![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Al weet iedereen dat in deze draad wel. 'Belgiek de miskleun die rap-rap in elkaar geflanst werd' is uiteraard een foute voorstelling. Schrijnend voor zij die niet weten dat België gewoon seperatisme is, ditmaal van het zuiden i.p.v. van het noorden. Basiskennis.
Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juli 2022 om 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Maar blijkbaar is u dat ontgaan omdat ge enkel na pakweg vijf bladzijden op het laatste bericht reageert. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van die grote grijze vlek op die kaart wil ik graag een abstraktie maken, ondanks dat Pajoske om de haverklap diezelfde vlek tegenover Vlaamsnationalisten maar al te graag uitspeelt om aan te tonen dat Vlaanderen geen geattesteerd bestaansrecht zou hebben. Hetgeen men in diezelfde logica dan ook zou kunnen stellen van België. Maar goed, om zijn eigen doorslaggevende argumentatie te gebruiken: dat is dikke zever. ![]() 2° Ik geef u gelijk, alleen staat er niet "Belgische " op die kaart. Onze diskussie is dus louter semantisch. Maar daarom niet minder belangrijk zoals ik hierboven beschreef. Want net zoals een vlag, dekt ook een naam, een lading. En zoals wij weten is die lading dikwijls gevoels-geladen. En daarom kunnen wij het nooit eens worden. Want OHL-Leuven is en blijft de beste ploeg ook al zou ze keer op keer verliezen. Want als we iets anders beweren zouden we onszelf verliezen. ![]() Tenzij we dat psychologisch mechanisme doorzien. En dat zullen we beslist eens doen. Maar niet meer tijdens dit leven. Want daarom zijn de identifikaties die we hebben aangegaan veel te sterk.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En jammer in dat verband dat de Sjarel het eens nederfrankisch sprekende hertogdom Kleve niet kon bewaren. Als een kennis van mij uit Goch zijn dialekt spreekt versta ik die nog beter dan een Westvlaming, tenminste als ik niet met het Westvlaams enige vertrouwdheid zou hebben opgebouwd. Net zoals België. Maar ik laat u dat uitvechten met BWarrior...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 16 juli 2022 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom stond dit expliciet zo geformuleerd in de allereerste Belgische grondwet? Wel, omdat het een reactie was tegen de voormalige opgelegde taaldwang van Willem I. Willem I die het Nederduits verplicht oplegde aan iedereen, zeker voor wat betrof het bestuur van het land. Waarom nu werd nu het Frans de quasi-officiële taal van België? Omdat België bestuurd werd toen door de elite van kapitaalkrachtigen en grootgrondbezitters die bovendien cijnsgerechtigd waren. Deze elite sprak Frans (ook de Orangisten of de aanhangers van Willem I in het VKN spraken toen Frans en zij hadden zo goed als louter Franstalige dagbladen...). En het is omdat de Vlaamse (Franstalige) elite haar taal dat het Frans was bleef spreken (zij vond dit ook geen probleem), en mede het nieuwe België bestuurden, dat het Frans de onofficiële taal werd van België. De Vlaamse elite heeft dus nooit op haar Vlaamse strepen gestaan. Dat is uiteindelijk de grote oorzaak geweest van de verfransing. En dit heeft vrij lang geduurd. Dit door de slappe houding op taalvlak van de Franstalige Vlaamse elite. Het is pas wanneer er een nieuwe lichting Vlaams bewuste intellectuelen afstudeerden die de nieuwe elite gingen uitmaken, dat het is beginnen te veranderen. Voor de Friezen in Nederland kwam dit ei zo na zo goed als te laat. Hun taal en cultuur werd volledig versmacht door de Hollanders tot in de jaren 1950. Zo zit het in mekaar. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juli 2022 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat die Belgische grondwet in de praktijk niet meer dan een vodje papier bleek met op alle vlakken een zeer groot verschil tussen theorie en praktijk. En dat die taalvrijheid van de bestuurders taaldwang van de bestuurden impliceerde.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allen die naar historische feiten of verzinsels verwijzen om aan te geven wat nu een "volk" zou zijn, zijn er uiteraard aan voor hun moeite, omdat dat is zoals de kip en het ei. Waarom zou er DESTIJDS dan een volk geweest zijn ?
