Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2012, 16:36   #441
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Tuurlijk zijn wij allen betrokken partij! Iedereen die kinderen heeft is zeker betrokken partij!

Voyeurisme?

Als iemand mijn kinderen of kleinkinderen lapt wat een Dutroux of een MM gelapt heeft, dan ga ik geen martelaartje spelen. Ik denk zelfs niet aan wraak. Alleen maar aan een einde van een geestelijk lijden voor mij en de mijnen. Mij op één kaak slaan, en ik zou de andere kaak moeten aanbieden? Sorry, maar ik heb maar één gezicht.

Zowel een Dutroux als zijn vrouw hadden kunnen zeggen dat er twee kinderen opgesloten zaten zonder eten en drinken. Ze hadden dat zelfs indirect kunnen laten doorschemeren. Ze hebben kansen genoeg gehad! Dagen en weken hebben ze gehad. Ach, ja, veeg het maar van tafel met wat wierook en mirre.
Vwala sè, we zijn er!
Al zegt u het tegendeel, u pleit gewoon voor wraak, niks meer, niks minder. De ouders doen dat ook, en hebben dat recht. Ik, en anderen, zoals de Nonnen, hebben het recht om hier niet mee in te stappen. En de strafuitvoeringsrechtbank, die heeft de PLICHT om hier niet mee in te stappen.
Oud 1 september 2012, 16:38   #442
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn ervaring met talrijke kloosterlingen en zelfs een enkele eremiet hebben me geleerd dat deze mensen helemaal niet wereldvreemd zijn of geen voeling zouden hebben met de werkelijkheid buiten hun kloosterbestaan.

Wil bijgevolg niet oordelen over zaken waar u niet in contact mee kwam.
Ik ben maar even rationeel bezig: tuurlijk zal menige persoon die indruk kunnen hebben in contact met kloosterlingen. De kans is echter groot dat die persoon zelf wereldvreemd is.

Pas op, ik vind het concept klooostergemeenschap heel interessant.

Vorige week zag ik twee films waarin een klooster een tegengestelde rol speelde:

'Papillon' waarbij hp als onterecht veroordeelde door een klooster uitgeleverd wordt aan de autoriteiten van het land met de uitspraak 'God zal over je waken' of zoiets.
(boek van Henri Charriière 1968)
EN

'Les Misérables' waar HP, veroordeeld voor het stelen van een brood, ontsnapt, zich bekeert en zich opwerkt in de maatschappij tot burgemeester, en het dochtertje, Cosette, kind van de hoer Fantine redt van misbruik en toevlucht vindt in een Parijs klooster.
(boek van Victor Hugo, 1862)

Twee verschillende benaderingen.

Bekijk dan nog eens 'The sound of music' waar een klooster toch een heel romantische hoofdrol speelt.

Oh ja, en een vriendin van mij is in een Frans klooster bevallen op haar achttiende van een ongelukje. Het kind (inmiddels volwassen) kan nooit nagaan wie zijn ouders zijn. Het is geweten dat Franse kloosters dat garanderen, daar ze vrij autonoom kunnen werken. Het zijn alleen welgestelden die hun dochter zoiets kunnen aandoen. Maar ja.

Vier verschillende benaderingen. En er zijn er ws nog meer.

Maar ingaan op een vraag van MM en zodoende geen rekening houden met de realiteit en de context van MM, is alsof ze iemand een lesje willen leren. En het staat vast dat het niet MM is aanwie ze een lesje willen leren.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 16:41   #443
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat mag gerust, maar waarom zou u uw eigen beoordeling dan hoger plaatsen?
Waarom zou ik ze ondergeschikt plaatsen?
Oud 1 september 2012, 17:03   #444
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Vwala sè, we zijn er!
Al zegt u het tegendeel, u pleit gewoon voor wraak, niks meer, niks minder. De ouders doen dat ook, en hebben dat recht. Ik, en anderen, zoals de Nonnen, hebben het recht om hier niet mee in te stappen. En de strafuitvoeringsrechtbank, die heeft de PLICHT om hier niet mee in te stappen.
Ik ben gewoon heel practich ingesteld Als zoiets mij als ouder zou overkomen, dan ben ik niet van plan om heel mijn leven daar aan te gaan wijden en mij nog eens open te stellen om kaakslagen te krijgen vanuit de pers of van de overheid wanneer zij daar het ogenblik gunstig voor achten.

En de overheid heeft DE PLICHT om eerst te denken aan de slachtoffers en geen salondiscours te houden in het voordeel van de daders. Ik bedoel ook salonjurisdictie.

