![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat we eerst moeten doen is inzien dat van alles en nog wat verbieden niet de weg is naar een duurzame en menselijke samenleving. Wil je echt van iedereen een crimineel maken?
![]() |
![]() |
#423 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() OK, beste mensen
ik denk dat Zwitser het interessantste argument heeft gegeven, wat uiteindelijk neerkomt op de Iron Law of Prohibition (http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Law_of_Prohibition) Nu zijn er twee dingen waar we tussen kunnen kiezen in de ethiek: een deontologische of een consequentialistische ethiek. Ik heb ergens een mix van die twee. Waar het op neerkomt is het volgende dilemma. Een crimineel heeft 10 mensen gegijzeld. Hij zegt dat als wij er 5 van doodschieten, hij de overige 5 zal vrijlaten. Als wij weigeren iemand te doden, zal hij ze alle 10 doden. Deze crimineel is betrouwbaar: in het verleden hebben we hem vaak hetzelfde zien doen, hij hield telkens zijn woord. Een consequantialistische ethiek zou zeggen dat wij die 5 mensen moeten vermoorden, want zo redden we netto gezien 5 levens. Een deontologische ethiek zegt dat wij niet mogen inbinden, niet mogen toegeven aan chantage, en dat wij dus niemand zelf mogen doden (met als gevolg 10 mensen dood). Persoonlijk twijfel ik tussen consequentialisme en dontologische ethiek in dit dilemma. De analogie met alcoholverbod is het volgende. Ofwel geen verbod, maken we een half-gevaarlijk product (bv. bier) dat leidt tot schade bij X% van de bevolking. Ofwel verbieden we alcohol, maken we zelf niet dat half-gevaarlijke product, maar gaat een crimineel een gevaarlijker product (zwaardere, giftigere alcohol) maken dat leidt tot meer schade. Dan is er nog een tweede aspect dat meespeelt: de gulden regel (categorische imperatief): doe wat iedereen zou moeten doen. Dus bv zelf geen alcohol drinken, als goede voorbeeld, want als iedereen dat voorbeeld zou volgen, is er geen alcoholconsumptie meer (en ook niet van de gevaarlijkere alcohol van die crimineel), en zijn de alcoholproblemen wel opgelost (is er geen schade meer door alcohol). Ook hier: vanuit een consequentialistische ethiek maakt het niet uit of wij, als verantwoordelijke drinkers, geen alcohol meer drinken, want onverantwoordelijke drinkers zullen nog onverantwoordelijk blijven drinken en dus nog evenveel schade veroorzaken. Vanuit een deontologische ethiek echter, zouden we wel de gulden regel moeten volgen. Mijn ethiek zegt nu het volgende 1) op het vlak van die gulden regel moeten we wel een deontologische ethiek aanhangen, dus zelf geen alcohol meer kopen. 2) Op het vlak van alcohol verbod moeten we dan een consequentialistische ethiek hanteren: geen prohibitie zolang er bij prohibitie meer schade zou zijn (waar toch wel wat bewijsmateriaal voor is). 3) op het vlak van productie weet ik het niet; consequentialisme of deontologie is dan twijfelgeval. Stel ik ben producent van dranken; zou ik een half-gevaarlijke drank verkopen waarvan ik weet dat er X hoeveelheid schade gaat optreden? Indien niet, dan gaan anderen gevaarlijkere dranken verkopen met meer schade tot gevolg. Indien wel, dan ben ik medeverantwoordelijk voor die X hoeveelheid schade.
![]() |
#425 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#426 | |
|
![]() Citaat:
Ik doe dus ook wat ik vindt dat iedereen zou moeten doen. Ik volg dus ook "de gulden regel"...
![]() |
![]() |
#427 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#428 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is inderdaad niet gezond, deze maatschappij heeft heel wat remmingen. Maar er zijn een aantal zaken die je ook niet uit het oog mag verliezen:
- niet iedereen is even assertief en dat heeft op zich niet met de maatschappij te maken maar wel met de aard van het beestje. Je hebt gewoon mensen die direct in actie schieten en je hebt mensen die eerst alles overdenken en voorzichtig zijn, beiden hebben hun evolutionair nut maar vandaag hebben die van de eerste categorie de supermarkt-cultuur mee (dat is dan weer wel een maatschappelijk gegeven). Niet iedereen is even vlot in het aangaan van zaken-, vriendschaps- of liefdesrelaties. - Het is doorheen de geschiedenis eerder uitzonderlijk dat we in zo'n vrije maatschappij wat betreft relatievorming leven. In veel culturen worden huwelijken bijvoorbeeld gearrangeerd, dus zelf een partner zoeken is niet nodig. Ook zakenrelaties en vriendschappen zijn gewoonlijk een kwestie van familie- of stamverbanden geweest, wat vandaag minder het geval is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Banneling
|
![]() Ik heb alcohol en roken gestopt, maar wil niemand hetzelfde opleggen. Het zou al heel goed zijn, als de hinder en de gevolgen van het roken en drinken voor anderen zoveel mogelijk tegengegaan werden. De vrijheid van het zichzelf (genot en) schade toebrengen door alcohol en roken vind zijn limiet in de vrijheid van anderen om daar geen slechte gevolgen van te ondervinden en om de maatschappij niet te belasten met de eorme kosten van de gevolgen. Dat zijn sterke argumenten om roken en drinken tegen te gaan zonder het te verbieden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus alcohol kopen kan dan nog wel, en mijn intuitie om in het ene geval wel en het andere geval niet de categorische imperatief te hanteren, is niet zo sterk, dus je hebt me momenteel overtuigd. Het vergde wel een lang denkproces, want er kwam toch wel wat bij kijken. Rest ons enkel nog om hulporganisaties rond alcoholmisbruik te ondersteunen, en anti-alcoholcampagnes.
