Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 11:55   #441
Anna List
Banneling

Standaard

D dat zijde gij toch gewoon zeker, K ?!

dubbelnick !!!

we zijn nu al met drie, nog ene en we kunnen een kaartje leggen

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 december 2006 om 11:56.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 16:36   #442
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ken gevangenissen uitsluitend van de buitenkant, in-het-voorbijrijden, maar de verhalen over het binnenwerks gebeuren doen mij steeds weer denken dat er efficiëntie mankeert.

Het moet toch mogelijk zijn om met veel minder personeel uit te komen, vergelijk bijvoorbeeld met de bio-industrie, automatisch voederen en bewassing, vitaminering, toediening rustgevende middelen, hygiënische wandelroosters en wat dies maar meer zij.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 16:38   #443
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik ken gevangenissen uitsluitend van de buitenkant, in-het-voorbijrijden, maar de verhalen over het binnenwerks gebeuren doen mij steeds weer denken dat er efficiëntie mankeert.

Het moet toch mogelijk zijn om met veel minder personeel uit te komen, vergelijk bijvoorbeeld met de bio-industrie, automatisch voederen en bewassing, vitaminering, toediening rustgevende middelen, hygiënische wandelroosters en wat dies maar meer zij.
Maak er een koeienstal van ja!
Oud 21 december 2006, 17:33   #444
dereien
Banneling

Standaard

Gevangenen mogen vroeger naar huis met enkelband

Hello, werkgeversfamilie mambo / karma / kaffertje en neem Anna List voor mijn part er ook maar bij.
Zeg kaffertje, wat mij vooral opvalt, is, als ik u passeer in Assenede dat u een bandje rond je enkels draagt, is dit om je sokken op te houden of is het een geschenkje van de nieuwe wandeling ?
Zeg werkgever, hoe is het nu gesteld met je in beslag genomen auto?, ja beste, dat komt ervan, ritje maken richting Oostende met je braaf zoontje met een koffer vol drugs.

Naïef en dom ?
Of
Zeer dom en zeer naiëf !!!!!!!
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:50   #445
dereien
Banneling

Standaard

ENKELBAND KERSTKRANS

Het kerstcadeau
Gul uitgedeeld
door wie bepaalt
wie blijft en niet

Dat kerstcadeau
goed uitgespeeld
als waar verhaal
dat welkom biedt

Ja, met een krans
om bomen kaal,
op koude grond
die niet wordt vergeven

Ja, zo een krans
is de enkelband,
voor wie 'ongegrond'
hier heeft verbleven

Aldus de kerstman
die minister Onkelinx heet
Aldus de gedachte
die zichzelf volvreet

Want tenslotte
willen we niet verliezen
het oog op hen die
al vluchtend bevriezen

En tenslotte
pakken wij hun biezen,
de hoop af van wie
er 'zelf voor kiezen'

Dus dit is het,
dat kerstcadeau:
Bal en ketting en
sloten op de deur

Dit is de viering
Goed jaar, chapeau!
En weg besmetting
van 't vreemd geleur

Want mededogen
Ho ho ho!
De minister weet dat
als geen kerstman

't Is als gedogen
Het is maar show
En wie verweet dat
ooit die kerstman?

Kortom, kortaf
Op slot, wacht af
Want vol is vol
En dat is zat

Dit was het kerstlied
dat België u gaf
Zingt u nog mee of
Hoort u ook het geblaf?
Oud 21 december 2006, 20:26   #446
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dereien Bekijk bericht
Gevangenen mogen vroeger naar huis met enkelband

Hello, werkgeversfamilie mambo / karma / kaffertje en neem Anna List voor mijn part er ook maar bij.
Zeg kaffertje, wat mij vooral opvalt, is, als ik u passeer in Assenede dat u een bandje rond je enkels draagt, is dit om je sokken op te houden of is het een geschenkje van de nieuwe wandeling ?
Zeg werkgever, hoe is het nu gesteld met je in beslag genomen auto?, ja beste, dat komt ervan, ritje maken richting Oostende met je braaf zoontje met een koffer vol drugs.
Ik schik je op ; zeer naief en zeer dom.

En tussen haakjes moest ik al eens drugs smokkelen zou dat al zeker niet met mijn eigen wagen zijn en nog minder met mijn zoon.
Ik zou eerder uwe wagen pakken en zeggen dat ik in uw opdracht moet rijden.

Citaat:
Naïef en dom ?
Of
Zeer dom en zeer naiëf !!!!!!!

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 december 2006 om 20:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 09:34   #447
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik schik je op ; zeer naief en zeer dom.

En tussen haakjes moest ik al eens drugs smokkelen zou dat al zeker niet met mijn eigen wagen zijn en nog minder met mijn zoon.
Ik zou eerder uwe wagen pakken en zeggen dat ik in uw opdracht moet rijden.
Antwoord u nu in de naam van kaffer

Zeer naief en zeer dom, meer dan dom
Lichtje aan, lichtje uit en een beetje rook in zijn gezicht
Oud 23 december 2006, 15:57   #448
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Cipiers zijn dutsen die geen aandacht krijgen in het dagelijks leven en het dan maar zoeken bij dwazen .

Eens mijn lijstje bekijken , wie van Assenede zit in den bak ?
Enen van de Bogaerts wegens moord op zijn schoonmoeder in 'tSas Van Gent .
Schoot ook de arm van een neefje af .
Jantje Prietpraat .
Voor het vechten weeral .
Kreeg 1 jaar +2 jaar die er al stonden = 3 jaar / 3 = 1 jaar zitten .
Ralf het kalf .
6 jaar wegens diverse elkaar overlappende delicten .
Gezien het niet de eerste keer is : 4 jaar zitten ( zit in Brugge ) .
Den krul .
Is een Gentenaar die steeds naar Assenede vlucht als hij weer eens is ontsnapt .
Pleegde samen met Jantje Prietpraat diverse overvallen in de regio .
Heeft tussen zijn 18 en zijn 43 drie jaar niet in den bak gezeten .
Van die drie jaar stond hij 3 maand niet geseind .
Meent dat hij zijn bijnaam den krul te danken heeft aan zijn krulhaar ( zit in Oudenaarde ) .
Johnny den stoefer wegens drugsdelicten .
Cens , wegens zedenfeiten .
En nog 11 andere figuren die ik niet ken .

En cipiers zoeken geen aandacht bij mongolen ?

Laatst gewijzigd door Kaffer : 23 december 2006 om 16:00.
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2006, 16:34   #449
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antwoord u nu in de naam van kaffer

Zeer naief en zeer dom, meer dan dom
Lichtje aan, lichtje uit en een beetje rook in zijn gezicht

Doodmoe wordt je van die cipiers/flikken.
Niet te verwonderen dat ze daar willen weglopen. Zit daar eens 24/7 met op uw dak?
Oud 23 december 2006, 16:46   #450
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Doodmoe wordt je van die cipiers/flikken.
Niet te verwonderen dat ze daar willen weglopen. Zit daar eens 24/7 met op uw dak?
Zeg wel!!!!

Vrijgelaten inbreker wil niet weg uit gevangenis

Een man van Kroatische afkomst die in de gevangenis opgesloten zat en in vrijheid werd gesteld, wilde de gevangenis niet verlaten.
Oud 23 december 2006, 17:04   #451
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg wel!!!!

Vrijgelaten inbreker wil niet weg uit gevangenis

Een man van Kroatische afkomst die in de gevangenis opgesloten zat en in vrijheid werd gesteld, wilde de gevangenis niet verlaten.
Die arme man zal nooit enig loon ontvangen hebben natuurlijk voor zijn noeste arbeid.
De gevangenis in tegenstelling....zullen er wel dikke pinten mee gaan drinken.
Oud 23 december 2006, 17:25   #452
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Die arme man zal nooit enig loon ontvangen hebben natuurlijk voor zijn noeste arbeid.
De gevangenis in tegenstelling....zullen er wel dikke pinten mee gaan drinken.
Al eens uitgerekend:
- 1115 euro gemiddeld voor een verblijf in een rusthuis / maandelijks
- verblijf in gevangenis; 0 euro

Rusthuis:
Dagelijks zitten de bejaarden spulletjes te maken die zoals nu verkocht worden op hun kerstmarkten waarvan het geld in de zakken verdwijnt van het beheer van het rusthuis.
Dokter, medicatie, hospitalisatie, wat en hoeveel, het moet door de bejaarde of familie betaald worden.

Gevangenis:
Verblijf gratis.
Dokter, medicatie, hospitalisatie, welke behandeling ook is voor de Belgische staat en de belastingbetaler.
Werken, ze zijn vrij om te werken en wat verdiend wordt met hun werk komt hen ook toe.
Oud 23 december 2006, 19:14   #453
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al eens uitgerekend:
- 1115 euro gemiddeld voor een verblijf in een rusthuis / maandelijks
- verblijf in gevangenis; 0 euro

Rusthuis:
Dagelijks zitten de bejaarden spulletjes te maken die zoals nu verkocht worden op hun kerstmarkten waarvan het geld in de zakken verdwijnt van het beheer van het rusthuis.
Dokter, medicatie, hospitalisatie, wat en hoeveel, het moet door de bejaarde of familie betaald worden.
Een rusthuis is inderdaad een geldklopperij, die van het ocmw al evengoed als de anderen. Die oudjes maken daar niks, toch nog niets gezien in elk geval maar soit.

Citaat:
Gevangenis:
Verblijf gratis.
Dokter, medicatie, hospitalisatie, welke behandeling ook is voor de Belgische staat en de belastingbetaler.
Werken, ze zijn vrij om te werken en wat verdiend wordt met hun werk komt hen ook toe.
Verblijf gratis, al de eerste fout. Reken maar eens uit wat het u kost om opgesloten te zitten.
Dokter, medicijnen en hospitalisatie? Gij droomt terwijl je wakker bent. Er is daar 'soms" een dokter, één in aanbesteding! En die doet geen zak en je krijgt ook niks. Plots bestaan er geen ziekten meer.
Werken ja dat wel, maar wat verdienen ze er aan? Niks, noppes of net genoeg voor wat sigaretten. Als je 100€ per maand in een gevangenis kunt verdienen mag je heel tevreden zijn met je job.

De gevangenis echter, die verdienen pakken geld op de rug van de gedetineerden!
Vraag maar aan onze tapijtengigant! Hij zal het u eens uitrekenen.
Er zijn er zo nog enkele die het u eens kunnen becijferen.

Trekzakken!
Oud 23 december 2006, 19:59   #454
dereien
Banneling

Standaard

citaat:
Die oudjes maken daar niks, toch nog niets gezien in elk geval maar soit.

Blijkbaar hebt u geen ervaring met een rusthuis!
Wel, ik kan stellen dat mijn moeder, nu 88 jaar oud en al 11 jaar in een rust & verzorgingscentrum verblijvende, het ganse jaar, ondanks haar hoge leeftijd, kussentjes maakt als allerlei kaarsen die bij geregelde tijdstippen verkocht worden zoals verleden week op een kerstmarkt.
Zelfs nog geen dank of drankje kan ervan af van de directie voor het gepresteerde werk van de oudjes en ........ waar verdwijnt de opbrengst van de verkoop???

Wat betreft gevangenis?
beste,
Dokter, medicijnen en hospitalisatie komen ten laste van de belastingbetaler.
Dokter nooit gezien !! sukkelaar toch, ze moeten maar al denken dat ze ziek gaan worden en ze staan al te roepen om medicatie of met de roep om een advokaat, in het slechste geval worden ze opgenomen in het AZ Brugge voor behandeling van welke aard ook.
Wat moet ik nu met mijn karretje met pillen?, de vuilbak inkieperen of ze toch maar s'avonds uitdelen.
k'Zal maar voor het tweede kiezen zeker, want de wet Dupont kennen de gedetineerden dat ook al niet te goed?
Oud 23 december 2006, 22:55   #455
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Gezien het hier toch vol zelfverklaarde cipiers zit volgende kwisvraag :

A ) Wie is ralf het kalf die in de gevangenis van Brugge zit ?
Tip = heeft al 14 jaar gezeten en moet er nodg 4 jaar bijdoen .

B) Wie is den krul , die al meer dan 20 jaar heeft gezeten en er nog enkele jaartjes moet bijdoen .
Zit in Oudenaarde .

De echte cipiers alhier moeten toch vlug de persoon weten te duiden en hun naam kunnen vermelden niet .
Wie ?

Laatst gewijzigd door Kaffer : 23 december 2006 om 22:55.
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 00:58   #456
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
citaat:
Die oudjes maken daar niks, toch nog niets gezien in elk geval maar soit.

Blijkbaar hebt u geen ervaring met een rusthuis!
Wel, ik kan stellen dat mijn moeder, nu 88 jaar oud en al 11 jaar in een rust & verzorgingscentrum verblijvende, het ganse jaar, ondanks haar hoge leeftijd, kussentjes maakt als allerlei kaarsen die bij geregelde tijdstippen verkocht worden zoals verleden week op een kerstmarkt.
Zelfs nog geen dank of drankje kan ervan af van de directie voor het gepresteerde werk van de oudjes en ........ waar verdwijnt de opbrengst van de verkoop???
Mijn schoonmoeder zit in een ocmw rusthuis te berlare, dat kost ongeveer 1450€/maand.
Haar zoon, mentaal gehandicapt zit in een privé home/rusthuis of opvanghuis (hoe noem je dat? ) met veel betere zorgen trouwens en dat kost maar 850€/maand. Conclusie, de ocmw besteelt de oudjes en hun aanverwanten en doen maar het helft van het werk van bij de mentale gehandicapten!

Mijn schoonmoeder maakt trouwens niks.

Citaat:
Wat betreft gevangenis?
beste,
Dokter, medicijnen en hospitalisatie komen ten laste van de belastingbetaler.
Dokter nooit gezien !! sukkelaar toch, ze moeten maar al denken dat ze ziek gaan worden en ze staan al te roepen om medicatie of met de roep om een advokaat, in het slechste geval worden ze opgenomen in het AZ Brugge voor behandeling van welke aard ook.
Wat moet ik nu met mijn karretje met pillen?, de vuilbak inkieperen of ze toch maar s'avonds uitdelen.
k'Zal maar voor het tweede kiezen zeker, want de wet Dupont kennen de gedetineerden dat ook al niet te goed?
Dat het ten laste van de argeloze belastingbetaler komt daar verschiet ik niet van.
Misschien ooit kan de gedetineerde daar eens een profijt van halen?
Momenteel noppes echter.
Arme belastingbetaler!

Weeral geld in de zakken van ...

(en ik kan goed geloven dat ze roepen achter hun medicijnen want ze krijgen er geen! )

Jaja mensen geloof het nu maar.
Ze bestelen u, daar in de bak! En het zijn niet diegenen die achter de tralies zitten maar er voor!

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 december 2006 om 01:21.
Oud 24 december 2006, 15:44   #457
dereien
Banneling

Standaard

Een toneelstuk opgevoerd in de gevangenis van Hasselt.

We bevinden ons in het politiekantoor van Hasselt. Het kantoor is uitgerust met tafel, telefoon, computerscherm met toetsenbord en een staande kapstok. De politie-inspecteur Jan Hendrix komt binnen en hangt meteen zijn kepie en uniformjas aan de kapstok. Hij neemt het zich gemakkelijk achter zijn bureau, legt zijn voeten op tafel en knoopt zijn das los. Het is middernacht…

Politie : Zo daar zijn we weer eens begonnen aan onze laatste nachtpost van deze week. Hopelijk laten ze me weer zo gerust als gisteren. Als Harie mij deze morgen om zeven uur niet had wakker gemaakt, dan was ik nu overuren aan het kloppen. Onze stiel kan toch schoon zijn.

Hij strekt zich even rustig uit, maar na enkele seconden gaat reeds de bel…

Verdomme, daar hebt ge al, zeg dat het niet waar is. Ik had beter mijne mond gehouden over onze schone stiel.
Goedenacht Madame, met wat kan ik u van dienst zijn ?

Dame : Awel menier de pelis, ik kom eigenlijk een moord aangeven.

Wablief madame, een moord ! Zegt asteblief dat het niet waar is hé ! En, en, en wie heeft die moord gepleegd ? En, en, en wanneer is die moord gepleegd, en, en, en waar is die moord gepleegd. En, en, en waarom is die moord gepleegd ?

Menier de polis, ni zoveel vragen ineens, ik zal beginnen bij het begin. Mijne man en ik, dat gaat al lang niet meer zo goed, enfin, al twintig jaar behandelt hij mij slecht. Van als we een paar jaar getrouwd waren is de miserie begonnen, met zuipen en met naar ander vrouwe lopen. Maar ik ben toch maar altijd bij hem gebleven, eigenlijk tegen beter weten in, ge weet wel hoe dat gaat, hé menier de pelis.

Tegen wie zegt ge het madame, ik krijg thuis ook meer slaag dan… enfin gaat u verder.

Ewel, vandaag waren we juist 25 jaar getrouwd, en voor op een goed blaadje te staan met mij, had hij een kamer gereserveerd in een hotelleke voor een gans weekend. Ik was al zo kontent als iets, maar toen wij daar deze morgen aankwamen, is meneer direct gaan vissen, en hij heeft mij daar de hele dag alleen laten zitten. Ik heb misschien wel twintig koffies gedronken van de zenuwen.

Maar hij is toch terug gekomen ?

Natuurlijk, maar pas rond 8 uur en met een ferm stuk in z’n galoche. Tja, en het één woord brengt het ander mee, en binnen de kortst mogelijke tijd hadden wij ferme ambras, dat kunt ge wel denken hé ! En opeens, had hij mij bij mijn strot gepakt en, menier de pelis, die bleef maar pitsen. Ik heb toen in doodsangst naar een nachtlamp geschaard en die op zijne kop geslagen. Maar die lamp, menier de pelis, die was van massief koper, en nu denk ik dat hij dood is, enfin hij lag daar zo stil als een piering.

M’n oprechte deelneming Madame, maar zegt u mij eens in welk hotel heeft zich dit echtelijk drama afgespeeld.

Hotel “Het Hert”, menier de pelis.

Tiens dat ken ik niet, is het in Hasselt, Zonhoven of Diepenbeek ?

In Malmedy, menier

In Malmedy ?? Maar dat is verdomme in de provincie Luik. Bijna aan de Duitse grens en dat komt gij hier in Hasselt aangeven. Gij gaat mij toch niet vertellen dat ik de enige polis in België ben die zijne winkel nog open heeft !

Natuurlijk nie, menier de pelis, maar dat zit zo : als ik die moord in Malmedy aangeef, dan zetten ze me misschien daar vast, in dat oud, vochtig, lelijk prisongske. Dus dacht ik zo, ik rij terug naar Hasselt en geef de zaak daar aan, want hier hebben we toch een gezellige en propere nieuwe gevangenis, verstaat ge dat ? En als ge mij nu effekens wilt helpen met aanvraagformulier in te vullen op de computer, dan laat ik u voor de rest van de nacht gerust !

Allé vooruit dan maar. Het is omdat gij het zijt, want eigenlijk moest ik u staande pede terug naar Malmedy sturen. Welk is uw meisjesnaam, madame ?

Diane Dupont.

Leeftijd ? Eum, euh, gemiddeld, zet maar !

Woonplaats ?
Watertorenstraat 7, Hasselt.

Beroep ? Interieurhostess.

(kijkt haar niet begrijpend aan maar gaat toch verder) Dus gij verklaart de genaamde, och ja hoe heet uw man eigenlijk ?

Jean Jacobs.

De genaamde Jean Jacobs doodgeslagen te hebben met een nachtlamp in het hotel “Het Hert” in Malmedy tijdens een hoogoplopende echtelijk ruzie. De feiten speelden zich af heden zaterdag 25 maart 2005 om 20 uur.

Heel juist menier de pelis, ik had het niet beter kunnen gezegd hebben. Maar het was niet mijn bedoeling hem dood te slagen en ik heb er spijt van.

Ja maar, madame, dat laatste kan ik er niet bijzetten. Als gij kans wilt maken om opgenomen te worden in ons super-gevang, dan moet gij een overtuigende geloofsbrief kunnen voorleggen, en niet een halve bekentenis vol spijt en ver-zachtende omstandigheden, dat moet ge toch begrijpen hé.

Allè zeg, dat wist ik niet, is het dan zo lastig om daar binnen te geraken ?

Of wat dat ge zegt madame. Het is hier bijna zo druk als bij het Heilig Paterke. Iedereen die iets mispeuterd heeft wilt nu persé daar zitten. Dat is natuurlijk gekomen door die opendeurdag verleden maand. Wij hebben die van het presong nog zo verwittigd om dat zeker niet te doen. Maar nee, zij wilden niet luisteren, en dat is nu het resultaat zie. Enfin, luister ik kan niet meer doen als u op de wachtlijst zetten, en dan moeten wij afwachten wat de procureur van uw zaak zal zeggen.

En als ik nu eens naar Stiefke ging, zou die mij daar niet binnen kunnen helpen ?

Daar mag ik officieel niet op antwoorden. Maar ik zeg niet ja of niet nee, gij moet doen wat gij denkt dat het beste is (klopt vertrouwelijk op haar hand). Maar laten wij nu eens verder doen met ons verslag. Ik zal intikken dat gij al één jaar rondloopt met de gedachten uwe man van kant te maken.

Amai, menier de pelis, gij kunt ook ferm uit uw kot komen, dan ge dat, dat echt gaat helpen ?

Natuurlijk, madame, nu hebben wij tenminste een moord met voorbedachten rade. Dat is beter dan doodslag uit wettige zelfverdediging hé.

Zeg eens, meneer, hoe zien die kamers er daar eigenlijk uit in dat nieuw presong, want ik heb die opendeurdag gemist omdat ik de griep had ?

Awel, madame, dat hangt er vanaf wat gij verkiest. Om te beginnen verkiest ge een kamer alleen of met twee ?

Liefst met tweeën, hé menier, ik zit niet graag alleen, ik heb al eens graag mijn klapke, hé !

En, wilt ge een man of vrouw als celgenoot ? ’n man as het kan !

Welke kleur van haar moet hij hebben ? Ene met blonde krollen !

Slank of volslank ? Och, geef maar ene waar ne goede pakvast aan is, niet zo’n panlat van die van thuis.

Kleur van ogen ? Zo een met van die diepblauwe ogen, enfin, eigenlijk maakt dat niet zoveel uit, als het maar ne lieve is !

Maar madame, dat laatste kan zeker geen probleem zijn. Het zit daar vol lief jongens die niets gedaan hebben !

Zeg, menier, zijn daar ook wat bezigheden of animatie voorzien ?

Eens kijken wat de kataloog daar over vertelt. Daar is volleybal, basketbal, handbal, zwemmen, jazzballet, controledance, tennis, snooker, pingpong, darts, petank, tekenen, gitaarspelen, toneelspelen, pottenbakken en O-D-P-training.

Welke traning ?

O-D-P, madame, ontwijk-de-politie-training, maar dat is alleen voor beroeps, daar komt gij niet voor in aanmerking.

Amai, dat is wel echt professioneel georganiseerd, moet ik zeggen. Weet ge wat, zet mij maar op voor controledance, zwemmen en pingpong. En gitaarspelen, dat heb ik altijd al willen leren !

Nu het uitzicht van de cel : wilt ge een cel die uitkijkt op het kanaal of hebt ge liever een stadszicht ?

Geef mij maar het stadszicht, een kanaal is toch ook maar een kanaal hé !

Da’s genoteerd. Wilt ge een bad, een stortbad of een bubbelbad ?

O een bubbelbad, daar droom ik al jaren van, maar die gierigaard van thuis wou daar natuurlijk niets van weten !

En wanneer wilt ge uwe wekelijkse vrije dag ?

Pak maar de woensdag, dat breekt de week zo een beetje !

Daar zijn nog twee kinepolisavonden voorzien, heb ge enige voorkeur madame ?

Laat eens zien, zet maar dinsdag en donderdag.

Het gebruik van de sauna en de relaxmassage dient door u terplaatse afgesproken te worden. De haarkapper, manicuur en pedicuur komen één maal per week. Elk seizoen is er een modeshow waar u tegen democratische prijzen de gepaste kledij kunt kopen. Dat zal zo wat alles zijn denk ik. Ziezo wilt ge hier dan even tekenen.

Ze bekijkt even vluchtig de ingetikte tekst en zet met een tevreden gezicht haar handtekening onder de tekst. Ze gaat parmantig terug zitten.

Zo, en wanneer zou ik daar dan mijne intrek mogen nemen, denkt ge ?

Dat weet ik niet madammeke, maar ik zal uw dossier zo vlug mogelijk overdragen aan de procureur. Ondertussen zoekt ge maar ne hele slechte advocaat, want die zult ge zeker nodig hebben om daar binnen te geraken !

In ieder geval heef fel bedankt voor uw hulp, hé menier ! Als ik daar gearriveerd ben, dan stuur ik u een mooi kaartje, dat is beloofd !

Dat is heel vriendelijk van u, madame en veel geluk met uw dossier, en nog ne goeie zondag !

Madame Dupont verlaat opgelucht het bureel waar enkele ogenblikken later de hoofdschuddende agent uit zijn overpeinzingen wordt gewekt door de telefoon.

Politie Hazodi, met inspecteur Hendrix. Goede morgen mijnheer de procureur. Op het ogenblik is hier alles vrij rustig, ja, dank u. Hoe zegt u, ene Jean Jacobs uit de Watertorenstraat heeft bij u een aanvraag ingediend voor de opname in de nieuwe gevangenis… wegens moordpoging op zijn vrouw Diane Dupont… Nondedju… neenee mijnheer de procureur, dat was niet tegen u, nee, ikke… ik liet iets vallen… Jaja mijnheer de procureur, ik stuur er iemand, naar toe en zal de aangifte in onze computer steken, zeker mijnheer, en nog ’n goede nacht en een fijne zondag !

Inspecteur Hendrix neemt weer plaats achter zijn bureau, krabt eens in z’n haar, en start met een zucht en hoofdschuddend zijn computer weer op. Het licht op hem gericht dimt en een acteur brengt de nabeschouwing.

Diane Dupont en Jean Jacobs kwamen zoals u wel zult vermoeden nooit in de mooie gevangenis terecht, zoals zovele andere onfortuinlijke gelukzoekers. Jean beterde zijn leven en werd een trouwe en toegewijde echtgenoot voor zijn Diane. Het koppel woont nog altijd in Hasselt, nu echt in een hoge building bij de Sporting, dien prachtig uitzicht geeft over Hasselts trots, de nieuwe supergevangenis.
Oud 24 december 2006, 16:18   #458
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Gezien het hier toch vol zelfverklaarde cipiers zit volgende kwisvraag :

A ) Wie is ralf het kalf die in de gevangenis van Brugge zit ?
Tip = heeft al 14 jaar gezeten en moet er nodg 4 jaar bijdoen .

B) Wie is den krul , die al meer dan 20 jaar heeft gezeten en er nog enkele jaartjes moet bijdoen .
Zit in Oudenaarde .

De echte cipiers alhier moeten toch vlug de persoon weten te duiden en hun naam kunnen vermelden niet .
Wie ?
Jongetje toch...
Denk jij nu echt dat het de PB's interesseert welke puberiale bijnamen er aan wie gegeven wordt?
Laat staan voor wat ze er zitten, het zijn mensen die proberen iets te doen met hun job, als je dan kortzichtige gedetineerden hebt die niet snappen dat het, punt één hun job is en ze er als trouwe burger hun brood proberen mee te verdienen, en punt twee veelal uit overtuiging iets te kunnen betekenen voor de maatschappij is dat ze daar werken, dan is dat jammer, en is er met hen helaas helemaal niets aan te vangen en blijven ze rondwalen in hun eigen leventje in hun hoofd.
Ze doen maar, één ding weet ik zeker, je kan niet blijven op die mensen hun kap zitten omdat zij de job uitvoeren waar jij toen zoveel nood aan had. Want je had niets of niemand anders.
Oud 24 december 2006, 16:31   #459
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oud 24 december 2006, 16:48   #460
dereien
Banneling

Standaard

Cipier is een scheldwoord

Ik wist het niet, maar Kaffertje maakt me onmiddellijk duidelijk dat het woord cipier een scheldwoord is. “In de media kennen ze alleen maar het woord cipier, dat verstaat iedereen. In oorsprong is het een scheldwoord zoals het woord flik wordt gebruikt voor een agent. Enkele jaren geleden veranderde de officiële benaming van gevangenisbewaarder in penitentiair beambte. Ik vind het prima dat vandaag uitgebreid aandacht besteed aan het werken in een gevangenis. In de media lees je alleen dat de cipiers weer staken. Ze vragen zich niet af waarom we voor de zoveelste keer ons werk neerleggen.”

Kaffertje ga je gang en vertel ons jouw verhaal. Waarom ging je werken in de gevangenis ?

Kaffertje : ”Op het einde van de jaren zeventig waren het barre tijden. Je weet nog wel : de oliecrisis, en het ging slecht in de privé-sector. Drukkerijen gingen over kop en bij ons in het bedrijf stonden banen op de tocht. Ik wilde zeker spelen omdat ik moest zorgen voor moeder en kinderen. Met de overschakeling naar de openbare sector moest ik wel bijna een derde loon inleveren. Toen organiseerde de overheid veel examens voor gevangenispersoneel. Ik waagde mijn kans en kon beginnen. Als gevangenisbewaker in de gevangenis van Gent en als kok in de gevangeniskeuken. Het sociale en het werken met mensen sprak me bijzonder aan. In mijn jeugd was ik vele jaren actief geweest bij de bierclubjes. Dat was zelfs een stimulans om na enkele jaren vakbondsmilitant te worden.”

Welke problemen ondervinden jullie daar ?

Kaffertje: ”Het gebouw is al meer dan honderd jaar oud. De
afgelopen jaren werden in Gent al serieuze investeringen
uitgevoerd. De cellen zijn volledig gemoderniseerd. Een toiletemmer in de cel vind je bij ons niet meer. Ondertussen
zijn ze bezig om de volledige gevangeniskeuken te
moderniseren en aan te passen aan de nieuwe strengere
normen. Er ligt nog werk op de plank zoals de vernieuwing van de daken. We hebben ook een grote groep geïnterneerden en een aantal veroordeelden uit andere gevangenissen die daar niet konden aarden. De ruimte is goed berekend maar er is duidelijk een probleem van overbevolking.”

Jullie staken dikwijls voor meer personeel. Hoe groot is
het personeelstekort vandaag in Gent ?

Kaffertje: ”Het personeelstekort in Gent is ooit groter geweest. Vandaag werken er in Gent tientallen penitentiaire beambten en administratieve krachten. Bij de bewaking is er nu nog een tekort aan personeelsleden wat voor de nodige werkdruk zorgt.”

Hoe is je band met de gevangenen ?

Kaffertje: “Samen met drie gevangenen sta ik in voor de keuken.
Ik wil een dichte en goede band met die mannen. We moeten een goed team vormen, want anders werkt het niet. Ik haal mijn neus niet op om samen met de mannen af te wassen en af te drogen. Als ze zelf behoefte hebben om te praten over hun misdaad zal ik altijd luisteren naar hun verhaal. Ervaring leert me wel dat je daar best zelf niet over begint. Als ik ze met iets kan helpen, dan zal ik dat zeker voor hen in orde brengen. Je moet correct zijn in de gevangenis. Je ingesteldheid bepaalt immers of je daar kan blijven werken. Als ze recht hebben op iets zal ik dat voor hen in orde brengen, maar als iets niet kan zal ik hen ook vertellen waarom iets niet kan.”

Heb je dan nog nooit problemen gehad ?

Kaffertje: ”In al die jaren heb ik nog maar één keer een serieus
probleem gehad. Die ene keer uitte één van de gevangenen ( mambo )
een doodsbedreiging. Dat is ondertussen al twintig jaar geleden, maar die naam staat in mijn geheugen gegrift. Ik ben er niet bij blijven stilstaan en het is zeker geen traumatische gebeurtenis geworden. Ik blijf er nuchter bij en meestal neem ik mijn werk niet mee naar huis. Nu is er in de gevangenis meer aandacht voor dergelijke problemen. In elke werksituatie heb je beroepsrisico’s. Als nu zoiets gebeurt word je extra opgevangen. Dat staat nog in zijn kinderschoenen.”

Heb je het gevangenispubliek zien veranderen ?

Kaffertje : ”Ik merk dat er nu in Gent meer zwaar veroordeelden achter slot en grendel zitten. Dat is een gevolg van de overbevolking in alle Belgische gevangenissen. Sinds
het openbreken van het IJzeren Gordijn zitten er meer Oost-
Europeanen. We kunnen moeilijk met die mensen spreken omdat ze geen Nederlands of Engels praten. Die taalbarrière
zorgt wel voor de nodige problemen. Het gevangenispubliek
is zeker niet jonger of ouder geworden. Een meerderheid zit in de leeftijd tussen twintig en dertig jaar. Onze oudste geïnterneerde is nu 84 jaar.”

Buitenstaanders zeggen soms wel eens : “een gevangenis is precies een hotel.”

Kaffertje:”Het doet je wel iets als je bijvoorbeeld een bekende achter de tralies moet zetten of je doet de celdeur op slot. Ze zitten opgesloten en zijn beroofd van hun vrijheid. Maar onze wetgevers hebben geen oog gehad voor een gezond evenwicht tussen rechten en plichten.”

Kaffertje: ”Het werken in een gevangenis mag je zeker niet onderschatten. Het ploegensysteem waarin een gevangenisbewaker moet werken weegt zwaar op het sociaal leven en het gezin. Omwille van dit werkregime ervaar ik dat er bij het gevangenispersoneel meer echtscheidingen zijn. Toch is er weinig verloop onder het gevangenispersoneel. Niet vergeten dat onder druk van de vakbond de verloning heel wat beter is geworden dan in het verleden.” Met deze filosofische woorden sluiten we het gesprek met Kaffertje af : “Er wordt altijd geklaagd over geld, en trouwens, wanneer heb je genoeg ?”

Laatst gewijzigd door dereien : 24 december 2006 om 16:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be