![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#442 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Een ander voorbeeld dat wat leuker is: Je zit in een roeiboot met een tiental overlevenden van een scheepsramp. Mits een zeer strikt rantsoen is er voldoende water om allen veertien dagen te overleven. Jij alleen weet dat je zeker drie weken nodig hebt om land te bereiken en dat redding onmogelijk is. Je kunt drie weken overleven met zes personen mais bon, dan moeten er vier overboord. Wat doe je? O ja, je kunt er ook voor kiezen hen wijs te maken dat je binnen twee weken land bereikt, daarvoor vertrouwen ze jou en je kennis voldoende. Ik ben geneigd voor het laatste te kiezen, zuiver op basis van een consequentialistische ethiek. Al speelt mijn deontologische ethiek een rol bij hoe goed ik me voel bij die beslissing. Vakantieboekentip: Kant, Kritiek van de zuivere rede (Kritik der reinen Vernunft als je Duits beter is dan het mijne) en als je er nog niet genoeg van hebt, Kant, Kritik der praktischen Vernunft |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Burger
|
![]() Voor deze discussie? Geen enkele. Ik merk gewoon dat Deepeco geïnteresseerd is in ethiek en bv de categorische imperatief. En met dat laatste kom je automatisch bij Kant terecht. Dus raad ik hem aan eens het origineel te lezen. Het was niet ironisch bedoeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is irrelevant. De overheid heeft als plicht haar bevolking te vertegenwoordigen. Als de bevolking niet achter uw "ethiek" staat, dient de overheid dus ook geen anti-campagne te voeren, schade of geen schade. Meer zelfs, het is dan de plicht van de overheid om die campagne juist niet te voeren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben namelijk niet van staat om filosofie te lezen. Al vaak geprobeerd, maar dat lukt mij niet. Ik geraak zelden voorbij pagina tien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Neem bv het postmodernisme. Een erg populaire filosoof die tot het postmodernisme gerekend wordt was Derrida. Enige probleem: zeer ontoegankelijk, zelfs studenten filosofie vinden zijn geschriften moeilijk. Wie uiteindelijk doorheen de complexe zinnen heenkijkt komt tot de conclusie dat hij eigenlijk niets zegt met veel woorden. Goede filosofie is begrijpelijk voor wie enige moeite doet om na te denken. Een mooi voorbeeld: 'De Hond van de Filosoof' van Raimond Gaita. Redelijk recent, vlot leesbaar maar het doet je wél samen met de filosoof nadenken over een aantal zaken. Dat zou ook de bedoeling moeten zijn van een filosofisch werk. Niet dat hij je een bepaalde voorgekauwde mening geeft maar dat hij je zelf helpt nadenken, dat hij je op weg helpt door een aantal struikelblokken te verwijderen of iets aan te geven waarbij je misschien denkt 'oh, zo had ik het nog niet bekeken'. Echt gemakkelijk is het nooit want het vraagt van je dat je echt nadenkt maar 't zou boeiend moeten zijn. En toegankelijk voor wie geen vakkennis heeft. Aan Kant zou ik dan weer niet beginnen als je niet vertrouwd bent met filosofisch taalgebruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ergste was nu echt eens Marcuse. De programmatjes in de International Obfuscated C Code Contest leken helder in vergelijking met One Dimensional Man. Ik heb de inleiding niet uitgelezen. Ging niet. En over Kant heb ik ook gehoord dat het zoals een toastje eten na een sportwedstrijd in de zon in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou je uitgaan van *horen zeggen*?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(dat laatste vertaalt zich in: als veel mensen met een negatief gewicht iets goed vinden, is het wellicht slecht) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha, dan begrijp ik het. Maar jij was toch altijd redelijk fan van Evola en Aleister Crowley?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#455 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie zegt dat?
Mag de kiezer daar het laatste woord over hebben?
![]() |
#456 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Lees dat boek dat ik net vermeldde. Het gaat over liefde en pijn en mededogen. Het gaat over zijn hond, Gypsy en de kaketoe van zijn vader, over sterfelijkheid en sentimentaliteit, over verbazing en schoonheid. Het is diepzinnig maar het leest als een autobiografisch werk. Het is spijtig maar vreemd genoeg zijn de meeste filosofen geen goede schrijvers. Vermijd de slechte tot je wat meer vertrouwd bent met het taalgebruik. En dan nog. En lees niet 'over' filosofie tenzij je door de eerste bladzijde al gegrepen bent door een heldere en boeiende schrijfstijl. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan komt U nu af met een verbod dat het leven van enkelen zou "kunnen" redden, maar het leven velen een stukje genieten zou ontzeggen.
![]() |
#458 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Je hoeft het niet eens te zijn met mijn beslissing maar het is wel degelijk vanuit een consequentialistische ethiek. En tegelijk vanuit een deontologische, gezien ik voor mezelf ook een categorische imperatief hanteer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De directe vraag is een retorische tactiek waar je je discussiepartner in verlegenheid brengt en je de gelegenheid biedt, niet op zijn argumenten in te gaan. Antwoordt hij ja op de vraag, dan geeft hij je gelijk; antwoordt hij neen, dan kun je het slachtoffer spelen. Aangezien het er echter zó dik op lag, antwoord ik voor de grap "Neen." Dan stel ik je de vraag: heb je echt niet begrepen dat ik dit voor de grap deed, of deed je gewoon verder met je retorische tactiek?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 13 juni 2012 om 14:18. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Eigenlijk gaat deze discussie niet zozeer over alcohol zelf maar over het opleggen van de ethiek van één iemand (deepeco) aan anderen.
Dit heeft dus diepere politieke en maatschappelijke consequenties dan alleen maar wat zatlappen en eventuele slachtoffers van alcoholisme. Dit gaat in de eerste plaats over het willen inperken van de vrije keuze van mensen. |
![]() |
![]() |