de doelbewuste, strategische verfransing van Vlaanderen succes kent? Daarin heeft u natuurlijk volkomen gelijk.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2008 om 18:56.
Oud 15 december 2008, 19:55   #447
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan rest natuurlijk de vraag wat fucking België u kan schelen. Ben je een nationalist misschien? Bewaart u een sentimentele herinnering aan koning Boudewijn?
Ja, België kan me inderdaad wat schelen.

Wie ben jij soms dat je hier zomaar mijn (ons?) land denkt te komen beledigen? ... Het Wevermanneke misschien? Dat is immers nog zo'n rund dat flipt.
Oud 15 december 2008, 20:03   #448
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Wie ben jij soms dat je hier zomaar mijn (ons?) land denkt te komen beledigen? ... Het Wevermanneke misschien? Dat is immers nog zo'n rund dat flipt.
Ik ben Flippend Rund en ik beledig België waar ik wil, wanneer ik wil, en hoe ik wil.

België is een misbaksel dat in 1830 ad hoc werd ineengeflanst om als bufferstaat te dienen tussen Frankrijk en Duitsland. Een functie die al lang overbodig is aangezien die twee landen niet meer op voet van oorlog leven.

Ik vraag me af wie hier eigenlijk de bekrompen, reactionaire nationalist is.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2008 om 20:07.
Oud 15 december 2008, 20:06   #449
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

"Ons" land? Spreek voor jezelf.

Belgie is een totaal mislukt, gedrocht van een staat waarvan de vervaldatum al LANG overschreden is.

Belgie heeft geen enkel nut meer in het Europa van morgen. De EU vervangt het Belgische bestuursniveau waardoor Vlaanderen, Wallonie en Brussel "Belgie" niet meer nodig hebben. Meer nog: het overbodige Belze niveau zorgt er net voor dat er niet meer (degelijk) kan bestuurd worden!

Weg met België.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 20:18   #450
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Oei, mijn verontschuldigingen, ik wist niet dat dit een gesloten club was voor haatdragende Vlaams-Nationalistische separatisten! Dom van mij dat niet eerder te zien!

Neen, bedankt, jullie Vlaanderen is mij te klein. Niet zozeer in de letterlijke, maar vooral in de figuurlijke betekenis van het woord.

Maar geen angst. Ik ben hier weg. Ik besef plotseling dat ik wel wat beters kan doen met mijn tijd.

P.S.: 'Si tous les dégoutés s'en vont, il n'y a que les dégoutants qui restent.'
Oud 15 december 2008, 20:21   #451
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oei, mijn verontschuldigingen, ik wist niet dat dit een gesloten club was voor haatdragende Vlaams-Nationalistische separatisten! Dom van mij dat niet eerder te zien!

Neen, bedankt, jullie Vlaanderen is mij te klein. Niet zozeer in de letterlijke, maar vooral in de figuurlijke betekenis van het woord.

Maar geen angst. Ik ben hier weg. Ik besef plotseling dat ik wel wat beters kan doen met mijn tijd.

P.S.: 'Si tous les dégoutés s'en vont, il n'y a que les dégoutants qui restent.'
Ochot, nu ben ik plots 'haatdragend'. Zwak argument, belgicist. Niet dat het me verbaast hoor, het is al langer bekend dat belgicisten het niet met ARGUMENTEN kunnen halen waardoor ze beginnen schelden.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 december 2008 om 20:29.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 20:24   #452
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Het einde van Belgie betekent het einde van Vlaanderen?
Ik betwijfel het, eerder het openbloeien van een vooruitstrevende staat.

Het einde van Vlaanderen daarentegen, dat zal wel degelijk het einde betekenen van belgique.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 21:02   #453
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Vlaanderen zichzelf prima kan redden. Al geeft het ontbreken van een 'gezamenlijke vijand' wel nieuwe uitdagingen op zich.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 21:45   #454
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Niks 'yep'.

Raymond van het Groenewoud en Laïs ontbreken in het lijstje, en 't zijn niet de enigen.
Laïs is/was een groep met enige bekendheid in Wallonië; maar dan vooral omdat ze folk brengen (in een onverstaanbare taal) maar mooi gezongen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 21:48   #455
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben Flippend Rund en ik beledig België waar ik wil, wanneer ik wil, en hoe ik wil.
Je hebt dan ook al eens in de krant gestaan hé als voorbeeld hoe grof men soms is op fora.
Oud 15 december 2008, 21:49   #456
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Suriname is ook volwaardig lid van de Nederlandse Taalunie en ook op de Ned.Antillen en Aruba is Nederlands een officiele taal. Daarnaast is Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands, de lingea franca in Namibie en de op 2 na grootste taal van Zuid-Afrika, dus je stelling is incorrect.
Dat wist ik ook wel; maar veel verschil maakt het niet hé.

Afrikaans is bovendien geen Nederlands.
Oud 15 december 2008, 22:07   #457
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zijn we hier met z'n allen behoorlijk 'off topic' aan 't gaan, niet?

De beginstelling was 'Het einde van België betekent het einde van Vlaanderen'.

Werden daarvoor al ernstige argumenten aangebracht?

Voor zover ik weet niet, maar misschien zag ik wel iets over het hoofd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 22:24   #458
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, daar zitten we weer met dat 'droit du sol' dat zo Germaans is als maar kan zijn. En die tegenstelling gaat héél ver terug.
Iemand anders soms ook Romeins Recht gestudeerd? Dan weet je misschien nog over het 'ius gentium' dat de Romeinen - de 'Latijnen'(!) - overal met zich mee konden nemen, zelfs op het grondgebied van andere 'staten'. Overal kon hij beroep doen op het Latijnse recht, in de Latijnse taal.
De Germanen daarentegen hadden het 'ius sole', het recht van het grondgebied waarop ze woonden.
En die tegenstelling duurt tot op de dag van vandaag en is er de reden van dat we een probleempje als BHV niet opgelost krijgen.
Volgens hun eigen logica hebben beide kampen gelijk. Hun logica is gewoon niet compatibel.
Correctie: Franstaligen in Belgë hanteren graag het personaliteitsbeginsel... in Vlaanderen. Als het om Wallonië gaat, pakken ze plotseling uit met het territorialiteitsbeginsel. En liefst zouden ze dat ook zien gebeuren in Brussel. M.a.w. er is hier helemaal geen sprake van een zogenaamde tegenstelling tussen Germaans dan wel Latijns gedachtegoed, maar wel een opportunistisch gedrag dat resulteert in het aanwenden van verschillende principes met slechts één doel, nl. de eentaligheid van de Franstaligen te kunnen garanderen en aldus de primauteit van het Frans te verzekeren.

Bij mijn weten hanteert Frankrijk trouwens het "ius soli": alwie in Frankrijk is geboren, is Fransman. En naar taalrecht geldt ook in dat land heel sterk het territorialiteitsbeginsel. Frankrijk, een Romaans land met Germaanse principes?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 22:26   #459
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Laïs is/was een groep met enige bekendheid in Wallonië; maar dan vooral omdat ze folk brengen (in een onverstaanbare taal) maar mooi gezongen.
Laïs brengt folk - en ook afgeleide genres van folk - in alle mogelijke talen. Ik heb liedjes van hen gehoord in het Nederlands, Frans, Duits, Engels, Occitaans, Baskisch, enz.
Oud 15 december 2008, 22:38   #460
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat bedoelt u met dat "jullie Vlaanderen". En waarom is het dan voor u plotseling "te klein" in figuurlijke betekenis van het woord?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be