Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw geloofsovertuiging?
Catholicisme 22 11,89%
Protestantisme of andere vorm van Christendom 11 5,95%
Islam 9 4,86%
Jodendom 1 0,54%
Boedhisme/Taoisme 2 1,08%
Shintoisme 0 0%
Wotanisme/Asatru 5 2,70%
Wicca 2 1,08%
LaVey Satanisme 2 1,08%
Atheisme 73 39,46%
Agnosticisme/Deisme 18 9,73%
Een eigen mix 30 16,22%
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil 10 5,41%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2011, 22:11   #441
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik weet niet wat u bedoelt met interreligieuze dialoog. Maar hoe kan men nu tot een vruchtbaar gesprek komen tussen, laat ons zeggen moslims, gelovige joden en christenen, wanneer ieder van hen ervan overtuigd is de enige waarheid in pacht te hebben.
Dat is inderdaad gewoon tijdverlies, tenzij het gewoon gaat om het bevredigen van een zekere nieuwsgierigheid naar de gebruiken, gewoonten en geloofsinhouden van de ander.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 22:17   #442
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
1)Hoe doen jullie dat tijdens werkuren ?
Dat is voor iedereen anders. Je hebt mensen die hun gebeden thuis inhalen en niet mogen bidden op hun werk. Anderen bidden dan weer wel tijdens hun pauzes. Het namiddag gebed moet om 15.27u gebeden worden. Maar als ik weet dat ik voor het avondgebed thuis zal komen dan mag ik dit gebed ook thuis verrichten. Zolang het avondgebed maar nog niet is aangebroken.

Citaat:
2)Ik vermoed dat er in zomer en winter andere biduren zijn ?
Klopt.
Citaat:
3)Is vrijdag anders,bidden jullie andere gebeden ?
Bidden gebeurt altijd op dezelfde manier. Het enige verschil is dat men vrijdag 2 raka'at verricht in de moskee. Men bidt het middaggebed in de moskee. Tijdens dit middaggebed dient een moslim 4 maal te buigen. Op vrijdag alleen buigt met slechts 2 maal ipv 4 keer. Stel dat je geen tijd hebt gehad om naar de moskee te gaan en thuis blijft om te bidden dan ben je genoodzaakt 4 keer te buigen ipv 2 keer.
Oud 14 februari 2011, 22:18   #443
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is inderdaad gewoon tijdverlies, tenzij het gewoon gaat om het bevredigen van een zekere nieuwsgierigheid naar de gebruiken, gewoonten en geloofsinhouden van de ander.
Maw, het gaat over de buitenkant, de franjes en de weetjes , maar niet over de essentie. Let wel, op zichzelf kan het best interessant zijn.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 22:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 22:19   #444
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Germaans heidendom.
Bestaat dat nog? Ik vraag me af hoe ze dat hebben kunnen reconstrueren. Maar goed, ik geef het toe, ik weet er veel te weinig van.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 22:20.
Oud 14 februari 2011, 22:20   #445
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
s'morgens gebed noemt Shacharis.
s'middags " Minche
s'avonds Maariv

We hebben een kalender waarin staat vanaf wanneer tot wanneer men elke gebed kan bidden.Dat wordt door bepaalde regels bepaald.

Op deze moment kunnen we 1ste gebed vanaf 7:10 beginnen en maximum tot 11 denk ik.(ik bid om 8 dus ken niet de maximumuur)
Tweede gebed vanaf 13:30 tot 18:30 en 3de vanaf 18:40 tot 24 uur.

Er zijn verschillende manieren van bidden,maar je kan zeggen dat het +- zelfde is.
Interessant. Hoe verricht jij het gebed dan? Heb het al eens gezien in de synagoge maar ik dacht dat niet iedere jood op dezelfde manier bad.

Bidden vrouwen anders dan mannen bij jullie? En is jouw vrouw ook verplicht van naar de synagoge te gaan?

Jij bent duidelijk een praktiserende jood. Nooit problemen ervaren op het werk of mag je gewoon bidden tijdens je uren?
Oud 14 februari 2011, 22:21   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bestaat dat nog? Ik vraag me af hoe ze dat hebben kunnen reconstrueren. Maar goed, ik geef het toe, ik weet er veel te weinig van.
't Lijkt me gewoon intellectuele Spielerei. Niet alleen is er maar weinig informatie tot ons gekomen, maar ook weten we zo goed als niets over de rituele gebruiken van dat heidendom.
Oud 14 februari 2011, 22:23   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat is voor iedereen anders. Je hebt mensen die hun gebeden thuis inhalen en niet mogen bidden op hun werk. Anderen bidden dan weer wel tijdens hun pauzes. Het namiddag gebed moet om 15.27u gebeden worden. Maar als ik weet dat ik voor het avondgebed thuis zal komen dan mag ik dit gebed ook thuis verrichten. Zolang het avondgebed maar nog niet is aangebroken.

Klopt.