Nee, een volk bepaalt zichzelf op het moment van vandaag, en heeft enkel te maken met grotere interne affiniteit dan erbuiten. Groepen die spontaan vormen op basis van grotere interne affiniteit dan erbuiten. Zoals voorwerpen ook aparte voorwerpen zijn, omdat hun materie harder "intern" aaneen hangt, dan ten aanzien van de buitenwereld. De materie van "uw glas" is een voorwerp, omdat die materie harder "aan elkaar hangt", dan aan de materie buiten uw glas. Uw glas hangt minder hard aan de tafel vast, dan aan zichzelf. Maar dat hangt dus enkel maar af van de affiniteiten van die mensen vandaag. Hoe dat er kwam, is een interessante vraag, maar is niet de determinerende factor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Europees Commissaris
|
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zogenaamde 'Vlaamse volk' is gewoon een samenraapsel van Nederlandstalige Belgen. Was er geen België geweest in 1830 was er ook geen 'Vlaming' geweest zoals wij dit nu verstaan. Nu, let wel, niets belet dat de Nederlandstalige Belgen een hechte gemeenschap worden en evolueren naar een soort natie. Een mini-natie dan. Maar dat proces loopt allemaal zeer moeizaam, zo lijkt het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() het zogenaamde 'Belgische volk" is dus gewoon een samenraapsel van veschillende kulturen en taalgemeenschappen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel meer valt er niet over te zeggen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juli 2022 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een taalgemeenschap betekent nog niet een hechte verbondenheid met een andere gelijkaardige taalgemeenschap. De Duitstalige Zwitsers lijken me niet echt verbonden met de Duitsers. Hetgeen u beweert is waard wat het waard is. De vraag is echter: wat is uw bovenstaande bewering nu eigenlijk waard? Op sociologische niet zoveel in ieder geval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat een prachtige diplomatische manier om te kennen te geven: ik heb graag het laatste woord en zwijg nu dan maar....
![]() Edoch, ik wil graag laten zien dat ik het weer eens volledig begrepen heb. Het is dus zoals bij Huizinga die een Bourgonisch pro-natie-gevoel zag verschijnen. Alleen, wie weet er nog iets van wat er leefde in die Bourgondische of Oostenrijkse tijd ? Ge kent ook wel die ontstellende antwoorden die universiteitsstudenten geven in bevragingen wanneer hen gepolst wordt naar hun parate geschiedkundige kennis....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 13:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wel zie ik dat er zich op basis van taal er gemeenschappen vormen zoals de Angelsaksische wereld, de Francité, das Deutschtum, de Latino's.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Angelsaksische_landen en het nog interessantere: https://stringfixer.com/nl/Anglo-Saxon_world waaruit ik oppik: De Britse historicus Andrew Roberts beweert dat de Anglosfeer centraal heeft gestaan in de Eerste Wereldoorlog , de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog . Hij gaat verder met te beweren dat Engelstalige eenheid noodzakelijk is om het islamisme te verslaan. Volgens een profiel uit 2003 in The Guardian was historicus Robert Conquest voorstander van een Britse terugtrekking uit de Europese Unie ten gunste van het creëren van "een veel lossere vereniging van Engelssprekende landen, bekend als de 'Anglosphere'" Een interessante link tussen taal en geopoltiek wordt hier gelegd. En precies daar gaat het mij om als ik het heb over Dietsland en de Herenigde Nederlanden, samen met ons gemeenschappelijk belang. En dat wars van alle sentimentele prietpraat over "hechte verbondenheid". Ik "voel" nog niets eens een "hechte verbondenheid" met mijn buren en de mensen van mijn eigen straat (al hebben we natuurlijk wel een gemeenschappelijk belang). Wat zou ik dan gaan "een hechte verbondenheid" voelen met iemand uit Amsterdam.... Maar het is die geopolitiek in kombinatie met een gemeenschappelijk belang dat komt om de hoek kijken als het niet meer gaat over straten maar over staten. En het besef daarvan groeide toen ik mij bewust werd van het bestaan van de 600-jarige oorlog van Bouvines tot Waterloo, om het te stellen met een soort boutade.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 juli 2022 om 15:32. |
![]() |
![]() |