![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#441 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat is de inhoud van de boodschap wat de soevereiniteit betreft ?
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 oktober 2012 om 15:27. |
|
|
|
|
|
#442 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De eurozone is geenszins een confederatie maar de EU is dat wel. Als je stelt dat de eurozone een entiteit sui generis is dan stel je ook dat deze ondeelbaar is. Quod non.
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
#443 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik ben bijvoorbeeld wel erg zeker dat de O-VLD niet voor een volledig autonoom Vlaanderen heeft gekozen op haar laatste congres. Citaat:
Het is in die context dat regime-gezinden vaak een confederatie willen typeren, als een keuze voor de chaos en de revolutie en het grote avontuur. Dat is dus de context waarin ik hun definitie van een confederatie afwijs. Dat kan ook netjes en saai. Ten tweede behoudt dat ook Belgie in haar huidige vorm, een land waar veel mensen (waaronder ikzelf) toch ook nog een zekere emotionele band mee hebben. De huidige politieke structuur verdwijnt, maar daar kunnen maar erg weinig mensen aan gehecht zijn, veronderstel ik. Twee onafhankelijke staten Vlaanderen en Wallonie is dus ook nergens voor nodig, dat kunnen perfect regios blijven, die weliswaar autonoom op elk ogenblik kunnen kiezen om alle bevoegdheden van een staat op te nemen. In die zin zijn we het niet oneens dat het om informele onafhankelijkheid gaat. Staatkundige onafhankelijkheid is geen vereiste. Dat is m.i. dus iets anders dan separatisme. Ik vind dat voor de rest helemaal geen vies woord, het beschrijft gewoon niet mijn voorkeur. |
||
|
|
|
|
|
#444 |
|
Minister-President
|
Ik schreef: "heeft bestaan", dat is voltooid verleden tijd, he. Ze heeft meer dan 500 jaar bestaan, en is dan naar een andere, hechtere staatsvorm (een federatie) overgegaan. Dus nogmaals, waarom zou dat een instabiele staatsvorm zijn?
|
|
|
|
|
|
#445 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In 2002: Citaat:
rechts onderaan het tweede blad.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2012 om 16:06. |
||
|
|
|
|
|
#446 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
|
#447 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#448 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
In 1798, 150 jaar later kwam er reeds een eind aan met de oprichting van de Helvetische Republiek. Er was een tijdelijke restauratie van de confederatie maar in 1848 werd definitief een federale weg ingeslagen. De 500 jaar Confederatie blijken dus een mythe en Zwitserland is dan ook een totale uitzondering. Hoeveel confederaties kennen we zo? Belangrijker dan deze historische en semantische discussies is de vraag wat men in Vlaanderen verstaat onder het vage begrip "confederatie". Als N-VA, CD&V en Open VLD over "confederatie" spreken, bedoelen ze dan hetzelfde en wat bedoelen ze dan precies? En waaruit moet blijken dat dit beter bestuur zal mogelijk maken? Zal het niet nog meer complexiteit, postjes, en gebrek aan transparantie creëren?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 29 oktober 2012 om 16:34. |
||||||||
|
|
|
|
|
#449 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het punt is dat er in Belgie een soort van doodzonde is uitgevaardigd over "onafhankelijkheid" alsof dat gepaard zou moeten gaan met donderende verklaringen, revolutie, het opwerpen van grensposten en mijnenvelden, wachttorens met mitrailleurs op, en dergelijke. In feite kan het, zoals je zegt, haast ongemerkt gebeuren. Maar er zijn teveel belangengroepen die hun voordeeltje halen uit de ingewikkelde loodgieterspijpen van het federale België en die dus in de mensen hun onderbewustzijn hel en verdoemenis hebben ingeplant als "separatisme" of "onafhankelijkheid" uitgesproken wordt. In de eerste plaats de Waalse PS, en zijn Vlaamse lakeien. En OMDAT men over die eenvoudige zaak nu denkt dat het hel en verdoemenis is, moeten normale mensen hypocriet beginnen doen en over "confederatie maar geen onafhankelijkheid" beginnen te zeveren. Citaat:
Men zou eerst moeten laten beseffen dat onafhankelijke delen niet zo een verschrikking zijn, en inderdaad in de eerste plaats zelfs kunnen blijven voortdoen zoals nu. Zolang dat beide partijen goed uitkomt (quod non, maar ge weet nooit met die Vlamingen en hun onderwerpingsdrang van zichzelf). Citaat:
Belgie is dan wel geen staat meer, maar een samenwerkingsverband. Zoals "Europa" of "Benelux" of zo. Als gij goesting hebt om Uzelf "Europeaan" te noemen, moest gij niet wachten tot er een Europese regering kwam he. Als gij goesting hebt om uzelf "beneluxer" te noemen, moet er toch geen benelux regering zijn (ik ken maar weinig mensen die zich beneluxer noemen Wilt gij Uzelf groot-Brabander noemen, dan moogt gij dat ook, ondanks dat er daar geen bestuurlijke structuur mee overeen komt. Belgie als stuk op de wereldkaart zal er altijd blijven, he, behalve grote natuurramp. Citaat:
Het vervelende met de geweldsmonopolist "belgische staat" is dat die zich nogal veel moeit en nogal veel burgerlijke vrijheid afneemt (vooral dan economische).
