![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) Jammer genoeg is de kernenergie-lobby niet transparant genoeg. Van Tsjernobyl zijn de gevolgen zelfs voor de derde generatie al bekend, maar worden geminimaliseerd, van Harrisburg is de vrijgave van gevolgen nog meer beperkt. Van Fukusjima zullen de gevolgen van de ramp nog langer in beslag nemen, als ze al in kaart gebracht kunnen worden. Aangetoond is in ieder geval dat kernrampen zware gevolgen hebben. Om kort te gaan, ik ben er zelf nog niet uit wat het beste is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#443 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als... want zo zit het niet in elkaar: zonder de bijdragen van huidige en gewezen medemensen is IEDEREEN een jager-voedselverzamelaar. Ontegensprekelijk rechtmatig bezit is bezit dat je voor 100% enkel aan jezelf te danken hebt. Dat is een theoretisch concept dat in de echte wereld zelden voorkomt, ten gevolge van o.a. de verdeling van taken in het arbeidsproces. Wel kan je een uitdrukking geven van 'het meest rechtmatig mogelijke bezit', en dat komt dan overeen met jouw aandeel in de 'huidige' productie van goederen en diensten, dat echter moeilijk te berekenen valt. Een vrije markt is een mogelijke manier om de voordelen van arbeidsdeling in het huidige productieproces te verdelen, maar er is werkelijk geen grond waarop gebaseerd kan worden om het 'rechtmatig' te noemen, aangezien 'onderhandeling' en 'onderhandelingspositie' belangrijke factoren zijn die een verdeling volgens bijdragen vervormen. Je zou de verdeling in een vrije markt 'vrijwillig bezit' kunnen noemen, maar zeker niet 'rechtmatig bezit'. Een herverdeling van het bezit uit vrijwillige overeenkomsten is dan ook niet per se het stelen van rechtmatig bezit; het kan evengoed onrechtmatig bezit omvormen tot rechtmatiger bezit. (Daarnaast hebben we zowat alles te danken aan mensen die ondertussen allang niet meer leven, en hun aandeel is in principe voor iedereen even rechtmatig. Dat betekent niet dat iedereen op deze basis bij benadering evenveel moet verdienen, maar op de vruchten van geautomatiseerde arbeid, bijvoorbeeld, heeft iedereen een bijna even groot 'rechtmatig recht'.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar waarom zou de overheid die middelen mogen stelen voor haar eigen beleid? Wat maakt dat het ineens 'rechtmatiger'?
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je snapt toch dat je hiermee aantoont dat je de theorie die je tracht te bekritiseren niet begrijpt?
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kinderen van onbekenden moeten normaal gezien helemaal niet profiteren van wat je zelf hebt bijgedragen, die gaan jou niet aan en wat jij gedaan hebt daar hebben zij niks mee te maken. Infeite kan je niet definieren wat "rechtmatig" is. Wat vrijwillig gebeurt, komt daar waarschijnlijk het kortste in de buurt. Maw, bekomen door erfenis of door donatie is even "rechtmatig" want zo gewenst door degene die het spul had. Die vindt dat JIJ het spul moet krijgen en niet iemand anders en dus komt dat als gift rechtmatig aan jou toe. Nu weet ik ook wel dat het *historische* bezit niet altijd gebeurd is op vrijwillige basis. Er is veel door geweld afgenomen (meestal door staat-achtige structuren) en toegekend. Er is dus inderdaad geen totaal eerlijke link "sinds we jagers/verzamelaars zijn" maar normaal gezien zit daar toch sleet op, zodat wat er nu is overgedragen 700 jaar geleden niet echt veel invloed meer heeft op je huidige rijkdom. BTW, je hebt nog niet geantwoord op de uitdaging met het vliegtuigje met je kroost in, he ![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 september 2011 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onvrijwillig betekent niet onrechtmatig. Indien de deurwaarder bij mij goederen aanslaat en meeneemt omdat ik schulden niet betaal, is dit dan ook onrechtmatig, want ik geef die niet vrijwillig mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Gouverneur
|
![]() Tja, het houdt wel ongelijkheid in stand he. Als je zegt dat wanneer je echt iets wilt bereiken je het ook kunt, als je je voldoende inzet. En dat enkel deze personen dus slagen, moet je er toch voor zorgen dat iedereen met min of meer een zuivere lij kan beginnen. Anders kan nog niet iedereen succesvol worden...