Ik heb de indruk dat de overheid (waaronder de jurisdictie) vooralsnog een steentje wilt bijdragen tot het imago van 'doodscultus'. En 'martelarendom' hoog in het vaandel wilt blijven dragen. Het katholicisme is nooit ver weg.

Als je het verschil niet kan maken tussen wraak en practisch handelen volgens een gezonde evenredigheid, dan kan het zijn dat je nog niet genoeg deze wereld kent en hebt geanalyseerd.
Oud 1 september 2012, 19:01   #445
Beleepok
Banneling

Standaard

verjaart op de dag van mijn zoon
Beleepok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 22:18   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik ben gewoon heel practich ingesteld Als zoiets mij als ouder zou overkomen, dan ben ik niet van plan om heel mijn leven daar aan te gaan wijden en mij nog eens open te stellen om kaakslagen te krijgen vanuit de pers of van de overheid wanneer zij daar het ogenblik gunstig voor achten.

En de overheid heeft DE PLICHT om eerst te denken aan de slachtoffers en geen salondiscours te houden in het voordeel van de daders. Ik bedoel ook salonjurisdictie.

Ik heb de indruk dat de overheid (waaronder de jurisdictie) vooralsnog een steentje wilt bijdragen tot het imago van 'doodscultus'. En 'martelarendom' hoog in het vaandel wilt blijven dragen. Het katholicisme is nooit ver weg.

Als je het verschil niet kan maken tussen wraak en practisch handelen volgens een gezonde evenredigheid, dan kan het zijn dat je nog niet genoeg deze wereld kent en hebt geanalyseerd.
Eerlijk gezegd: ik heb de indruk dat u echt wel aan het doordraaien bent en de redelijkheid bij u volledig zoek is geraakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 22:23   #447
eno2
Banneling

Standaard

DE Kerk loopt gewoon 200 jaar achter en dat zeg ik niet alleen maar ook de Kardinaal Martini
Citaat:
El Pais vandaag:
"La Iglesia está 200 años por detrás" Un mes antes de morir, el cardenal Martini, jesuita que lideró una corriente progresista, confesó su profundo desencanto con el Vaticano. "La Iglesia está 200 años por detrás de nuestro tiempo". Corriere della Sera publica ahora la entrevista
Google vertaling:
"De kerk is 200 jaar achter" Een maand voor zijn dood, kardinaal Martini, een Jezuïet die leiding gaf aan een progressieve stroming, zijn diepe teleurstelling over het Vaticaan bekend. "De kerk is 200 jaar achter onze tijd." Corriere della Sera publiceerde het interview nu

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 september 2012 om 22:28.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 22:32   #448
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
DE Kerk loopt gewoon 200 jaar achter en dat zeg ik niet alleen maar ook de Kardinaal Martini
Kardinaal Martini vertegenwoordigt echter een stroming in de Kerk die geen vruchten voortbrengt, maar zichzelf naar de afgrond heeft gevoerd. Progressieven in de Kerk kampen met een schrijnend priestergebrek, met gelovigen... Hun kerken zijn leeg.

En de conservatieve vleugel bloeit als nooit tevoren. Talrijke priesterroepingen en een maand na maand stijgend aantal centra en parochies waar de traditionele Latijnse mis weer in ere wordt hersteld. En met gelovigen, veel jonge mensen.

De huidige paus is zich daar meer dan zijn voorgangers van bewust. V
Oud 1 september 2012, 22:41   #449
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Kardinaal Martini vertegenwoordigt echter een stroming in de Kerk die geen vruchten voortbrengt, maar zichzelf naar de afgrond heeft gevoerd. Progressieven in de Kerk kampen met een schrijnend priestergebrek, met gelovigen... Hun kerken zijn leeg.

En de conservatieve vleugel bloeit als nooit tevoren. Talrijke priesterroepingen en een maand na maand stijgend aantal centra en parochies waar de traditionele Latijnse mis weer in ere wordt hersteld. En met gelovigen, veel jonge mensen.

