Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2009, 15:33   #441
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Spreek voor uzelf ja
Ik ben de enige niet die zijn voeten veegt aan de V.S., heb geen angst. Maar je dwaalt af...( doorzichtige techniek om van het onderwerp verwijderd te geraken als men geen argumenten meer heeft )
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 15:33   #442
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik ben uniek. (gelukkig maar)
Inderdaad gelukkig maar.
Oud 14 mei 2009, 15:35   #443
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste wil ik nog eens stipuleren dat de doodstraf niet gelijkgesteld kan worden met moord, net zo min als gevangenisstraf kan gelijkgesteld worden met kidnapping. Men moet een beetje ernstig blijven.

Ten tweede en ten gronde is het zo dat er sommige misdadigers zijn wiens misdaden dermate erg zijn en die een zo groot permanent gevaar voor de samenleving vormen dat zelfs een gevangenisstraf een te groot risico inhoudt.
Het is en blijft moord van overheidswege en is verderfelijk. Voor zeer zware criminelen, zoals terroristen en seriemoordenaars, kan soms vaak in een zeer beschaafd land de roep om de doodstraf de enige uitweg lijken, maar de vraag blijft steeds waar de grens ligt. Het is daarom vanuit ethisch oogpunt beter om moord van overheidswege volledig uit te sluiten. De doodstraf is de meest barbaarse manier van straffen en is zielig en toont aan hoe onbekwaam men is in het straffen. Last but not least merk ik nog graag op dat de doodstraf verboden is door het zesde protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Oud 14 mei 2009, 15:35   #444
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik ken die studies. Ze houden geen rekening met de kosten voor personeel, infrastructuur, werkingskosten van gevangenissen of met de kosten voor voeding, medische verzorging, enz. van de gevangenen + de kosten voor letterlijk honderden juridische procedures. Met dit alles moet rekening gehouden worden wanneer men gevangenen levenslang gevangen houdt, dwz gemiddeld 40 tot 70 jaar.

Probeer je gewoon even de personeelskosten in te beelden over zo'n periode. Dat is gigantisch.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 15:39   #445
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Op die manier ga je zeer veel blunders maken.
Als ik op eerlijke, snelle, practische en goedkope manier de doodstraf laat uitvoeren ga ik blunders maken ? Je zet een commissie aan het werk gedurende een paar maanden om dat uit te dokteren , en die zullen wel met goede plannen opdagen Het enige wat nodig is, is de politieke wil, en vooral , de moed !
Aan wie profiteert het dat de doodstraf afgeschaft is ? Maken degenen die hiervoor dikwijls in aanmerking komen mischien deel uit van het kiesvee van bepaalde partijen ? Zou de corruptie reeds dergelijke dimensie's aangenomen hebben ?
Oud 14 mei 2009, 15:39   #446
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Het is en blijft moord van overheidswege en is verderfelijk. Voor zeer zware criminelen, zoals terroristen en seriemoordenaars, kan soms vaak in een zeer beschaafd land de roep om de doodstraf de enige uitweg lijken, maar de vraag blijft steeds waar de grens ligt. Het is daarom vanuit ethisch oogpunt beter om moord van overheidswege volledig uit te sluiten. De doodstraf is de meest barbaarse manier van straffen en is zielig en toont aan hoe onbekwaam men is in het straffen. Last but not least merk ik nog graag op dat de doodstraf verboden is door het zesde protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Dus is opsluiting kidnapping van overheidswege. Dit houdt geen steek. U wijst gewoon het hele concept van justitie af.

Ik noteer overigens dat u het proces van Nurnberg barbaars vindt. Ik niet.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 15:42   #447
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken die studies. Ze houden geen rekening met de kosten voor personeel, infrastructuur, werkingskosten van gevangenissen of met de kosten voor voeding, medische verzorging, enz. van de gevangenen + de kosten voor letterlijk honderden juridische procedures. Met dit alles moet rekening gehouden worden wanneer men gevangenen levenslang gevangen houdt, dwz gemiddeld 40 tot 70 jaar.