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2012 om 16:23. |
||||
|
|
|
|
|
#450 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#451 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jij meent blijkbaar ergens gelezen te hebben dat een confederatie "deelbaar" is en een federatie "ondeelbaar". Wat je eigenlijk gelezen hebt, is dat in een confederatie de deelstaten het recht hebben om eruit te stappen, terwijl dat recht niet bestaat in een federatie. Eigenlijk zijn de zaken complexer: in staten als de VS en Zwitserland zijn er precies oorlogen geweest over de vraag of deelstaten zich mochten afscheiden. In laatste instantie beslist niet de constitutionele orde, maar wel de macht die uit de geweerloop komt. Soit: om op Griekenland terug te komen, de discussie gaat niet zozeer over de vraag of Griekenland juridisch uit eigen beweging uit de eurozone mag stappen, maar over wat er nog politiek en economisch wenselijk en haalbaar is, zowel voor Griekenland als voor de andere lidstaten. En uiteraard is het de financiële oligarchie die momenteel in de cockpit zit. Met alle gevolgen vandien.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 29 oktober 2012 om 16:37. |
|||||||
|
|
|
|
|
#452 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#453 |
|
Europees Commissaris
|
Verkeerde vraag!
Waarom wel een Duitse en Vietnamese herenigning maar geen Nederlandse?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#454 |
|
Europees Commissaris
|
dubbel
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2012 om 19:22. |
|
|
|
|
|
#455 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
2. Neen, niet tot 1585 maar tot 1648. Tussen 1585 en 1648 was nog alles mogelijk. Tot enkele jaren voor 1648 waren er nog pogingen om Antwerpen te bevrijden. 3. - Tijdens Maurits is eraan gedacht van de Zuidelijke Nederlanden te verdelen volgens nagenoeg de taalgrens tussen de Republiek en Frankrijk. - Jan Vander Noot stelde Willem I reeds een Verenigd Koninkrijk voor, stel je voor dat Willem daar op ingegaan was..... Het VKN had kunnen starten met een zoveel gunstiger gesternte... - En dan heb ik het nog niet over de Heel- en Grootnederlandse bewegingen tijdens de jaren 30. Enz...enz...Kortom het Groot/Heel-Nederlandse streven is nooit echt weggeweest. En zoals 1830 een gelukstreffer was, de omstandigheen waren gewoon gunstig voor die putsch, had het Grootnederlandse dubbeltje zo dikwijls zo anders kunnen rollen. Ge weet dat allemaal beter dan ik maar de Belgicist in U minimaliseert dat allemaal bewust. Citaat:
2. In elke taal was die vertaling bepalend voor de ontwikkeling van de standaardtaal. Maar ook ten tijde van de rederijkers waren er standaardiseringspogingen. 3. Wat is nu eigenlijjk uw punt? Ontkennen dat de Nederfrankische en Nedersaksische dialekten ten Oosten van het Ijsselmeer loten zijn van de Nederlandse stam?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2012 om 19:21. |
||
|
|
|
|
|
#456 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De scheiding der Nederlanden was het toevallige gevolg van de opstand tegen Spanje. Zoals de scheiding van Duitsland een gevolg was van het nazisme. Allemaal anomalieën. Scheefgegroeide toestanden die schreeuw(d)en om rechtzetting. België is een neologisme, een verkeerde vertaling van 'Belgique'. In 1790 wisten de Vlamingen nog dat ze Nederlanders waren. Wie heeft dat beself vernietigd en waarom?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2012 om 19:58. |
|
|
|
|
|
|
#457 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2012 om 19:42. |
|
|
|
|
|
|
#458 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2012 om 19:49. |
|
|
|
|
|
|
#459 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1863
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 oktober 2012 om 20:24. |
|
|
|
|
|
|
#460 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wat ik wel niet begrijp is dat een unitarist deze vragen stelt. Daar zie ik helemaal niets "bougeren"... Zulke redeneringen zijn enkel goed om een status quo te verdedigen. |
|
|
|
|