Bidden gebeurt altijd op dezelfde manier. Het enige verschil is dat men vrijdag 2 raka'at verricht in de moskee. Men bidt het middaggebed in de moskee. Tijdens dit middaggebed dient een moslim 4 maal te buigen. Op vrijdag alleen buigt met slechts 2 maal ipv 4 keer. Stel dat je geen tijd hebt gehad om naar de moskee te gaan en thuis blijft om te bidden dan ben je genoodzaakt 4 keer te buigen ipv 2 keer.
Wat is het nut om een gebed dat rond een bepaald uur is geplaatst, dan toch te verrichten op een veel later tijdstip? Mij komt het eerder over als een soort inhoudloos ritualisme: een gebed louter omdat het voorgeschreven is. Een beetje zoals bijvoorbeeld kardinaal Richelieu indertijd zijn hele brevier achter elkaar bad, iets wat dan wel binnen de lijntjes van de canonieke verplichtingen viel maar ver van de geestelijke rijkdom van die uurgebeden stond.
Oud 14 februari 2011, 22:24   #448
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vragen aan (vader) Wim Vereycken, die beweerde lange tijd hogepriester ervan te zijn:
http://www.verzet.org/content/view/486/29/

(maar die link is misschien al wat oud)

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 februari 2011 om 22:26.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 22:24   #449
system
Banneling

Standaard

Citaat:
't Lijkt me gewoon intellectuele Spielerei. Niet alleen is er maar weinig informatie tot ons gekomen, maar ook weten we zo goed als niets over de rituele gebruiken van dat heidendom.
Ik moet wel zeggen dat u veel bidt in één dag. Ik meen dat nu ernstig. Hebt u ook een gebedenboek bij u? Zoals de priesters vroeger een brevier.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 22:24.
Oud 14 februari 2011, 22:25   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vragen aan (vader) Wim Vereycken, die beweerde lange tijd hogepriester ervan te zijn.
Ja, dat beweerde hij van zichzelf...
Oud 14 februari 2011, 22:25   #451
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beide Edda's bestaan nog steeds hoor. Mooie dingen.
Oud 14 februari 2011, 22:28   #452
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet wel zeggen dat u veel bidt in één dag. Ik meen dat nu ernstig. Hebt u ook een gebedenboek bij u? Zoals de priesters vroeger een brevier.
Sommige gebeden zijn bijzonder kort, een soort zucht van de ziel. Ik heb een gebedenboek dat ik bijzonder koester, nl. het "Groot Gebedenboek" dat nog dateert van voor het laatste concilie en een schat van gebeden uit diverse tijden bevat, uit zowel de Kerk van Oost en West. Daarnaast heb ik ook het "Gebedenboek voor de orthodoxe christen", het "Mariaal Brevier" en ook en naar het Nederlands vertaald brevier (eveneens preconciliair). Niet dat ik alles iedere dag gebruik, maar het vormt wel een rijke bron voor het meer formele gebed.
Oud 14 februari 2011, 22:28   #453
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht

Klopt.

Je gaat natuurlijk toch niet antwoorden, maar goed: waarom moet dat precies om 15u27 gedaan worden? Wat als je te laat bidt?
Waarom die regeltjes rond zoveel buigingen?
Heb je je nooit afgevraagd of dat allemaal wel zinvol is?
Oud 14 februari 2011, 22:29   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Beide Edda's bestaan nog steeds hoor. Mooie dingen.
De Edda is inderdaad een mooi boek, maar het geeft uiteindelijk maar een gedeelte weer van het Germaanse heidendom. En dan nog in zijn Noordse vorm.
Oud 14 februari 2011, 22:30   #455
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommige gebeden zijn bijzonder kort, een soort zucht van de ziel. Ik heb een gebedenboek dat ik bijzonder koester, nl. het "Groot Gebedenboek" dat nog dateert van voor het laatste concilie en een schat van gebeden uit diverse tijden bevat, uit zowel de Kerk van Oost en West. Daarnaast heb ik ook het "Gebedenboek voor de orthodoxe christen", het "Mariaal Brevier" en ook en naar het Nederlands vertaald brevier (eveneens preconciliair). Niet dat ik alles iedere dag gebruik, maar het vormt wel een rijke bron voor het meer formele gebed.

Hoe komt het nu dat u zo godsdienstig bent ingesteld? Hebt u daar een verklaring voor?

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 22:30.
Oud 14 februari 2011, 22:31   #456
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Edda is inderdaad een mooi boek, maar het geeft uiteindelijk maar een gedeelte weer van het Germaanse heidendom. En dan nog in zijn Noordse vorm.
En dan?
Oud 14 februari 2011, 22:31   #457
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een soort schietgebed dan.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 22:31.
Oud 14 februari 2011, 22:36   #458
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt het nu dat u zo godsdienstig bent ingesteld? Hebt u daar een verklaring voor?
Eerlijk gezegd vind ik mezelf niet "zo godsdienstig". Ik ben bijvoorbeeld niet meditatief ingesteld en kan geen lange tijd in persoonlijk gebed verzonken zitten zoals sommige mensen dat wel kunnen.
Oud 14 februari 2011, 22:37   #459
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En dan?
Hoe het Germaans heidendom was onder de Frankische en Saksische volkeren bijvoorbeeld weten we niet onmiddellijk met zekerheid.
Oud 14 februari 2011, 22:37   #460
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik mezelf niet "zo godsdienstig". Ik ben bijvoorbeeld niet meditatief ingesteld en kan geen lange tijd in persoonlijk gebed verzonken zitten zoals sommige mensen dat wel kunnen.
Maw, u bent geen contemplatief type.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 22:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be