Probeer je gewoon even de personeelskosten in te beelden over zo'n periode. Dat is gigantisch.
Dan kan je zeker een referentie naar een betere studie geven.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 16:10   #448
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

uw redenering klopt niet. De procedurekost voor de doodstraf is gigantisch en overstijgt de kosten om iemand levenslang op te sluiten. 1 cipier kan gemakkelijk 30 gevangenen bewaken.
De gemiddelde kostprijs voor een halszaak in de VS kost 40mil$ zonder de voorlopige hechtenis meegerekend / per ter dood veroordeelde.
Dit komt door de beroepsmogelijkheden. Ook de steeds duurder wordende wetenschappelijke aanpak om bewijslast vast te leggen of te weerleggen zijn gigantische kosten.
Je mag ook niet vergeten dat een gevangene in de VS moet werken. Zij voeren taken uit waarvoor ze anders toch mensen moeten aanwerven: stenen kappen voor wegen in de woestijn bijvoorbeeld.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 16:53   #449
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste wil ik nog eens stipuleren dat de doodstraf niet gelijkgesteld kan worden met moord
Zo, mijnheer "stipuleert" dat... En daar heeft iedereen zich maar naar te plooien? Welnu: IK "stipuleer" dat de doodstraf wel degelijk gelijkgesteld kan worden met moord. En nu?

Citaat:
Ten tweede en ten gronde is het zo dat er sommige misdadigers zijn wiens misdaden dermate erg zijn en die een zo groot permanent gevaar voor de samenleving vormen dat zelfs een gevangenisstraf een te groot risico inhoudt.
Zelfs de ergste misdadiger kan berouw krijgen voor zijn daden en kan zijn leven beteren.

Laatst gewijzigd door Raf : 14 mei 2009 om 16:53.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 16:55   #450
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij en dubbelnick van Jozef?
Nee, maar wel van Carlgustaaf, van forumspook en nog vele anderen.
Oud 14 mei 2009, 16:57   #451
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uw redenering klopt niet. De procedurekost voor de doodstraf is gigantisch en overstijgt de kosten om iemand levenslang op te sluiten. 1 cipier kan gemakkelijk 30 gevangenen bewaken.
De gemiddelde kostprijs voor een halszaak in de VS kost 40mil$ zonder de voorlopige hechtenis meegerekend / per ter dood veroordeelde.
Dit komt door de beroepsmogelijkheden. Ook de steeds duurder wordende wetenschappelijke aanpak om bewijslast vast te leggen of te weerleggen zijn gigantische kosten.
Je mag ook niet vergeten dat een gevangene in de VS moet werken. Zij voeren taken uit waarvoor ze anders toch mensen moeten aanwerven: stenen kappen voor wegen in de woestijn bijvoorbeeld.
Er is eigenlijk weinig discussie over het feit dat in de VS de kost van een terdood veroordeelde groter is dan die van een levenslang veroordeelde zonder 'parol'.

Het gaat hier niet om enkele losse studies, maar om de staten zelf die onafhankelijk tot dezelfde conclusie komen. Sugereren dat al die studies de kost van levenslang slecht zouden berekenen zonder duidelijke argumenten is ronduit leugenachtig.

Een van de meest gerespecteerde organizaties uit Washington die zich met deze problematiek bezighouden is deze. Voor informatie over de kosten klik hier

Enkele voorbeelden

Citaat:
“The additional cost of confining an inmate to death row, as compared to the maximum security prisons where those sentenced to life without possibility of parole ordinarily serve their sentences, is $90,000 per year per inmate. With California’s current death row population of 670, that accounts for $63.3 million annually.”
Dit zegt niet zomaar een 'studie', maar is de conclusie van een officiële commisie die dit thema onderzocht. Website van de commisie met link naar het volledig rapport van 197 paginas.

In Texas bv. kwam met tot de conclusie dat doodstraf zaken meer kosten dat niet doodstraf zaken
Citaat:
Texas death penalty cases cost more than non-capital cases. That is about three times the cost of imprisoning someone in a single cell at the highest security level for 40 years.
Maryland:
Citaat:
A new study released by the Urban Institute on March 6, 2008 forecasted that the lifetime expenses of capitally-prosecuted cases since 1978 will cost Maryland taxpayers $186 million. That translates into at least $37.2 million for each of the state’s five executions since the state reenacted the death penalty.
Hoelang sluit je iemand op voor 37 miljoen dollar denk je.

Het kan zeker goedkoper dan in de VS, maar we mogen de VS tenminste waarderen omdat ze niet over een nacht ijs willen gaan vooraleer ze mensen executeren. Sommigen denken dat de doodstraf uitvoeren een kwestie is van iemand uit zijn cel te halen, te executeren, en dan te tellen hoeveel dagen je hebt uitgespaard aan huisvesting, voedsel ed. So simpel is het niet.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 mei 2009 om 16:59.
Oud 14 mei 2009, 17:00   #452
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Mij kan het eigenlijk hoegenaamd geen lor schelen welke van beide duurder is. De voornaamste reden waarom de doodstraf onaanvaardbaar is, is omdat ze onomkeerbaar is wanneer naderhand zou blijken dat de veroordeelde onterecht werd veroordeeld.
Oud 14 mei 2009, 17:05   #453
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Mij kan het eigenlijk hoegenaamd geen lor schelen welke van beide duurder is. De voornaamste reden waarom de doodstraf onaanvaardbaar is, is omdat ze onomkeerbaar is wanneer naderhand zou blijken dat de veroordeelde onterecht werd veroordeeld.
Daar zijn concrete voorbeelden van, ja.
Oud 14 mei 2009, 17:08   #454
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Daar zijn concrete voorbeelden van, ja.
Inderdaad. Tientallen zelfs. Sommige mensen opperden hier eerder al dat dat als "collateral damage" kan beschouwd worden. Ik vind dat behoorlijk pervers.
Oud 14 mei 2009, 17:17   #455
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus is opsluiting kidnapping van overheidswege. Dit houdt geen steek. U wijst gewoon het hele concept van justitie af.

Ik noteer overigens dat u het proces van Nurnberg barbaars vindt. Ik niet.
Absoluut!
Oud 14 mei 2009, 18:49   #456
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Inderdaad. Tientallen zelfs. Sommige mensen opperden hier eerder al dat dat als "collateral damage" kan beschouwd worden. Ik vind dat behoorlijk pervers.
Tientallen? Ik wacht op uw lijst van terechtgestelden. En kom niet af met een Chinese lijst want daar zou ik het best geloven.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 19:00   #457
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Tientallen? Ik wacht op uw lijst van terechtgestelden. En kom niet af met een Chinese lijst want daar zou ik het best geloven.
Death Penalty News & Updates
Oud 14 mei 2009, 19:14   #458
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Ik lees daar niets over tientallen onschuldigen die terechtgesteld werden.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2009, 20:40   #459
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Je denkt daarover wat je wil. Mij is het te doen om gerechtigheid. Eenvoudige, duidelijke, simpele gerechtigheid zo klaar als bronwater. Als jij in dat water drijfafval wil zoeken, zegt dat meer over jou als over mij.
En hoe is het ondertussen met uw goede vriend....die pang pang in een ander zijn huis gedaan had? (waarvan je het overdreven vond om hem een veroordeling hiervoor te geven)
Oud 14 mei 2009, 21:07   #460
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Hier heb je alvast een lijstje van de 132 (!) mensen die in death row zaten, maar op basis van nieuwe feiten of nieuwe processen onschuldig bevonden en vrijgelaten werden (sinds 1973). Degenen die al dood zijn, kunnen natuurlijk niet om een heropening van hun zaak vragen.

Laatst gewijzigd door Raf : 14 mei 2009 om 21:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be