De huidige paus is zich daar meer dan zijn voorgangers van bewust. V

Ga maar contraproductief door

Ik beschouw jullie als halve criminelen
Oud 1 september 2012, 22:48   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mij een zorg, hoor. Zoals ondertussen al veel eerder duidelijk is geworden: in uw ogen doen katholieken nooit iets goeds.
Oud 1 september 2012, 22:53   #451
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij een zorg, hoor. Zoals ondertussen al veel eerder duidelijk is geworden: in uw ogen doen katholieken nooit iets goeds.
Dat klopt niet helemaal. Mijn persoonlijke morele en sociale waarden worden voor een niet helemaal onbelangrijk deel gesteund door het christelijke gedachtengoed. Ik denk meer bepaald aan het gebied van de sociale strijd en in bELGIË AAN een zeer nuttig een effectieve progressieve sociale beweging als het ACV-ACW
Oud 1 september 2012, 22:55   #452
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zijn net die progressieve katholieken die de mening van Martini deelden die het seksueel misbruik pleegden. In ons land bijvoorbeeld Vangheluwe, en ook Versteylen die jouw favoriete partij opgericht heeft.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 22:57   #453
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet helemaal. Mijn persoonlijke morele en sociale waarden worden voor een niet helemaal onbelangrijk deel gesteund door het christelijke gedachtengoed. Ik denk meer bepaald aan het gebied van de sociale strijd en in bELGIË AAN een zeer nuttig een effectieve progressieve sociale beweging als het ACV-ACW
Waar het ACV tegenwoordig voor staat, is slechts een humanistische zienswijze die uiteindelijk weinig of niets meer met het christelijk geloof te maken heeft. Op meerdere punten hebben ACV-ACW-personaliteiten zich zelfs tegen de christelijke leer geuit: voor abortus bijvoorbeeld.
Oud 1 september 2012, 22:59   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het zijn net die progressieve katholieken die de mening van Martini deelden die het seksueel misbruik pleegden. In ons land bijvoorbeeld Vangheluwe, en ook Versteylen die jouw favoriete partij opgericht heeft.
VG stond zelfs voor een theologisch heel progressieve richting, bekend tot in de VS. Daar had men het over 'the Vangheluwe-doctrine'.

Versteylen bleek inderdaad ook niet al te zuiver op de graad te zijn...
Oud 1 september 2012, 23:15   #455
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar het ACV tegenwoordig voor staat, is slechts een humanistische zienswijze die uiteindelijk weinig of niets meer met het christelijk geloof te maken heeft. Op meerdere punten hebben ACV-ACW-personaliteiten zich zelfs tegen de christelijke leer geuit: voor abortus bijvoorbeeld.

Ze zijn nu eenmaal progressief.
Oud 1 september 2012, 23:18   #456
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het zijn net die progressieve katholieken die de mening van Martini deelden die het seksueel misbruik pleegden.
Bron?

Alsof alle katho-pedo's progressieven zijn...Heb je daar wel onderzoek naar gedaan?

Citaat:
In ons land bijvoorbeeld Vangheluwe,
O ja, was die progressief?

Citaat:
en ook Versteylen die jouw favoriete partij opgericht heeft.
Tegen Versteylen kan niet veel ingebracht worden. En dat is ook niet gebeurd.
Oud 1 september 2012, 23:21   #457
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
VG stond zelfs voor een theologisch heel progressieve richting, bekend tot in de VS. Daar had men het over 'the Vangheluwe-doctrine'.

Versteylen bleek inderdaad ook niet al te zuiver op de graad te zijn...
Graat

Ik ben dus als door jou doodgeverfde katholiekenhater een trouwe volgeling van een partij opgericht door een katholiek....en voor een deel bevolkt door katholieken...en deel heel wat sociaal-humanistische waarden met katholieken.

Mijn naaste verwanten waren allemaal katholiek (de meesten hebben hun jasje gedraaid)

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 september 2012 om 23:23.
Oud 1 september 2012, 23:26   #458
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron?

Alsof alle katho-pedo's progressieven zijn...Heb je daar wel onderzoek naar gedaan?
Geef dan eens één niet-progressieve pedofiele priester?

Citaat:
Zonder twijfel.

http://www.nationalcatholicreporter....word112103.htm

Citaat:
Tegen Versteylen kan niet veel ingebracht worden. En dat is ook niet gebeurd.
Er zijn aanklachten geweest, maar die zijn verjaard bevonden. Wettelijk gezien dus even 'onschuldig' als Vangheluwe.

Versteylen heeft trouwens aan Vangheluwe onderdak aangeboden, in diezelfde Brouwerij.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 23:26   #459
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jazeker, heel modernistisch zelfs. Merkwaardig dat u dit niet weet.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 1 september 2012 om 23:26.
Oud 1 september 2012, 23:29   #460
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graat

Ik ben dus als door jou doodgeverfde katholiekenhater een trouwe volgeling van een partij opgericht door een katholiek....en voor een deel bevolkt door katholieken...en deel heel wat sociaal-humanistische waarden met katholieken.

Mijn naaste verwanten waren allemaal katholiek (de meesten hebben hun jasje gedraaid)
Dat mag allemaal best zijn, dat maakt het ACV/ACW vandaag de dag niet tot een organisatie die echt katholiek is. Op meerdere punten heeft die organisatie getoond niet meer katholiek te zijn, maar wel gekozen heeft voor het modernistisch en een vaag humanistisch gedachtegoed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be