![]() |
#449 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Die schulden die je vrijwillig bent aangegaan? Ik vrees van wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
|
![]() Pas dit toe op de banken. Die hebben al die schulden vrijwillig aangegaan. Die betalen nu hun schulden met jou geld. Waar zitten daar de schuldigen? Of is jouw spaargeld de schuldige?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat je niet geslaagd bent, dat het je "schuld" is en dat het dus "rechtvaardig zou zijn" dat je in de miserie zit of zo. Je bent gewoon niet geslaagd, da's jammer voor jou, maar dat zijn de zaken niet van zij die wel geslaagd zijn. Vergelijk het met ziek zijn. Je kan zwaar ziek worden zonder dat dat je schuld is. Maar dat zijn de affaires niet van die die niet ziek is. Gelukkig kan het niet, maar je gaat toch ook niet wat "gezondheid" af pakken van zij die gezond zijn omdat het "niet eerlijk zou zijn" ten opzichte van zij die ziek geworden zijn zonder dat het hun schuld was he. Citaat:
Ik denk dat waar jij op duidt, eerder een meritocratie is: je mag de rijkdom hebben die je "echt verdiend" hebt. Het liberalisme heeft een meritocratische component, maar is geen meritocratie, want het is gebaseerd op de soms frivole voorkeuren van mensen, zoals hun voorkeur om hun rijkdom aan hun kinderen te geven, en niet aan die veel intelligentere, bravere, hardere werkers van kinderen van de buren. Het basisprincipe van liberalisme is vrijheid van keuze, vrijheid van handelen. Dat staat natuurlijk totaal haaks op elk "rechtvaardigheids en dus gelijkheidsbeginsel". De Fransen met hun "vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid" hebben een fundamentele tegenspraak in hun leuze natuurlijk.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 september 2011 om 04:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu; het verhaal van de banken was wel iets dubieuzer, omdat ze de schulden hadden aangedaan onder impliciete beloftes/garanties van respectievelijke overheden. Maar inderdaad; de bevolking zou niet getaxeerd mogen worden om banken uit de nood te helpen. Dat is anti-liberaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
|
![]() Citaat:
Historisch bezie je dat als wat op dit ogenblik overal ter wereld onder je ogen gebeurd? Of wil je het gewoon niet zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat mijn opklapbedachterovergrootvader destijds met Napoleon heeft meegedaan, en daar toen voor bewezen diensten een kasteel van had gekregen. Napoleon heeft dat kasteel met geweld afgenomen van de vorige eigenaar, dus heeft mijn voorouder dat niet bekomen mits "wederzijdse toestemming", maar via geweld (hier de tussenkomst van Napoleon). Stel dat dat kasteel in het bezit van de familie is gebleven op een of andere manier tot nu en dat ik het erf. Ik verkoop dat kasteel om mijn kinderen in de USA te laten studeren aan een of andere dure universiteit, en ga verder de dure trant op in mijn levensstijl. OP WELKE MANIER heb ik de kinderen van iemand anders uitgebuit en hun kans op rijkdom ontzegd door dat ik dat kasteel geerfd heb ? En wat heb ik met die nozems te maken en waarom zou ik hen een rotte duit moeten geven als ik daar geen zin in heb ? Ik kan mij natuurlijk genereus voelen, en dat op vrijwillige basis doen, waarom niet. Maar wat maakt nu dat ik gedwongen zou zijn, omdat ik hen door het erven van dat kasteel uitgebuit zou hebben ? Moest dat kasteel er niet geweest zijn, en ik had niks geerfd, dan waren zij niet beter af, he. Ik heb toevallig geluk van dat kasteel te erven maar dat wil niet zeggen dat ik het van hen heb gestolen. Het kan natuurlijk zijn dat dat kasteel van HUN opklapbedachtergrootmoeder was, maar geef toe dat dat ondertussen allang vergeten is: het gros van de mensen erft geen kasteel. Ik heb gewoon chance bij deze, maar dat is geen "uitbuiting" van onbekende anderen. (voor karo: de "ik" hier is een hypothetische, in een gedankenexperiment: ik ben geen eigenaar van een kasteel, en niemand in mijn gekende familie heeft enige eigendom van die afmetingen, ik zal dus nooit een kasteel erven) Citaat:
![]() |
![]() |
#455 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je moet toch nog veel lezen, blijkbaar. Citaat:
Vrijwillig is de top van vrijwilligheid. Rechtmatig is de top van rechtmatigheid. Vrijwillig =/= rechtmatig. Vrijwillig is niet de top van rechtmatigheid. Erfenis voor de kinderen is gebaseerd op vrijwilligheid, maar kinderen hebben niet bijgedragen aan hun erfenis, dus zou het rechtmatiger zijn wanneer de handelspartners en de eigen en/of de arbeiders van de handelspartners de erfenis kregen. (Dat is niet volledig te realiseren, tenzij je niet enkel de inkomsten, maar ook de uitgaven van iedereen exact kent: niet te realiseren dus. Gedeeltelijk is het echter wel te realiseren, o.a. door productiemiddelen niet het statuut van privé-bezit te geven.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
|
![]() Het eenvoudigste is een hedendaags voorbeeld te nemen. Een hoofdaannemer trekt investeerders aan voor een appartementencomplex. Deze investeerders zijn de toekomstige eigenaars van de appartementen. De hoofdaannemer laat dit complex bouwen door onderaannemers. Als het complex voor 3/4de afgewerkt is gaat betrokken hoofdaannemer failliet door slecht management of wegsluizen van gelden, laat ik in het midden. Mijn vraag is dan, wie is/word de eigenaar van dit onafgewerkt complex. Als je daarbij in acht neemt dat RMZ en belasting bijdragen ook niet werden voldaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Interessant. Welke auteur verdedigt deze theorie; wie moet ik daarvoor lezen?
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of heb je het gewoon zelf wat verzonnen? Zonder enige vorm van interactie met de academische wereld? Zonder te weten welke mogelijke kritieken daarop zouden kunnen komen?
![]() |
![]() |