![]() |
![]() |
#432 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#433 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben in België opgegroeid in een familie waar frisdrank iets voor kleine kinderen is. Vanaf mijn 13de mocht ik dus af en toe wel eens een pintje, en later een wijntje. Echte "harde alcohol" ben ik pas beginnen drinken toen ik zo rond mijn 40ste de Single Malt Whisky ontdekte. En die drink ik sindsdien erg graag, maar dus met mate. Ik heb zelf gezien hoe in landen waar geld "voor je 18de geen druppel, na je 18de doe je wat je wil" hoe jongeren op hun achtiende verjaardag zich gewoon in een coma zuipen met goedkope vodka. Dat was een soort van gedrag waar ik met verbazing naar stond te kijken, want ik ben opgegroeid met het idee dat zoveel drinken dat je daarbij de controle over jezelf verliest absoluut niet "cool" is. Verboden hebben neveneffecten. Daarom is een verbod juist iets wat je moet vemijden.
![]() |
![]() |
#434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je alles moet gaan verbieden omdat het misbruikt kan worden, dan begin je het best met de mens an sich te verbieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 13 juni 2012 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat terzijde. je hebt een vrij goed argument gegeven. Voorlopig win je op dat vlak. Over die categorische imperatief weet ik het nog zo niet
![]() |
![]() |
#437 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar je zou kunnen zeggen dat als het een situatie met dwang is (zoals die crimineel), we een deontologische ethiek moeten hanteren, en een situiatie zonder dwang (zoals alcohol), we een consequentialistische ethiek moeten nemen.
![]() |
![]() |
#438 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu de regels. Jou regel, voor de consument, zegt: koop en drink verantwoord alcohol. Nu, als iedereen die verantwoord alcohol kan drinken dat zou doen, dan zouden de producenten nog steeds gesteund worden voor de verkoop van alcohol. Maar die producenten gaan niet weten wie al dan niet verantwoord kan drinken, dus gaan ze ook nog verkopen aan die mensen die een aanleg hebben om onverantwoord te drinken. Die mensen, als die alcohol drinken, gaan niet aan alcoholisme kunnen weerstaan (omdat die hun hersenen nu eenmaal zo in elkaar zitten - van zodra ze alcohol drinken, krijgen ze bepaalde effecten), met probleem tot gevolg. Dus jou regel werkt niet goed. Mijn regel, voor de consument, is: koop geen alcohol. Dat is wat alle mensen kunnen doen, ook diegene die een aanleg hebben voor alcoholmisbruik. Want zelfs iemand met een aanleg voor alcoholisme, als die nooit alcohol drinkt, zal niet beinvloed kunnen worden door de werking van alcohol en zal dus ook niet tot misbruik overgaan. Een andere regel, voor de drankenproducenten, is: produceer en verkoop zelf geen alcohol. Dat is ook een regel die iedereen kan volgen. Dus drankenproducenten zouden ook daar het goede voorbeeld moeten geven en zelf geen alcohol verkopen. Het is onwaarschijnlijk dat als ik geen alcohol zou verkopen, dat anderen dan gevaarlijkere alcohol zouden gaan verkopen, dus dat bezwaar dat anderen dan meer schade gaan veroorzaken, klopt niet. Een vierde regel, voor een samenleving in geheel, is: verbied alcohol. Die iron law of prohibition zegt dat samenlevingen niet die regel kunnen naleven, omdat er individuen zullen zijn die gevaarlijkere alcohol illegaal gaan stoken en verkopen, met schadelijkere gevolgen voor de samenleving. Dus een juridisch alcoholverbod is geen goeie regel voor de gulden regel van samenlevingen.
![]() |
![]() |
#439 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dus samengevat denk ik dat de volgende regels het dichtst aansluiten bij mijn morele intuities in een consistent ethisch systeem
-een overheid mag alcohol niet verbieden -een overheid heeft de ethische plicht om anti-alcoholcampagnes te doen -een producent heeft de ethische plicht om geen alcohol te verkopen aan onbekenden (waarvan de producent niet kan weten of die een aanleg hebben tot alcoholmisbruik) -een consument heeft de ethische plicht om geen alcohol te kopen bij een producent die aan elke klant verkoopt Ik denk dat we zo die moeilijkheden rond deontologische/consequentialistische ethiek kunnen ontwijken.
![]() |
#440 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed zo.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enerzijds spreek je je uit tegen een verbod, anderzijds bepleit je morele plichten die op hetzelfde neerkomen: geen verkoop meer. Uw ethiek lijkt wel te komen van een zatlap.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |